Auteur Topic: Flow  (gelezen 2423 keer)

Prullarius

• Gast
Flow
« Gepost op: 16-01-2013 23:14 »
Ik zit de laatste paar dagen met een vraag over flow.

Flow is de ervaring dat je volledig in iets opgaat, en dat de tijd voorbij vliegt. Veel mensen met een passie ergens voor ervaren dit. Kenmerkend is dat er een enorme mate van concentratie is en de ervaring van het "ik" naar de achtergrond verdwijnt. Motorrijders hebben in een moment van flow bijvoorbeeld het gevoel dat ze één zijn met de weg. Zelf ben ik beeldend kunstenaar en ervaar ik het ook als ik maak.

Ik vraag mij af in welke mate hier sprake is van overlap met meditatie of het Boeddhistische streven. Enerzijds komt het verdwijnen van het "ik" en de concentratie mij voor als heel positief in die zin, anderzijds getuigt de passie en het vergeten van de tijd nou weer niet van de grootste opmerkzaamheid. Of? Wat zijn jullie ideeën hierover?

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
Re:Flow
« Reactie #1 Gepost op: 17-01-2013 15:36 »
Dat ligt aan het verschil tussen 'een kunstobject maken', met het einddoel voor ogen, of 'aan een kunstobject werken', dus dat je echt in het nu bezig bent.
Je hebt vast wel eens gehoord van die monniken die kunst maken en het vernietigen als het klaar is. Het gaat hen ook echt alleen om het proces, het hier en nu, niet om het eindresultaat.

Dus mijn vraag is denk ik: gaat de tijd snel omdat je je naar je einddoel haast, of omdat je ervan geniet? Want dit laatste is natuurlijk nooit mis.

Er is ook een vorm van meditatie waarbij je een object neemt en dat je je volledig op dit object concentreert. Misschien is dat op een bepaalde manier vergelijkbaar met jouw voorbeeld van de motorrijder. Ik heb het eens geprobeerd met een knikker, ik 'werd' de knikker. Best interessant.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Prullarius

• Gast
Re:Flow
« Reactie #2 Gepost op: 21-01-2013 22:26 »
Ik snap je punt interdaad wel. Dat van die monniken wist ik niet, waarschijnlijk is het maken van kunst daar vooral een ambachtelijke handeling die vrij meditatief uitgevoerd kan worden (zoals gebedskralen door je vingers laten passeren), niet de kunst zoals wij die hebben die toch meer zelfexpressie is.

Ik denk dat het moeilijk te zeggen is.. je doet het met een doel voor ogen, dat wel, maar iedere keuze die je maakt in het proces is puur gericht op dat moment - het is het voortdurend aanpassen van een vorm. Het opgaan in een vorm. En het is werken aan een klein detail per keer, continu een momentopname. Pas als je één keer in de zoveel tijd afstand neemt om te kijken waar het heen gaat, stap je er even uit. Maar in de tussenpozen is het denk ik niet einddoel gericht.

Vaak is het eerder iets "frustrerends" dan iets dat ik in ontspanning doe. Het is niet alsof ik in ontspanning zit te genieten. Ik geniet zeker van het geheel, maar in de individuele momenten is er een mate van ijver/frustratie/concentratie. Ik vind het lastig te bepalen in hoeverre dit overlapt met meditatie. Frustratie past niet bij meditatie, maar complete ontspanning van het type dat we hebben als we voor de TV hangen juist ook helemaal niet.

Zijn er anderen met een visie hierop? Misschien nog andere activiteiten, hobby's en beroepen waarin jullie flow ervaren en hoe jullie daar tegenaan kijken?

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by Dorje Gisteren om 21:20
[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by Ujukarin Gisteren om 20:46
[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by bolletje Gisteren om 19:56
[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by Siebe Gisteren om 19:22
[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by Dorje Gisteren om 17:22