Auteur Topic: Met jezelf uithouden  (gelezen 35782 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #50 Gepost op: 24-07-2014 20:37 »
Dan komt er uit begeerte bijvoorbeeld woede voort
wanneer je iets wat je begeert niet krijgt.
En vanuit die woede kun je bijvoorbeeld een moord plegen.
Enzovoorts.

Dan ontstaat er lijden.




ff toevoegen
er onstaat geen lijden na woede
als je woedend bent, dan ben je reeds in de toestand van het lijden

woede is een toestand van iemand die pijn heeft

dus iemand die in woede zit, daar moet je compassie mee hebben
die lijdt
die heeft pijn
en kan niet goed omgaan met die pijn
« Laatst bewerkt op: 24-07-2014 20:40 door Y1010 »

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #51 Gepost op: 24-07-2014 20:45 »
Kern van wat ik zeggen wil is dat niet begeerte op zich het probleem is.
Maar de overdrijving ervan.
'Dan' slaat op dat proces van overdrijving waarin woede dus ook zit
en dat is inderdaad lijden.
Vermits je het voldoende overdrijft althans.
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #52 Gepost op: 24-07-2014 20:50 »
zeker waar wat je zegt
de begeerte op zich is geen probleem
maar te te te
in het achterhoofd van
als het niet is dan niet
dan kan je zeggen dat het niet aanvaarden van
eerder een probleem zou kunnen zijn?

ben ook een beetje in de war

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #53 Gepost op: 24-07-2014 20:55 »
Ja misschien wel.
Aanvaarden
zonder  te (willen) koesteren

of oordeelloos,
geen voorkeur geen afkeer..
waarin de dingen zichzelf bevrijden misschien...?
« Laatst bewerkt op: 24-07-2014 20:57 door Dirk Knol »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #54 Gepost op: 24-07-2014 21:02 »
als we de boeddha in herinnering brengen
de middenweg

zo ik siebe begrijp, het willen van een extreme kastijding toepassen,
van het volledig onthecht zijn
we weten allemaal hoe boeddha daarover dacht

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #55 Gepost op: 24-07-2014 21:06 »
of oordeelloos,
geen voorkeur geen afkeer..
waarin de dingen zichzelf bevrijden misschien...?


zich-zelf of van-zelf bevrijden  :)

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #56 Gepost op: 24-07-2014 21:09 »
Deal
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #57 Gepost op: 24-07-2014 21:11 »
deal :)

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #58 Gepost op: 24-07-2014 21:11 »
je weet hoe ik het zie, dat we allen al verlicht zijn
er is niets nodig voor die verlichting
het stelt geen eisen

In het Boeddha-natuur onderricht, bijvoorbeeld in de Uttara Tantra Shastra wordt de verstrengeling van verandering en geen-verandering, bereiken en geen-bereiken helder uitgelegd vind ik.
Het is tekort door de bocht dat er geen-bereiken is en ook dat het allemaal draait om bereiken.

je doet altijd je best om het leven voor iedereen aangenaam te maken
of als dat niet gaat tenminste met compassie
dat geldt dus ook naar jezelf toe
ook met jezelf compassie hebben, je dus niet beoordelen als onuitstaanbaar

De onuitstaanbaarheid moet je begrijpen als de pijn die een verslaafde ervaart wanneer die afkickt. Die voelt het vuur. Het vreet aan hem/haar. Het is moeilijk het er mee uit te houden.

wb goden of demonen
de visie hierover in boeddhisme is dus niet zoals jij het ziet
je mag natuurlijk een andere visie daarover hebben
voor mij is die visie van je onjuist

Dat ervaringen kunnen uitpakken als demonen? Dat geloof je niet?

Siebe






Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #59 Gepost op: 24-07-2014 21:17 »
je weet hoe ik het zie, dat we allen al verlicht zijn
er is niets nodig voor die verlichting
het stelt geen eisen

In het Boeddha-natuur onderricht, bijvoorbeeld in de Uttara Tantra Shastra wordt de verstrengeling van verandering en geen-verandering, bereiken en geen-bereiken helder uitgelegd vind ik.
Het is tekort door de bocht dat er geen-bereiken is en ook dat het allemaal draait om bereiken.

je doet altijd je best om het leven voor iedereen aangenaam te maken
of als dat niet gaat tenminste met compassie
dat geldt dus ook naar jezelf toe
ook met jezelf compassie hebben, je dus niet beoordelen als onuitstaanbaar

De onuitstaanbaarheid moet je begrijpen als de pijn die een verslaafde ervaart wanneer die afkickt. Die voelt het vuur. Het vreet aan hem/haar. Het is moeilijk het er mee uit te houden.

wb goden of demonen
de visie hierover in boeddhisme is dus niet zoals jij het ziet
je mag natuurlijk een andere visie daarover hebben
voor mij is die visie van je onjuist

Dat ervaringen kunnen uitpakken als demonen? Dat geloof je niet?

Siebe

siebe
bereiken en niet-bereiken is hetzelfde?
....
moeilijk gaat ook
....
ervaringen zijn geen demonen


Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #60 Gepost op: 25-07-2014 09:22 »
De onuitstaanbaarheid moet je begrijpen als de pijn die een verslaafde ervaart wanneer die afkickt. Die voelt het vuur. Het vreet aan hem/haar. Het is moeilijk het er mee uit te houden.

Dat ervaringen kunnen uitpakken als demonen? Dat geloof je niet?

In Dzogchen bestaat een mooie oefening voor het omgaan met zulke demonen.
Die oefening heet Chöd en is gebaseerd op de enige door een vrouw - Machig Labdrön (1055-1145) - begonnen boeddhistische stroming. Chöd heeft als uitgangspunt dat we het eeuwige gevecht tegen onze schaduwkanten, die demonen worden genoemd, nooit kunnen winnen. Pas als we hun aanwezigheid accepteren, ze transformeren en loslaten, ontstaat er ruimte voor zoiets als innerlijke vrede.
In het kort komt deze oefening er op neer, dat je de demonen gaat voeden. Niet met wat de demon wil, maar met wat de demon nodig heeft. Op die manier bevrijd je je niet van je demonen, maar bevrijd je je demonen.
Als je geïnteresseerd bent in deze oefening, dan kan ik je het praktische en uitstekende boek aanraden, dat Tsultrim Allione over Chöd heeft geschreven en dat als titel heeft: Bevrijd je demonen. Eeuwenoude wijsheid over het oplossen van innerlijke conflicten.
Ik moet er wel bij vermelden, dat je bij deze oefening met je verbeeldingskracht werkt.
Zie: http://www.bol.com/nl/p/bevrijd-je-demonen/1001004006184321/

                               
« Laatst bewerkt op: 25-07-2014 09:33 door IssaBuddha »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #61 Gepost op: 25-07-2014 13:26 »
De onuitstaanbaarheid moet je begrijpen als de pijn die een verslaafde ervaart wanneer die afkickt. Die voelt het vuur. Het vreet aan hem/haar. Het is moeilijk het er mee uit te houden.

Dat ervaringen kunnen uitpakken als demonen? Dat geloof je niet?

In Dzogchen bestaat een mooie oefening voor het omgaan met zulke demonen.
Die oefening heet Chöd en is gebaseerd op de enige door een vrouw - Machig Labdrön (1055-1145) - begonnen boeddhistische stroming. Chöd heeft als uitgangspunt dat we het eeuwige gevecht tegen onze schaduwkanten, die demonen worden genoemd, nooit kunnen winnen. Pas als we hun aanwezigheid accepteren, ze transformeren en loslaten, ontstaat er ruimte voor zoiets als innerlijke vrede.
In het kort komt deze oefening er op neer, dat je de demonen gaat voeden. Niet met wat de demon wil, maar met wat de demon nodig heeft. Op die manier bevrijd je je niet van je demonen, maar bevrijd je je demonen.
Als je geïnteresseerd bent in deze oefening, dan kan ik je het praktische en uitstekende boek aanraden, dat Tsultrim Allione over Chöd heeft geschreven en dat als titel heeft: Bevrijd je demonen. Eeuwenoude wijsheid over het oplossen van innerlijke conflicten.
Ik moet er wel bij vermelden, dat je bij deze oefening met je verbeeldingskracht werkt.
Zie: http://www.bol.com/nl/p/bevrijd-je-demonen/1001004006184321/

                               

Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat je chod gaat beoefenen op basis van herkenning van je innerlijke demonen en wat informatie uit een boek. Ik ben hier erg sceptisch over. Je moet de stap niet overslaan om naar dharmacentra te gaan, onderricht te volgen, een vertrouwensband op te bouwen met een leraar en diens mondelinge instructies te krijgen. Dan kun je ook met die leraar bespreken of je aan de beoefening van chod mag beginnen. Ik zou zoiets niet op eigen houtje gaan doen.

Siebe




Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #62 Gepost op: 25-07-2014 14:08 »

siebe
bereiken en niet-bereiken is hetzelfde?

Probeersel:

Je kunt je een weg voorstellen van A naar B. Van Amsterdam naar Rome. Als je op Pad gaat, kun je Rome bereiken. Dat is wel een duidelijk bereiken omdat je gewoon op een nieuwe plaats aankomt.  Zo is de Weg niet, begrijp ik er van. Je komt niet aan op een totaal andere plek dan waar je nu bent.
Het Pad zorgt er voor dat we dit juist gaan begrijpen. Het Pad maakt inzichtelijk hoe het altijd al zat.
Je moet echter wel op reis gaan en dingen doen en laten. In die zin is er wel bereiken.
Zoiets
Siebe

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #63 Gepost op: 25-07-2014 14:40 »
Ik zie het probleem niet in de begeerte op zich,
een beetje begeerte is wel nuttig lijkt me,
maar in de overdrijving ervan.

Of in termen van identificatie:
een begeerte wordt meer een probleem
naarmate de identificatie ermee groter is.

Dan komt er uit begeerte bijvoorbeeld woede voort
wanneer je iets wat je begeert niet krijgt.
En vanuit die woede kun je bijvoorbeeld een moord plegen.
Enzovoorts.

Dan ontstaat er lijden.

Zoals met betrekking tot verlangen of begeerte geldt natuurlijk
hetzelfde voor afkeer of haat.

Duidelijk.
Siebe



Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #64 Gepost op: 25-07-2014 17:37 »
Ik geloof niet dat het de bedoeling is dat je chod gaat beoefenen op basis van herkenning van je innerlijke demonen en wat informatie uit een boek. Ik ben hier erg sceptisch over. Je moet de stap niet overslaan om naar dharmacentra te gaan, onderricht te volgen, een vertrouwensband op te bouwen met een leraar en diens mondelinge instructies te krijgen. Dan kun je ook met die leraar bespreken of je aan de beoefening van chod mag beginnen. Ik zou zoiets niet op eigen houtje gaan doen.

Zelf kende ik de Chöd-beoefening al via mijn eigen leraar Tenzin Wangyal Rinpoche. Het is Tsultrim Allione met haar boek echter gelukt om de oefening op een zeer heldere en eenvoudige wijze toegankelijk te maken voor iedereen.
Ik geef de tip om iedereen attent te maken op de mogelijkheid van beoefening.
Je kunt het boek ook eerst gewoon lezen om beter te begrijpen waar het om gaat, het uitproberen (het is inderdaad uiterst praktisch) en als je zelf niet verder komt beroep doen op professionele hulp.
Voor mensen die al een Boeddhistische Sadhana volgen, is het direct toepasbaar - ook zonder toestemming van iemand anders.

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #65 Gepost op: 25-07-2014 18:04 »
Feeding Your Demons

Portret van Lama Tsultrim


http://www.bosrtv.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=1648
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #66 Gepost op: 25-07-2014 19:25 »
Zelf kende ik de Chöd-beoefening al via mijn eigen leraar Tenzin Wangyal Rinpoche. Het is Tsultrim Allione met haar boek echter gelukt om de oefening op een zeer heldere en eenvoudige wijze toegankelijk te maken voor iedereen. Ik geef de tip om iedereen attent te maken op de mogelijkheid van beoefening.
Je kunt het boek ook eerst gewoon lezen om beter te begrijpen waar het om gaat, het uitproberen (het is inderdaad uiterst praktisch) en als je zelf niet verder komt beroep doen op professionele hulp.
Voor mensen die al een Boeddhistische Sadhana volgen, is het direct toepasbaar - ook zonder toestemming van iemand anders.

Mijn raad is en blijft, wees voorzichtig. Er kleven risico's aan beoefening. Ik kan die van Chod-beoefening niet beoordelen maar ik wil wel dat we dit hier uitzoeken en helder krijgen.  Als er risico's aan kleven dan zou ik het fijn vinden wanneer jouw tip om deze beoefening eens uit te proberen, wordt verwijderd. Het is niet de bedoeling dat we op dit forum mensen aansporen onverantwoordelijke dingen te doen.

Siebe

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #67 Gepost op: 25-07-2014 20:01 »
Mijn raad is en blijft, wees voorzichtig. Er kleven risico's aan beoefening. Ik kan die van Chod-beoefening niet beoordelen maar ik wil wel dat we dit hier uitzoeken en helder krijgen.  Als er risico's aan kleven dan zou ik het fijn vinden wanneer jouw tip om deze beoefening eens uit te proberen, wordt verwijderd. Het is niet de bedoeling dat we op dit forum mensen aansporen onverantwoordelijke dingen te doen.

Er kleven geen risico's aan de beoefening zoals beschreven in het boek. Er staan geen onverantwoordelijke dingen in. Er hoeft derhalve niets van mijn tip verwijderd te worden.

Basho Roshi

  • Gast
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #68 Gepost op: 25-07-2014 20:21 »
Voor zover ik het kan beoordelen, zitten er inderdaad geen gevaarlijke nadelen aan dit boek. Eerder voordelen. Maar ik heb het ooit gelezen, en was er eigenlijk niet zo heel erg van onder de indruk. Dat betekent trouwens niet dat het niet waardevol is of kan zijn voor anderen. Ik denk dat iedereen het boek zelf kan lezen en er zijn of haar voordeel mee doen. Je kunt je er ook pas zelf een mening over vormen, wanneer je het gelezen hebt.

Veel gevaarlijker zijn bepaalde yoga-oefeningen. Pranayama moet je nooit op eigen houtje uit een boek proberen te leren. Ook is het link om zogeheten Kundalini oefeningen te doen, omdat je niet weet wat je doet zonder goede begeleiding. Verder is één van de meest gevaarlijke yoga-oefeningen de sirsasana, oftewel kopstand. Wanneer je een halve minuut op je kop staat, kan het heilzaam zijn, omdat de bloedsomloop eventjes wordt omgekeerd. Maar ik zie soms volslagen idioten die zich yogi's noemen rustig een kwartier of langer de sirsasana uitvoeren alsof het de gewoonste zaak van de wereld is. Langer dan een halve minuut kopstand uitvoeren kan je hersenen beschadigen, omdat je hersenen immers gebouwd zijn op niet te veel bloeddruk. Je hoofd zit niet voor niets bovenop je romp via de nek.

Dit zijn een paar voorbeelden van gevaarlijke beoefening, doe het dus nooit.

Met beleefde groet,

Basho Roshi ;)

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #69 Gepost op: 25-07-2014 20:50 »
Feeding Your Demons

Portret van Lama Tsultrim


http://www.bosrtv.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=1648

1 zinnetje was voldoende en dan heb ik het toegeklikt

ze zegt dat ze een opdracht heeft in haar leven

niemand en niets heeft een mission
dat is een verkeerde visie

er is alleen leegte
daar is niets dat opdracht zou geven tot...
« Laatst bewerkt op: 25-07-2014 20:56 door Y1010 »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #70 Gepost op: 25-07-2014 22:11 »
Mijn raad is en blijft, wees voorzichtig. Er kleven risico's aan beoefening. Ik kan die van Chod-beoefening niet beoordelen maar ik wil wel dat we dit hier uitzoeken en helder krijgen.  Als er risico's aan kleven dan zou ik het fijn vinden wanneer jouw tip om deze beoefening eens uit te proberen, wordt verwijderd. Het is niet de bedoeling dat we op dit forum mensen aansporen onverantwoordelijke dingen te doen.

Er kleven geen risico's aan de beoefening zoals beschreven in het boek. Er staan geen onverantwoordelijke dingen in. Er hoeft derhalve niets van mijn tip verwijderd te worden.

Ik ben er helemaal niet gerust op IssaBoeddha. Mijn wens is hierover geinformeerd te worden door een erkend boeddhistisch leraar. Ik zal eens informeren bij mensen van de Karma-Kagyu lineage.
Siebe

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #71 Gepost op: 25-07-2014 22:19 »
Boek is al sinds 2009 op de nederlandse markt vertaald en al.
Die is geauthoriseerd.

Zou het specifiek kwaad kunnen, ze zouden het niet naar buiten  brengen.

Misschien als je het aan 10 mensen vraagt, dat je tien verschillende antwoorden krijgt.
Wat vindt je zelf?

Al gelezen?


inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #72 Gepost op: 26-07-2014 00:32 »
Mijn wens is hierover geinformeerd te worden door een erkend boeddhistisch leraar. Ik zal eens informeren bij mensen van de Karma-Kagyu lineage.

Eén van haar belangrijkste leraren is Namkhai Norbu Rinpoche. Die lijkt mij erkend genoeg.
(Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Tsultrim_Allione )
Het eerste boek van Tsultrim Allione Women of Wisdom kan ik overigens óók warm aanbevelen.
Óók verantwoord en zonder risico's. O ja, Jack Kornfield schreef het voorwoord van Bevrijd je demonen.
Óók niet de minste, dunkt me.

« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 09:08 door IssaBuddha »

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #73 Gepost op: 26-07-2014 00:46 »
er is alleen leegte

Correcter zou zijn: mission is leegte en leegte is mission  ;)

Sluit ook mooi aan bij Tsultrim's opdracht in het genoemde boek:

"Voor mijn dierbare moeder, die al mijn leven lang
een lichtend voorbeeld van mededogen en onvoorwaardelijke liefde is, en
voor de Grote Moeder Prajnaparamita,
de transcendente geest, onze ware natuur."

Citaat
1 zinnetje was voldoende en dan heb ik het toegeklikt

ze zegt dat ze een opdracht heeft in haar leven

niemand en niets heeft een mission
dat is een verkeerde visie

Je hebt je ver-oordeel wel erg snel klaar, zo te zien.
Volgens jouw visie zouden alle Bodhisattvas een verkeerde visie en geen mission hebben. Volgens mijn visie impliceren de beloftes die ze afleggen, wel degelijk een mission.
Kijk bijvoorbeeld eens naar de belofte van Shantideva:

Met de wens om alle wezens te bevrijden
Zal ik altijd mijn toevlucht nemen
Tot de Boeddha, dharma en sangha,
Totdat ik volledige verlichting bereik.

Enthousiast gemaakt door wijsheid en mededogen
Nu in tegenwoordigheid van de Boeddha
Breng ik de op volledige ontwaking gerichte geest voort
Voor het welzijn van alle levende wezens.

Zolang de ruimte bestaat,
Zolang er levende wezens zijn,
Zolang hoop ik ook te blijven,
En de ellende van de wereld te verdrijven
.

Voor mij is dat één groot mission-statement.

En om nog even terug te komen op Tsultrim Allione's Chöd-beoefening: op het eind van de oefening lost alles (inclusief je zelf en de demon) op in..........






leegte
« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 08:55 door IssaBuddha »

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #74 Gepost op: 26-07-2014 10:31 »
Feeding Your Demons

Portret van Lama Tsultrim


http://www.bosrtv.nl/uitzending.aspx?lIntEntityId=1648

Dank je voor het plaatsen van deze link Dirk.
Ik had deze documentaire nog niet gezien.
Nu wel.
Hij is prachtig!  :)  :)  :)

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #75 Gepost op: 26-07-2014 11:45 »

Eén van haar belangrijkste leraren is Namkhai Norbu Rinpoche. Die lijkt mij erkend genoeg.
(Zie ook: http://en.wikipedia.org/wiki/Tsultrim_Allione )

Ik heb ondertussen een mail verstuurd hierover naar iemand van het Tibetaans Instituut. Ik weet dat praktijken soms voorbereidingen vereisen, een bepaalde rijpheid van de beoefenaar, inwijdingen, etc.
In dit kader moet je mijn bedenkingen begrijpen.

Ik denk hierover zelf zwaar. Ik zie het zo zwaar in dat ik beoefening vergelijk met het kiezen voor en innemen van medicijnen voor de psyche, bijvoorbeeld anti-depressiva. Dat doe je niet achteloos. Het is heftig spul. Het zijn geen snoepjes. Praktijken zijn ook geen snoepjes. Je gaat ook niet zelf beslissen welk medicijn je gaat innemen. Je kunt je ook afvragen of je zelf wel een goed ziektebesef hebt. "Ik heb innerlijke demonen"..dus chöd is misschien wel wat voor me?". Misschien is metta-beoefening wel veel beter of de praktijk van chenrezig of fietsen. Hoe het ook zit, de vraag is, moet en kun je dit allemaal zelf uitvogelen? Misschien kijk je zelf wel anders naar je eigen kwalen dan een psychiater/leraar en zal die zeggen...ga eerst hier maar eens mee aan de slag.  Is het niet verstandig een deskundige te raadplegen? Het medicijn wat je gaat slikken heeft bijwerkingen. Beoefening ook. Je moet die bijwerking wel kennen en het kan zijn, meestal is dat zo, dat klachten eerst verergeren. Je kunt het langdurig moeten uithouden met smartelijke bijwerkingen. Is de behandeling dan verkeerd? Past de praktijk dan niet bij je? Wanneer is het moment dat je een behandeling stopt? Het is goed wanneer je een deskundig iemand hebt waarmee je dit kunt bespreken. Zelfs kalmte-meditatie is niet zonder risico en heeft bijwerkingen. Bezint dus eer ge begint.  Zorg dus ook voor een veilige deskundige omgeving. Ga bijvoorbeeld onder begeleiding mediteren. Met die begeleiding kun je dan bijwerkingen bespreken etc.

Ik wacht het bericht uit Huy af.
Siebe







Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #76 Gepost op: 26-07-2014 12:14 »
En om nog even terug te komen op Tsultrim Allione's Chöd-beoefening: op het eind van de oefening lost alles (inclusief je zelf en de demon) op in..........
leegte

Meer duidelijkheid over voorwaarden om chod te beoefenen op:
http://www.rinpoche.com/teachings/chod2.htm

Enige fragmenten:

-an adept must have developed mindfulness and awareness of body, speech, and mind to a noteworthy extent, thereby having paved the ground in order to proceed and practice chod. This is very important....

-A tantric practitioner of chod should also have taken and uphold the basic tantric samayas, “the precepts and pledges to attain awakening for the sole benefit of others.” It is not possible to practice chod without having taken the vows and without having received the transmission. It is impossible to become a chod practitioner by merely reading a book about it.

-Without the transmission, though, thinking one can practice chod is a big mistake.

-So, the Theravada level of practice (that is part and parcel of chod) is outer discipline. The Mahayana level of practice (that is part and parcel of chod) is inner discipline. The tantric level of practice (that is part and parcel of chod) is having samaya and transmission. Samaya is deep devotion and unremitting commitment and is the core of the entire practice - it makes things happen and guarantees that things work. A chod practitioner needs to integrate all three levels right from the start, which improve and grow through practice

Belangrijke opmerkingen lijken me ook deze algemene beschouwingen:

There are a few things that people need to consider in order to develop, even when engaging in any enterprise, actually. Many people are overly ambitious, get carried away, don’t accomplish what they wanted to do, and get into trouble instead. Others are able to carry out their plans and accomplish their aims. Of course, karma is involved, but technically speaking there are four principles involved if one wishes to succeed in anything one plans. They are devotion, which is offering up and not down, generosity and compassion that are directed downwards. And all the while the person carrying out his or her plans is in the middle while developing the qualities of devotion, compassion, offering, and generosity.

Before one starts doing anything, one needs to know what one really wants to do. One also needs to be honest with oneself and know who one is and what one is capable of doing. When one has considered these three criteria (knowing exactly what one wants to do, knowing exactly who one is, and knowing exactly what one is capable of doing), then one works it out and gets things done. When these three points are missing, then one doesn’t know what one wants, one doesn’t know who one is, and one doesn’t know what one can really do. In between, confusion and all kinds of trips get in the way, boosting the ego to arrogantly think one can do something while one doesn’t even know what it is. The same can happen with one’s compassion and devotion. One doesn’t know how to be compassionate, is bewildered and asks, “How to have compassion? For whom? How to have devotion? For whom?” The answer is quite simple: One should have devotion for those who have more devotion and compassion than oneself. One should have compassion for those who have less compassion and devotion than oneself. That’s it.

Siebe





Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #77 Gepost op: 26-07-2014 12:22 »
Ik begrijp je voorzichtigheid ergens wel, Sybe.
Ik las gisteren een stuk over mindfulness in het boek "Boeddhisme en Psychotherapie" (redactie: Ria Kloppenburg.)
Daarin stond onder andere:
"De training is niet geschikt voor mensen die psychotisch zijn, die verslaafd zijn aan drugs en drank, mensen die, bijvoorbeeld door agressieproblemen, niet in groepen kunnen functioneren, mensen die suicidaal zijn en daarvoor niet in behandeling zijn en daarvoor niet in behandeling zijn en ten slotte voor hen die door anderen gestuurd zijn en niet zelf gemotiveerd zijn om mee te doen."
In hetzelfde boek staan de oefeningen uit de aandachtstraining echter gewoon uitvoerig beschreven.

Ondanks zulke waarschuwingen of contra-indicaties vind ik het toch wel verantwoord om boeken over mindfulness in de handel te brengen. Hetzelfde geldt voor het door mij aangehaalde boek van Tsultrim Allione.
Dat je advies vraagt van het Tibetaanse Instituut is ook wel ergens begrijpelijk.
Maar vergeet je zelf niet in deze en maak je oordeel niet afhankelijk van iets buiten je.
Dat heb ik zelf  onder andere van de Boeddha geleerd, namelijk dat je niet iets moet geloven omdat het geschreven staat, of dat iemand zegt dat het zo is, maar dat je zelf op zoek gaat. Dat is verwerkelijking.
Dus als je al in theorie en praktijk bekend bent met de basisoefeningen van de Boeddha Dharma, dan laat het niet na om Tsultrim's boek te lezen en als het je aanspreekt te werken met de uitvoerige instructies die er in staan. Het is namelijk een heilzaam boek en geen gevaarlijk boek.

Tsultrim Allione schrijft  in de inleiding:
"De methode die ik het voeden van demonen noem is een eenvoudige beoefening in vijf stappen, gebaseerd op de ch'od-principes, die geen enkele kennis vereist van het boeddhisme of van welke Tibetaanse spirituele traditie dan ook."

en tevens:

"Door minder nadruk te leggen op cultureel specifieke aspecten van deze oude wijsheid, maak ik deze volgens mij toegankelijker en bereik ik mensen die afgeschrikt zouden kunnen worden door de complexiteit van de Tibetaanse traditie.
Daarom doe ik in dit boek geen poging om ch'od in zijn oorspronkelijke vorm te onderwijzen. Dat moet namelijk gebeuren onder begeleiding van een gekwalificeerde leraar. Er wordt daarbij bovendien gebruikgemaakt van een bel en een uit menselijk dijbeen gesneden Tibetaanse hoorn, en er wordt in het Tibetaans gezongen. De nadruk zal in dit boek liggen op het toepassen van de grondbeginselen van deze beoefening op het moderne leven, als methode om het lijden te verlichten en de gemiddelde persoon dichter bij innerlijke vrijheid te brengen."

De door jou geciteerde voorwaarden voor de beoefening gelden dus terecht voor de traditionele of oorspronkelijke beoefening, niet echter voor de door Tsultrim Allione beschreven beoefening.
« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 13:02 door IssaBuddha »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #78 Gepost op: 26-07-2014 13:30 »
Maar vergeet je zelf niet in deze en maak je oordeel niet afhankelijk van iets buiten je.
Dat heb ik zelf  onder andere van de Boeddha geleerd, namelijk dat je niet iets moet geloven omdat het geschreven staat, of dat iemand zegt dat het zo is, maar dat je zelf op zoek gaat. Dat is verwerkelijking.
Dus als je al in theorie en praktijk bekend bent met de basisoefeningen van de Boeddha Dharma, dan laat het niet na om Tsultrim's boek te lezen en als het je aanspreekt te werken met de uitvoerige instructies die er in staan. Het is namelijk een heilzaam boek en geen gevaarlijk boek.

Ik ben blij dat de voorwaarden om deze praktijk te beoefenen ook door jou nu beter in beeld worden gebracht.

Siebe

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #79 Gepost op: 26-07-2014 14:25 »
Ik ben blij dat de voorwaarden om deze praktijk te beoefenen ook door jou nu beter in beeld worden gebracht.

Ik ben blij dat jij eindelijk blij bent.
Als boeken worden gepubliceerd, dan kunnen we dat doen met de beste bedoelingen, maar als schrijver heb je niet in de hand wat mensen er dan vervolgens mee doen en of ze er op een verantwoorde of onverantwoorde manier mee omgaan. Maar dat geldt ook voor tal van andere zaken, zoals aardappelschilmesjes.
Ik heb het boek van Tsultrim Allione gelezen en ik vind dat zij op zeer verantwoorde wijze met de materie is omgegaan en op zeer heldere en duidelijke wijze weet over te brengen, waar het bij ch'od om gaat en tevens duidelijke instructies geeft voor de door haar beschreven beoefening.
Dat was me eerlijk gezegd allemaal niet zo duidelijk bij mijn eigen leraar, maar die onderwees ch'od op traditionele wijze en toen we de ch'od beoefenden, wist ik nog minder waar het om ging, want het werd gedaan in het Tibetaans. Dat was in het tweede jaar nadat ik hem heb leren kennen en ik was nog niet zo thuis in de materie.  Niemand heeft er iets ergs aan overgehouden, hoewel we de instructie kregen ons voor te stellen, ons lichaam als voedsel te geven aan de demonen. We hebben toen wel veel gelachen, want dat jaar werden we zowat opgevreten door muggen en iedereen, inclusief Tenzin Wangyal had daar last van. Hij maakte nog de opmerking dat we er blijkbaar geen moeite mee hebben om als voedsel te dienen voor demonen, maar wel voor muggen.
Hoe het ook zij, ik blijf het boek van Tsultrim Allione zonder bedenkingen van harte aanbevelen en hoop, dat mijn tip gewoon kan blijven staan.

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #80 Gepost op: 26-07-2014 14:53 »
Ik zie geen rede hem te verwijderen.
Mediteren in het algemeen is voor wat stabielere mensen.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld concentratie meditatie of mindfulnes enz.
Het is ook niet voor niets zo dat een mindfulnes training  eventueel volgt na eerst
uitbehandeldt te zijn van bijvoorbeeld een  depressie. Dit in het reguliere psychiatrisch circuit.

Wanneer we wegens de kans op gevaar zaken zouden moeten censureren,
dan blijft er niet veel meer over. zoals IB duidelijk maakt met het aardappelschilmesje.
Aardappelschilmesje kan ik in deze context zien als metafoor voor
alle andere materiaal op boeddhistisch meditatiegebied, welk in de openbaarheid is.
En daar is 'heftiger' materiaal in de openbaarheid dan het boek van Allione.

Nietwaar?

inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #81 Gepost op: 26-07-2014 14:56 »
Aardappelschilmesje kan ik in deze context zien als metafoor voor
alle andere materiaal op boeddhistisch meditatiegebied, welk in de openbaarheid is.
En daar is 'heftiger' materiaal in de openbaarheid dan het boek van Allione.

Nietwaar?

Zie ik ook zo, maar om daar achter te komen, zal Sybe het toch eerst "moeten" lezen.  ;)

Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #82 Gepost op: 26-07-2014 18:33 »
(Om niet verstrikt te raken in associaties bij lezen van het woord 'demon' ,
is het handig in stap 1 te lezen wat er mee bedoeld wordt. DK).

De vijf stappen:

1- Vindt de demon waarmee je gaat werken.
In haar boek staan tal van voorbeelden.
Zo kun je hier denken aan bepaalde angsten voor ziekte,
of aan irritatie,boosheid,jaloezie,noem maar op.
Voel in je lichaam waar de demon zich manifesteert.

2- Personifieer de sensatie als een figuur tegenover je met kleur,armen,benen en alle mogelijke kenmerken.
Kijk de demon in de ogen en vraag: Wat wil je van me? Wat heb je van me nodig? en: Hoe zal je je voelen als je krijgt wat je nodig hebt?

3- Voor het antwoord verwissel je letterlijk van plaats met de demon. Je geeft jezelf de tijd om de demon te worden en kijkt vanuit haar/zijn perspectief naar je normale zelf. Aangezien alle demonen uiteindelijk in jezelf zitten, geef je antwoord op de drie vragen: Wat ik vamn je wil is...Wat ik van je nodig heb is... Wanneer mijn behoefte bevredigt is zal ik me...voelen.

4- Ga nu weer terug naar je oorspronkelijke plek en kijk naar de demon voor je.
Je laat je lichaam oplossen in nectar met de kwaliteit van het gevoel dat de demon
zou hebben als zijn behoefte bevredigt is. Je voedt de demon dan daarmee totdat deze volkomen verzadigt is. Stel je voor hoe deze er dan uit ziet.

(je lichaam lost natuurlijk niet echt op, je verbeeldt het,
met je mentaal bewustzijn dk)

Bondgenoot:

Er is soms nog een tussenstap, waarin de demon nu een bondgenoot lijkt te zijn, maar dat is niet altijd het geval.Je stelt hem dan weer vragen in de trant van: hoe zal je me helpen?
En voor het antwoord verwissel je weer van plaats om vervolgens op je oorspronkelike plek te eindigen.

5- Rust in de staat waarbij de demon of bondgenoot oplost in jou en jij oplost in leegte.
Verblijf in die ruimte zonder iets te doen.


(Het is duidelijk dat je voor de oefening nogal wat vaardigheden in het visualiseren moet hebben ontwikkelt. En dus ook gevorderd moet zijn in concentratie meditatie.
En dus vanzelf ook in de shila praktijk.

Maar wanneer dat (nog) niet zo is, en we beginnen ermee,
dan bouw je dat gewoon langzaam op.
Soms ' zie' je een stukje...soms een totaalbeeld/veld.
In aanvang  'staat'  de visualisatie nog erg instabiel.
Dan weer helemaal niks enz.
De visualisatie is driedimensionaal en helder/stralend/vibrerend.
Dus niet een of ander plat plaatje.  Dk).

Het is een zelfde soort meditatie als bijvoorbeeld de Metta meditatie.

Als ik Chod (met puntjes op de O) lees,
komen er ook wel gedachten van dansen op graven met bijlen en schedels bij mij voorbij.
Maar dat valt nogal mee zien we.
« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 18:46 door Dirk Knol »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #83 Gepost op: 26-07-2014 19:00 »
Bedankt voor de korte samenvatting Dirk.
Het liedje erbij had ik elders al geplaatst, maar ik haal het ook even naar hier.
Voor degenen die het gemist hebben.

Chöd - Buddhist Chants in Praise of the Sacred Feminine:

http://www.youtube.com/watch?v=KPaaHVmQUZI&index=3&list=TLnae1xEkA1Xc6xA-JIkhMKyoyaVLd46or

« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 19:02 door IssaBuddha »

Basho Roshi

  • Gast
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #84 Gepost op: 26-07-2014 19:07 »
Misschien een interessant boek in dit kader:

http://www.bol.com/nl/p/vrouwelijk-principe-in-tibetaans-boeddhisme/1001004002117475

"Het Vrouwelijk Principe In Het Tibetaans Boeddhisme", schrijfster: J. Simmer-Brown.

Vriendelijke groet,

Basho Roshi :)

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #85 Gepost op: 26-07-2014 19:38 »
Aardappelschilmesje kan ik in deze context zien als metafoor voor
alle andere materiaal op boeddhistisch meditatiegebied, welk in de openbaarheid is.
En daar is 'heftiger' materiaal in de openbaarheid dan het boek van Allione.

Nietwaar?

Zie ik ook zo, maar om daar achter te komen, zal Sybe het toch eerst "moeten" lezen.  ;)

Ik geloof nu wel, na ruggespraak met het tibetaans instituut in Huy, dat het veilig kan zijn vanuit zo´n boek. Waarschijnlijk is dat ook een milde oefenvorm zeg maar. De bedenkingen van rinpoche blijven wat mij betreft ook staan, maar volgens mij gaat dat over een andere chöd-beoefening dan in het boek.
Toch blijf ik er bij dat het beter is onder begeleiding alles te doen. Zoiets lijkt me veel beter dan op eigen houtje aan de slag te gaan met oefeningen die in een boek worden gepresenteerd.

Ik ben zelf een tijdje zo op eigen houtje bezig geweest op het niveau van chakra's en zo'n benadering is enorm naief. Het onderschat werkelijk de kracht van zulke beoefening. Maar weet jij dat op dat moment?
Ik ben er van overtuigd dat dit niet alleen geldt voor dat chakra gedoe maar evengoed voor een oefening als shamata-meditatie. Alles is in principe explosief. Werken met de geest is spelen met vuur.

Verder speelt mee, mensen die ergens aan beginnen en oplossingen zoeken, doen dat vaak vanuit een crisessituatie, niet vanuit een emotioneel en mentaal stabiele situatie wat eigenlijk wel de basis is van beoefening. Ook in die zin moet je oppassen wat je mensen adviseert die je niet kent.

Wat je zelf niet in de hand hebt,  ik had dat althans niet, is hoe je op ervaringen zult reageren. Je kunt dit vergelijken met de inname van drugs. De ene mens blijft begrijpen dat wat er gebeurt maar een illusie is, bijvoorbeeld met paddo's, lsd over dat soort zaken. Die mens blijft er bij als het ware. Maar er zijn ook mensen die hebben dit niet. Ze worden psychotisch omdat ze er niet bij blijven. Ze raken totaal de weg kwijt.

Ook meditatie kan allerlei ervaringen ontlokken waarvan je van te voren niet weet hoe je daar op zult reageren. Maar als je al een goede basis van beoefening hebt, ben je beter beschermd.
Ervaringen kunt hevige angst oproepen of paniek-reacties, kunnen ernstige verwarring veroorzaken, niet je lijden verhelpen maar intensiveren. Daarom is een goede basis belangrijk.

Siebe


Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #86 Gepost op: 26-07-2014 19:50 »
Ik zie geen rede hem te verwijderen.
Mediteren in het algemeen is voor wat stabielere mensen.
Dat geldt ook voor bijvoorbeeld concentratie meditatie of mindfulnes enz.
Het is ook niet voor niets zo dat een mindfulnes training  eventueel volgt na eerst
uitbehandeldt te zijn van bijvoorbeeld een  depressie. Dit in het reguliere psychiatrisch circuit.

Wanneer we wegens de kans op gevaar zaken zouden moeten censureren,
dan blijft er niet veel meer over. zoals IB duidelijk maakt met het aardappelschilmesje.
Aardappelschilmesje kan ik in deze context zien als metafoor voor
alle andere materiaal op boeddhistisch meditatiegebied, welk in de openbaarheid is.
En daar is 'heftiger' materiaal in de openbaarheid dan het boek van Allione.

Nietwaar?

Ik heb een slecht gevoel bij de benadering van IssaBoeddha. Die shopt overal.
Swami's, osho's, guru's en guri''s, lama's en Jezus, profeten en boeddha, rabijnen, sheiks, mystici, kerkvaders, je kunt het zo gek niet bedenken. Sorry hoor, ik ervaar dit niet als iets wat klopt.
Het moet allemaal maar doorgaan voor uiterst ruimdenkend. Nee, ik vind dat het niet klopt.

Siebe




Basho Roshi

  • Gast
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #87 Gepost op: 26-07-2014 20:07 »
Volgens mij heeft hier op dit forum iedereen het recht om zich te uiten zoals hij of zij wil, mits de forumregels van goed fatsoen in acht worden genomen. En er wordt gepost in overeenstemming met de onderwerpen. Verder zijn er diverse subforums, waar over andere religies kan worden geschreven dan slechts over het Boeddhisme. Ik ervaar niet dat IssaBuddha het fout doet als hij gewoon put uit meerdere bronnen van spiritualiteit.

Ik vind je laatste post dus erg onaardig, Sybe. :-X

« Laatst bewerkt op: 26-07-2014 20:13 door Basho Roshi »

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re:Met jezelf uithouden
« Reactie #88 Gepost op: 26-07-2014 21:22 »
Ik heb een slecht gevoel bij de benadering van IssaBoeddha. Die shopt overal.

Als het je geruststelt: ik ben geen aanhanger van spiritueel materialisme.
Laat verder mijn benadering maar gewoon mijn zaak zijn.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Met jezelf uithouden
« Reactie #89 Gepost op: 26-11-2019 20:08 »
Je kunt het niet bij jezelf vinden. Teveel drang, vuur, pijn, onvrede, onrust, wroeging, slecht kamma, spanning, wat dan ook. Je zit op hete kolen. Ontspannen ligt niet meer echt in je vermogen. Echt blij zijn is er niet meer bij. Het hellevuur brandt. Omdat je lijdt en het niet in en bij jezelf kunt vinden, zoek je het buiten jezelf. Al lucht het maar even op. Al voel je maar even niet die nare gevoelens. De roes van iets lekkers, iets moois, drank, drugs, iets wat veraangenaamd. Je weet best dat het niet echt helpt, maar je kunt het ook niet bij jezelf vinden, wat moet je dan? Catch-22.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Met jezelf uithouden
« Reactie #90 Gepost op: 27-11-2019 16:26 »
Iedereen kan toch aanvoelen dat je door al die neuroses en conditioneringen en visies die bij je leven, en al die onzin die je beweegt, dat je eigenlijk niet jezelf bent? Je raakt constant maar begoocheld, de weg kwijt, dus jezelf kwijt.

Geest weet dat. Dat is weten buiten weten, besef ik nu van Puntje. Je weet dat gewoon. Je weet allang wie/wat je bent. Niemand heeft dat hoeven te vertellen of aanwijzen. Zo weet je ook best wanneer je niet jezelf bent. Een Boeddha is gewoon helemaal zichzelf geworden omdat ie afstand heeft gedaan van alles wat sowieso altijd al bijkomstig was.

Boeddha-Dhamma is niet alleen een kwestie van iets zien/ontdekken/weten maar bovenal ook van jezelf als individu (op een gezonde manier) ontwikkelen. En dan stuit je ook op obstakels. Dan merk je dat er blokkades zijn die er voor zorgen dat datgene wat je eigenlijk al weet, niet tot uitdrukking kan komen.

Mijn stelling is dat het aan weten vaak niet mankeert. Waar het aan mankeert is dat er zoveel onrijpheid kan zijn, zoveel verkramping, zoveel hardnekkige neigingen, verdriet, onverwerkte zaken, blokkades, waardoor dat weten eerder een last is dan een zegen.

Leegte

  • Gast
Re: Met jezelf uithouden
« Reactie #91 Gepost op: 27-11-2019 20:34 »
Ik denk inderdaad dat ieder individu van binnen 'weet' wat zijn ware aard is.
Achteraf ben ik verbaasd wat ik tientallen jaren terug al 'wist'.
De ware aard is als bedekt met een dikke laag wolken.
Misschien wel met een dikke mist?
Maar heel vaag daar door heen zie je de zon.

Je begrijpt alleen de zon niet.
En je loopt maar en je zoekt maar en het is zwaar.
En je denkt steeds maar dat je de zon moet hebben.
Dáár is verlossing, denk je dan.
Uiteindelijk -moe geworden- geef je het laatste wat je hebt.
Je wórdt de maan.
Bleek alles toch nog even anders dan je dacht.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Met jezelf uithouden
« Reactie #92 Gepost op: 28-11-2019 11:44 »
Oke, ik kan er niet over oordelen. Ik ben niet verlicht.

 


+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by bolletje Vandaag om 17:49
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Sybe Vandaag om 17:41
[Algemeen] Re: Woeddha by bolletje Vandaag om 17:34
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Ujukarin Vandaag om 15:20
[Algemeen] Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Vandaag om 14:57
Powered by EzPortal