Auteur Topic: Wat vinden jullie van bodybuilding?  (gelezen 8199 keer)

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
Wat vinden jullie van bodybuilding?
« Gepost op: 19-06-2013 21:52 »
Topic is oud (datum^), scroll omlaag naar recente posts.

Van dezelfde maker van het topic "Wat vinden jullie van Facebook?" :P

Wederom ben ik gewoon benieuwd. Ik doe zelf aan bodybuilding en vroeg me af wat jullie ervan vinden. Veel mensen hebben er een negatieve kijk op. Mijn moeder zei laatst dat het niet overeenkomt met boeddhistische denkbeelden aangezien je niet tevreden bent met je eigen lichaam, maar zo zie ik het niet. Wat vinden jullie?
« Laatst bewerkt op: 01-03-2014 23:03 door Tommy »
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Steff87

• Gast
Re:Wat vinden jullie van bodybuilding?
« Reactie #1 Gepost op: 19-06-2013 22:45 »
Van dezelfde maker van het topic "Wat vinden jullie van Facebook?" :P

Wederom ben ik gewoon benieuwd. Ik doe zelf aan bodybuilding en vroeg me af wat jullie ervan vinden. Veel mensen hebben er een negatieve kijk op. Mijn moeder zei laatst dat het niet overeenkomt met boeddhistische denkbeelden aangezien je niet tevreden bent met je eigen lichaam, maar zo zie ik het niet. Wat vinden jullie?

Wat je moeder zegt vindt ik maar onzin. Je mag het toch onderhouden en gezond houden. Wat Extreem Bodybuilding betreft vindt ik het wel niet goed omdat vele verboden producten gebruiken. Is vals en slecht voor het lichaam.

Ik zelf doe meer aan compleet fitness. Daar is een deel bodybuilding, conditie en yoga in. Verder doe ik ook aan Oosterse vechtkunst.

Bodybuilding lijkt mij prima als je het natuurlijk houd. Neem geen contact met verboden en slechte producten.

Steff.

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 20-06-2013 18:17 »
Vroeger deed ik ook aan bodybuilding.  Nu ik wat ouder ben, heb ik er een iets andere kijk op gekregen.
Als ik nu iemand zie met grote bovenarmen, weet ik dat ik iemand zie, die minimaal 3 keer per week in de spiegel kijkend met dumbels in de weer is.  Iemand die heel erg bezig is met zijn uiterlijk.  En eet voor een heel gezin.  8)

Steff87

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20-06-2013 18:40 »
Vroeger deed ik ook aan bodybuilding.  Nu ik wat ouder ben, heb ik er een iets andere kijk op gekregen.
Als ik nu iemand zie met grote bovenarmen, weet ik dat ik iemand zie, die minimaal 3 keer per week in de spiegel kijkend met dumbels in de weer is.  Iemand die heel erg bezig is met zijn uiterlijk.  En eet voor een heel gezin.  8)

Ik denk dat je nogal algemeen oordeelt. Voor de rest zie ik niets fout aan om jezelf in de spiegel te bekijken. Waarom mag iemand niet trots zijn op zijn lichaam?

Ik zie geen verschil met iemand die een huis bouwt en daarna trots is en heel de boel bekijkt. Doe ik ook als ik iets heb gedaan. Kijken en genieten.

Steff.

Steff87

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 20-06-2013 23:03 »
Misschien niet helemaal hetzelfde, maar even voor iedereen die denkt dat sport, lichaamsopbouw, lichaamsonderhoud, vechtsport, ect.. niet samengaat met het Boeddhisme.

Kung Fu en fitness brachten mij tot interesse in het Zen Boeddhisme toen ik begon met Shaolin Kung Fu.

Misschien je moeder informeren over de Shaolin monks Tommy?

Shaolin Kung Fu Masters

http://www.youtube.com/watch?v=F6B5gKeTGCk

Steff.
« Laatst bewerkt op: 20-06-2013 23:05 door Steff87 »

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2013 10:38 »
Steff87 schreef:

Ik denk dat je nogal algemeen oordeelt. Voor de rest zie ik niets fout aan om jezelf in de spiegel te bekijken. Waarom mag iemand niet trots zijn op zijn lichaam?

Ik zie geen verschil met iemand die een huis bouwt en daarna trots is en heel de boel bekijkt. Doe ik ook als ik iets heb gedaan. Kijken en genieten.

Steff.

GreatManaTree:

Misschien een beetje kort door de bocht van mij, inderdaad.
Je kunt niet alle gespierde mensen over 1 lijn trekken.

De fitness types die ik ben tegengekomen kwamen "over het algemeen" ietwat uit de hoogte op mij over.
"Over het algemeen" ietwat meer dan mensen met een "normale" bouw.
Zelf heb ik het gevoel, dat mensen die erg lekker in hun vel zitten , en blaken van zelfvertrouwen een klein beetje op mensen kunnen neerkijken.

Dit is puur een gevoel van mij.  Ik respecteer jouw mening, uiteraard.

Een huis bouwen om in te wonen is prima.
Een gezond lichaam onderhouden is prima.

Een paleis bouwen om trots op te zijn en te pronken is wat anders, mijns inziens.

Met vriendelijke groet,

Otto.
« Laatst bewerkt op: 21-06-2013 10:46 door GreatManaTree »

Steff87

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2013 13:57 »
Steff87 schreef:

Steff.

GreatManaTree:

Misschien een beetje kort door de bocht van mij, inderdaad.
Je kunt niet alle gespierde mensen over 1 lijn trekken.

De fitness types die ik ben tegengekomen kwamen "over het algemeen" ietwat uit de hoogte op mij over.
"Over het algemeen" ietwat meer dan mensen met een "normale" bouw.
Zelf heb ik het gevoel, dat mensen die erg lekker in hun vel zitten , en blaken van zelfvertrouwen een klein beetje op mensen kunnen neerkijken.

Dit is puur een gevoel van mij.  Ik respecteer jouw mening, uiteraard.

Een huis bouwen om in te wonen is prima.
Een gezond lichaam onderhouden is prima.

Een paleis bouwen om trots op te zijn en te pronken is wat anders, mijns inziens.

Met vriendelijke groet,

Otto.

Ik weet wat je bedoeld en je hebt vaak zulke types, maar ik voel mij niet groter of beter dan een ander. Verder heb ik het ook niet zo voor extreem bodybuilding. Maar het is ieder zijn keuze.

Wat dat lekker in hun vel zitten betreft, dat heb ik ook :D. Dat is één van de redenen waarom ik fitness doe. Omdat ik problemen heb met de rug. Daarom moet ik trainen om betere rug en buikspieren te hebben om zo de druk van mijn rugwervels te verminderen. Benen trainen zodat ik mijn beenspieren gebruik om iets op te rapen in plaats van de bekende foute rug beweging. Dat is de oorzaak en het resultaat is dat mijn pijn weg is. Dat ik een mooi lichaam krijg en fit voel is ook een resultaat en daar mag ik fier op zijn. Maar ik loop niet halfnaakt op straat om alles te tonen, ik ben vrij conservatief. Ik ben fier en trots dat ik mijn pijn heb kunnen wegnemen.

Dus misschien ben ik beter dan anderen op dit gebied? Net zoals Boeddha beter was omdat hij bewust is. Aan de andere kant niet beter dan anderen, want iedereen heeft dat bewust zijn. Je moet het enkel gebruiken. Vandaag heeft de moderne mens problemen met zijn lichaamsgewicht enzo. We eten niet meer omdat we honger hebben, maar omdat we lust hebben. En ga maar zo voort met de problemen van de moderne mens. In dit opzicht ben ik misschien bewuster? En daar draait om. Niet enkel geestelijk, maar beide. Ik ben nu ook bezig met gezonde voeding. Ik wil graag bewust en goed leven. Misschien moet je wat meer lezen over Bodhidharma en het probleem dat hij zag bij de monniken.

Blaken van zelfvertrouwen. Ook hier heb ik last van, maar zie ook niet echt het probleem in? Wat is er mis met een gezonde dosis zelfvertrouwen? Heb je steeds nodig, bij een job bevoordeeld. De meerderheid van de wereld heeft last van depressies. Ik kies de andere weg.

Ik voel me lekker en heb zelfvertrouwen en dat toon ik zonder op anderen neer te kijken. Men zou juist een voorbeeld moeten zijn. Anderen helpen en iets positief brengen in de wereld zijn van groot belang. Een van mijn voorbeelden is Bruce LEE.

Het hangt allemaal af van hoe je de zaken bekijkt en interpreteert, vaak zijn mensen jaloers op mensen die zich goed voelen en/of het maken in de wereld.

Steff

« Laatst bewerkt op: 21-06-2013 14:14 door Steff87 »

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #7 Gepost op: 22-06-2013 13:25 »
Hoi Steff,

Een heel gedetaileerde uitleg over je persoonlijke fitness situatie.  8)

Jouw verhaal helpt mij bij het wegnemen van mijn vooroordeel.
Natuurlijk zijn de beweegredenen van mensen heel divers om een sportschool te bezoeken.

De 1 wil graag afvallen.  Iemand anders hoopt iemand te kunnen verleiden met een strakke body.
Een ander wil misschien dat anderen een stoerder beeld van hem/ haar krijgen met een spieromhulsel.
Of in jouw geval vanuit een medisch oogpunt.

Toch vind ik bodybuilding een gevaarlijk iets, wat makkelijk kan leiden tot zelfverheerlijking en onderscheid.

Laatst ging ik naar het bos met mijn vriendin, om onze favoriete kip te bezoeken, en lag er op een grasveldje een behoorlijk gespierde knul met alleen sportbroekje aan, heel boos en intimiderend naar mij te kijken.  Zijn vriendin ernaast met zo'n zelfde blik van; Zoek je ruzie?  Er hing een hele negatieve energie omheen.  Zulke types wakkeren mijn vooroordelen dan weer even aan.

Natuurlijk is niet iedereen hetzelfde.  Maar je ziet vaak alleen de types op warme dagen buiten hun gespierde en opgepompte lijven showen, en al ben ik zelf een boom van een vent....ik vind zulke lui nogal intimiderend.

Dan denk ik:  Overdaad schaadt.

Nogmaals bedankt voor je subtiele uitleg!

Otto.

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 24-06-2013 12:49 »
steff87

Waar doe je shaolin kung fu?

Steff87

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 24-06-2013 17:57 »
steff87

Waar doe je shaolin kung fu?

Misschien fout begrepen of ik fout over gebracht. Ik deed het vroeger in Gentbrugge, België.

Ik vond het niet meer van deze tijd. Alles veranderd en traditionele stijlen blijven in het verleden.

Steff.

Offline Kooo

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 30-06-2013 19:33 »
Ieder moet doen wat die leuk vind.
too understand everything you have to forgive everything

Offline JG888

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 30-06-2013 21:37 »
Ieder moet doen wat die leuk vind.

Prettig = niet altijd heilzaam
Onprettig = Niet altijd onheilzaam

Over het pad lezen, praten en horen dient enkel ter motivatie & ter verduidelijking van het pad en de beoefening. Het gaat om de beoefening en dus de directe ervaring waardoor er begrip en wijsheid ontstaat. Ga geduldig door met de beoefening zonder verwachtingen en geleidelijk zal je meer begrijpen

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
« Reactie #12 Gepost op: 04-07-2013 16:46 »
Weer typisch van mij om een topic te maken en het dan te vergeten :P
Ik had echt reacties verwacht vanuit boeddhistisch oogpunt, maar het is toch een beetje hetzelfde zoals ik het overal wel hoor.
Je ziet wel vaak dat mensen een beetje uit de hoogte gaan doen ja, maar dat hoeft niet per sé.
En ik als boeddhist zou dat natuurlijk niet gaan doen.
In de spiegel kijken, niks mis mee. Maar mensen blijven wel gelijk. Ik ken ook mensen die ineens dikke mensen gaan haten enzo.. dat gaat me wel te ver.
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Steff87

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 05-07-2013 22:06 »
Weer typisch van mij om een topic te maken en het dan te vergeten :P
Ik had echt reacties verwacht vanuit boeddhistisch oogpunt, maar het is toch een beetje hetzelfde zoals ik het overal wel hoor.
Je ziet wel vaak dat mensen een beetje uit de hoogte gaan doen ja, maar dat hoeft niet per sé.
En ik als boeddhist zou dat natuurlijk niet gaan doen.
In de spiegel kijken, niks mis mee. Maar mensen blijven wel gelijk. Ik ken ook mensen die ineens dikke mensen gaan haten enzo.. dat gaat me wel te ver.

Het hoeft niet steeds Boeddhistisch te zijn. Alles in het leven is Zen ;). We mogen onze eigen ervaren ook niet vergeten en steeds grijpen naar religieuze leer.

Verder was het Bodhidharma die zag dat de fysieke toestand niet goed was van de monniken en bracht basis oefeningen in de praktijk om dit te verhelpen. Het leven is meer dan enkel uren zittend te mediteren. Dit leiden tot een complete Kung Fu stijl en de moeder van vele vechtkunsten. Het Shaolin Boeddhisme werd een nieuwe levenswijzen in het Boeddhisme. Ook het Taoïsme kent lichaamsbewegingen. Vele Boeddhisten doen aan yoga en/of vechtkunst. Lichaamsbeweging is dus zeer zeker Boeddhistisch.

Net zoals men de geest traint naar de natuurlijke staat is het ook noodzakelijk om het lichaam te trainen in een natuurlijke vorm. Dit wilt niet zeggen dat iedereen een topsporter moet worden. Kleine dingen zoals eens te voet naar de krantenboer, naar het werk met de fiets, met vrienden deelnemen aan een fietstocht, ect.. Kleine dingen helpen echt. Ik kennen mensen die de auto thuis lieten en met de fiets gingen. Ze merkten het verschil vrij snel.

Wat de Bodhidharma zag bij de monniken zie je ook nu bij de moderne mens. Hetzelfde probleem. Mensen hebben problemen met de fysieke conditie en overgewicht.

Dit komt omdat ons leven en met name ons werk helemaal is veranderd. De technologie is aangeland en dit heeft ook een negatief effect op de mensen als we er niet mee kunnen omgaan. Vroeger moesten we meer fysieke arbeid verrichten dan nu. Nu gaat vele dingen via een knopje op de computer. Vele dingen gaan automatisch. We gebruiken minder onze handen.

Ook ons eet gedrag is behoorlijk veranderd in een negatieve zin. Vroeger aten we omdat we honger hadden. Vandaag is dat omdat we lust en zin hebben in iets.

We moesten ook jagen voor ons voedsel, nu gaan we gewoon naar de supermarkt. We hadden ook vaak een groentetuin, dat is bij vele ook gedaan.

Alles was vroeger meer natuurlijk en vandaag hebben we vaak geen idee wat er in ons voedsel zit. Het maakt ons ook niet uit zolang het maar lekker is. Doe een beetje onderzoek naar wat er allemaal in vlees zit en je zult versteld staan. Alles wat het dier in zich krijgt of het nu voeding is of medicatie, het heeft invloed op het vlees.

Al deze dingen hebben effect op ons lichaam en ook voor de geestelijke toestand. Zoals je ziet zijn we een stuk minder fysiek actief geworden en daardoor hebben we lichamelijke en geestelijke klachten.

We moeten dus niet enkel denken aan het geestelijke, maar ook aan het fysieke. Beiden hebben een relatie met elkaar. Als eentje niet in balans is dan heeft dat effect op de andere. We mogen beiden niet uit het oog verliezen. Het is als Yin en Yang. We kunnen dus zeker iets opsteken van de vaststelling die Bodhidharma deed bij de monniken.

Steff.   

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
« Reactie #14 Gepost op: 01-03-2014 23:01 »
Hè verdorie, schrijf ik een hele poos, druk ik op backspace, is 'ie weg! Nouja, nog maar een keer dan :P

Sorry voor de bump, maar ik ben vandaag tot een ontdekking gekomen.

Ik denk dat ik aan bodybuilding doe als mindfulness :o

Het klinkt nu heel logisch en ik snap niet waarom ik er eerder nooit zo bij stil heb gestaan. Iedereen die ik tegenkom in de fitness heeft altijd een doel, zoveel kilo afvallen of aankomen, zo gespierd of slank worden enzovoorts enzovoorts..
Zelf heb ik dit nooit zo gehad, zolang ik maar een beetje vooruitgang had, vond ik het wel goed. Ik had geen bepaald beeld van wat ik zou willen zijn, ik ben nooit ontevreden geweest met hoe ik er uitzie.

Maar als ik denk aan sporten, word ik meteen enthousiast. Want als ik een oefening doe, hoe raar het ook klinkt, behaal ik (voor mij persoonlijk) de hoogste vorm van mindfulness. Ik ben dan zo aanwezig, zo gericht op waar ik mee bezig ben dat alles wegvalt. Ik denk niet meer aan gisteren, ik denk niet meer aan morgen, ik denk nergens anders meer aan.
Als er een dame binnen komt lopen, zie ik al snel hoe veel bodybuilders het gewicht van hun oefeningen snel even een beetje omhoog doen. Bij mij is dat heel anders. Ik heb dan opeens geen interesse meer in die dame, want ik ben in mijn eigen 'zone', een soort trans bijna. Als ik het gewicht omlaag moet doen, dan doe ik het gewicht omlaag, ongeacht wie er naar mij kijkt of mij er mogelijk op beoordeelt. Zolang ik maar verder kan en mijn ding kan doen.
De sportschool is voor mij altijd een soort van tweede thuis geweest, alsof ik daar echt mezelf kon zijn. Ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom. Het ligt niet aan de mensen, want sommige van die kerels daar zien er wel degelijk uit alsof ze mij beoordelen.

Maar nu snap ik waarom :)
Toa Mata Pohatu

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #15 Gepost op: 02-03-2014 13:16 »
ja is ook mindfullness
zo had ik het ook nog niet gezien :)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Wat vinden jullie van bodybuilding?
« Reactie #16 Gepost op: 18-12-2019 21:21 »
moet je zelf weten

Moeten mensen zelf weten....

Ik heb geen oordeel

Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: Bijgeloof by bolletje Vandaag om 00:39
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by bolletje Vandaag om 00:06
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by bolletje Gisteren om 23:51
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by bolletje Gisteren om 23:49
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by bolletje Gisteren om 23:44