Auteur Topic: Misofonie  (gelezen 4282 keer)

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
Misofonie
« Gepost op: 19-05-2013 14:06 »
Hallo allemaal, ik ben hier alweer een poosje niet geweest :P

Ik heb een probleem dat alsmaar groter wordt en dat probleem is dat ik me erger aan eetgeluiden. Al jaren vind ik het vervelend als mensen heel overdreven met hun mond open smakken en mij een orkest geven van eetgeluiden. Ik heb altijd gedacht dat irritaties bij jezelf liggen, dus ik ging er ook altijd van uit dat ik mijzelf moest verbeteren, dat ik erboven moest staan. Maar toch lukte het niet. Erger nog, het werd erger. Langzaam voel ik dat het erger wordt, ik erger me nu zelfs aan onvermijdelijke eetgeluiden, in ernstige gevallen erger ik me aan eetgeluiden die ik zelf maak! Ik kan niet stoppen met eten, en andere mensen natuurlijk ook niet.. Maar toch krijg ik kippenvel als ik weer iemands keelgeluiden hoor.
Pas een paar dagen geleden kwam ik erachter dat dit een officiële 'aandoening' is.
Ik weet niet of ik me nu blij moet voelen dat het niet mijn schuld is dat ik me eraan erger, of dat ik me slecht moet voelen dat ik er niets aan kan veranderen.

Hebben jullie hier misschien ervaringen mee of adviezen voor?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Misofonie
B.v.d.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline JG888

• Boeddha Forumganger
  • **
Re:Misofonie
« Reactie #1 Gepost op: 19-05-2013 19:15 »
Beste Tommy,

Deze geluiden zijn een uitstekend meditatie object. Als je tijdens het mediteren jeuk hebt dan kan dit ook ernstige irritatie en aversie oproepen. Je bent hier gewaar van en merkt de jeuk op en daarna dat je het onprettig vind en er aversie is. Misschien zijn er ook wel gedachten, die het gevoel van aversie versterken.
Dit is precies hetzelfde met de eetgeluiden, alleen komt de impuls nu niet vanuit het tastzintuig maar van het gehoor. Er zijn een aantal fases die je doormaakt voordat je er een sterke aversie tegen krijgt. Er komt een impuls/prikkel vanuit de zintuigen, als je hier niet snel genoeg bewust en objectief waarneemt dan ontstaat er een prettig, onprettig of neutraal gevoel. Als je dit niet snel genoeg bewust en objectief waarneemt dan ontstaan er gedachten. Merk je dit ook niet snel genoeg op dan ontstaan er emoties.
In jou geval, als je mindfulness/opmerkzaamheid sterk is dan is het alleen maar 'horen'.
Waarschijnlijk is jou opmerkzaamheid de laatste tijd een beetje laag, ik zou je dan ook aanraden om meer te gaan mediteren. Dit zorgt ervoor dat je de prikkels sneller waarneemt en dat het niet zover komt dat er een emotie ontstaat.
Als je het gesmak hoort dan zeg je tegen jezelf 'horen' 'horen' 'horen', hiermee herinner je jezelf eraan dat het maar geluid is en dat dit niet perse goed of slecht is, je neemt het waar zonder oordeel. Merk je dat er een onprettig gevoel komt, dan zeg je tegen jezelf 'onprettig' 'onprettig' 'onprettig'. Merk je dat je begint te oordelen en te denken, dan zeg je 'denken' 'denken' 'denken'. Merk je dat je boos wordt, dan benoem je 'boos' 'boos' 'boos'. Het belangrijkste is dat je opmerkt wat er gebeurd, het liefst zo snel mogelijk maar alles is beter dan helemaal niks opmerken. Als je het gesmak snel opmerkt dan escalleert het niet tot een emotie.
Mijn advies is dus ga meer mediteren zodat je opmerkzaamheid sterker wordt, als ik het zo hoor zal je denk ik veel hebben aan een weekendretraite waarbij je 2 dagen een langere tijd mediteert om de opmerkzaamheid te verdiepen.

Succes, hoop dat ik je een beetje heb kunnen helpen.

Groeten en Metta,
JG888
Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

zeilertje1996

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-05-2013 18:07 »
Ik heb precies hetzelfde, en ik heb er ook geen oplossing voor... Situaties ontwijken, er wat van zeggen of iets in die richting werkt natuurlijk ook wel, maar ik ben idd ook op zoek naar een manier hoe ik hier mee om kan gaan want ontwijken is niet de oplossing..

Offline 007m160

• Geïntresseerde
  • *
  • Humanity needs freedom!
« Reactie #3 Gepost op: 22-05-2013 23:19 »
Hmm, dit vind ik toch wel iets fascinerend hebben.
Grotendeels omdat ik nog nooit van deze aandoening gehoord heb. een oplossing ervoor vinden zal moeilijk worden en er is waarschijnlijk maar een kleine kans dat ik me kan voorstellen hoe het voor jou is. Zoals JG het mooi heeft uitgeschreven, misschien dat mindfullness werkt.

Een simpel advies dat ik misschien kan geven, waar je misschien al aan hebt gedacht is je omgeving vragen op een vriendelijke, respectvolle manier om rekening met je te houden en hun geluiden te beperken (Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan niet slurpen van de glazen, de mond niet opendoen tijdens het eten, etc... Standaard 'lessen' die men je probeert aan te leren).

Voor de rest kan ik ook niet veel meer aanraden dan meditatie en mindfullness.
Als het te ernstig wordt en het gaat je gedachten sterk beïnvloeden dan raad ik als het bestaat eventueel medicatie aan?

Mvg,
Tim
Ik geloof dat de religie van de toekomst een kosmische religie zal zijn. De religie die het meest strookt met de wetenschappelijke behoeften is het boeddhisme.

-Albert Einstein

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
« Reactie #4 Gepost op: 27-05-2013 20:12 »
Je hebt gelijk, JG, meditatie is de laatste tijd wel een beetje op de achtergrond geraakt.
me erop focussen klinkt als een moeilijke taak, maar ik zal het proberen.

Sommige mensen kan ik inderdaad vragen of ze stiller willen zijn, maar dan komt de oplossing natuurlijk niet van mezelf.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

+-Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: Inspirerende citaten by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 23:07
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by marcel Gisteren om 12:47
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Gisteren om 11:40
[Algemeen] Re: Woeddha by Bodhiboom Gisteren om 11:39
[Algemeen] Re: Woeddha by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 07:13