Auteur Topic: Is veel geluk of ongeluk hebben een vorm van karma  (gelezen 31391 keer)

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Is veel geluk of ongeluk hebben een vorm van karma
« Reactie #50 Gepost op: 09-07-2015 22:40 »
-verder, op welke sutra's baseer jij je dat de niyama leer zoals jij die presenteert daaruit kan worden afgeleid? Ik ben zulke nog niet tegengekomen maar ik ken de hele sutta pitaka ook niet.

In ieder geval Siebe heb je zelf al soetra fragmenten geleverd waar de Boeddha ruimte biedt voor in ieder geval een niyama interpretatie.

De  specifieke punten  :
het pas in laatste instantie aan karma denken
en de 20-80 verhouding, tja dat kan ik best aannemen
mits voor bepaalde personen of een persoon in bepaalde fase.

Niet te accepteren is indien het geponeerd wordt
als de enige ware boeddhistische opvatting met betrekking tot karma en overige oorzakelijke factoren.
Dat soort absolutisme heeft niets met middenweg en geweldloosheid te maken.
Hier ga ik Ujukarin bijna zeggen wat hij andersdenkenden toeschrijft.
Maar dat wil ik niet.

inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #51 Gepost op: 10-07-2015 11:08 »
-verder, op welke sutra's baseer jij je dat de niyama leer zoals jij die presenteert daaruit kan worden afgeleid? Ik ben zulke nog niet tegengekomen maar ik ken de hele sutta pitaka ook niet.

In ieder geval Siebe heb je zelf al soetra fragmenten geleverd waar de Boeddha ruimte biedt voor in ieder geval een niyama interpretatie.

Dit wil ik graag heel duidelijk belichten Dirk. Ik hoop dat je tijd even wilt nemen.

Er waren in de tijd van Boeddha allerlei soorten doctrines en leraren, zoals je weet. Boeddha besteedt hieraan veel aandacht in de sutta's, want visies zijn heel belangrijk als het gaat om geluk en lijden. Eén van die doctrines van zo'n tijdgenoot guru van de Boeddha was dat elke pijn en elk plezier dat je als mens nu ervaart, respectievelijk een vergelding was van immoreel gedrag van vroeger en rijping van moreel gedrag van vroeger. Deze doctrine verwierp de Boeddha. Als iemand bijvoorbeeld bewust zichzelf met een mes snijdt, is dat gewoon pijn die hier en nu ontstaat. Is geen vergelding van oud immoreel gedrag. Als iemand besluit strenge ascetische oefeningen te doen, dan volgt gewoon uit die beslissing en het ondergaan van zulke oefeningen, dat je lijdt. Maar dat heeft niks te maken, onderwijst Boeddha, met rijpend kamma uit het verleden. Uiteraard is het allemaal wel kamma-gerelateerd! Want kamma is, zoals je weet meer dan rijpend of werpend kamma. Kamma is vooral intentionele activiteit binnen boeddhisme. Natuurlijk komt het snijden van jezelf met een mes en het beginnen van ascese voort uit bepaalde doelbewuste intentionele activiteit. Het gaat hier dus specifiek om het weerleggen van de Boeddha van de doctrine dat pijn altijd een vergelding is van vroegere immorele handelingen en plezier altijd een rijpend gevolg van vroegere morele handelingen.

Als iemand bijvoorbeeld vanuit de heilzame intentie, vanuit goede bedoelingen-, bijvoorbeeld om de waarheid te ontdekken en een oplossing te vinden voor het lijden zoals de Boeddha-, zich overgeeft aan strenge ascese, dan speelt uiteraard kamma de hoofdrol. Kamma is die intentionele heilzame activiteit.
En als iemand vervolgens hevig lijdt, dan is dat uiteraard gekoppeld aan die heilzame intentie, aan kamma, maar de pijn die iemand dan ondergaat wordt niet uitgelegd als de vergelding van vroeger immoreel gedrag. zie je dit verschil en de nuance?

Dus nergens wordt ook beweert dat deze pijn door ascese niet kamma gerelateerd is. Het wordt niet gerelateerd aan vroegere immorele daden. het wordt dus niet begrepen als rijpend kamma.
In deze sutta zit geen enkele aanwijzingen dat de Boeddha kamma beschouwt als laatste verklaring. Het is gewoon een gezond verstand benadering.

Er was trouwens geen leer die de Boeddha schadelijker vond dan de leer van niet-kamma! Dit circuleerde ook in zijn tijd en Boeddha had zware kritiek op de guru die deze leer als de waarheid aan wezens verkondigde. Hij zag geen leraar die meer tot wezens nadeel was dan deze man. Hij vergeleek het met het zetten van een zeer pijnlijk val(strik) voor wezens.

Heel belangrijk is steeds te zien, vind ik, dat kamma niet alleen verwijst naar activiteiten en indrukken uit vorige levens maar vooral ook naar intentionele activiteiten hier enu, die bijvoorbeeld heilzaam gericht kunnen zijn of schadelijk. En het is volledig verkeerd hieraan voorbij te gaan-, deze rol van  kamma-, bij het verklaren/duiden van je eigen geluk/ongeluk, voorspoed/tegenspoed.

De  specifieke punten  :
het pas in laatste instantie aan karma denken
en de 20-80 verhouding, tja dat kan ik best aannemen
mits voor bepaalde personen of een persoon in bepaalde fase.

Maar Dirk, met pas in laatste instantie aan kamma denken, wordt dus blijkbaar bedoeld pas in laatste instantie moet je denken aan een invloed uit het verleden, een vorig leven misschien.
Ik vind dat prima maar dat doet echt geen recht aan de betekenis van kamma in boeddhisme!
Dit is gewoon niet oke. Kamma betekent in boeddhisme activiteit of daad en verwijst hoofdzakelijk naar intentionele morele en immorele activiteiten, de geest die ergens naar uitgaat, bijvoorbeeld gericht raakt om iemand kwaad te doen of juist goed te doen.  Het boeddhisme leert dat dit in vorige levens speelde. Mentale indrukken daarvan zijn bij ons. Maar boeddhisme leert bovenal, het speelt zich ook nu af. Kamma verwijst niet alleen naar het verleden en het zo behandelen is onjuist!

Juist als je geluk/ongeluk, voorspoed/tegenspoed dat je nu ervaart wilt verklaren, dan moet je eerst beginnen bij je eigen instelling, wat je drijft, hoe je jezelf fysiek en mentaal voedt, met je intentionele activiteiten. Dit heeft alles met kamma te maken hier en nu.

Wat Ujukarin ook beweert, Boeddha moedigt ons wel degelijk aan te zien, te leren zien hoe we middels zulke heilzame en onheilzame geest-gerichtheid, intentionele activiteit, het geluk/ongeluk over onszelf afroepen. Dit is een van de belangrijkste activiteiten van de Boeddha geweest als Leraar, ja, om aan de mensheid te tonen. Boeddha deed afstand van dat alles maar toeval is, of dat lot beschikt, of dat een God beschikt, nee het is kamma dat beschikt. Nergens heeft de Boeddha naar mijn weten dit teruggenomen.

Niet te accepteren is indien het geponeerd wordt
als de enige ware boeddhistische opvatting met betrekking tot karma en overige oorzakelijke factoren.
Dat soort absolutisme heeft niets met middenweg en geweldloosheid te maken.
Hier ga ik Ujukarin bijna zeggen wat hij andersdenkenden toeschrijft.
Maar dat wil ik niet.

Iedereen weet toch Dirk dat als je een medische verklaring vindt voor een maagzweer, voor depressie, voor hart en vaatziekten, leverschade door drinken, dat het onzin is dan te zeggen dat dit niks met je eigen keuzes, met je eigen instelling,  gerichtheid, intentionele activiteit (kamma) te maken heeft? Waarom zou je jezelf belazeren en er als boeddhist zelfs toe aanmoedigen niet te onderzoeken hoe verschrikkelijk belangrijk kamma is. Juist door te zien hoe je ellende over jezelf afroept ontstaat gevoeligheid, verantwoordelijkheidsbesef, kan een oprecht gevoel van spijt zich ontwikkelen. Kan men tot inkeer komen.

Zo zie ik het.

Siebe

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #52 Gepost op: 10-07-2015 16:10 »
Ik kan je goed begrijpen Siebe,
vandaar ook dat ik
die fragmenten vast ter sprake heb gebracht,
teneinde Ujukarin te bewegen
direct op ' de specifieke punten'  te antwoorden.
inner peace and love
is the only revolution

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #53 Gepost op: 10-07-2015 19:36 »
Kamma betekent in boeddhisme activiteit of daad en verwijst hoofdzakelijk naar intentionele morele en immorele activiteiten, de geest die ergens naar uitgaat, bijvoorbeeld gericht raakt om iemand kwaad te doen of juist goed te doen.  Het boeddhisme leert dat dit in vorige levens speelde. Mentale indrukken daarvan zijn bij ons. Maar boeddhisme leert bovenal, het speelt zich ook nu af. Kamma verwijst niet alleen naar het verleden en het zo behandelen is onjuist!

Ujukarin ziet dat, zo ik hem lees, precies  zo.
Wat hij echter wil benadrukkken is dat je bij het duiden van je huidige situatie
niet naar de preciese oorzaken moet gaan zoeken, want die kunnen in een heel ver verleden liggen. En alleen een Boeddha is in staat dat te doen.
Hij waarschuwt voor fatalisme,onnodige verwarring waardoor een persoon niet vooruitkomt in zijn proces en propageert een praktische houding.
Lijkt mij dat jij dat ook zo ziet.

Volgens mij is dat zo'n beetje het enige verschil tussen jullie.
Kwa de hier op het forum gepresenteerde opvattingen dan he.

In mijn ogen is het met gestrekt been inkomen door Ujukarin
een belangrijke aanleiding voor de ontstane krommunicatie.
Kwestie van stijl en woordgebruik.

In het verloop van de woordenwisseling is er een verharding ontstaan
vanwege  gevoeligheden wederzijds.
Hierdoor werd het steeds minder mogelijk
elkaars overeenkomsten te waarderen
en lijkt het alsof jullie lijnrecht tegen over elkaar  staan.
Maar zoals geschetst zie ik niet werkelijk een verschil.

Das echter mijn observatie en je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn.
(Ik hoor het een beetje pruttelen...)

Neem even je rust.
Ik bedoel het goed.

Weet dat je bijdragen
gewaardeerd worden.

Fijne zomeravond!
« Laatst bewerkt op: 10-07-2015 20:16 door Dirk Knol »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #54 Gepost op: 10-07-2015 20:30 »
Hoofdzaak is dat je karma m.i. verkeerd uitlegde ....

Als Ujukarin een vent is, geeft ie toe dat ik kamma niet verkeerd heb uitgelegd, juist niet, maar hij heeft kamma verkeerd uitgelegd, namelijk door er iets van de te maken uit vorige levens. Misschien kan Ujukarin zo sportief zijn, zijn beschuldigingen eens in te trekken???

Kamma uit vorige levens, is een aspect binnen de kamma leer. We dragen volgens de leer indrukken van immorele en morele intentionele activiteiten in geest, spraak en gebaar uit vorige levens, als bij de conceptie, maar kamma, en ik blijf dit herhalen  is ook vooral iets van dit leven. Ook nu gaat onze geest ergens naar uit, bijvoorbeeld met mededogen naar iemand of met de bedoeling iemand kwaad te doen. We hebben intenties die uitmonden in verbale en fysieke morele of immorele activiteiten. Dat is allemaal het domein van kamma. Zulke activiteiten bepalen op actuele wijze ons geluk/lijden, voorspoed of tegenspoed en in welke situaties we belanden etc. Het is vaak echt niet zo moeilijk die verbanden te zien. Daarom kan en mag ook nooit gezegd worden dat kamma als laatste verklaring moet worden gezien.

Ik maak me zorgen om mensen die zich hier willen informeren over boeddhisme en tegen dit soort opmerkingen aanlopen dat je kamma moet zien als laatste verklaring, en zelfs dat dit het onderricht van de boeddha is. Dit kan echt niet. Zo worden mensen het bos in gestuurd, misleid.

Zoals ik nu ook begrijp wil Ujukarin alleen maar zeggen...verklaar ongeluk/geluk, voorspoed/tegenspoed niet uit kamma uit vorige levens...en daar kan ik wel achterstaan, want dat soort kennis komt vanzelf, maar dan moet hij er wel altijd bij vermelden...maar verklaar het zeker wel vanuit kamma in dit leven!!
Dus gebruik kamma nooit als laatste verklaring.

Op plekken waar Ujukarin heeft gepost over de Niyama leer is dit niet te vinden en ik vind dit onboeddhistisch, totaal niet in de geest van de Boeddha en zou ook het liefst zien dat dit forum-breed wordt hersteld.

Siebe

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #55 Gepost op: 10-07-2015 20:33 »
Ik schreef aan Uju:

"Verder begrijp ik niet waarom het voor jou zo duidelijk is dat Ko's regelmatige 'pech' of ongeluk niks te maken heeft met activiteiten in het verleden".

Omdat daarvoor geen enkel bewijs bestaat, en Boeddhisme die relatie niet legt! Boeddhisme meldt slechts dat je eerst naar natuurkundige oorzaken moet kijken, dan naar biologische, dan naar psychologische, en als dát allemaal niets oplevert en ook geen Dharma-niyama zou kunnen spelen dan is Karma een optie. Nu ken ik kooo nauwelijks maar als ie al eeder meldt over depressies, vriendschappen verliezen etc. dan zie ik daar massale aanwezigheid van in ieder geval psychologische oorzaken. Niet van karma...

Kijk, dit kan dus gewoon niet als antwoord. Ik hoop echt dat Ujukarin dat nu inziet en dit herstelt.

Siebe

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #56 Gepost op: 10-07-2015 20:50 »
handelingen/gedachten/patronen van je ouders zou je als karma kunnen zien,
dat zit in je vast, als een indruk dus

sommige beïnvloeden je ook zodanig dat je gewoon pech zult hebben
en omgekeerd ook
sommige beïnvloeden je op die manier dat je gewoon geluk hebt
dat is ook karma
dus heel belangrijk is met wie je omgaat, dat is ontzettend belangrijk

misschien kooo daarin zoeken
voel aan wie of wat een indruk (nalaat) heeft nagelaten die/dat belet dat je gelukkig bent

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #57 Gepost op: 10-07-2015 20:53 »
Ik schreef:

"Bij kamma gaat het natuurlijk ook om psychologie, juist. Om hoe je geest gericht is, hoe je intenties zijn, je motivatie, je instelling, je manier van denken, je uitstraling. Of je obsessies hebt, dus teveel gerichtheid hebt, dat soort zaken.  Dat alles gaat om kamma".

Nee dat is Siebisme en geen boeddhisme,

Graag herstellen Ujukarin. Ik verzoek je alles nogmaals rustig door te lezen en te beginnen aan herstelwerk. Je kunt op geen enkele manier hardmaken dat mijn uitleg van kamma Siebisme is. Het is conform de Sutta's en ook Dagpo Rinpoche's uitleg van kamma. Misschien kan ook iemand anders die kennis heeft genomen van wat kamma is in boeddhisme duidelijk maken aan Ujukarin dat ik geen enkel door mezelf bij elkaar gefantaseerd idee van kamma binnen boeddhisme met anderen deel.

Siebe

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #58 Gepost op: 10-07-2015 21:06 »
het zit je blijkbaar wel wat dwars siebe wat hier gesteld zou zijn
het verheugt me dat je zo achter de waarheid wil gaan
daarvoor ben ik je dankbaar
waarheid moet onderzocht worden
als je hier iets verdedigt wat je niet zelf tot de grond hebt onderzocht, hou je daar beter nu mee op
het heeft geen zin te discussiëren over wat hier of daar beweerd zou zijn
het moet directe kennis zijn

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #59 Gepost op: 10-07-2015 21:25 »
het is ook zo dat je veel leert door het lijden
je kan door het lijden inzichten ontvangen, net dat wat noodzakelijk is om de waarheid te kennen
dus zo zal je op de een of andere manier net in die richting gestuurd worden die het beste voor je is
we zijn hier om te leren, om informatie toe te voegen, vergeet dat vooral niet

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #60 Gepost op: 10-07-2015 21:33 »
de informatie die ik rechtstreeks heb ontvangen is 'leven er is om te leren' om 'informatie op te doen' en al die informatie zal er voor zorgen dat er juist wordt omgegaan met dat wat zich voor doet.
het is de bedoeling om de onwetendheid op te heffen
dus laten we zo goed mogelijk elkaar informeren en geschriften die achterhaald zijn, niet meer toepassen en daarvoor is het vooral nodig dat je zelf onderzoekt wat nog actueel is en wat achterhaald is

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #61 Gepost op: 10-07-2015 21:47 »
het zit je blijkbaar wel wat dwars siebe wat hier gesteld zou zijn
het verheugt me dat je zo achter de waarheid wil gaan
daarvoor ben ik je dankbaar
waarheid moet onderzocht worden
als je hier iets verdedigt wat je niet zelf tot de grond hebt onderzocht, hou je daar beter nu mee op
het heeft geen zin te discussiëren over wat hier of daar beweerd zou zijn
het moet directe kennis zijn

Dit onderwerp interesseert me en ik word hier door Ujukarin beschuldigd van Siebisme. Ik zou een puur Siebische uitleg geven over kamma, niet-boeddhistisch. Ik vind dit echt niet leuk meer. Want ik verzin dit allemaal niet. Ik presenteer volgens mij de leer zoals je die in de sutta's en bijvoorbeeld bij Dagpo Rinpoche kunt terugvinden.

Ik begrijp talloze zaken niet, waarom mijn vriendin bijvoorbeeld MS heeft, maar ik wroet daar niet in. Ik ben echter niet zo kinderachtig dat ik met een medische verklaring klaar zou zijn. Iets in mij voelt dit anders aan, maar daar zal en durf ik me niet over uit te laten. Dat zou ik pas doen als ik volledige zekerheid had.

Ik begrijp ook lang niet alles bij mezelf. Daar spreek ik dan ook niet over. Maar kamma is voor mij niet duister in de zin dat ik duidelijk bij mezelf zie hoe kamma een hoofdrol speelt bij ervaren geluk of juist lijden. Ook zie ik wel dat situaties waarin ik elke keer weer beland, zoals discussies, alles te maken heeft met kamma, met mijn intentionele activiteiten, waar de geest naar uitgaat, hoe ik me voed, wat ik wil, op uit ben.

Dan heb ik het niet over kamma uit verleden tijd. Ik zie nu bijvoorbeeld met Ujukarin hoe ik toch gericht raak op eerzucht. Dat is onheilzaam kamma. Ik vind het heel lastig niet verstoord te raken. Ik merk ook dat omdat ik het gevoel heb dat Ujukarin mij diep krenkt, ik ook wel intentionele activiteit bij me heb, hem pijn te doen. Dat is ook al niet best kamma maar die intentionele activiteit is wel kamma, in dit geval schadelijk. Zie je, mysterieus is kamma niet. En dat je zo heil en onheil over jezelf afroept is ook niks mysterieus.

Verder wil ik niet de indruk wekken dat ik in staat zou zijn alle geluk/ongeluk, voorspoed/tegenspoed, ziekte, situaties van iemand kammisch te duiden. Ik waag me daar ook niet aan.
Maar dat Boeddha onderwijst dat kamma de beschikker is, daar kun je in dit leven toch wel heel veel gevoel voor ontwikkelen. Zelfs al zie je nog niet alles, dan kun je toch al heel veel zien en zien hoe belangrijk kamma is inzake geluk/lijden etc.

Siebe

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #62 Gepost op: 10-07-2015 22:08 »
omdat ik uit de doctrine van yoga kom, ben ik geneigd om alle ziekten die zich voordoen, te zien in het licht van ziekten die uit de geest voortvloeien

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #63 Gepost op: 10-07-2015 22:22 »
Ujukarin
ik heb je eens betrapt op onzin, blijkbaar ben je weer druk bezig met het produceren van meer onzin.

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #64 Gepost op: 10-07-2015 22:42 »
wat ik nog zou willen toevoegen
velen weten niet dat we een geest zijn in een lichaam en het 'de geest' is die het lichaam stuurt
dan wil ik kooo zeggen,
dat al dat lijden je zal brengen tot dat wat net belangrijk is en je dat niet zo maar als een doelloos lijden mag zien

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #65 Gepost op: 10-07-2015 23:01 »
Kamma betekent in boeddhisme activiteit of daad en verwijst hoofdzakelijk naar intentionele morele en immorele activiteiten, de geest die ergens naar uitgaat, bijvoorbeeld gericht raakt om iemand kwaad te doen of juist goed te doen.  Het boeddhisme leert dat dit in vorige levens speelde. Mentale indrukken daarvan zijn bij ons. Maar boeddhisme leert bovenal, het speelt zich ook nu af. Kamma verwijst niet alleen naar het verleden en het zo behandelen is onjuist!

Ujukarin ziet dat, zo ik hem lees, precies  zo.

Ujukarin heeft duidelijk laten zien Dirk, lees de draad nog maar na, dat in de niyama leer kamma niet in het domein van de geest zit, niet in citta-niyama.  Als ik bijvoorbeeld aan Ujukarin naar waarheid vertel, ergens in deze draad, dat kamma in boeddhisme intentie is of intentionele activiteit (ik heb de sutta hier al gegeven en dit wordt ook zo onderwezen door dagpo rinpoche en anderen) dan noemt Ujukarin dit Siebisme. Waarom oordeelt hij volgens mij zo. Omdat voor hem kamma niet intentie is. In de niyama indeling functioneert het blijkbaar niet als intentie. Ujukarin moet dat zelf maar uit de doeken doen.

Wat hij echter wil benadrukkken is dat je bij het duiden van je huidige situatie
niet naar de preciese oorzaken moet gaan zoeken, want die kunnen in een heel ver verleden liggen.

Kan, maar meestal kun je wel het dichter bij huis zoeken. Boeddha heeft nooit ontmoedigd om lijden niet te begrijpen. Hij heeft niet ontmoedigd inzicht te ontwikkelen in hoe je daden gevolgen hebben ook voor jezelf.

En alleen een Boeddha is in staat dat te doen.
Hij waarschuwt voor fatalisme,onnodige verwarring waardoor een persoon niet vooruitkomt in zijn proces en propageert een praktische houding.
Lijkt mij dat jij dat ook zo ziet.

Jazeker, maar zien hoe je heil en onheil over jezelf afroept hoort bij leren, bij het proces van gevoeliger worden, betere keuzes gaan maken, de veilige richting gaan zien.

Volgens mij is dat zo'n beetje het enige verschil tussen jullie.

Oke, ik ervaar dit inderdaad anders.

Kwa de hier op het forum gepresenteerde opvattingen dan he.

In mijn ogen is het met gestrekt been inkomen door Ujukarin
een belangrijke aanleiding voor de ontstane krommunicatie.
Kwestie van stijl en woordgebruik.

In het verloop van de woordenwisseling is er een verharding ontstaan
vanwege  gevoeligheden wederzijds.
Hierdoor werd het steeds minder mogelijk
elkaars overeenkomsten te waarderen
en lijkt het alsof jullie lijnrecht tegen over elkaar  staan.
Maar zoals geschetst zie ik niet werkelijk een verschil.

Das echter mijn observatie en je hoeft het daar natuurlijk niet mee eens te zijn.
(Ik hoor het een beetje pruttelen...)

Neem even je rust.
Ik bedoel het goed.

Weet dat je bijdragen
gewaardeerd worden.

Fijne zomeravond!

Dank je, jij ook, het is al donker inmiddels :)

Lees dit bijvoorbeeld: "Kamma, or karma in Sanskrit, is the law of moral causation. All of our volitional thoughts, words and deeds create an energy that brings about effects, and that process is called karma".
bron: http://buddhism.about.com/od/basicbuddhistteachings/tp/The-Five-Niyamas.htm

Dit klopt echt niet. Kamma is geen proces! en geen wet van morele oorzakelijkheid!
 Boeddha zegt in de sutta's en kenners over kamma zeggen dit ook, kamma is intentie. Het is die volitional activity zelf! Echt, het is geen proces, noch een  law of moral causation'. Lees maar de sutta's, lees Dagpo Rinpoche nog eens na.

Je zult zien, wat is kamma in boeddhisme:
1. intentie/de mentale activiteit die de geest ergens op richt, naar doet uitgaan, bijvoorbeeld naar kwaaddoen, goeddoen etc.
2. zulke morele en immorele mentale activiteiten werken door in verbale en fysieke morele en immorele activiteiten. Een mentale indruk hiervan wordt verzameld. Indrukken van heilzame activiteiten ronden af als heilzame indrukken etc. Die mentale indrukken is ook kamma.
3. krachtige voornemens, verbale en non-verbale communicatie

Kamma betekent actie/daad. De hoofdbetekenis in boeddhisme is intentie:

Anguttara Nikaya 6.63

"'Kamma should be known. The cause by which kamma comes into play should be known. The diversity in kamma should be known. The result of kamma should be known. The cessation of kamma should be known. The path of practice leading to the cessation of kamma should be known.' Thus it has been said. Why was it said?

"Intention, I tell you, is kamma. Intending, one does kamma by way of body, speech, & intellect.

Bedankt voor je medeleven en ik zal nu wat gaan rusten.

Siebe

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 10-07-2015 23:03 »
het is ook zo dat je veel leert door het lijden
je kan door het lijden inzichten ontvangen, net dat wat noodzakelijk is om de waarheid te kennen
dus zo zal je op de een of andere manier net in die richting gestuurd worden die het beste voor je is
we zijn hier om te leren, om informatie toe te voegen, vergeet dat vooral niet

vind ik mooi gezegd
Siebe

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #67 Gepost op: 10-07-2015 23:32 »
Goede nacht.

De kans dat Ujukarin nog verder reageert is klein.

http://www.boeddhaforum.nl/index.php/topic,866.msg16887.html#msg16887

Maar dat heb je al gelezen.

« Laatst bewerkt op: 10-07-2015 23:34 door Dirk Knol »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 11-07-2015 11:55 »
Hoi Sieb,

Zie sectie Buddhism onder

https://en.wikipedia.org/wiki/Niyama#Buddhism

Het zijn er zeker 5, allemaal in Abidharma maar Abidharma wordt weer afgeleid uit de soetra's en is gewoon deel van de Pali Canon.

Je hebt gelijk dat sommige Theravada bhikkhus ook de fout ingaan maar zodra je hun op deze teksten wijst, is mijn ervaring, draaien ze snel bij. Met Tibetanen is dat wat lastiger want die roepen wel eens dat de Mahayana Abidharma de Pali Abidharma 'vervangen zou hebben' en dat ze nieuwe inzichten hierover gevonden hebben, maar ze zijn er daarna nooit bij me over teruggekomen. Dus blijft staan: de monniken en leraren die dit zeggen snappen Karma absoluut niet. Kom je er eentje tegen, stuur 'm naar mij of naar elke Theravadin die gestudeerd heeft met Ayya Khema en Bhikkhu Bodhi (zij waren/zijn hierover in geregeld kontakt me ons geweest) of gewoon naar ieder ander van Triratna dan ik.

Er gaat niemand de fout in wanneer hij/zij begrijpt dat kamma, als de mentale indrukken uit vorige levens, als de mentale indrukken verzamelt in dit leven, als de intentionele activiteiten uit vorige levens en de intentionele activiteiten in dit leven, een grote rol spelen bij geluk/leed nu, bij voorspoed/tegenspoed nu. Die mensen begrijpen kamma prima.

Siebe

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 11-07-2015 12:25 »
Maar claimen dat we ook maar op enig moment kunnen determineren welke nu gebeurende zaken een gevolg van karma zijn en dan liefst ook nog welk karma, en dát was de vraag van kooo: no way.

Jij doet zulke uitspraken omdat je kamma beschouwt als iets uit vorige levens. Dit is echt de basisfout die jij maakt, en blijkbaar, komt dit door niyama leer. Zo stuur je mensen het bos in. Het is juist heel belangrijk kamma te begrijpen als iets wat in dit leven speelt, en zeker niet alleen iets is van vorige levens.
En dan wordt het tegendeel waar van wat je concludeert. Je kunt juist vaak heel goed zien hoe je vanuit je doelbewustheid, je intentionele activiteiten (kamma), heil en onheil over jezelf afroept. En er is ook niks boeddhistisch onverantwoord aan om mensen aan te sporen inzicht te ontwikkelen hierin, omdat dan ook betere keuzes kunnen worden gemaakt.

Dus, kijk eerst naar kamma van dit leven. Als je daarmee geen verklaring vindt voor geluk/lijden, voorspoed/tegenspoed, of dat je steeds in dezelfde ellendige situaties belandt, dan kun je prima openhouden dat het iets te maken zou kunnen hebben met vorige levens. Misschien ziet iemand dat op enig moment.

Boeddhisme maakt duidelijk dat wanneer intuitie steeds beter wordt, zuiverder, vervolmaakt, intuitief begrip van zaken als geluk/ongeluk, ziekte/gezondheid, voorspoed/tegenspoed teruggaan naar de geest, naar handelingen, activiteiten (kamma). Volmaakte intuitie ziet mijns inziens juist ook voorbij biologische, medische, natuurkundige verklaringen.

Siebe

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #70 Gepost op: 11-07-2015 12:55 »
De niyama-teksten die ik aangeef komen niet voor in de Tibetaanse canon,

Zoals jij de niyama indeling toepast, met kamma als laatste verklaring, ik heb nog geen aanwijzing dat dit voorkomt in de Pali Canon.

vandaar dat Tibetanen hier m.i. vaak het verkeerde advies geven;

Nee, jij geeft het verkeerde advies. Kamma alleen beschouwen als iets van het verleden is fout. Het zet mensen op het verkeerde been.

De niyama-analyse komt _rechtstreeks_ van de Boeddha, je gaf zelf de soetrateksten waarop hij gebaseerd is.

Absoluut niet! Ik heb dit elders in deze draad duidelijk gemaakt.

Ik geloof er niks van dat de Boeddha heeft geadviseerd kamma als laatste verklaring te gebruiken.

Bij dit soort conclusies, baseer jij op de misvatting dat kamma alleen iets van vorige levens is.

Siebe

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
« Reactie #71 Gepost op: 18-07-2015 00:22 »
Alles wat veroorzaakt is, zal duidelijk een effect hebben, dat is duidelijk . Misschien moeten we het begrip 'karma' duidelijk begrijpen en ook het juist begrijpen van wat 'schuld of zonde' is. Ondertussen is het ook duidelijk dat bijna alle godsdiensten ons hebben duidelijk gemaakt dat we als mens een resultaat zijn van de 'zonde'. Dat we, als we eenmaal als mens geboren zijn we duidelijk belast zijn met karma.
Het is misschien moeilijk om dit in de verbeelding te integreren: als je geboren bent, ben je het resultaat van iets.
Gezien we voor 98% verwant zijn met een aap of een ander dier, kan je verwachten, dat een mens zich meer gedraagd als een dier en dat je niet moet verwachten dat de mens zich niet als een dier zou gedragen. Euh hoo dat valt wel mee. Het is toch duidelijk.
« Laatst bewerkt op: 18-07-2015 00:27 door Y1010 »

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #72 Gepost op: 18-09-2015 17:11 »
Maar analyseren welk van je ervaringen in dit leven door karma van vorige levens zouden kunnen komen, en dat werd volop gepropageerd, is totale kolder voor ons onverlichte mensen...

Kga hier alsnog wat van zeggen.
Bovenstaand fragment geeft duidelijk aan
dat er niet goed gelezen wordt Ujukarin.
Nergens is er zulks beweerd.
Laat staan volop gepropageerd.

Jij hebt dit van begin af aan
zelf er in  ingelegd.

Siebe en jij hebben door wederzijds onzorgvuldig lezen
oeverloos langs elkaar heen zitten schrijven.

Maar het mooie ervan is dat gekeken naar de inhoud
van  beider betogen, in mijn ogen tenminste,
er maar amper verschil is te ontdekken.
(Zo gek is dat niet want jullie vertegenwoordigen beiden boeddhistisch gedachtegoed).
En het alles bij elkaar veel ( complementerende en deugdelijke)
informatie geeft.

Wel veel geblaas,dat wel.
inner peace and love
is the only revolution

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #73 Gepost op: 24-09-2015 23:53 »
Volgens mij.

De één legt nadruk op de ernst van de zaak.  De ander legt nadruk op het feit dat men zich niet door de ernst van de zaak moet laten verlammen.

Wie het relativeren kust, zou zich beter wat meer met de ernst van de zaak bezighouden.
Wie zich vastbijt in de ernst van de zaak, zou beter wat meer relativeren.

De ziekte waaronder men lijdt, is het medicijn voor een ander.

Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #74 Gepost op: 29-12-2015 10:55 »
Ik zag bij "Erica op reis" een boeddhistisch monnik zoiets zeggen.
Ik zelf lijkt alleen maar pech te hebben namelijk.

Ik kwam onlangs al vertalende iets tegen dat ik onmiddellijk wel herkende en me goed leek hier te delen.

Er worden in boeddhisme ook factoren onderscheiden die kamma conditioneren om een gevolg voort te brengen. Deze factoren kunnen ongunstig zijn. In dat geval krijgt negatief kamma sneller de kans om een gevolg voort te brengen dan positief kamma. Het omgekeerde geldt als factoren gunstig zijn.

Ik kwam vier factoren tegen: bestemming of plaats waar men wordt geboren, substraat/basis, inclusief schoonheid of lelijkheid qua lichaam, de tijd waarin men wordt geboren, en de middelen, inclusief vaardigheden in je werk, in het uitvoeren van je taken.

Ik moest meteen denken aan de situatie van werkloos worden of afgekeurd worden oid, een uitkering krijgen, thuis komen te zitten. Ik denk dat dit voor veel mensen op zich al een hele beproeving is. Je verliest met een baan ook interactie met collega's, een gevoel dat je er toe doet, zinvolle dagbesteding, structuur, financiële mogelijkheden, waardering van anderen, zelfrespect, misschien begint je partner zich aan je te ergeren. Je verleert ook sociale vaardigheden. Je wereld wordt kleiner.

Ik wil hier enkel mee aangeven dat de kans dat in zo'n situatie positief kamma positieve gevolgen gaat voorbrengen kleiner wordt en de kans dat negatief kamma negatieve gevolgen voortbrengt wordt groter. Je zit zomaar in een negatieve spiraal, waarbij allerlei ellende op je afkomt, nietwaar? 

Hoe dan ook, er worden dus ook factoren onderscheiden die ongunstig kunnen zijn waardoor positief kamma weinig kans krijgt gevolgen voort te brengen en negatief kamma des te meer.

hartelijke groet,
Siebe

Online bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forumganger
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #75 Gepost op: 17-12-2019 23:42 »
Dit vind ik een controversieel verhaal, van het boeddhisme

Als ik eerlijk ben

ik ga niet liegen met je.

En wel hierom. Kijk, stel iemand word onderdrukt, hij/zij wordt in slavernij geboren.

Dan kan de heerser, de onderdrukker heel makkelijk zeggen : ja, karma hé, in je vorige leven was je een crimineel, dus nu zal je boeten ?

Wil je geen slaaf zijn ? Had je in je vorige leven geen brood moeten stelen, bij de bakker ( ofzo )

controversieel, een gevaarlijke instelling. Mijn achtergrond is een politieke beweging, uit Europa en ik vind deze instelling een probleem.

Deze neem ik niet met mij mee, zegmaar. Wat jullie doen, moeten jullie zelf weten.

Ik pluk de vruchten, waar ik iets aan heb. De rest stop ik weg. Dat is wat die lama Rinpochee ook zegt, in zijn boekje. Dagpo Rinpochee. Zo van, waar je wat mee kan, neem dat mee, de rest stop je weg.

Dat is wel een eerlijke instelling, wat mij betreft. Maar dit karma verhaal vind ik dus te simplistisch.

Je houdt iemand verantwoordelijk voor zijn/haar daden, in dít leven. Niet voor de daden in een speculatief voorgaand verleden.

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Ujukarin Vandaag om 15:20
[Algemeen] Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Vandaag om 14:57
[Algemeen] Re: Woeddha by Bodhiboom Vandaag om 14:17
[Varia] Re: Over Hein Thijssen by Bodhiboom Vandaag om 13:40
[Algemeen] Re: Woeddha by Sybe Vandaag om 13:27