Auteur Topic: Tips voor het beginnen van meditatie  (gelezen 7878 keer)

Zuidland

• Gast
Tips voor het beginnen van meditatie
« Gepost op: 28-07-2011 22:35 »
Hoi allen!
Ik heb getracht al enkele keren mijn geest tot rust te brengen door meditatie maar ben telkens gefaald. Hiermee bedoel ik dat mijn hoofd 'overvol' zit met gedachten, ik kan me heel moeilijk concentreren op de ademhaling.
Hoe kan ik dit als beginner het best aanpakken?

Offline MartienBDD

• Nieuwkomer
  • *
Re:Tips voor het beginnen van meditatie
« Reactie #1 Gepost op: 28-07-2011 23:00 »
Ik vind de hints uit de boeken van Thich Nhat Hanh over het algemeen wel prettig, het komt er op neer dat je de ademhaling zoveel mogelijk blijft volgen maar net zoals je je bewust bent van je adem, van je lichaam, van je zithouding, zo ben je je er ook van bewust dat er gedachten en zo kunnen komen. Mij heeft het in zoverre geholpen dat ik gewoon een tijd kan gaan "zitten"  zonder teveel waardeoordelen te creëren zo van "jippie! dat mediteren dat gaat me toch steeds beter af" of "shit, nou kan ik me al wéér niet concentreren"...  Ben overigens zelf ook een beginner hoor! :)

Zuidland

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 28-07-2011 23:13 »
Dus u hebt ook nog gedachten, herinneringen in het hoofd rondspoken?

Offline MartienBDD

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 28-07-2011 23:17 »
Dus u hebt ook nog gedachten, herinneringen in het hoofd rondspoken?
Ja hoor!  Ik weet niet hoe dat met anderen is en misschien kunnen mensen met wat meer ervaring nog wat antwoorden geven maar het kan helpen om te accepteren dat die gedachten en herinneinen er nu eenmaal zijn!

Zuidland

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 28-07-2011 23:21 »
Citaat
maar het kan helpen om te accepteren dat die gedachten en herinneinen er nu eenmaal zijn!
Maar het is toch net de bedoeling om die te doen verdwijnen tijdens de meditatie?

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #5 Gepost op: 29-07-2011 00:11 »
Voor een goede meditatie is aandacht en concentratie nodig.
Ik merk dat als ik mediteer, en dat doe ik op mijn manier al lange tijd , het in de eerste plaats een zaak is van concentratie.
Concentratie zie ik zoals een spiertraining in het beoefenen van een bepaalde sport.
Je kunt die sport niet beoefenen als je niet eerst of vooral de spieren oefent die je daar voor nodig hebt.
Die spier of concentratietraining is dus een soort voorwaarde tot.
Nu is het bij die  concentratieoefening niet zo dat dat direct lukt, net zoals spiertraining vraagt dat regelmatige beoefening totdat je concentratie kracht hebt ontwikkeld.

Het probleem met het oefenen van concentratie is dat het denken normaal gesproken geregeerd wordt door de kracht van het associerend denken.
Daar kun je dan met je bewustzijn  'zien' dat je denken niet wordt bepaald door jouw zelf maar door de associatie. Iedere gedachte rijgt zich als het ware uit zich zelf aan aan een of andere volgende gedachte. Dat overkomt je denken dan gewoon, dat is dan ook gewoontedenken.

Ik oefen concentratie bijvoorbeeld door me een kiezelsteen voor te stellen en dan denk ik aktief alleen maar objectieve gedachten die direct te maken hebben met  die kiezelsteen.
Waar is het van gemaakt, waar komt ze vandaan, hoe is ze ontstaan, hoe verplaats ze zich, hoe gedraagt het zich (als er bijvoorbeeld mee wordt gegooid) enzovoort.

Ieder keer als er zich een andere gedachte invoegt, bijvoorbeeld:"toen ik op vakantie was in Oostenrijk zag ik hele mooie kiezelstenen" dan kijk ik daar met mijn bewustzijn naar en dan zie ik die  subjectieve associatie plaats vinden en al kijkend verdwijnt deze associatie als een wandelaar weer uit beeld.
Het probleem  ontstaat op het moment dat je die subjectieve gedachte-wandelaar niet met je bewustzijn waarneemt en deze jou meeneemt en je voordat je het weet, (in gedachten) op een camping vis zit te bakken op een barbecue.

Door het oefenen van de concentratie versterk je dus het oplettende bewustzijn en ontstaat er de kracht om in aandacht bij je onderwerp te blijven.
Het resultaat daarvan is dat de ervaring van dat onderwerp steeds intensiever kan worden, zo intensief dat deze niet meer in woorden uit te drukken is.

Het resultaat in het dagelijks leven is dat je steeds beter in aandacht met je gedachten met de te behandelen onderwerpen bezig kunt zijn en je niet in de onrust blijft zitten van de stroom van associaties die je constant afleiden. Het resultaat is dat je uiteindelijk meester kunt worden van je eigen denkproces en je geen slaaf meer bent van de spontane associatie kracht.
Daardoor ga je trefzekerder en evenwichtiger functioneren.

Heb je veel concentratie kracht ontwikkeld, kun je werkelijk lang met je aandacht bij het onderwerp blijven, kun je je denken sturen, dan kun je eigenlijk pas met de echte werkelijke meditatie beginnen. 

De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #6 Gepost op: 29-07-2011 06:20 »
Hoi allen!
Ik heb getracht al enkele keren mijn geest tot rust te brengen door meditatie maar ben telkens gefaald. Hiermee bedoel ik dat mijn hoofd 'overvol' zit met gedachten, ik kan me heel moeilijk concentreren op de ademhaling.
Hoe kan ik dit als beginner het best aanpakken?

Wanneer je begint met mediteren is dit in het algemeen een normaal verschijnsel.
Gewoonlijk is het denken erg druk en het reageert op van alles en nog wat.
We hebben dat vaak niet eens zo in de gaten.

Wanneer je begint met mediteren,lijkt het soms of dat er 
steeds meer gedachten op poppen.
Maar dat is niet zo.
Wat er gebeurd is dat we ze nu meer opmerken.
Struikelende en over elkaar heen buitelende gedachten.
Een grote kermis.
Dus het hoort er allemaal bij.

Wanneer je concentratie op de ademhaling beoefend,
dan werkt het in het algemeen als volgt:

Je brengt je aandacht naar de ademhaling.
Dat is je concentratie object.
wanneer je dat doet, raakt de aandacht al snel verstrooid
en verwikkeld in de gedachtenstroom.
Gewoon omdat we dat zo gewend zijn.
Soms merk je dat niet eens direkt op.
Op het moment dat je het wel opmerkt,
herinner je jezelf eraan,dat je je op de ademhaling aan het richten was.
En je brengt je aandacht weer naar de ademhaling.

En zo gaat dat heen en weer.

Wees niet veroordelend naar jezelf,
dat kreert weer nieuwe verstoringen.
De manier om met dit heen en weer om te gaan,
is vriendelijk te zijn voor jezelf.

In die zin accepteer je dat er gedachten zijn,
op die manier voer je er geen strijd mee.
op die manier keer je met je aandacht terug naar de ademhaling.

« Laatst bewerkt op: 29-07-2011 06:22 door lord rainbow »
niks is wat het lijkt

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 29-07-2011 20:24 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:33 door Buddha Amitabha »

Offline chan

• Gevestigde Sangha
« Reactie #8 Gepost op: 29-07-2011 20:54 »
B A. Je hebt geen ander advies. Je bent out of topic met je advies. De vraag gaat over tips voor het beginnen van meditatie en de vraag gaat niet over het omgaan met emoties in een turbulente tijd.
Jouw advies zou relevant zijn wanneer de topic zou zijn: tips voor  voordat je er aan denkt te beginnen met meditatie.
De topic luidt echter niet zo en ik wil je dan ook vragen niet zo af te dwalen en op topic te blijven.
Op deze manier komt er allemaal ruis in alle onderwerpen die worden ingebracht en voor je het weet hebben we het naar aanleiding van een vraag, zoals hier gesteld, over zoiets als groene thee of vegetarische kippen.
Dus alsjeblieft, probeer je eens te concentreren in aandacht en op topic te blijven.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline nancy

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 16-08-2011 20:46 »
Ben zelf ook een beginner en heb voor mezelf het volgende "spelletje" bedacht :telkens er een hardnekkige gedachte de kop opsteekt, stop ik deze in een denkbeeldige schuif in mijn hoofd... Ik laat deze schuif dicht tot na de meditatie/ Bij mij werkt dit voorlopig goed/
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 17-08-2011 19:45 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:33 door Buddha Amitabha »

Offline nancy

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 18-08-2011 13:08 »
Klopt ! Maar de gedachten die ik in de schuif stop, zijn meestal gedachten als "wat eten we straks, wat ligt er nog op het werk op mij te wachten, waar gaan we dit weekend naartoe, ..." Deze gedachten mogen van mij later uit de schuif, maar hoeven niet onmiddellijk geanalyseerd te worden, ...
Thinking that we can find some lasting pleasure and avoid pain is what in Buddhism is called samsara, a hopeless cycle that goes round and round endlessly and causes us to suffer greatly.

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18-08-2011 13:31 »
Misschien of the record, maar ik moet ook dringend eens beginnen aan het mediteren.
Tot nu toe eigenlijk nog niet gedaan. :(

Maar deze topic, zal me daarin stukken verderhelpen als ik al deze info lees. :)

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
niks is wat het lijkt

Laatste berichten

[Verlichting] verlichting Mahā Saccaka Sutta (MN 36) by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 21:15
[Theravada Boeddhisme] Re: Inzicht meditatie en de vier elementen by Bodhiboom Gisteren om 12:55
[Theravada Boeddhisme] Inzicht meditatie en de vier elementen by marcel Gisteren om 11:10
[Verlichting] bevrijdende levensinzichten by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 06:43
[Dharma] Re: Niet-zelf in het uitdoven van verlangen by bolletje 09-07-2020 20:38