Auteur Topic: Psychische problemen en verlichting  (gelezen 5062 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline Kooo

  • Geïntresseerde
  • *
  • Berichten: 73
Psychische problemen en verlichting
« Gepost op: 16-08-2011 20:01 »
Ik vind boeddhisme het mooiste geloof dat er is en zou graag me leven ertoe lijden.
Helaas heb ik last van psychische problemen en een borderline ps. Is er nu nog verlichting voor me mogelijk. Of zou ik eerder de borderline moeten aanpakken?
« Laatst bewerkt op: 20-12-2011 14:18 door lord rainbow »
too understand everything you have to forgive everything

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 16-08-2011 20:40 »
Ik zou eerder aanraden om de borderline aan te pakken maar wel op een wijze waarbij je de gezonde kanten in je persoonlijkheid verzorgd en  verder versterkt omdat het vandaar uit is dat je met een probleem om kunt  - leren  - gaan.
De keuze van de persoon die je daarin of daarmee zou kunnen helpen, een deskundige dus, daar hangt dan veel van af.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Kooo

  • Geïntresseerde
  • *
  • Berichten: 73
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #2 Gepost op: 19-09-2011 07:45 »
van borderline naar boeddhistische monnik. Zou dat kunnen>?
too understand everything you have to forgive everything

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 19-09-2011 11:35 »
Een monnik met borderline dan  :D
Een Verlichte met Borderline lijkt me eigenlijk niet mogelijk. :-\
Maar een monnik,..... zou moeten kunnen , een monnik is er nog niet maar is op weg, net zoals ieder ander mens die de inzet heeft om steeds bewuster  te leven.

Ik zou het overigens niet aanraden om een monnik met Borderline te worden of te zijn, ik vermoed dat dat wel eens heel ernstige complicaties zou kunnen hebben diem het een en ander alleen maar erger zouden kunnen maken.

Hoe dan ook, het is niet de vorm welke bepaald wat er wel en niet kan, het is de spirituele inhoud.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline Kooo

  • Geïntresseerde
  • *
  • Berichten: 73
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #4 Gepost op: 19-09-2011 14:55 »
zou iemand met borderline niet kunnen verlicht worden.
too understand everything you have to forgive everything

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 19-09-2011 15:38 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:47 door Buddha Amitabha »

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #6 Gepost op: 20-09-2011 07:45 »

Verlichting is, zoals BA terecht opmerkt, zeker niet iets wat je kunt hebben, het is een toestand van zijn. Verlichting is de ervaring van een bijzondere toestand van zijn. Verlichting is in die zin iets waar je in kunt geloven als een - toekomstige -ervaring, een toekomstig zijn. Als je de verschillende religeuze stromingen en filosofieen zou bestuderen dan zie je dat er verschillende mogelijkheden, verschillende paden zijn/waren om tot dat ' zijn'  te komen.
Die paden veranderen omdat door de voortschrijdende evolutie van de mens ook de paden - moeten -veranderen. Het een werkt op het andere in. Dat wat vroeger nog een begaanbare weg was kan nu een doodlopend pad zijn geworden. De Griekse mysteriescholen bijvoorbeeld, van voor en rond de tijd van Boeddha, zijn niet zo lang daarna helemaal verdwenen. Het Boeddhisme zelf bijvoorbeeld wordt door velen ook gezien als een volgende stap uit het Brahmanisme. Als je het Boeddhisme nader bestudeert dan kan het je niet ontgaan dat het Boeddhisme is voorgekomen uit de Sankhyaphilosophie. Als je dan ook nog bedenkt dat Boeddha is geboren in Kapilavastu wat de woonplaats was van Kapila de grondlegger van de Sankhyafilosofie dan kun je als het ware de beweging van de evolutie van de mensheid transformerend zien voortschrijden.

Verlichting  kun je benaderen door een voortschrijdend, een ontwikkelend bewustzijn. Als je je met dat bewustzijn alleen maar richt op de stoffelijke zaken en ook alleen maar in die zin stoffelijk kunt denken, dus een denken wat zich volledig baseert op de fysieke zintuigen, en al het andere (spirituele) uitsluit, dan kun je de problemen zo ongeveer wel uit tellen.
Een depressie, wat het ook is en kan zijn, is in zijn actuele werkelijkheid een volledig gericht zijn op je - persoonlijke - situatie. Daar kunnen hele goede redenen voor zijn.
Karmisch gesproken kan de zin van een depressie zijn dat je door die ervaring gaat inzien dat de redding er in is gelegen dat je je met je bewustzijn niet exclusief op je eigen persoon richt.
Dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je je er bewust bent dat een depressie eigenlijk een soort in elkaar vallen is in de zwaartekracht van het uitsluitende op je eigen persoon gericht zijn, je wordt dus als het ware ' een imploderende ' ster, (vandaar de gedachten aan sterven en dood gaan) dan kan dat bewustzijn wellicht er toe leiden dat je je in een andere beweging gaat 'verzetten'.

Wat BA in een andere reactie ergens schrijft over depressie is een mooie weergave van hoe slecht bepaalde 'Boeddhistische' adviezen kunnen zijn van mensen die niet weten waar ze het over hebben. Daar komt dan ook duidelijk de abstractie naar voren die ik zo vaak verneem bij/van 'Boeddhistische leermeesters'. Het klinkt allemaal wel erg wijs maar het is een voortdurende copieren en interpreteren van oude tekste/geschriften en niet zelden is het absolute lariekoek.

Wat ik jammer vindt is dat BA, waar hij in zijn eerdere reactie als ervaringsdeskundige spreekt, in de reactie hier weer een terminologie gebruikt die  weer te abstract wordt en verwarrend kan werken.
Wat BA namelijk beschrijft is niet zo zeer Verlichting, maar wel verheldering, BA getuigt in zijn schrijven van een persoonlijke bewustzijnsontwikkeling die hem tot een staat van zijn heeft gebracht waarin hij - let wel - in verhouding tot vroeger -  gelukkig is. Iedereen die daar aan zou twijfelen, dat arrogant zou vinden of opschepperig, doet daarmee zijn ervaring geweld aan. Ik plaats alleen wel hele grote vraagtekens bij zijn gebruik hier van de term Verlichting zoals die wordt  gehanteerd in relatie tot de staat van verlichting die op Boeddha van toepassing is.
Dat lijkt mij namelijk zeer onjuist en schept onnodig en ongewenst verwarring.
Maar feitelijk doet dat hier verder niet zoveel ter zake. Wat ter zake doet om bevrijdt te raken uit een depressie is toenemend spiritueel bewustzijn. Als je daarmee en daardoor weer gezond en gelukkig kunt leven staat wat dat betreft niets je meer  in de weg om voort te gaan op die weg en - zoals het ieder mens in principe gegeven is - uiteindelijk de staat van Verlichting te bereiken.
Daarvoor is het beslist niet noodzakelijk om Boeddhist te worden maar kan het wel zeer zinvol zijn om onder andere het boeddhisme objectief - en niet subjectief, dus vanuit sympathie a priorie- , te gaan bestuderen. Daarmee verbind je je al met je aandacht met de buitenwereld en kom je los van een preoccupatie op jezelf. Dus dat bestuderen, ik zou zeggen ga daarmee eens beginnen en vergeet dat worden , want terwijl je studeert, concentreert, contempleert en mediteert (over de bestudeerde teksten) wordt je vanzelf.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #7 Gepost op: 20-09-2011 15:44 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:47 door Buddha Amitabha »

Offline chan

  • Gevestigde Sangha
  • *****
  • Berichten: 515
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #8 Gepost op: 20-09-2011 19:48 »
Beste BA. zo zie je maar wat het voor gevolgen kan hebben om woorden te gebruiken die in een meer algemene context een andere betekenis hebben als waarop jij die in jouw bijdrage gebruikte. Ik denk dat we gelukkig nog steeds kunnen stellen dat voor mensen die op de hoogte zijn met het leven en de lessen van Boeddha het begrip Verlichting nog steeds iets meer dan een woord is. Het is de omschrijving van een toestand van zijn zoals die intrad bij Boeddha op basis van zelfwerkzaamheid..
Ik moet zeggen dat ik ook het begrip zelfrealisatie in deze context verwarrend vind en ik vraag me echt af waarom je altijd van die hoogdravende termen gebruikt, (en forumnamen) om iets uit te drukken wat je verderop steeds weer blijft omschrijven als Ik ben een gewoon mens , niets bijzonders.
In mijn perceptie is Verlicht zijn en tot zelfrealisatie zijn gekomen toch echt wel iets heel bijzonders.

Verder nog even een opmerking over het schrijven van de Theosoof G. de Purucker. Ik ben van mening dat hij de plank wel heel erg mis slaat als hij schrijft dat sympathie de sleutel is. Hij zou wat mij betreft dan nog beter kennis, of liefde of spiritualiteit hebben kunnen aanhalen, maar sympathie op zichzelf is wel een heel erg subjectief aspect in het leven van een mens en blijft alleen maar in balans en een middel als het wordt uitgebalanceerd door antipathy.
Dat kennis eerder een sleutel is vermeld deze Theosoof zelf al wanneer hij het in de tweede alinea heeft over het bestuderen van het heelal.

Het licht in ons zelf hebben we ook dan pas gevonden als we het (her-)kennen.

Verder is bescheidenheid is een van de grootste voorwaarden voor een persoonlijke ontwikkeling.
De Boeddha zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Dharma  zoek IK in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
De Menselijke gemeenschap zoek IK  in en met mijn werkzame IK aanwezigheid.
Boeddhanatuur ontmoet Boeddhanatuur in zelfbewustzijn

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:psychische problemen en boeddhisme
« Reactie #9 Gepost op: 20-09-2011 19:49 »
.
« Laatst bewerkt op: 28-09-2011 19:47 door Buddha Amitabha »

 


Laatste berichten

[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by marcel Vandaag om 21:06
[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by Siebe Vandaag om 20:49
[Controverse en verandering] Re: De betrouwbaarheid van de overlevering by Siebe Vandaag om 20:45
[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by marcel Vandaag om 20:25
[Controverse en verandering] Re: Origineel boeddhisme by Siebe Vandaag om 20:16
Powered by EzPortal