Auteur Topic: Hoor tabak bij drugs?  (gelezen 3923 keer)

Steff87

• Gast
Hoor tabak bij drugs?
« Gepost op: 20-06-2013 22:50 »
Hoort tabak bij drugs?

5.Geen alcohol kopen, verkopen en/of anderen of zichzelf ertoe aanzetten alcohol te nuttigen (dit geldt natuurlijk ook voor drugs)

Ik weet dat er Indianen zijn die kauwen op tabaksbladeren, maar deze zijn wel natuurlijk. De tabak die wij gebruiken is bewerkt met een heleboel troep.

1. Kunnen we tabak ook zien als drugs?

2. Zou het roken niet echt Boeddhistische zijn?

Steff.
« Laatst bewerkt op: 21-06-2013 13:21 door Steff87 »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Hoor tabak bij drugs?
« Reactie #1 Gepost op: 21-06-2013 08:47 »
Hoi Steff,

De pali tekst is niet alcohol maar 'bedwelmende middelen', en vertalingen maken daar ook wel 'verslavende middelen' van. In het hier en nu is dus vooral bepalend in welke mate je er emotioneel afhankelijk van wordt, vaak ook door het effect dat het bepaalde gevoelens/neurosen onderdrukt. Geldt voor drank, voor drugs, voor nicotine.
Hoe zwartwit je dit ziet hangt echt van je sangha en omstandigheden af. Vuistregel is denk ik dat sociaal drinken (waar je ook zo mee kunt stoppen), een saffie een enkele keer (doch wederom waar je er ZO mee zou kunnen stoppen, en niet jezelf voor de gek houden!  :-\) etc. best kan; net zoals halve verslavingen van anderen aan pakweg chocola, sex-and-rock-and-roll of GTST door de beugel kunnen zolang als het maar binnen de perken / met mate blijft...

With folded palms,

<Ujukarin>

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 21-06-2013 12:23 »
Beste Steff,

Dit vind ik nou eens een interessante topic!  :D

Zelf ben ik na 19 jaar "kettingroken" al meer dan een jaar gestopt.
Vaak word roken vanuit het boeddhisme afgeraden.  Graag zou ik mijn ervaring hier delen over de vraag ; waarom.

Toen ik nog rookte, voelde ik mij gejaagder vanbinnen.  Ik verwarde dit met opgepept en alert zijn.
Door zo met mijn verslaving bezig te zijn ( elk halfuur/ uur een nieuwe sigaret) , voelde ik mij zeer onrustig, en was het moeilijker de dingen te zien hoe ze werkelijk zijn.  Ik ervoer roken als een soort vlucht, en camouflage in sociale kringen.

Bij elke prikkel ( emotie) MOEST ik roken.  Er is ook bekend dat er honderden, zo niet duizenden gifstoffen in tabak zitten die je inhaleert.

Mensen die het maar niet lukt te stoppen met roken, kan ik goed begrijpen, omdat ik weet hoe moeilijk het is. Voor ieder een goed moment.  Mijn moment ( motivatie) was een partner die roken niet tolereert, omdat ze zelf door het roken 2 beroertes op jonge leeftijd heeft gehad.  Daarnaast ben ik een aantal collega's op jonge leeftijd door het roken kwijtgeraakt.  Mijn moeders partner zit 24 uur per dag aan de beademing, en wilde per se voor mijn 36e levensjaar stoppen.  het is me na vele pogingen dan eindelijk gelukt, en ben er blij mee.

Soms is het nog wel eens moeilijk, maar dat zijn vluchtige momenten en gedachtes.

Roken lijkt dan wel onschuldig, maar je word er op een bepaalde manier " high" van.  Je komt door te roken in een iets andere staat van bewustwording die het practiseren van het Boeddhisme in de weg kan staan.

Ik vraag mij af hoe een doorgewinterde rookverslaafde langdurig kan mediteren, zonder geplaagd te worden door de absentie van nicotine.

Otto.

Steff87

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 21-06-2013 13:24 »
Hoi Steff,

De pali tekst is niet alcohol maar 'bedwelmende middelen', en vertalingen maken daar ook wel 'verslavende middelen' van. In het hier en nu is dus vooral bepalend in welke mate je er emotioneel afhankelijk van wordt, vaak ook door het effect dat het bepaalde gevoelens/neurosen onderdrukt. Geldt voor drank, voor drugs, voor nicotine.
Hoe zwartwit je dit ziet hangt echt van je sangha en omstandigheden af. Vuistregel is denk ik dat sociaal drinken (waar je ook zo mee kunt stoppen), een saffie een enkele keer (doch wederom waar je er ZO mee zou kunnen stoppen, en niet jezelf voor de gek houden!  :-\) etc. best kan; net zoals halve verslavingen van anderen aan pakweg chocola, sex-and-rock-and-roll of GTST door de beugel kunnen zolang als het maar binnen de perken / met mate blijft...

With folded palms,

<Ujukarin>

Ik had deze gekopieerd van dit forum. Bedankt voor de correctie en je mening.

Steff.

Steff87

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 21-06-2013 13:38 »
Beste Steff,

Dit vind ik nou eens een interessante topic!  :D

Zelf ben ik na 19 jaar "kettingroken" al meer dan een jaar gestopt.
Vaak word roken vanuit het boeddhisme afgeraden.  Graag zou ik mijn ervaring hier delen over de vraag ; waarom.

Toen ik nog rookte, voelde ik mij gejaagder vanbinnen.  Ik verwarde dit met opgepept en alert zijn.
Door zo met mijn verslaving bezig te zijn ( elk halfuur/ uur een nieuwe sigaret) , voelde ik mij zeer onrustig, en was het moeilijker de dingen te zien hoe ze werkelijk zijn.  Ik ervoer roken als een soort vlucht, en camouflage in sociale kringen.

Bij elke prikkel ( emotie) MOEST ik roken.  Er is ook bekend dat er honderden, zo niet duizenden gifstoffen in tabak zitten die je inhaleert.

Mensen die het maar niet lukt te stoppen met roken, kan ik goed begrijpen, omdat ik weet hoe moeilijk het is. Voor ieder een goed moment.  Mijn moment ( motivatie) was een partner die roken niet tolereert, omdat ze zelf door het roken 2 beroertes op jonge leeftijd heeft gehad.  Daarnaast ben ik een aantal collega's op jonge leeftijd door het roken kwijtgeraakt.  Mijn moeders partner zit 24 uur per dag aan de beademing, en wilde per se voor mijn 36e levensjaar stoppen.  het is me na vele pogingen dan eindelijk gelukt, en ben er blij mee.

Soms is het nog wel eens moeilijk, maar dat zijn vluchtige momenten en gedachtes.

Roken lijkt dan wel onschuldig, maar je word er op een bepaalde manier " high" van.  Je komt door te roken in een iets andere staat van bewustwording die het practiseren van het Boeddhisme in de weg kan staan.

Ik vraag mij af hoe een doorgewinterde rookverslaafde langdurig kan mediteren, zonder geplaagd te worden door de absentie van nicotine.

Otto.

Hoi Otto.

Ik zelf rookte vanaf mijn 16de. Toen ik rond mijn 20ste in contact kwam met Kung Fu ben ik vrij snel gestopt. Waarschijnlijk omdat ik mij meer kan afreageren in Kung Fu en de beste wou zijn. Ik ben gestopt tijdens een weekje vakantie.

Ik ben op een bepaald ogenblik gestopt met Kung Fu omdat ik geen nut meer zag ik de traditionele vormen. Het werkt niet meer ik deze tijd of je moet het aanpassen. Toch rookte ik niet meer na het stoppen met Kung Fu.

Op mijn 25ste ging ik terug werken na mijn schoolperiode. Ik kwam ik contact met nieuwe mensen en dacht nou ja ééntje kan geen kwaad. Na 5 jaar stoppen met roken was ik terug begonnen. Een slechte gewoonte zoals roken neem je snel terug op.

Ik rook nu terug een jaartje.

Roken heeft twee kanten bij me. Aan de ene kant geniet ik wel van een sigaret, aan de andere kant haat ik de geur. Dit voornamelijk naar anderen toe. Je hebt niet graag iemand naast je die juist gerookt heeft, dat stinkt. Dus ik schaam me soms wel.

Ik denk dat roken een deel verslaving is, maar een groter deel een gewoonte. Althans bij mij. Je kent het wel. Oeps de bus net gemist. Nu moet ik een kwartier wachten. Snel eentje roken.
Ik haat het roken, maar vindt het ook wel eens lekker.

Ik denk dat het lichaam de sigaret wel lust, maar het echte probleem zit in je hoofd. Het is gewoon een slechte gewoonte.

Vaak vraag ik me af. Kijk die mensen hebben het niet nodig, waarom moet jij nu roken? Dan komt er een collega. Eentje roken vriend? Dan durf ik niet weigeren, zeker niet als het rustig is op het werk.

Men zegt dat men slechte vrienden moet vermijden. Misschien moet ik dat maar eens doen?

Steff.   

GreatManaTree

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 21-06-2013 14:13 »
Beste Steff,

Inderdaad is het een hele geraffineerde gewoonte en verslaving.
Zo'n moment met je collega, of het wachten op de bus.......

Ik denk dat er maar 1 manier is om te stoppen, en dat is een datum prikken, en ernaar toe leven.
Hier een link voor als je iets mist in je handen. http://toysforhands.com/?page_id=82   Adem diep in en uit op moeilijke momenten, en kijk hoe bijvoorbeeld planten en bomen dat doen.  Wees blij.  Wees blij dat je weer frisse zuurstof mag ademen.

Wees niet jaloers op mensen die " wel lekker hun peukie mogen roken".
Ik wed dat 9 van de 10 van die mensen hun sigaret roken met het idee dat ze willen stoppen, of vreselijk ziek worden.

Stoppen met roken was de grootste uitdaging van mijn leven, maar als het mij lukt, geloof mij, dan kan jij het ook op een dag.  Besef dat je nooit meer iets moet inhaleren, want je bent eerder 5 jaar gestopt, en je kent nu de valkuilen.

Een shaggie/ sigaret kan heel prettig zijn.  Juist omdat het opheffen van dat zeurende gevoel dan weer even voorbij is.

Soms heb ik nog wel behoefte, maar besef me dan dat ik nooit meer terug wil naar die verslavingsketen, en de hel van het stoppen...falen....stoppen....weer roken...etc.

Als je niet meer kunt stoppen, kijk dan op welke momenten, en onderzoek goed waarom.
Je zegt dat het puur uit gewoonte is, maar is dat wel zo?
Ik ben erachter gekomen dat ik nogal sociaal fobisch ben, en roken een ideale afleiding was daarvan.

Het is inderdaad verstandig om rokende mensen te meiden, wil je echt permanent stoppen.
Je gezichtshuid zal ook veel mooier worden.

Otto.

Steff87

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 21-06-2013 14:32 »
Beste Steff,

Inderdaad is het een hele geraffineerde gewoonte en verslaving.
Zo'n moment met je collega, of het wachten op de bus.......

Ik denk dat er maar 1 manier is om te stoppen, en dat is een datum prikken, en ernaar toe leven.
Hier een link voor als je iets mist in je handen. http://toysforhands.com/?page_id=82   Adem diep in en uit op moeilijke momenten, en kijk hoe bijvoorbeeld planten en bomen dat doen.  Wees blij.  Wees blij dat je weer frisse zuurstof mag ademen.

Wees niet jaloers op mensen die " wel lekker hun peukie mogen roken".
Ik wed dat 9 van de 10 van die mensen hun sigaret roken met het idee dat ze willen stoppen, of vreselijk ziek worden.

Stoppen met roken was de grootste uitdaging van mijn leven, maar als het mij lukt, geloof mij, dan kan jij het ook op een dag.  Besef dat je nooit meer iets moet inhaleren, want je bent eerder 5 jaar gestopt, en je kent nu de valkuilen.

Een shaggie/ sigaret kan heel prettig zijn.  Juist omdat het opheffen van dat zeurende gevoel dan weer even voorbij is.

Soms heb ik nog wel behoefte, maar besef me dan dat ik nooit meer terug wil naar die verslavingsketen, en de hel van het stoppen...falen....stoppen....weer roken...etc.

Als je niet meer kunt stoppen, kijk dan op welke momenten, en onderzoek goed waarom.
Je zegt dat het puur uit gewoonte is, maar is dat wel zo?
Ik ben erachter gekomen dat ik nogal sociaal fobisch ben, en roken een ideale afleiding was daarvan.

Het is inderdaad verstandig om rokende mensen te meiden, wil je echt permanent stoppen.
Je gezichtshuid zal ook veel mooier worden.

Otto.

Bedankt voor je post Otto.

Ja merk ik ook vaak op. Niet om mensen te kwetsen maar, rokers zien er idd vaak niet mooi (de huid) uit. Heb ik nog geen last van aangezien ik nog jong ben. Maar ja dit wil ik ook niet als ik ouder wordt.

Zoals ik zei was ik gestopt tijdens een weekje vakantie. Ik had eigenlijk niet zoveel last in die week. Het begon pas toen ik thuis kwam. Zoals ik zei "de gewoonte". Het eerste wat ik wou doen was sigaretten gaan halen. Gelukkig zei ik NEE, je bent nu een week gestopt.

Het ligt volgens mij echt aan je omgeving, dat voel ik toch. Misschien een weekje vakantie nemen hahaha.

Ik voel me echt slecht als ik een sigaret aansteekt bij niet rokers. 99% van mijn echte vrienden roken niet.

Pff wat zo een moment met bepaalde (rokers) mensen kan doen. Ik heb al geprobeerd om niet meer tijdens de werkuren te roken, enkel thuis. Maarja dan komt een collega zeuren en dan ga je uiteindelijk toch mee. Ik moet leren nee zeggen, maar ik kwets niet graag iemand. Het moet al vergaan voor ik kwaad wordt. Typisch voor een Rabbit zeker  ;D?

Steff   

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forumganger
  • And when Rome falls Falls the world
Re: Hoor tabak bij drugs?
« Reactie #7 Gepost op: 21-12-2019 14:50 »
Leidt roken tot het leed ?

Heb je last van roken ? Ik denk dat het er niet toe doet, of het dan boeddhistisch is, of niet.

De Dalai lama rookt geen jointjes, omdat het zal leiden tot een gehecht leven. Gehecht aan een drug. Denk ik dan hé.

zelfde geld voor tabak. Tabak is ook een drug natuurlijk. Iets waar je gehecht aan raakt. Een thrill, waar je aan gehecht raakt en wat slecht voor je is.

+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by bolletje Vandaag om 17:49
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Sybe Vandaag om 17:41
[Algemeen] Re: Woeddha by bolletje Vandaag om 17:34
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Ujukarin Vandaag om 15:20
[Algemeen] Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Vandaag om 14:57