Auteur Topic: Welke stroming?  (gelezen 1951 keer)

Offline Skoebidoe

• Geïntresseerde
  • *
Welke stroming?
« Gepost op: 23-08-2015 10:22 »
Mijn vraag is simpel: welke stroming binnen het boedhisme past volgens u het best binnen onze westerse levensstijl?
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: Welke stroming?
« Reactie #1 Gepost op: 23-08-2015 20:55 »
Hoi Skoeb,

Mijn vraag is simpel: welke stroming binnen het boedhisme past volgens u het best binnen onze westerse levensstijl?
Hoi Skoeb,

Ik houd er niet van in forums reclame te maken dus ik zou eerder formuleren wat mijn eisen zouden zijn aan zo'n stroming. En als je die eisen legt tegen de huidige stromingen dan zie je dat er zeker 5-10, afkomstig van verschillende Aziatische tradities danwel mengvormen, passend zijn waaronder degene waartoe ik behoor. Die eisen zijn:
  • Geen enkele achter/voorstelling van mannen op vrouwen (dus zowel erkennen dat beiden even goed verlicht kunnen zijn als dat ze even goed leraar/es kunnen zijn)
  • Seksualiteit zien voor wat het is, een 'randverschijnsel' op het spirituele pad. En daardoor ook geen enkele discrimatie op basis van seksuele voorkeur, zoals homos/lesbo's of bi's.
  • Erkennen dat celibaat kan helpen op het spirituele pad (mits geheel vrijwillig op je genomen en dus geen emoties onderdrukkend maar getransformeerd hebbend) maar niet op zichzelf een voorsprong geeft; m.a.w. celibataire sangha-leden zijn niet 'hoger geplaatst' ofzo vergeleken met niet-celibatairen
  • En door dit alles dient de stroming zowel een Pad te bieden voor hen die zich terugtrekken, bijvoorbeeld in een retraitecentrum wonend en misschien wel celibatair, als zij die in het gewone carriereleven zitten eventueel met partner en kinderen.

Hope it helps a bit...

With folded palms,

<Ujukarin>

Online bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forumganger
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2019 16:21 »
lastig te zeggen

er is niet één westerse levensstijl. Er zijn levensstijlen binnen het westen.

Zowel collectivisme, als individualisme, heb je in het westen.

Het is meer een persoonlijke afweging, denk ik. Over het algemeen

Al denk ik dat de meeste naar Mahayana zullen neigen.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2019 19:10 »
Ik heb gelezen dat het grootste deel van de mensen die zich serieus met het boeddhisme bezig houden in het westen hoogopgeleid zijn, en dat het boeddhisme een beetje moeite heeft zich ook tot de gewone mensen te richten. Dus dat geeft wel aan dat het publiek zichzelf selecteert, en dat er daarom een zeker soort boeddhisme tot stand aan het komen is.

Het is waarschijnlijk wel waar dat verschillende lagen van de bevolking voor verschillende soorten boeddhisme zullen kiezen. Ik denk bijvoorbeeld dat Pureland misschien wel aan zou slaan bij de lager opgeleiden, terwijl Zen iets heel praktisch heeft. Het is helemaal een kwestie van wat je denkt dat bij je past.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Online bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forumganger
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2019 21:24 »
Ja, in Azië doet iedereen aan boeddhisme. Hier is het toch wel meer binnen de 'hippe' en intellectuele kringen populair. Alsook, veel ex christenen. Mensen die vroeger vrij streng christelijk waren en iets nieuws gevonden hebben, wat hen beter ligt.

Er zijn dertigduizend stromingen binnen het boeddhisme, dus er zal voor iedereen wel wat tussen zitten. Het is ook maar net hoe je het interpreteert, wat je ermee doet.

Binnen het christendom heb je ook zeer hoogopgeleide mensen en mensen die sowieso niet zijn opgeleid. Zelfde geld voor Islam en voor alles eigenlijk.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #5 Gepost op: 20-12-2019 11:05 »
Er zijn dertigduizend stromingen binnen het boeddhisme, dus er zal voor iedereen wel wat tussen zitten. Het is ook maar net hoe je het interpreteert, wat je ermee doet.

Zo vrij als jij het doet voorkomen is het nu ook weer niet, voor zover ik heb kunnen zien. Het fijne van het boeddhisme is dat het een levende religie is, en dat er veel leraren zijn die een levende interpretatie vertegenwoordigen van de dhamma. Dus veelal wat je leest is een gids naar een dieper gedachtengoed, wat je pas ontdekt als je je aansluit bij een leraar en een sangha.

Er is geen een boek dat fungeert als een gids of overkoepelende tekst wat het boeddhisme betreft. Er zijn de soetra’s, de gezegdes van de Boeddha, verschillende kommentaren, en boeken die daarom heen geschreven zijn. Daar zijn ook weer moderne interpretaties van. Verschillende leraren hebben ook hun eigen boeken over de leer.

Dat betekent dat je niet zomaar een boek kan lezen en kan zeggen, ik ken het boeddhisme. Echter het is wel diep en rijk, je kan er best wel even op studeren.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Online bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forumganger
« Reactie #6 Gepost op: 21-12-2019 11:50 »
Nee, uiteraard niet

Je kent niet zomaar 'het boeddhisme'.

Ik lees teksten, óver het boeddhisme en destilleer daaruit, waar ik iets mee kan.

+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by bolletje Vandaag om 17:49
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Sybe Vandaag om 17:41
[Algemeen] Re: Woeddha by bolletje Vandaag om 17:34
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Ujukarin Vandaag om 15:20
[Algemeen] Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Vandaag om 14:57