Auteur Topic: De wet van kamma  (gelezen 2971 keer)

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
De wet van kamma
« Gepost op: 12-11-2014 18:57 »

De wet van kamma houdt volgens de theravada-traditie in: dat onheilzame intenties leiden tot onaangename ervaringen en dat heilzame intenties leiden tot aangename ervaringen. Er bestaat dus een verband tussen enerzijds de motiveringen en wilsuitingen van mensen, en anderzijds gevoelens van prettig en onprettig, die later ervaren zullen worden. Deze gevoelswaarden (vedana) spelen een belangrijke rol in de theravada. Als een zintuiglijk object een sterke gevoelswaarde heeft, bestaat er grote kans dat de mens opnieuw in emoties verstrikt raakt, opnieuw onheilzame intenties en wilsuitingen vormt, en zo nog dieper in samsara weg zakt.

Dit is wat we overal om ons heen zien gebeuren. Volgens de theravada is dat het lot van de gewone mens, de wereldse mens, deputhujjana. Er is iets bijzonders nodig om niet in die valkuil te trappen, en dat is een besef van de wet van kamma (of meer in het algemeen de leer van de Boeddha) in combinatie met de beoefening van meditatie. De meditatie leert om de gevolgen van onheilzame intenties in het verleden geduldig te dragen en om nieuwe onheilzame intenties te vermijden. Van de gemiddelde mens kan men zeggen: hij wordt zonder het te weten getrokken door zijn gretigheid en geduwd door zijn afkeer. Hij beseft niet dat hij in een benarde situatie zit, en dat hij zelf  over de middelen beschikt om deze situatie te beëindigen.

Heilzaam en onheilzaam

In het artikel van André Baets werden reeds de drie onheilzame wortels genoemd: begeerte, haat en verblinding (lobha, dosa, moha).De drie woorden duiden hier niet drie verschijnselen aan, maar drie categorieën van verschijnselen. Lobha omvat onder andere hebzucht, eerzucht, drankzucht. Dosa omvat niet alleen haat, maar ook tegenzin, verveling, verdriet enz. Moha is verblinding, illusie, onbewustheid enz. Het is niet zo belangrijk hoe ze betiteld worden; ze worden in het Pali ook wel anders genoemd. In het Nederlands is de trits begeerte, afkeer en onwetendheid zeer geschikt, omdat deze het veelomvattende karakter der categorieën laat doorschemeren.
De Pali-geschriften stellen hier tegenover de drie heilzame wortels, die betiteld worden als alobha, adosa en amoha. Deze woorden worden meestal vertaald als niet-begeerte, niet-haat en niet-verblinding. Inderdaad betekent het voorvoegsel a- een ontkenning. Maar eigenlijk worden bedoeld de tegengestelden van de onheilzame wortels, die deze wortels kunnen neutraliseren. Voorbeelden vanalobha zijn vrijgevigheid en zelfontzegging. Voorbeelden van adosazijn metta (onvoorwaardelijke liefde i.t.t. boosheid) en mudita(medevreugde i.t.t. afgunst). De tegenhanger van moha is wijsheid. Ter aanvulling op het artikel van Baets zij hier vermeld dat ook deze heilzame wortels voor kamma zorgen, niet alleen de onheilzame wortels.

Gevolgen

Heilzame intenties leiden tot heilzame gevolgen, onheilzame intenties tot onheilzame gevolgen. De heilzame gevolgen gelden zowel de daders als de wezens die de daad ondergaan: deze wezens worden gerespecteerd en lijden niet onnodig; de dader schrijdt voort op het pad van zelfbevrijding dat hem dichter bij nibbana en dichter bij het geluk brengt. In het geval van onheilzame handelingen worden de genoemde wezens niet gerespecteerd en ondergaan zij lijden; de dader raakt steeds verder verstrikt in zijn conditioneringen, verder verwijderd van nibbana en verder van het waarachtige geluk.
Hieruit blijkt (en dat is belangrijk om te zien) dat de genoegens en ongenoegens die het resultaat van een daad zijn, niet alleen de bekende wereldse zijn (verbonden met plezier van de vijf zintuigen en van het denken), maar ook de minder bekende ‘onwereldse’. In de Pali-canon is dit het belangrijke, maar onderschatte verschil tussensamisa, vedana en siramisa vedana. In het eerste geval gaat het om het plezier van het vastgrijpen, in het tweede geval om het plezier van het loslaten.

Bron
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re: De wet van kamma
« Reactie #1 Gepost op: 12-08-2015 23:24 »
Heilzame intenties leiden tot heilzame gevolgen, onheilzame intenties tot onheilzame gevolgen.

Weer even het gladde ijs van karma.

Intenties houden me wel bezig, vooral omdat je denk ik wel kunt zeggen dat mensen meestal best goede bedoelingen hebben. Ja, dat geldt zelfs voor dictators, jihadisten, geloofsfanatici, uiteenlopende politici, etc.
Mensen doen en leven denk ik toch meestal vanuit het geloof dat ze ergens goed aan doen. Bush had vermoed ik toch wel heilzame intenties met Guantanamo Bay, althans voor zijn landgenoten. Obama ook met diens oorlogen en ingrepen, bijvoorbeeld de moord op Osama Bin Laden. Ook al begaan mensen dus moorden etc. toch zie je vaak dat er in de geest een overtuiging is van het goede van de zaak.

Ik vond deze teksten die toch ook, vind ik, heilzame en niet heilzame intenties relativeren en misschien wel beter aansluiten op de praktijk dat intentie ook niet alles zegt over de kwaliteit/kleur/aard van een daad en het gevolg.

Anguttara Nikaya 1.314.(9)
"Bhikkhu's, voor een persoon van verkeerde visie, welk lichamelijk kamma, verbaal kamma en mentaal kamma hij ook opwekt/aanwakkert en onderneemt in overeenstemming met die visie, en wat zijn intentie, belustheid, neiging en intentionele activiteit dan ook is, allen leiden tot wat onwenselijk is, niet verlangd en onaangenaam, tot leed en lijden. Om welke reden? Omdat de visie slecht is (...)"

Anguttara Nikaya 1.315 (10)
"Bhikkhu's, voor een persoon van juiste visie, welk lichamelijk kamma, verbaal kamma en mentaal kamma hij dan ook opwekt/aanwakkert en onderneemt in overeenstemming met die visie, en wat zijn intentie, belustheid, neiging en intentionele activiteit dan ook is, allen leiden tot wat wenselijk is, verlangd en aangenaam, tot welzijn en geluk. Om welke reden? Omdat de visie goed is (...)"

Siebe

lushan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 13-08-2020 21:18 »
Voor mij heeft het onderricht over kamma, wedergeboorte en bestaansvormen nooit geleefd in een sfeer van straf en beloning. Nooit. Ik voel aan dat het zo niet bedoeld is.

Kamma is heel wat anders, en draait niet om beloning en straf maar om oorzaak en gevolg. Als iemand, stel, als gevolg van goede daden geboren wordt in een gelukkige bestemming, een hemel, is dat geen beloning voor die persoon maar gevolg van zijn daden en visies. Dat is heel wat anders. Zo ook voor ellendige werelden. Geboorte in ellendige werelden is geen straf. De natuur beloont en straft niet. Beloning en straf zijn ideeen die niet thuishoren bij de rijpe kijk van een Boeddha op de wereld. Mijn mening. Het draait niet om beloning en straf. Dat is het onrijpe kinderlijke perspectief waar de Boeddha mee afrekende. Juist dat dienen we ook te leren loslaten.

Voor mij zit het onderricht over kamma, wedergeboorte en andere werelden ook niet in een stichtelijke sfeer maar in een natuurkundige wetenschappelijke sfeer. Het is op die manier dat ik het probeer te doorgronden en ook aan te voelen. Het idee dat er gedreigd wordt, met lagere werelden, dat herken ik op geen enkele manier. Maar in de wereld van sommige mensen draait kennelijk alles maar constant om straf en beloning. Dat is echt niet de sfeer van de Boeddha-Dhamma, de sfeer van wijsheid.

Ik zie wel vaak dat mensen het zo oppakken dat kamma, wedergeboorte en al die werelden gaan over straf en beloning. En dan wordt het een soepzootje want dan wordt het een hele beladen zaak. Dan wordt de Dhamma een soort gereformeerde Godsdienst en de Boeddha een soort dominee die aan het kansel hemel en hel predikt, en het dolende volk ment met straf en beloning in het vooruitzicht. Afschuwelijk. Helemaal verkeerd vind ik. Zo'n leraar was de Boeddha niet. Hij leerde oorzaak en gevolg, als dit dan dat...voorwaardelijk gebeuren de dingen...en in die sfeer hoort ook kamma, wedergeboorte en al die werelden thuis...en niet in een sfeer van straf en beloning. Boeddha was geen volksmenner. Ik wil niks weten van die Boeddha. Boeddha was een wijsgeer, met perfecte gnostische kennis.

Iemand die over een pijnlijk kamma-vipaka (pijnlijk gevolg van wilsdaad) spreekt als straf , spreekt niet de Boeddha-Dhamma.

Punt, oke komma.

« Laatst bewerkt op: 14-08-2020 13:03 door Siebe »

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 14-08-2020 08:08 »
Waarom zou je dan wel “juiste visie” tegenover “onjuiste visie” hebben? Als je geen “beloning” en “straf” zou hebben?

Een juiste visie (plus handelen) geeft voorspoed, een onjuiste visie geeft ellende, dat is toch de logische conclusie bij karma?

Erg dualistisch allemaal.

De visie die men op enig moment heeft is een gegeven. Daar moet men het mee doen. En men kan proberen een visie te verwerven die verlichting geeft.

lushan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 14-08-2020 13:03 »
Voorbeeld:

Een verslaafde heeft een onjuiste visie op wat lijden is en geluk, wat de oorzaak is van beide, en wat de weg er naar toe is. Hij zag eens voordeel in drugs en die kortdurende roes. Dat was en is diens onjuiste visie,  want het draait uit op nadeel en ellende. Als een verslaafde door diens verkeerde visie, verkeerde intenties en verkeerd handelen, ernstig ziek wordt, lever falen krijgt, Korsakov oid, is dat geen straf voor diens visie en daden maar het rijpend gevolg van die verkeerde visie en daden. Zo werkt kamma.

Kamma verwijst naar intentionele daden gebaseerd op een bepaalde visie. Het rijpend gevolg, kamma-vipaka, moet niet begrepen worden als een straf of beloning maar puur als rijpend gevolg.
« Laatst bewerkt op: 14-08-2020 13:13 door Siebe »

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 14-08-2020 17:19 »
Ok er is geen persoon die straft of beloont, maar voor de rest is het precies hetzelfde. Een dualistische beschouwing in juist en onjuist, wat, als ik het goed begrepen heb, op geen enkele manier de weg wijst naar verlichting. De verlichting is er voor mensen met “onjuiste visie/zondigheid” met bijvoorbeeld de genade van Jezus, en de verlichting is er voor mensen met “juiste visie/voorbeeldigheid” op een andere manier.  De visie zelf staat los van verlichting.

Het doet er als het ware niet toe. Is slechts politiek. Als dat hier allemaal politiek is, ben ik weg.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 14-08-2020 17:51 »
Als je over die onpersoonlijke wet van karma nadenkt, is het inderdaad een welhaast gruwelijke, wrede en onontkoombare onpersoonlijke wet. De Boeddha stelt wel dat intentie er bij komt kijken, wat een directe neerslag heeft op de wijze waarop een persoon uiteindelijk overgaat tot handelen. Dat kan positief, negatief of neutraal zijn. Ik vraag me echter af waar de compassievolle genade is? En die is er zeker in het Mahayana boeddhisme! De bodhisattva Kuan Yin is immers de belichaming van intens mededogen.

Feitelijk komt de wet van karma volgens mij oorspronkelijk uit de meer hindoeïstische hoek. En heeft de Boeddha er zijn interpretatie aan gegeven in het licht van de Dharma. Om met name de persoonlijke (mentale) verantwoordelijkheid te benadrukken. Het is en blijft de vraag of het inderdaad bedoeld is als een onwrikbare wet van handeling zoals misschien sommige volgelingen van de Boeddha dat hebben neergelegd, wellicht zelfs in de geschriften. Gautama de Boeddha heeft voor zover ik heb begrepen de wet van karma nooit zo dwingend voorgeschreven zoals dat er vaak van gemaakt wordt via interpretatie. Zonder de genade, zonder mededogen zouden veel mensen nooit meer gered kunnen worden. Dat gaat in tegen de intense compassie van Kuan Yin. Wat dit aangaat staat het Mahayana boeddhisme in mij optiek dicht(er) bij de uiteindelijke waarheid.

Maar goed, zo denk ik er over. :)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #7 Gepost op: 14-08-2020 18:58 »
Ok er is geen persoon die straft of beloont, maar voor de rest is het precies hetzelfde. Een dualistische beschouwing in juist en onjuist, wat, als ik het goed begrepen heb, op geen enkele manier de weg wijst naar verlichting. De verlichting is er voor mensen met “onjuiste visie/zondigheid” met bijvoorbeeld de genade van Jezus, en de verlichting is er voor mensen met “juiste visie/voorbeeldigheid” op een andere manier. De visie zelf staat los van verlichting.

Het doet er als het ware niet toe. Is slechts politiek. Als dat hier allemaal politiek is, ben ik weg.
zeer mooi
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

lushan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 14-08-2020 19:11 »
Ok er is geen persoon die straft of beloont, maar voor de rest is het precies hetzelfde. Een dualistische beschouwing in juist en onjuist, wat, als ik het goed begrepen heb, op geen enkele manier de weg wijst naar verlichting. De verlichting is er voor mensen met “onjuiste visie/zondigheid” met bijvoorbeeld de genade van Jezus, en de verlichting is er voor mensen met “juiste visie/voorbeeldigheid” op een andere manier.  De visie zelf staat los van verlichting.

Ik denk dat het goed is te begrijpen dat kamma, wedergeboorte, hellen en hemelen etc. niet speelt in een sfeer van straf en beloning maar oorzaak en gevolg.
Voor de rest weet ik niet wat ik moet zeggen. Heb je een concrete vraag?

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #9 Gepost op: 14-08-2020 19:22 »
Ik denk dat het goed is te begrijpen dat kamma, wedergeboorte, hellen en hemelen etc. niet speelt in een sfeer van straf en beloning maar oorzaak en gevolg.

Een vraag die ik jou kan stellen is of we bang moeten zijn voor gevolgen. Er zijn allerlei soorten gevolgen natuurlijk en we zullen als mens sommige liever wel en andere liever niet hebben. Maar daar heb je dan toch verlichting voor nodig? Helpt het als je bang bent voor specifieke gevolgen om verlichting te krijgen?

lushan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 14-08-2020 19:42 »
Als je over die onpersoonlijke wet van karma nadenkt, is het inderdaad een welhaast gruwelijke, wrede en onontkoombare onpersoonlijke wet.

Bevrijding berust helemaal niet op het oplossen van al het negatief kamma! Neem Angulimala. Hij doodde 999 mensen, werd door de Boeddha toch aangenomen als leerling. Hem werd de weg gewezen en in korte tijd bereikte hij bevrijding, volledige verlichting, arahantschap. Als het zo zou zijn dat kamma een onontkoombare onpersoonlijke wet zou zijn, zou  het toch echt onmogelijk zijn om arahantschap te realiseren in dit leven, terwijl je in dit leven 999 mensen hebt vermoord!

Dus zo werkt het ook niet. Kamma is helemaal geen onontkoombare wet. Bevrijding berust niet op het uitwissen van alle negatieve of positieve karmische zaden.
Als begeerte en onwetendheid eindigt dan krijgen karmische zaden die zouden kunnen leiden tot een wedergeboorte in ellendige staten geen kans meer om te ontkiemen.

Je kunt dit vergelijken met een zaadje. Het zaadje is de oorzaak van het ontstaan van een plant.  Maar als de condities of voorwaarden van water en licht afwezig zijn, is er weliswaar wel een oorzaak aanwezig, maar er gebeurt niks. Dat zaadje ontkiemt niet. Zo is het ook met kamma. Karmische zaden hebben als oorzaak bijvoorbeeld van wedergeboorte ergens, ook voorwaarden nodig om te rijpen en tot uitdrukking te komen. Het zuiveren van de geest maakt dat die voorwaarden verdwijnen. Dat is het hele eireten.

Dus het is niet dat je door beoefening alle negatieve karmische zaden uitwist maar je maakt die zaden tot een soort blindgangers, je haalt de ontsteking weg, de condities waardoor ze tot een wedergeboorte kunnen leiden in ellendige werelden.

De geest is bijvoorbeeld op het sotapanna niveau zover gezuiverd (van haat en hevige verlangens en de sterkste blindheid) dat karmische zaden die zouden kunnen leiden tot geboorte in lagere rijken bij die persoon onschadelijk zijn geworden, als een soort vruchteloze zaadjes, niet meer in staat te ontkiemen gewoon omdat de condities ontbreken.

Er kan en moet eigenlijk veel meer over gezegd worden maar ik denk dat het principe zo wel duidelijk is.

lushan

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 14-08-2020 19:50 »

Een vraag die ik jou kan stellen is of we bang moeten zijn voor gevolgen. Er zijn allerlei soorten gevolgen natuurlijk en we zullen als mens sommige liever wel en andere liever niet hebben. Maar daar heb je dan toch verlichting voor nodig? Helpt het als je bang bent voor specifieke gevolgen om verlichting te krijgen?

Ik vind angst voor gevolgen van daden op zich heel normaal. Gelukkig had ik angst om ziek te worden van roken, en voelde ik ook nadelige gevolgen toen ik rookte (pijnen/steken), en ben ik gestopt. Ik denk dat het wel degelijk een nuttig element kan zijn om de gevaren van bepaalde visies, intenties en gedrag te zien.
Het gaat niet om dreigen of jezelf of anderen bang maken, maar visies, intenties, gedrag heeft nou eenmaal consequenties. Bewust zijn van nadelige consequenties vind ik wel behulpzaam.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14-08-2020 19:53 »
Als je over die onpersoonlijke wet van karma nadenkt, is het inderdaad een welhaast gruwelijke, wrede en onontkoombare onpersoonlijke wet.

Bevrijding berust helemaal niet op het oplossen van al het negatief kamma! Neem Angulimala. Hij doodde 999 mensen, werd door de Boeddha toch aangenomen als leerling. Hem werd de weg gewezen en in korte tijd bereikte hij bevrijding, volledige verlichting, arahantschap. Als het zo zou zijn dat kamma een onontkoombare onpersoonlijke wet zou zijn, zou  het toch echt onmogelijk zijn om arahantschap te realiseren in dit leven, terwijl je in dit leven 999 mensen hebt vermoord!

Dus zo werkt het ook niet. Kamma is helemaal geen onontkoombare wet. Bevrijding berust niet op het uitwissen van alle negatieve of positieve karmische zaden.
Als begeerte en onwetendheid eindigt dan krijgen karmische zaden die zouden kunnen leiden tot een wedergeboorte in ellendige staten geen kans meer om te ontkiemen.

Je kunt dit vergelijken met een zaadje. Het zaadje is de oorzaak van het ontstaan van een plant.  Maar als de condities of voorwaarden van water en licht afwezig zijn, is er weliswaar wel een oorzaak aanwezig, maar er gebeurt niks. Dat zaadje ontkiemt niet. Zo is het ook met kamma. Karmische zaden hebben als oorzaak bijvoorbeeld van wedergeboorte ergens, ook voorwaarden nodig om te rijpen en tot uitdrukking te komen. Het zuiveren van de geest maakt dat die voorwaarden verdwijnen. Dat is het hele eireten.

Dus het is niet dat je door beoefening alle negatieve karmische zaden uitwist maar je maakt die zaden tot een soort blindgangers, je haalt de ontsteking weg, de condities waardoor ze tot een wedergeboorte kunnen leiden in ellendige werelden.

De geest is bijvoorbeeld op het sotapanna niveau zover gezuiverd (van haat en hevige verlangens en de sterkste blindheid) dat karmische zaden die zouden kunnen leiden tot geboorte in lagere rijken bij die persoon onschadelijk zijn geworden, als een soort vruchteloze zaadjes, niet meer in staat te ontkiemen gewoon omdat de condities ontbreken.

Er kan en moet eigenlijk veel meer over gezegd worden maar ik denk dat het principe zo wel duidelijk is.

Niet mee eens, maar dat maakt verder niet uit. :D

lushan

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 14-08-2020 20:04 »

De sutta's leren dat kamma geen boekhouding is. Als Angulimala  bijvoorbeeld 999 mensen heeft vermoord in dit leven betekent dit niet dat ie onvermijdelijk in opeenvolgende levens ook 999 keer gedood wordt. Sterker, hij kan zelfs volledig verlichting realiseren. Bepaald kamma schijnt echter wel onvermijdelijk vrucht te dragen zoals het doden van je vader, je moeder, een arahant, het verwonden van een Boeddha, het veroorzaken van tweedeling in de Sangha. Het schijnt dat je dan na de dood onvermijdelijk in hellewerelden belandt. Verwijs je hiernaar als je spreekt over de onontkoombare wet van kamma?

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 14-08-2020 20:06 »

Ik vind angst voor gevolgen van daden op zich heel normaal. Gelukkig had ik angst om ziek te worden van roken, en voelde ik ook nadelige gevolgen toen ik rookte (pijnen/steken), en ben ik gestopt. Ik denk dat het wel degelijk een nuttig element kan zijn om de gevaren van bepaalde visies, intenties en gedrag te zien.
Het gaat niet om dreigen of jezelf of anderen bang maken, maar visies, intenties, gedrag heeft nou eenmaal consequenties. Bewust zijn van nadelige consequenties vind ik wel behulpzaam.

Het is zo persoonlijk. Er bestaat geen eenduidige invulling voor “nadelig” behalve als je er niet verlicht bij raakt. En dan denk ik nog steeds dat die verlichting nergens van afhankelijk is. Dat is politiek onmogelijk voor jou om aan te nemen.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 14-08-2020 20:07 »

De sutta's leren dat kamma geen boekhouding is. Als Angulimala  bijvoorbeeld 999 mensen heeft vermoord in dit leven betekent dit niet dat ie onvermijdelijk in opeenvolgende levens ook 999 keer gedood wordt. Sterker, hij kan zelfs volledig verlichting realiseren. Bepaald kamma schijnt echter wel onvermijdelijk vrucht te dragen zoals het doden van je vader, je moeder, een arahant, het verwonden van een Boeddha, het veroorzaken van tweedeling in de Sangha. Het schijnt dat je dan na de dood onvermijdelijk in hellewerelden belandt. Verwijs je hiernaar als je spreekt over de onontkoombare wet van kamma?

Ik heb al aangegeven hoe ik er over denk. Ik ga daar verder niet over in discussie  :)

lushan

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 14-08-2020 20:10 »

Ik heb al aangegeven hoe ik er over denk. Ik ga daar verder niet over in discussie  :)

Ja maar... :)

wat moet ik nu dan??? je maakt me werkloos.

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 14-08-2020 20:20 »
Ik zal later datgene wat in deze topic staat nog eens aandachtig doornemen. En wellicht dat ik er dan nog op zal reageren. Wie weet... ;D

lushan

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 14-08-2020 20:22 »
Het is zo persoonlijk. Er bestaat geen eenduidige invulling voor “nadelig” behalve als je er niet verlicht bij raakt. En dan denk ik nog steeds dat die verlichting nergens van afhankelijk is. Dat is politiek onmogelijk voor jou om aan te nemen.

Wat bedoel je?

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #19 Gepost op: 14-08-2020 20:29 »

Wat bedoel je?

Wat ik bedoel is dat verlichting nergens van afhankelijk is, en dat ik denk dat jij geïnvesteerd hebt in theorie dat verlichting wel ergens van afhankelijk is. Ik weet het niet, maar waarvan is verlichting dan volgens jou afhankelijk en vooral waarom?

lushan

• Gast
« Reactie #20 Gepost op: 14-08-2020 20:46 »
Ik zal later datgene wat in deze topic staat nog eens aandachtig doornemen. En wellicht dat ik er dan nog op zal reageren. Wie weet... ;D

Er zijn mensen die geloven dat God na de dood beschikt over het verdere lot van de gestorvene maar de Boeddha verwierp deze lezing, en onderwijst dat het heel anders werkt. Er komt geen God als Beschikker aan te pas. Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat kamma, wedergeboorte en al die werelden niet in een godsdienstige sfeer thuishoren.

lushan

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 14-08-2020 20:52 »

Wat bedoel je?

Wat ik bedoel is dat verlichting nergens van afhankelijk is, en dat ik denk dat jij geïnvesteerd hebt in theorie dat verlichting wel ergens van afhankelijk is. Ik weet het niet, maar waarvan is verlichting dan volgens jou afhankelijk en vooral waarom?

Ik denk niet dat dit de juiste plek is om aan zo'n groot onderwerp te beginnen en ik heb er eerlijk gezegd niet veel zin in.
Misschien kun je een aparte draad openen?

Offline Buddha Amitabha

• Mahayana boeddhisme
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 14-08-2020 22:29 »

Er zijn mensen die geloven dat God na de dood beschikt over het verdere lot van de gestorvene maar de Boeddha verwierp deze lezing, en onderwijst dat het heel anders werkt. Er komt geen God als Beschikker aan te pas. Ik denk dat het belangrijk is te beseffen dat kamma, wedergeboorte en al die werelden niet in een godsdienstige sfeer thuishoren.

Ik begrijp niet waarom je op deze associaties komt. Maar goed. Ik zei al dat ik misschien later nog aanhaak in deze topic. :)

Offline w-AARDIG

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #23 Gepost op: 15-08-2020 08:00 »
en ik heb er eerlijk gezegd niet veel zin in.

Dank je, dat is voldoende antwoord voor mij.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #24 Gepost op: 15-08-2020 16:19 »
Maar is er niet ook goede ' life affirming'  begeerte ?

Is het niet dat er goede en slechte begeerte bestaat ? Heilzame en niet heilzame begeerte ?

En kan haat niet soms leiden tot zelfverdediging en is dat niet heilzaam ?

Als mijn kat het eten van mijn hond probeert te jatten, reageert mijn hond met een beetje haat. Zij laat heel even haar tanden zien. Het heeft een heilzaam resultaat, haar eten wordt niet weg gejat. De kat word niet te dik en de hond heeft gewoon te eten.

Ik kijk naar mijn dieren, om van ze te leren.

Dit zal vast heel erg on boeddhistisch zijn.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Re: Psychose als spirituele ervaring by Bodhiboom Vandaag om 10:06
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by Buddha Amitabha Vandaag om 09:08
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:54
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:48
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 07:42