Auteur Topic: Stoppen met roken  (gelezen 3110 keer)

Nathan

• Gast
Stoppen met roken
« Gepost op: 20-02-2007 10:47 »
'Roken is dodelijk.' Staat er dan op zo'n pakje sigaretten.
We discussieren hier bijvoorbeeld over 'de leegte' en het lijkt of dat zo'n discussie moet leiden tot de waarheid.
Kennis verandert de mens niet.
Mensen zijn toch niet blind, wanneer ze zo'n pakje kopen.

Om 'de leegte' rechtstreeks te realiseren vraagt meer, veel meer dan kennis alleen.

Offline Winnetoe

• Verspreider van inzicht
Re: Stoppen met roken
« Reactie #1 Gepost op: 20-02-2007 22:31 »
Hallo,

Vlak nadat de Boeddha volledig ontwaakte en voorwaardelijk ontstaan realiseerde kwam de gedachte bij hem op dat deze ontdekking uiterst subtiel en moeilijk te doorzien is. In eerste instantie had hij niet de intentie om de Dhamma te onderwijzen.

Hemelse wezens wisten hem echter te overtuigen dat er mensen zijn met slechts weinig zand in hun ogen. Er zijn mensen die de mogelijkheid hebben om volledig te ontwaken als ze de Dhamma horen.

Net zoals er mensen zijn die de waarschuwing op het pakje sigaretten ter hart te nemen als ze het lezen.

De leer van de Boeddha is uiterst eenvoudig. Het 8-voudige pad is bijzonder eenvoudig. De meditatie instructies zijn als volgt:

(MN118:)

18. Wanneer hij lang inademt, dan weet hij: 'Ik adem lang in'; wanneer hij lang uitademt, dan weet hij: 'Ik adem lang uit'; wanneer hij kort inademt, dan weet hij: 'Ik adem kort in'; wanneer hij kort uitademt, dan weet hij: 'Ik adem kort uit.' -- Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal inademen en het hele lichaam ervaren'. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal uitademen en het hele lichaam ervaren'. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal inademen en de activiteit van de formatie van het lichaam kalmeren '. Zo traint hij zichzelf: 'Ik zal uitademen en de activiteit van het lichaam kalmeren.'"

1) Merk dat je geest van het object der meditatie is afgedwaald. Je hebt nu allerlei gedachten.
2) Laat deze gedachten los. Besteed er eenvoudigweg geen aandacht meer aan.
3) Ontspan de spanning die is ontstaan door deze gedachten los door je bewust te ontspannen.
4) Zet een glimlach op je gezicht.
5) Breng je aandacht kalm terug naar het object der meditatie (dat is het in- en uitademen en ontspannen van je lichaam).
6) Ga terug naar stap 1.

Maar wie volgt deze stappen nu echt? Wie is bereid om een week lang niets anders te doen dan deze stappen uit te voeren om te zien of dit werkelijk werkt?

Groeten,
Erwin.
Hatred can never be overcome by hatred. Hatred can only be overcome by love!

Offline Viriya

• Sangha lid
  • Zoek!
    • Toegang tot Inzicht (De verzamel site van Boeddhistische Geschriften)
Re: Stoppen met roken
« Reactie #2 Gepost op: 21-02-2007 13:19 »
'Roken is dodelijk.' Staat er dan op zo'n pakje sigaretten.
We discussieren hier bijvoorbeeld over 'de leegte' en het lijkt of dat zo'n discussie moet leiden tot de waarheid.
Kennis verandert de mens niet.
Mensen zijn toch niet blind, wanneer ze zo'n pakje kopen.

Om 'de leegte' rechtstreeks te realiseren vraagt meer, veel meer dan kennis alleen.

Je voorbeeld klopt niet maar ik ben wel het eens met je dat er meer nodig is dan alleen kennis. Daarentegen is kennis van zake toch noodzakelijk om ergens te komen. Je moet jezelf kunnen controleren of je toch wel op de juiste weg bent, en daar heb je enkele variabelen voor nodig om jezelf aan te controleren. Meditatie, moraliteit en inzicht ontwikkelen zich, dit is een langzaam proces. Daarom moet jij en anderen feedback kunnen geven over hoe het met je gaat, of je nog wel het juiste pad zit, hoe het zit met je waarden en watvoor betekenis je toekent aan die waarden.

Misschien dat er een plotselinge Verlichting bestaat? maar ik denk dat dit zo uitzonderlijk is dat dit buiten beschouwing kan gelaten worden.

Met metta,
Django

http://www.toegangtotinzicht.nl
 De Verzamelsite van Alle Nederlandse Boeddhistische Geschriften

+-Laatste berichten

[Theravada Boeddhisme] Re: Boek over Boeddhás leven vanuit Theravada by bolletje Vandaag om 20:54
[Theravada Boeddhisme] Re: Boek over Boeddhás leven vanuit Theravada by Bodhiboom Vandaag om 19:40
[Algemeen] Re: Toetsbaarheid van het achtvoudige pad by Bodhiboom Vandaag om 19:27
[Algemeen] Re: Toetsbaarheid van het achtvoudige pad by marcel Vandaag om 18:33
[Theravada Boeddhisme] Re: Boek over Boeddhás leven vanuit Theravada by bolletje Vandaag om 15:57