Auteur Topic: Geestverruimende therapie  (gelezen 4734 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re: Geestverruimende therapie
« Reactie #50 Gepost op: 03-10-2019 20:37 »
Zintuiglijk informatie doet iets met ons, als geheel. Het raakt ook ons hart. Lijfelijk ontstaan er reacties etc. Dat informatie alleen via het brein verwerkt wordt, lijkt mij niet zo. Ik heb veel meer vertrouwen in het oosterse systeem van chakra's, nadi, bindus'. En daarin speelt het brein ook een rol. Ik ben hier geen kenner van maar dit kan wellicht iemand anders toelichten.

Volgens Lal ontstaan emoties in het javana stadium van een zintuiglijk verwerkingsproces in de geest. Het centrum van verwerking zou het fysieke hart zijn, heb ik begrepen.

Ik denk dat een zeer ervaren yogi het ontstaan van emoties/verlangens/intenties wel goed kunnen zien/ervaren maar dan moet je heel kalm zijn en heel goed zien waar de eerste beweging in de geest ontstaat! Dat is crux. Maar dat is veel meer een voelend zien dan een met je hoofd zien.

Emotie is op een bepaald niveau enkel nog maar wat eerste beweging, wind?, energie? Ik vermoed dat een ervaren yogi deze winden en energien wel kan lokaliseren terwijl ze ontstaan, vermoedelijk rondom het hart? Je moet dan wel een bepaalde subtiliteit gerealiseerd hebben.

Ik vermoed dat die winden en energien onmiddellijk naar ons hoofd stijgen zodat wij daar, via het mentale zintuig, die emoties, plannen, verlangens, etc. ervaren. Maar het is een beweging die op een dieper niveau begint, volgens mij, en ook niet in het hoofd.

Ik ben geen yogi maar heb er wel enig gevoel voor ontwikkeld via meditatie. Maar een ander kan dit vast beter vanuit ervaring toelichten.

Ik geloof dus wel in hun lokaal ontstaan, ergens rondom het hart, waarschijnlijk, maar ik ga dit zeker, via meditatie, verder verkennen.

De mana indriya schijnt trouwens in het brein gelokaliseerd te zijn. Is dit waarom wij ook het idee hebben dat alles in hoofd ontstaat? Omdat we het daar ook ervaren via het mentale zintuig (mana indriya)?

Offline Onschatbaar Geschenk

• Actief Lid
  • **
  • Minder is Meer, We leven in een spiegel
« Reactie #51 Gepost op: 04-10-2019 06:01 »
therapie en boeddhistische Psychologie wordt erg mooi omschreven in het boek van Robert Hartzema "Boeddhistische psychologie", verschillen van de  zeg maar westerse wereld en  boeddhisme.
dit boek geeft mij in ieder geval erg mooie inzichten  om als beginner een pad te bewandelen zonder teveel verwarring.

Ik zelf geloof niet in verdovende middelen omdat dit  in mijn ogen altijd een beperking is, ja ik maak mezelf  ook schuldig aan het feit wel koffie en soms alchohol te gebruiken. maar voor mij is het op dit moment meer van belang om dit te matige dan op te geven.

« Laatst bewerkt op: 04-10-2019 06:16 door Onschatbaar Geschenk »

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #52 Gepost op: 04-10-2019 10:42 »
psychedelica heb ik niet nodig.  Ook andere drugs zoals bier gebruik ik maar zeer matig omdat ik 'onbekwaam zijn’ als onprettig ervaar.  Ik heb een andere drug.  En waar het hart vol van is...
Ik vond dit overigens wel een interessante discussie hierover...

https://www.lionsroar.com/the-new-wave-of-psychedelics-in-buddhist-practice/

Ik ben het wel met je eens dat psychedelica een heel tijdelijke oplossing zijn, maar om een paar punten uit het artikel aan te halen, “soms raken mensen vast in hun beoefening, en dan kunnen psychedelica ze helpen,” en “wat psychedelica doen is structuren van geloof in de gedachten oplossen, boeddhisme doet dit ook”.

Voor sommige mensen zal de dharma ondersteund door psychedelica misschien een uitkomst zijn. Ik zou ze in ieder geval die optie niet willen ontnemen, als centra ze aan willen bieden, zoals dat in sommige Staten van de VS gebeurt. Dat is misschien strikt sprekend niet precies therapie, maar grenst er wel aan.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Leegte

• Gast
« Reactie #53 Gepost op: 04-10-2019 12:41 »

Ik ben het wel met je eens dat psychedelica een heel tijdelijke oplossing zijn, maar om een paar punten uit het artikel aan te halen, “soms raken mensen vast in hun beoefening, en dan kunnen psychedelica ze helpen,” en “wat psychedelica doen is structuren van geloof in de gedachten oplossen, boeddhisme doet dit ook”.

Voor sommige mensen zal de dharma ondersteund door psychedelica misschien een uitkomst zijn. Ik zou ze in ieder geval die optie niet willen ontnemen, als centra ze aan willen bieden, zoals dat in sommige Staten van de VS gebeurt. Dat is misschien strikt sprekend niet precies therapie, maar grenst er wel aan.

Ik wil ook niemand de optie ontnemen.  Echter, psychedelica komt mij voor als het terrein binnen sluipen zonder te betalen.   Dharma is wat werkelijk bestaat, echte werkelijkheid, wat er werkelijk is in het universum.  Loopt een mens vast in zijn beoefening, dan heeft dat een reden.  Geloof is zeker een struikelblok om tot de werkelijke werkelijkheid te geraken.

Maar ergens -op enig moment- zal de mens een finale afrekening moeten maken met alles wat geloof is.
Dat is een activiteit.   Dat is het moment waarop de mens zichzelf overdraagt, overgeeft, opgeeft.  Zonder bewuste aanwezigheid daar in kan dat niet plaats hebben.  Iemand anders kan het niet voor je doen en het lijkt mij dat psychedelica de plaats van het 'ik’ in neemt.

Ik heb het over de moeilijkste horde die te nemen is.  Het 'ik’ kan zich immers niet op geven om daar beter van te worden.  Ergo, het 'ik’ kan helemaal geen motivatie hebben binnen zichzelf als 'ik’ zijnde om 'ik’ op te geven.

Om de werkelijke werkelijkheid te bereiken dient de mens juist vast te lopen.  Liefde speelt haar spel met de mens in haar bepalingen van alles wat zij niet is.  Psychedelica speelt ook haar spel, maar ik denk niet dat liefde zich uit in de vorm van psychedelica.   We dienen in onszelf te zoeken naar liefde, mededogen of hoe men het noemen wilt.  En ons 'ik’ in dienst te stellen van die liefde zonder verwachtingen of zonder iets te willen.

De weg naar dharma is er een van teleurstellingen en ontgoocheling.  Er valt niks te halen, te verdienen.
Je hebt er ook nog eens niet veel aan.  Zelfs de gevonden liefde mag je niet houden.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #54 Gepost op: 18-10-2019 12:21 »
Ik wil ook niemand de optie ontnemen.  Echter, psychedelica komt mij voor als het terrein binnen sluipen zonder te betalen.   Dharma is wat werkelijk bestaat, echte werkelijkheid, wat er werkelijk is in het universum.

Wat ik las in het Lions Roar artikel en wat ik heb gehoord in Terence McKenna lezingen op YouTube hebben mij toch wel tot denken aangezet. Psychedelica zijn veelal heel veilig vergeleken met bijvoorbeeld alcohol, niet verslavend, en ook waarschijnlijk niet echt verdovend. Ze brengen een ervaring van een andere wereld met zich mee, die kan veel losmaken en mensen aansporen tot het zoeken naar nieuwe richtingen.

Mits ze met mate worden gebruikt en mensen goed worden begeleid en voorbereid, dan lijkt het mij dat er best wel voordelen aan te beleven zijn. Ik denk dat zo’n proefje van de materie niet echt het ervaren van de verlichting is, en wat een vreemd idee dat men daarvoor zou moeten betalen. Het kan natuurlijk wel de juiste kant op gaan.

Citaat
De weg naar dharma is er een van teleurstellingen en ontgoocheling.  Er valt niks te halen, te verdienen.
Je hebt er ook nog eens niet veel aan.  Zelfs de gevonden liefde mag je niet houden.

Sommige boeddhisten zouden het daarmee eens zijn, anderen niet. Er is wel een bepaalde innerlijke verrijking die gepaard gaat met de zoektocht, het is niet alleen wat de Tao zegt “verminder wat u heeft en begeer weinig” alhoewel dat natuurlijk goed advies is.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #55 Gepost op: 20-10-2019 17:34 »
Tot nu toe heb ik me niet bemoeid met dit gesprek - Ik weet nauwelijks wat ik zou moeten toevoegen. Psychedelica.. ik heb er op een persoonlijke manier moeite mee. Dat is uiteraard voor anderen geen beletsel.

Ik denk dat het op dit moment nuttig is om even de schriftgeleerde uit te hangen (zoals Sybe dat zo treffend noemt.) De vijf morele praktijken (én de acht uposatha-voorschriften, trouwens) bevatten deze regel: surāmerayamajjapamādaṭṭhānā veramaṇī sikkhāpadaṃ samādiyāmi.

Het gaat hier om gegiste, gedestilleerde en bedwelmende dranken/vloeistoffen. Wat ik uiterst boeiend vind is dat, in tegenstelling tot alle andere voorschriften, er nu een reden bij gegeven wordt: pamādaṭṭhānā is 'de wortel van onachtzaamheid' of, wat letterlijker, alle zaken die mindfulness vernietigen. (Is dit een beperkende of een uitbreidende bijzin? Spannend!)

Persoonlijk denk ik dat dit voldoende reden is om drugs bij dit voorschrift te scharen, naast alcohol, waar de letterlijke tekst over gaat. Echter... als je er voor weet te zorgen dat het niet mindfulness vernietigt of zelfs maar beschadigt.. dan hebben we als het ware een achterdeurtje. Net als met alle achterdeurtjes moet je dondersgoed weten waar je mee bezig bent maar het kan kundig zijn om er een te gebruiken.

Bodhiboom en Leegte hebben allebei waardevolle manieren van kijken naar voren gebracht. We zullen het toch echt in deze werkelijkheid moeten doen maar.. een aparte ervaring, mits goed voorbereid en begeleid, kan ons inspireren of op een nieuw idee brengen.

Ach, het kan nuttig zijn om een keer niet te mediteren als je werkelijk te moe bent. Het is ook weer niet goed om begeerte te voelen naar 'perfecte' manieren van oefening. De dhamma leven is vooral loslaten van begeerte, afkeer en illusies.. als dat eens gediend is door een aparte ervaring dan zij het zo.

Met warme groet,

Maarten

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 20-10-2019 19:50 »
Duidelijk Maarten.

Ik heb Lal dat gebod als volgt eens zien uitleggen: Het gebod gaat volgens hem niet alleen om bedwelming door drank maar gaat ook zover als bedwelming door jeugd, door macht, door het leven, door gezondheid, plezier. Eigenlijk alles wat je kan bedwelmen en een tijdelijke roes veroorzaakt. Eigenlijk alles waardoor je even niet bij zinnen bent. Dat maakt het wel een heel breed gebod. Of het echt zo bedoeld is weet ik niet, maar het trekt het wel uit de sfeer van middelen (drank & drugs) en maakt duidelijk dat bedwelming ook op andere manieren plaatsvindt. Ik heb wel gezien dat dat zeker aansluit bij de sutta's.

Siebe

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #57 Gepost op: 20-10-2019 20:22 »
[knip]
« Laatst bewerkt op: 20-10-2019 20:28 door aanwezig »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 20-10-2019 20:39 »
Overigens, ik veroordeel niet het gebruik van middelen voor therapeutische doeleinden. De kracht er van lijkt te zijn dat je ellendige ervaringen kan herbeleven maar er dan op een andere manier doorheen gaat of mee omgaat. Dat lijkt me therapeutisch. Als er andere, gezondere, associaties kunnen ontstaan bij die traumatische ervaringen, kan dat helend werken lijkt me.

Leegte

• Gast
« Reactie #59 Gepost op: 20-10-2019 20:59 »

Wat ik las in het Lions Roar artikel en wat ik heb gehoord in Terence McKenna lezingen op YouTube hebben mij toch wel tot denken aangezet. Psychedelica zijn veelal heel veilig vergeleken met bijvoorbeeld alcohol, niet verslavend, en ook waarschijnlijk niet echt verdovend. Ze brengen een ervaring van een andere wereld met zich mee, die kan veel losmaken en mensen aansporen tot het zoeken naar nieuwe richtingen.

Mits ze met mate worden gebruikt en mensen goed worden begeleid en voorbereid, dan lijkt het mij dat er best wel voordelen aan te beleven zijn. Ik denk dat zo’n proefje van de materie niet echt het ervaren van de verlichting is, en wat een vreemd idee dat men daarvoor zou moeten betalen. Het kan natuurlijk wel de juiste kant op gaan.

Ik heb zelf ook wel psychedelica overwogen en dan met name ayahuasca.  Maar ik denk dat het vooral bevrediging van mijn eigen nieuwsgierigheid is.  Is dat hetzelfde als wat ik als 'liefde' heb ervaren?  Dan zou dat betekenen dat ayahuasca in staat is om het 'ik' opzij te zetten.

Doch als ik diverse verslagen lees is zoiets als ayahuasca niet geschikt voor emotioneel instabiele mensen.
Iets wat ik ook heb gezien bij diverse meditaties.  Mensen komen soms in een soort van 'emotionele herinnering' terug en kunnen daar behoorlijk bij crashen.

Ook klankschalen vind ik merkwaardig om mee te werken.  De energie welke vrijkomt, waar ik mee in verbinding sta en mensen die soms paniekerig er op reageren.

Al met al vond en vind ik een waarschuwing op zijn plaats.  Nadrukkelijk niet om iemand bang te maken.
Maar een ieder van ons kan wel nadenken over zijn emotionele en spirituele ontwikkeling.  Dat geldt ook in algemene zin.  Want van een klankschaal is niemand bang voor zover ik weet.

Maar zoals je zelf al aangeeft: het kan de ook de goede kant op gaan en een deskundige begeleider is ook belangrijk.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #60 Gepost op: 21-10-2019 13:56 »
Ik heb zelf ook wel psychedelica overwogen en dan met name ayahuasca.  Maar ik denk dat het vooral bevrediging van mijn eigen nieuwsgierigheid is.  Is dat hetzelfde als wat ik als 'liefde' heb ervaren?  Dan zou dat betekenen dat ayahuasca in staat is om het 'ik' opzij te zetten.

Doch als ik diverse verslagen lees is zoiets als ayahuasca niet geschikt voor emotioneel instabiele mensen.
Iets wat ik ook heb gezien bij diverse meditaties.  Mensen komen soms in een soort van 'emotionele herinnering' terug en kunnen daar behoorlijk bij crashen.

Ayahuasca heeft de reputatie om onverteerde dingen uit het verleden naar boven te brengen, de verwerking van trauma’s te beïnvloeden, en ervaringen te veroorzaken die heel natuurlijk zijn en die te maken hebben met aarde, rivieren, bossen, geboorte, het biologische bestaan. Ik ben er ook wel nieuwsgierig naar geweest, om te weten wat “de moeder” tegen mij te zeggen zou hebben, maar heb het uiteindelijk niet gedaan.

Ik zou zeker mensen die het wel doen niet veroordelen, ik heb er best wel positieve verhalen over gehoord, zoals mensen die van de ene dag op de andere de drank lieten staan. Dus wel een soort therapeutische invloed, en een soort confrontatie met diepere doelen van het leven.

Maar ik heb ook verhalen gehoord waar men bij Nederlandse ayahuasca ceremonies stiekem andere psychedelische middelen inzette zoals het Afrikaanse plantaardige middel Ibogaine. En er was laatst iemand dood gegaan tijdens een ceremonie, wat ervoor zorgde dat de Hoge Raad een paar dagen geleden ayahuasca heeft verboden.

+-Laatste berichten

[Religie, Mens en Maatschappij] Prof. dr. Paul van der Velde, 'Het boeddhisme en de ideale staat', TvRRB 2019-1, by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 21:56
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Dorje Vandaag om 17:41
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Bodhiboom Vandaag om 16:59
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Ujukarin Vandaag om 16:34
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Vandaag om 15:17