Auteur Topic: Het Theater  (gelezen 7497 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Het Theater
« Gepost op: 16-03-2014 12:54 »
Ons leven is heel goed vergelijkbaar met kijken naar een film vind ik. Een film is puur imaginair maar als je er in opgaat, er ook in wilt opgaan, dan beleef je alles alsof het echt gebeurt, werkelijk is, waar is, niet maar een illusie is. Je kan zelfs gaan huilen of boos worden. Ja, als mens willen we ook graag opgaan in de film! Dit zegt iets over wat ons bekoort lijkt me. Waar de prioriteiten liggen.   

Innerlijk zijn er ook allerlei projecties. Gedachten komen voorbij, meningen, visies, emoties komen en gaan, gevoelens, stemmingen, sferen, ja, er is zelfs een soort verhaal. In de regel beleven we dit komen en gaan van deze projecties zoals in een spannende film waarin je opgaat. Het is heel werkelijk, heel waar wat er gebeurt.

Er komt een moment dan wordt dat allemaal heel belangrijk voor je. Dan wil je alsmaar daarover praten, delen, je wilt aldoor gesteund, erkend, gezien etc worden in alles wat je innerlijk ervaart. Je gaat je telkens meer identificeren met dit innerlijk komen en gaan. Dit is de weg van psychologie, van de wereld. Deze weg ben ik altijd gegaan.

Het innerlijk wordt steeds concreter, het wordt alsmaar echter. Zo wortelt ook egocentrisme steeds steviger. Het wordt erg belangrijk dat anderen naar je luisteren, dat ze je innerlijk zien, steunen, troosten, begrijpen. Zo ontwikkel je zeg maar helemaal niet zelf de capaciteit of aanleg om zaken los te laten of relativeren. Je gebruikt de aanwezige wijsheid in je niet. Het wordt een hele ernstige zaak om Siebe te zijn!

Ik ben altijd zo gegaan. Ik kon niks loslaten en heb daar nu nog moeite mee. Het is eigenlijk ook pas sinds boeddhisme dat ik ben gaan begrijpen dat je kunt loslaten en hoe.
Het is absoluut geen zegen wanneer je niet hebt geleerd los te laten en gehecht bent aan een innerlijk.
Wanneer je maar aldoor over zaken wilt praten die allang niet meer actueel zijn.

Dit voeden, vooral ook bij anderen, dus aldoor maar een luisterend oor bieden, iemand zijn verhaal laten doen, is niet erg handig. Het kan dan wel tijdelijk iemand opluchten en iemand kan het erg waarderen dat je zo goed kunt luisteren, maar het is beter dat iemand leert om zelf zaken los te gaan laten en het innerlijke, emoties, verlangens, gedachten, zijn eigen lijden etc niet zo serieus te nemen. Dit is de betekenis van ontspannen. Het is niet goed wanneer wij faciliteren dat iemand anders geen beroep doet op wijsheid.

Luisteren brengt iemand misschien tijdelijk opluchting maar werkt niet bevrijdend. Iemand kan echt veel beter zelf leren loslaten.

Nu ik verslaafd  geraakt ben aan het innerlijk valt het niet mee af te kicken. Ik ben er wel van overtuigd dat dit de Weg is. Het beste is te leren loslaten en ook anderen aan te sporen zo te gaan. Psychologie is een oerwoud waar je alleen maar in kan verdwalen. Hoe de geest zich er ook in vermaakt, zoals bij een film, uiteindelijk keert het zich tegen je.

Of iemand zich wel of niet met het onderricht van Boeddha kan verbinden hangt vooral af van iemands persoonlijke liefde op te gaan in de film. Dat is het ware obstakel en niet of je westerling bent of oosterling.

Siebe filmliefhebber








Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #1 Gepost op: 16-03-2014 15:47 »
Ons leven is heel goed vergelijkbaar met kijken naar een film vind ik. Een film is puur imaginair maar als je er in opgaat, er ook in wilt opgaan, dan beleef je alles alsof het echt gebeurt, werkelijk is, waar is, niet maar een illusie is. Je kan zelfs gaan huilen of boos worden. Ja, als mens willen we ook graag opgaan in de film! Dit zegt iets over wat ons bekoort lijkt me. Waar de prioriteiten liggen.   

Innerlijk zijn er ook allerlei projecties. Gedachten komen voorbij, meningen, visies, emoties komen en gaan, gevoelens, stemmingen, sferen, ja, er is zelfs een soort verhaal. In de regel beleven we dit komen en gaan van deze projecties zoals in een spannende film waarin je opgaat. Het is heel werkelijk, heel waar wat er gebeurt.

Er komt een moment dan wordt dat allemaal heel belangrijk voor je. Dan wil je alsmaar daarover praten, delen, je wilt aldoor gesteund, erkend, gezien etc worden in alles wat je innerlijk ervaart. Je gaat je telkens meer identificeren met dit innerlijk komen en gaan. Dit is de weg van psychologie, van de wereld. Deze weg ben ik altijd gegaan.

Het innerlijk wordt steeds concreter, het wordt alsmaar echter. Zo wortelt ook egocentrisme steeds steviger. Het wordt erg belangrijk dat anderen naar je luisteren, dat ze je innerlijk zien, steunen, troosten, begrijpen. Zo ontwikkel je zeg maar helemaal niet zelf de capaciteit of aanleg om zaken los te laten of relativeren. Je gebruikt de aanwezige wijsheid in je niet. Het wordt een hele ernstige zaak om Siebe te zijn!

Ik ben altijd zo gegaan. Ik kon niks loslaten en heb daar nu nog moeite mee. Het is eigenlijk ook pas sinds boeddhisme dat ik ben gaan begrijpen dat je kunt loslaten en hoe.
Het is absoluut geen zegen wanneer je niet hebt geleerd los te laten en gehecht bent aan een innerlijk.
Wanneer je maar aldoor over zaken wilt praten die allang niet meer actueel zijn.

Dit voeden, vooral ook bij anderen, dus aldoor maar een luisterend oor bieden, iemand zijn verhaal laten doen, is niet erg handig. Het kan dan wel tijdelijk iemand opluchten en iemand kan het erg waarderen dat je zo goed kunt luisteren, maar het is beter dat iemand leert om zelf zaken los te gaan laten en het innerlijke, emoties, verlangens, gedachten, zijn eigen lijden etc niet zo serieus te nemen. Dit is de betekenis van ontspannen. Het is niet goed wanneer wij faciliteren dat iemand anders geen beroep doet op wijsheid.

Luisteren brengt iemand misschien tijdelijk opluchting maar werkt niet bevrijdend. Iemand kan echt veel beter zelf leren loslaten.

Nu ik verslaafd  geraakt ben aan het innerlijk valt het niet mee af te kicken. Ik ben er wel van overtuigd dat dit de Weg is. Het beste is te leren loslaten en ook anderen aan te sporen zo te gaan. Psychologie is een oerwoud waar je alleen maar in kan verdwalen. Hoe de geest zich er ook in vermaakt, zoals bij een film, uiteindelijk keert het zich tegen je.

Of iemand zich wel of niet met het onderricht van Boeddha kan verbinden hangt vooral af van iemands persoonlijke liefde op te gaan in de film. Dat is het ware obstakel en niet of je westerling bent of oosterling.

Siebe filmliefhebber

jij bent het resultaat van al die jaren evolutie
is dat niet ongelofelijk?

een luisterend oor?
door iets te vertellen
ga je het allemaal op een rijtje zetten
je gaat dan heel die situatie als een buitenstaander bekijken
en dat is verhelderend
« Laatst bewerkt op: 16-03-2014 15:50 door Y1010 »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #2 Gepost op: 16-03-2014 18:06 »
jij bent het resultaat van al die jaren evolutie
is dat niet ongelofelijk?

Ik heb geen gevoel voor deze insteek. Het resultaat van al die jaren evolutie is een grote hoop ellende.
Boeddha onderwijst mijns inziens ook dat wij geen resultaat van evolutie zijn. Van Boeddha-natuur, onze ware natuur, wordt gezegd dat het niet veroorzaakt is en geen resultaat is dus ook van evolutie.  Dat wij ten diepste niet het resultaat zijn van jaren evolutie dat vind ik wonderbaarlijk. Het lijkt me dat we dit proberen te ontdekken, het is de andere oever, voorbij geboorte en dood, bevrijding, boeddhaschap.

een luisterend oor?
door iets te vertellen
ga je het allemaal op een rijtje zetten
je gaat dan heel die situatie als een buitenstaander bekijken
en dat is verhelderend

Ik zie wel wat je zegt maar dit wordt in boeddhisme niet bedoeld met helderheid en inzicht. Inzicht is geen bespiegelen of denken of resultaat daarvan maar is het continue gewaarzijn van wat er komt en gaat.
Als er trots is, is inzicht datgene wat weet dat er trots is, wanneer zich agressie voordoet weet inzicht dat dit zich tijdelijk heeft gemanifesteerd. Inzicht is aldus geen resultaat van lang nadenken of van contemplatie of van bespiegelen of van ouderdom.
 
Siebe





Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #3 Gepost op: 17-03-2014 11:00 »
jij bent het resultaat van al die jaren evolutie
is dat niet ongelofelijk?


In het Christendom is het zo uitgewerkt dat er een paradijselijke toestand was. Dit paradijselijk zegel werd echter verbroken door een eerste slechte daad van ongehoorzaamheid van de eerste mens. Sindsdien is er moreel niet sprake van een verbetering maar een verslechtering ten opzichte van die oorspronkelijke toestand. Zondigheid heeft sinds die eerste stevig wortel geschoten in de mens en wereld.

Maar dit was niet het plan van God met de mens en de wereld. Het is niet de bedoeling dat wij er innerlijk en uiterlijk een puinhoop van maken en onszelf, anderen en de omgeving moreel vergiftigen. God houdt niet van deze zondigheid want dit is niet diens plan met de mens en wereld. God's Koninkrijk op Aarde zal komen. God zal ook ingrijpen (Eindtijd) en de goddelozen zullen weggevaagd worden. God zal niet accepteren dat moreel verval verder alles en iedereen verpest. Er komt zeg maar een tijd dat zelfs een Vader zijn geduld verliest en met harde hand optreedt tegen zijn kinderen. Degenen die niet willen luisteren zullen voelen. De deugdzamen, echt eerlijke mensen, zullen overblijven en de mens zich verheugend in zondigheid en die niet meer willen luisteren, krijgen hun loon naar werken.

Ons stoffelijk bestaan is het resultaat van de eerste daad van ongehoorzaamheid. Belast met de erfzonde zijn we, letterlijk, steeds grover geworden en leven we nu in een stoffelijk bestaan. Het stoffelijk bestaan is een val ten opzichte van oorspronkelijk zuiverheid en een puur geestelijk bestaan.

Boeddhisme legt de accenten anders, zoals bijvoorbeeld dat de oorspronkelijk zuivere toestand niet werkelijk verloren is gegaan, het is hooguit verborgen geraakt. Het is nooit afwezig. In boeddhisme is zondigheid ook niet iets wat inherent is aan de mens maar nog altijd bijkomstig, hoe dik het er ook bovenop ligt. Oorspronkelijke zuiverheid is nog altijd diens ware natuur. Alleen de mens herhaalt al eindeloos lang onzuivere daden, daden bezield door onwetendheid, waardoor hij spritueel erfelijk belast is met de gevolgen hiervan, lijden.

Is onwetendheid hetzelfde als christelijke ongehoorzaamheid? Ook in boeddhisme ben ik wel tegengekomen dat men spreekt over een heilige wil. Als je bewust tegen de heilige wil ingaat, is denk ik te verdedigen dat dit een daad is van ongehoorzaamheid. Ik zie dit niet zo helder. Misschien iemand anders?

De mens is door diens keuze voor verdeeldheid, afgedwaald van zijn ware natuur, van zichzelf. Diens ware gelaat van heelheid, niet-twee zijn, gelukzaligheid, conflictloosheid, vrede, onkwetsbaarheid, Eeuwig Leven, verlichting is aldoor meer verborgen geraakt omdat er tegelijkertijd met de val in de stof een onjuiste notie van Zelf zich heeft ontwikkeld. In de geest is een sterk identificatie ontstaan met de tijdelijke bestaansvorm en het eeuwige of doodloze is helemaal uit het zicht geraakt.

Ik ben in Boeddhisme niet tegengekomen dat er een God is die zal ingrijpen en zijn schepping en schepselen voor verder moreel verval zal behoeden. Wel is dit de onophoudelijke Boeddha-activiteit en dus wens van de Ongeboren Boeddha die alles en iedereen doordringt. De Boeddha wordt ook vaak vergeleken met een Vader. De Boeddha ziet alle wezens als zijn enige zoon. Hij heeft een enorme begaanheid met zijn kinderen. Een Boeddha maakt nooit onderscheid tussen armen en rijken, zondige en niet zondigen maar diens activiteit is zoals de zon. Die maakt geen onderscheid tussen de gewassen. Het zonlicht valt overal op en iedereen wordt in staat gesteld te groeien en bloeien.

Ook ben ik tegengekomen dat er donkere en lichte perioden zijn. perioden van zwaar moreel verval waarin wezens zwaar bezoedeld zijn en perioden waarin men nog puur is. Perioden waarin Boeddha, Dharma en Sangha opleven en uitsterven. Deze cycli herhalen zich ook al eindeloos lang.

Er zijn ook perioden dat gehele wereldstelsel worden vernietigd door vuur maar wat nooit vernietigd kan worden is Leven, dus Boeddha, Dharma en Sangha. Al wordt in de kosmos alle materie of stof of vorm vernietigd, aan werkelijkheid, aan waarheid, aan Leven, Boeddha, Dharma en Sangha komt geen einde. Ze hebben geen begin, midden of einde. Bovendien niet samengesteld van natuur, niet onderhevig aan welk proces van verval of aftakeling ook. Boeddha is Eeuwig. Siddharta realiseerde dit. Natuurlijk, het stoffelijk lichaam van Siddharta stierf maar het Dharma-Lichaam dat sterft niet en is doodloos.

Siebe





Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #4 Gepost op: 18-03-2014 20:40 »
jij bent het resultaat van al die jaren evolutie
is dat niet ongelofelijk?

Ik heb geen gevoel voor deze insteek. Het resultaat van al die jaren evolutie is een grote hoop ellende.
Boeddha onderwijst mijns inziens ook dat wij geen resultaat van evolutie zijn. Van Boeddha-natuur, onze ware natuur, wordt gezegd dat het niet veroorzaakt is en geen resultaat is dus ook van evolutie.  Dat wij ten diepste niet het resultaat zijn van jaren evolutie dat vind ik wonderbaarlijk. Het lijkt me dat we dit proberen te ontdekken, het is de andere oever, voorbij geboorte en dood, bevrijding, boeddhaschap.

een luisterend oor?
door iets te vertellen
ga je het allemaal op een rijtje zetten
je gaat dan heel die situatie als een buitenstaander bekijken
en dat is verhelderend

Ik zie wel wat je zegt maar dit wordt in boeddhisme niet bedoeld met helderheid en inzicht. Inzicht is geen bespiegelen of denken of resultaat daarvan maar is het continue gewaarzijn van wat er komt en gaat.
Als er trots is, is inzicht datgene wat weet dat er trots is, wanneer zich agressie voordoet weet inzicht dat dit zich tijdelijk heeft gemanifesteerd. Inzicht is aldus geen resultaat van lang nadenken of van contemplatie of van bespiegelen of van ouderdom.
 
Siebe

dus een hoop ellende voor je

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #5 Gepost op: 18-03-2014 20:42 »
jij bent het resultaat van al die jaren evolutie
is dat niet ongelofelijk?


In het Christendom is het zo uitgewerkt dat er een paradijselijke toestand was. Dit paradijselijk zegel werd echter verbroken door een eerste slechte daad van ongehoorzaamheid van de eerste mens. Sindsdien is er moreel niet sprake van een verbetering maar een verslechtering ten opzichte van die oorspronkelijke toestand. Zondigheid heeft sinds die eerste stevig wortel geschoten in de mens en wereld.

Maar dit was niet het plan van God met de mens en de wereld. Het is niet de bedoeling dat wij er innerlijk en uiterlijk een puinhoop van maken en onszelf, anderen en de omgeving moreel vergiftigen. God houdt niet van deze zondigheid want dit is niet diens plan met de mens en wereld. God's Koninkrijk op Aarde zal komen. God zal ook ingrijpen (Eindtijd) en de goddelozen zullen weggevaagd worden. God zal niet accepteren dat moreel verval verder alles en iedereen verpest. Er komt zeg maar een tijd dat zelfs een Vader zijn geduld verliest en met harde hand optreedt tegen zijn kinderen. Degenen die niet willen luisteren zullen voelen. De deugdzamen, echt eerlijke mensen, zullen overblijven en de mens zich verheugend in zondigheid en die niet meer willen luisteren, krijgen hun loon naar werken.

Ons stoffelijk bestaan is het resultaat van de eerste daad van ongehoorzaamheid. Belast met de erfzonde zijn we, letterlijk, steeds grover geworden en leven we nu in een stoffelijk bestaan. Het stoffelijk bestaan is een val ten opzichte van oorspronkelijk zuiverheid en een puur geestelijk bestaan.

Boeddhisme legt de accenten anders, zoals bijvoorbeeld dat de oorspronkelijk zuivere toestand niet werkelijk verloren is gegaan, het is hooguit verborgen geraakt. Het is nooit afwezig. In boeddhisme is zondigheid ook niet iets wat inherent is aan de mens maar nog altijd bijkomstig, hoe dik het er ook bovenop ligt. Oorspronkelijke zuiverheid is nog altijd diens ware natuur. Alleen de mens herhaalt al eindeloos lang onzuivere daden, daden bezield door onwetendheid, waardoor hij spritueel erfelijk belast is met de gevolgen hiervan, lijden.

Is onwetendheid hetzelfde als christelijke ongehoorzaamheid? Ook in boeddhisme ben ik wel tegengekomen dat men spreekt over een heilige wil. Als je bewust tegen de heilige wil ingaat, is denk ik te verdedigen dat dit een daad is van ongehoorzaamheid. Ik zie dit niet zo helder. Misschien iemand anders?

De mens is door diens keuze voor verdeeldheid, afgedwaald van zijn ware natuur, van zichzelf. Diens ware gelaat van heelheid, niet-twee zijn, gelukzaligheid, conflictloosheid, vrede, onkwetsbaarheid, Eeuwig Leven, verlichting is aldoor meer verborgen geraakt omdat er tegelijkertijd met de val in de stof een onjuiste notie van Zelf zich heeft ontwikkeld. In de geest is een sterk identificatie ontstaan met de tijdelijke bestaansvorm en het eeuwige of doodloze is helemaal uit het zicht geraakt.

Ik ben in Boeddhisme niet tegengekomen dat er een God is die zal ingrijpen en zijn schepping en schepselen voor verder moreel verval zal behoeden. Wel is dit de onophoudelijke Boeddha-activiteit en dus wens van de Ongeboren Boeddha die alles en iedereen doordringt. De Boeddha wordt ook vaak vergeleken met een Vader. De Boeddha ziet alle wezens als zijn enige zoon. Hij heeft een enorme begaanheid met zijn kinderen. Een Boeddha maakt nooit onderscheid tussen armen en rijken, zondige en niet zondigen maar diens activiteit is zoals de zon. Die maakt geen onderscheid tussen de gewassen. Het zonlicht valt overal op en iedereen wordt in staat gesteld te groeien en bloeien.

Ook ben ik tegengekomen dat er donkere en lichte perioden zijn. perioden van zwaar moreel verval waarin wezens zwaar bezoedeld zijn en perioden waarin men nog puur is. Perioden waarin Boeddha, Dharma en Sangha opleven en uitsterven. Deze cycli herhalen zich ook al eindeloos lang.

Er zijn ook perioden dat gehele wereldstelsel worden vernietigd door vuur maar wat nooit vernietigd kan worden is Leven, dus Boeddha, Dharma en Sangha. Al wordt in de kosmos alle materie of stof of vorm vernietigd, aan werkelijkheid, aan waarheid, aan Leven, Boeddha, Dharma en Sangha komt geen einde. Ze hebben geen begin, midden of einde. Bovendien niet samengesteld van natuur, niet onderhevig aan welk proces van verval of aftakeling ook. Boeddha is Eeuwig. Siddharta realiseerde dit. Natuurlijk, het stoffelijk lichaam van Siddharta stierf maar het Dharma-Lichaam dat sterft niet en is doodloos.

Siebe

ga dit aan een nauwkeurig onderzoek onderwerpen

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #6 Gepost op: 18-03-2014 23:40 »
dus een hoop ellende voor je

Ik ben uitgesproken met jou
Siebe

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2014 09:58 »
dus een hoop ellende voor je

Ik ben uitgesproken met jou
Siebe


wat heb ik nu weer gezegd dat je boos op me bent
ik heb je woorden gewoon herhaald:


jij bent het resultaat van al die jaren evolutie
is dat niet ongelofelijk?

Ik heb geen gevoel voor deze insteek. Het resultaat van al die jaren evolutie is een grote hoop ellende.

Siebe



Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #8 Gepost op: 28-03-2014 22:22 »
op het einde van het stuk zegt de acteur
ik heb het gehad, ik ben het beu, ik ben het zat en dat is het einde  :)

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #9 Gepost op: 12-04-2014 14:44 »
Er zijn ook perioden dat gehele wereldstelsel worden vernietigd door vuur maar wat nooit vernietigd kan worden is Leven, dus Boeddha, Dharma en Sangha. Al wordt in de kosmos alle materie of stof of vorm vernietigd, aan werkelijkheid, aan waarheid, aan Leven, Boeddha, Dharma en Sangha komt geen einde. Ze hebben geen begin, midden of einde. Bovendien niet samengesteld van natuur, niet onderhevig aan welk proces van verval of aftakeling ook. Boeddha is Eeuwig. Siddharta realiseerde dit. Natuurlijk, het stoffelijk lichaam van Siddharta stierf maar het Dharma-Lichaam dat sterft niet en is doodloos.

Siebe


mag ik je vragen:
heb je dat zo ervaren of heb je dat voorlopig uit teksten geleend?






 

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #10 Gepost op: 12-04-2014 19:17 »
Mag ik je vragen:
heb je dat zo ervaren of heb je dat voorlopig uit teksten geleend?

Ik heb niks aan mezelf ontdekt nog waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat het ongeboren is, niet vervalt, niet bestaat op basis van oorzaken en voorwaarden en niet eindigt.
Siebe

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #11 Gepost op: 13-04-2014 12:01 »
Mag ik je vragen:
heb je dat zo ervaren of heb je dat voorlopig uit teksten geleend?

Ik heb niks aan mezelf ontdekt nog waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat het ongeboren is, niet vervalt, niet bestaat op basis van oorzaken en voorwaarden en niet eindigt.
Siebe
de vraag kan gesteld worden wat net bestaan is
om bij het onderwerp te blijven
is het theater dan is iemand die achter de schermen staat niet degene die voor de schermen verschijnt

toegevoegd:
de bedoeling zou kunnen zijn te zoeken wat achter de schermen plaatsvindt
ik stel me nu de vraag of het werkelijk de bedoeling is
als iemand iets ontdekt heeft, om dat mee te delen
zou het niet zijn om te leren kijken
net zoals we allen hebben leren lopen, lezen, schrijven....
wat daar achter zit, is niet van belang, wel het leerproces
« Laatst bewerkt op: 13-04-2014 12:16 door Y1010 »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #12 Gepost op: 13-04-2014 23:23 »
Mag ik je vragen:
heb je dat zo ervaren of heb je dat voorlopig uit teksten geleend?

Ik heb niks aan mezelf ontdekt nog waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat het ongeboren is, niet vervalt, niet bestaat op basis van oorzaken en voorwaarden en niet eindigt.
Siebe
de vraag kan gesteld worden wat net bestaan is
om bij het onderwerp te blijven
is het theater dan is iemand die achter de schermen staat niet degene die voor de schermen verschijnt

toegevoegd:
de bedoeling zou kunnen zijn te zoeken wat achter de schermen plaatsvindt
ik stel me nu de vraag of het werkelijk de bedoeling is
als iemand iets ontdekt heeft, om dat mee te delen
zou het niet zijn om te leren kijken
net zoals we allen hebben leren lopen, lezen, schrijven....
wat daar achter zit, is niet van belang, wel het leerproces

misschien, in boeddhisme zie ik dat de realisatie van de ware staat, boeddha-natuur, alles-doordringende leegte, wordt beschreven als een niet voorbijtrekkende ervaring. Er zijn natuurlijk allerlei ervaringen, mystieke, ervaringen van bardo's, eenheidservaringen, van alles, maar hun kenmerk is dat ze voorbijtrekkend zijn. De aard van de realisatie van leegte wordt beschreven als van een andere aard.

tot dat moment van het direct zien van de ware staat van alles, wat dus geen voorbijtrekkende ervaring is, begrijpen wij als mensen hooguit intuitief het onderricht. Bovendien, zelfs na de realisatie van de ware staat van alles, blijft er altijd nog verstoringen en hun overblijvende inprentingen bestaan. Het is niet zo dat zo'n realisatie onwetendheid meteen oplost. We blijven dualistisch getinte ervaringen houden. Maar het is een zaad. Het is wel een moment ontwaken. En je maakt je steeds vertrouwder met het inzicht wat je opdeed. Algaandeweg baan je je dan door het struikgewas van mentale verstoring, karma, verkeerde visies, dualisme etc. en doet afstand van bezoedelingen. zo wordt dat beschreven.

Ervaringen delen wordt meestal niet aangeraden voor zover ik weet. Belangrijk is ook niet wat voor ervaring je hebt maar hoe die je vormt. Een mystieke ervaring kan tot hulp zijn maar evengoed zich manifesteren als een demon wanneer je eigenwaan er alleen maar groter van wordt. Dus dat legt zeker de nadruk op het leerproces. 

Siebe








Siebe



Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #13 Gepost op: 29-04-2014 20:22 »
Mag ik je vragen:
heb je dat zo ervaren of heb je dat voorlopig uit teksten geleend?

Ik heb niks aan mezelf ontdekt nog waarvan ik met zekerheid kan zeggen dat het ongeboren is, niet vervalt, niet bestaat op basis van oorzaken en voorwaarden en niet eindigt.
Siebe
de vraag kan gesteld worden wat net bestaan is
om bij het onderwerp te blijven
is het theater dan is iemand die achter de schermen staat niet degene die voor de schermen verschijnt

toegevoegd:
de bedoeling zou kunnen zijn te zoeken wat achter de schermen plaatsvindt
ik stel me nu de vraag of het werkelijk de bedoeling is
als iemand iets ontdekt heeft, om dat mee te delen
zou het niet zijn om te leren kijken
net zoals we allen hebben leren lopen, lezen, schrijven....
wat daar achter zit, is niet van belang, wel het leerproces

misschien, in boeddhisme zie ik dat de realisatie van de ware staat, boeddha-natuur, alles-doordringende leegte, wordt beschreven als een niet voorbijtrekkende ervaring. Er zijn natuurlijk allerlei ervaringen, mystieke, ervaringen van bardo's, eenheidservaringen, van alles, maar hun kenmerk is dat ze voorbijtrekkend zijn. De aard van de realisatie van leegte wordt beschreven als van een andere aard.

tot dat moment van het direct zien van de ware staat van alles, wat dus geen voorbijtrekkende ervaring is, begrijpen wij als mensen hooguit intuitief het onderricht. Bovendien, zelfs na de realisatie van de ware staat van alles, blijft er altijd nog verstoringen en hun overblijvende inprentingen bestaan. Het is niet zo dat zo'n realisatie onwetendheid meteen oplost. We blijven dualistisch getinte ervaringen houden. Maar het is een zaad. Het is wel een moment ontwaken. En je maakt je steeds vertrouwder met het inzicht wat je opdeed. Algaandeweg baan je je dan door het struikgewas van mentale verstoring, karma, verkeerde visies, dualisme etc. en doet afstand van bezoedelingen. zo wordt dat beschreven.

Ervaringen delen wordt meestal niet aangeraden voor zover ik weet. Belangrijk is ook niet wat voor ervaring je hebt maar hoe die je vormt. Een mystieke ervaring kan tot hulp zijn maar evengoed zich manifesteren als een demon wanneer je eigenwaan er alleen maar groter van wordt. Dus dat legt zeker de nadruk op het leerproces. 

Siebe

struikgewas :)
er beweegt van alles in het struikgewas
zou het alleen maar struikgewas zijn?

toegevoegd
we onderscheiden van alles in het struikgewas en dat is misschien gewoon soep
in het weekend heb ik lang aandachtig naar de wolken gekeken
er verscheen van alles en nog wat waar ik een betekenis zou kunnen aan geven
uiteindelijk waren het alleen maar wolken

nogmaal toegevoegd
we zien de soep
en gaan op basis van dat ' ik' dat we ervaren
het verdelen
het is natuurlijk helemaal niet verdeeld
« Laatst bewerkt op: 29-04-2014 20:40 door Y1010 »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #14 Gepost op: 29-04-2014 22:24 »
struikgewas :)
er beweegt van alles in het struikgewas
zou het alleen maar struikgewas zijn?

toegevoegd
we onderscheiden van alles in het struikgewas en dat is misschien gewoon soep
in het weekend heb ik lang aandachtig naar de wolken gekeken
er verscheen van alles en nog wat waar ik een betekenis zou kunnen aan geven
uiteindelijk waren het alleen maar wolken

nogmaal toegevoegd
we zien de soep
en gaan op basis van dat ' ik' dat we ervaren
het verdelen
het is natuurlijk helemaal niet verdeeld

Wat betekent volgens jou...vorm is niks anders dan leegte en leegte niks anders dan vorm?

Siebe



Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Het Theater
« Reactie #15 Gepost op: 30-04-2014 20:43 »
Wat betekent volgens jou...vorm is niks anders dan leegte en leegte niks anders dan vorm?
siebe

moeilijk :)
natuurlijk heb ik nog veel te leren hoor
maar doe een poging

vorm is leegte en leegte is vorm
dat wat is (=leegte), is en dat zal altijd zijn, het verandert steeds van (in) vorm
dus wat we zien als vorm is dat wat altijd is (=leegte) en weer in een andere vorm is verschenen
leegte maakt zich in welke vorm ook kenbaar
je hoeft dus ook helemaal niet te zoeken naar iets dat leegte zou zijn, alles wat je ziet is leeg (of een soep), het neemt alle vormen aan

(omdat in de eerste zin staat, dat wat is, dus nu komt dat wat niet is)
dat wat niet is, is niet en zal nooit zijn (kort):)

dat komt overeenkomen met: er is geen geboren worden, geen sterven
dat klinkt heel hard en dat wekt waarschijnlijk angst?
er is geen reden om te treuren als er iemand overlijdt, het neemt toch weer een andere vorm aan
het was niet geboren, heeft nooit bestaan en zal ook niet sterven

toch benadrukken
ik wil dit niet tot een hel maken door die opvattingen
van er is geen zelf, zit er niet mee in
wat ik wil is door de juiste opvattingen iemand die gekwetst is door de wereld, door anderen
weerbaar maken,
ontdekken in welke mate je gehecht bent, doordat je de vorm niet als leegte zou zien
dus ook hoe je moet omgaan met in je ogen mensen zonder gevoel
het is een harde wereld, mensen kunnen heel hard zijn
proberen in te zien waarom iemand harteloos zou kunnen zijn
dat is ook de werkelijkheid, er is geen zelf
en daar hoef je geen afstand van te nemen
noch hoef je in een hoekje van verdriet weg te kruipen
als iets je verdrietig maakt, dan begrijp je de wereld gewoon verkeerd
dan kijk je vanuit een verkeerd perspectief
je bedriegt eigenlijk jezelf

er is gewoon ook veel vriendschap en vrolijkheid
dat had ik ook graag nu meegegeven

en siebe, hoe zie jij dat vorm is....???
of heb je dat al gepost?




Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Het Theater
« Reactie #16 Gepost op: 30-04-2014 22:20 »
Wat betekent volgens jou...vorm is niks anders dan leegte en leegte niks anders dan vorm?
siebe

moeilijk :)
natuurlijk heb ik nog veel te leren hoor
maar doe een poging

vorm is leegte en leegte is vorm
dat wat is (=leegte), is en dat zal altijd zijn, het verandert steeds van (in) vorm
dus wat we zien als vorm is dat wat altijd is (=leegte) en weer in een andere vorm is verschenen
leegte maakt zich in welke vorm ook kenbaar
je hoeft dus ook helemaal niet te zoeken naar iets dat leegte zou zijn, alles wat je ziet is leeg (of een soep), het neemt alle vormen aan

(omdat in de eerste zin staat, dat wat is, dus nu komt dat wat niet is)
dat wat niet is, is niet en zal nooit zijn (kort):)

dat komt overeenkomen met: er is geen geboren worden, geen sterven
dat klinkt heel hard en dat wekt waarschijnlijk angst?
er is geen reden om te treuren als er iemand overlijdt, het neemt toch weer een andere vorm aan
het was niet geboren, heeft nooit bestaan en zal ook niet sterven

toch benadrukken
ik wil dit niet tot een hel maken door die opvattingen
van er is geen zelf, zit er niet mee in
wat ik wil is door de juiste opvattingen iemand die gekwetst is door de wereld, door anderen
weerbaar maken,
ontdekken in welke mate je gehecht bent, doordat je de vorm niet als leegte zou zien
dus ook hoe je moet omgaan met in je ogen mensen zonder gevoel
het is een harde wereld, mensen kunnen heel hard zijn
proberen in te zien waarom iemand harteloos zou kunnen zijn
dat is ook de werkelijkheid, er is geen zelf
en daar hoef je geen afstand van te nemen
noch hoef je in een hoekje van verdriet weg te kruipen
als iets je verdrietig maakt, dan begrijp je de wereld gewoon verkeerd
dan kijk je vanuit een verkeerd perspectief
je bedriegt eigenlijk jezelf

er is gewoon ook veel vriendschap en vrolijkheid
dat had ik ook graag nu meegegeven

en siebe, hoe zie jij dat vorm is....???
of heb je dat al gepost?

Bedankt. Heb er nu ook niet direct andere woorden bij.

Siebe


 


Laatste berichten

[Algemeen] Re: Boeddhisme en de psychologie by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 10:45
[Algemeen] Re: Boeddhisme en de psychologie by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 13:24
[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by Dorje 25-10-2020 22:58
[Algemeen] Re: Boeddhisme en de psychologie by gouden middenweg & de wilde natuur 25-10-2020 22:18
[Het gewone leven] the frolic by bolletje 25-10-2020 21:41
Powered by EzPortal