Auteur Topic: Zen Meester of Zen Coach worden  (gelezen 3493 keer)

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
Zen Meester of Zen Coach worden
« Gepost op: 13-11-2014 20:07 »
Ik heb al een tijdje de gedachten om mij sterk te gaan verdiepen in Zen Boeddhisme.
Zoals je een vak leert, zou ik mezelf totaal willen verdiepen in het Zen.

Na wat google werk te verrichten, vond ik een plaats waar je dat kon doen.
En ja, we hebben contact genomen, maar 270€ per maand lijkt me toch veel.

Nu zie ik meer en meer dat Boeddhisme een soort geld kwestie word.
Neem nu mindfullnes, groepen smijten met de opleidingen, geven u een garantie op success.
Komen dan af met BAM het kost zoveel.

Vind dit allemaal beetje raar, ok alles kost geld.
Maar sommigen vragen toch wat te veel. :)

Iemand een ander idee waar het niet zo duur is?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re:Zen Meester of Zen Coach worden
« Reactie #1 Gepost op: 15-11-2014 15:01 »
Hoi hoi,

Ik weet niet welke training je noemt en kan ook niet oordelen of het een fair bedrag is; gezien de tijd die de aanbieder er in steekt, het feit dat zij/hij blijkbaar dit niet als vrijwilligerswerk naast gewone baan doet doch fulltime etc. etc.
Maar ik zou eerst eens bij jezelf kijken, je vergelijking gaat toch wel enigszins mank. Boeddhistisch leraar/meester worden is vrijwel niet te vergelijken met 'een vak leren'. Het gaat natuurlijk ook wel voor een deel om kennis, maar voor een veel groter deel om transformatie van je eigen persoonlijkheid. En die gaat veel effectiever door pakweg 10 uur per dag mediteren en 15 minuten per dag meditatie-interview, of 4 uur per dag met Zen-aandacht in het schoonmaken van het terras of het koken steken, dan door 20 uur studeren en daarna examenvragen beantwoorden!
Er zijn fulltime manieren voor die transformatie, vaak gekoppeld aan in een boeddhistisch retraitecentrum wonen al dan niet celibatair, en parttime (naast een gewone baan). Voor fulltime kan het soms heel goedkoop omdat je dan ook echt meewerkt om omzet binnen te brengen voor dat centrum (pakweg als kok of schoonmaker), en soms erg duur omdat je er echt als student bent. Ook bij parttime verschillen de kosten fors. Steeds geldt m.i. dat die kosten fair kunnen zijn als degenen die er een inkomen door krijgen zelf toonbeeld zijn van waarden als Rust-Eenvoud-Tevredenheid en wat minder als ze vinden dat een Rolls Royce en dure vliegreizen essentieel zijn voor hun eigen levensstijl, valt geen algemene uitspraak over te doen...

Sukses met je pad,

<Ujukarin> / Meester-Coach of beter gezegd in onze context gewoon Dharmachari in een andere boeddhistische stroming, met ook enige Zen-wortels.

Offline Kobe

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 19-11-2014 19:31 »
Ujukarin,

Met een vak leren bedoel ik net, er veel mee bezig te zijn.
Maar zoals bij alles, kan je niet alles uit jezelf doen, ergens heb je iemand nodig die je aanstuurt.

Maar 270€ per maand, sorry dat is niet echt aansturen.
Toch niet in Belgische norm.

Maar vind wel een weg, :)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #3 Gepost op: 20-11-2014 16:03 »
Okay sorry dat ik je verkeerd begreep, je tekst leek net wat teveel op kennis-vergaren en zoals gezegd is dat misschien 10% van het werk. Het (de innerlijke transformatie) lijkt meer op iets van een gezel-meester relatie.
Zoals ik in het antwoord zei, het kan ook veel goedkoper dan dit bedrag maar dan praat je over een aanpassing van je leefsituatie; je bent dan echt avonden of zelfs hele dagen bezig om de sangha waar je bij zit te helpen en daarin dan weer (vrijwel gratis) te leren.

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Zen Meester of Zen Coach worden
« Reactie #4 Gepost op: 21-03-2020 01:45 »
De verlichting is niet gratis

Betalen jullie !

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Vandaag om 16:40
[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Vandaag om 15:17
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Vandaag om 13:16
[Prikbord + Agenda + Weblinks] Re: Beginnerscursus De Drie Juwelen in Amsterdam December 2020 by Bodhiboom Gisteren om 21:45
[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Gisteren om 21:21