Auteur Topic: Psychiatrisch patiënt met doodwens.  (gelezen 3854 keer)

Offline Kooo

• Boeddha Forum Favoriet
Psychiatrisch patiënt met doodwens.
« Gepost op: 13-10-2015 16:49 »
Ik ben een psychiatrisch patiënt met doodwens.
Ik weet hoet ujukarin erover denkt. Maar ik ben wel benieuwd naar meer meningen.
too understand everything you have to forgive everything

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Psychiatrisch patiënt met doodwens.
« Reactie #1 Gepost op: 13-10-2015 19:46 »
« Laatst bewerkt op: 13-10-2015 19:48 door Dirk Knol »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Snorlax

• Actief Lid
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 14-10-2015 11:01 »
Beste Kooo,

Als je helemaal op de bodem van de put beland bent, is er niets meer dat je kan verliezen, alleen je levensadem en je lichaam. Tracht voor jezelf uit te maken wat de lichtpuntjes zijn in je leven, ook al zijn het er niet veel. Laat je professioneel begeleiden maar neem zelf ook het heft in handen... ik ben geen expert op het vlak van psychische problemen en ik weet niet wat de oorzaak is van jouw problemen. Is het een gevolg van karma? Dat is nu niet belangrijk. Beter is het om nu zoveel mogelijk los te laten. Maak geen berekeningen meer, geen concrete plannen. Aanvaardt wat er op je weg komt zonder oordeel. Zonder veel verwachtingen. Trek je op aan de kleine dingen in het leven : een kop verse koffie 's morgens, de herfstkleuren buiten. Leg jezelf gerust in de watten. Denk aub niet dat ik uw problemen wil minimaliseren, maar zie de bodem van de put als een kans om terug te leren Leven met een grote L. Misschien kan je met jouw ervaringen later ook anderen helpen.

Sterkte.

Snorlax

Offline Hendrikuss

• Boeddha Forumganger
  • **
  • BE NOW!!!
« Reactie #3 Gepost op: 18-10-2015 16:26 »
Ik ben een psychiatrisch patiënt met doodwens.
Ik weet hoet ujukarin erover denkt. Maar ik ben wel benieuwd naar meer meningen.

Hallo Kooo,

Je vraagt niet zomaar een menig. Nu kan ik gaan praten vanuit een geleerd, of religieus oogpunt, maar dat ga ik niet doen. Vanuit levenservaring en uit mijn hart zeg ik NIET DOEN.. Ik ken jou klachten niet en de exacte aard niet van jou psychische toestand en wil het ook absoluut niet bagatelliseren. Ik heb zelf ook het een en ander meegemaakt wat betreft psychische klachten.
Een aantal jaar terug was er een oud-vriend die mij uit jaloezie een aantal weken op een zeer sluwe wijze heeft gedrogeerd met LSD. De gevolgen waren immens.  LSD is een mind-fucker.
Tot op de dag van vandaag ben ik nooit meer helemaal me oude zelf geworden en zeker in het begin was ik echt het pad, spoor of wat dan ook kwijt. Ik had last van pleinvrees, verschillende sociale stoornissen, overgevoeligheid, angst, bang voor nieuwe mensen, ik kon niemand meer recht in de ogen kijken, er overviel soms een waas van angst, Hallicunaties, enz enz. Ik heb ook vaak nagedacht over zelf-doding, want het is immers geen leuk leven om in een constante angst te leven. Ik heb medicijnen gekregen om angst te onderdrukken en ik ben bij psychiaters geweest, maar ik werd alleen maar bozer op mijn problemen, omdat niemand me leek te snappen en kon helpen. Ik voelde me eenzaam in mijn ervaring /probleem. Op een dag was ik uit frustratie ontzettend boos tijdens een behanding bij een psycholoog. Ik zij en vond dat hij me niet begreep en dacht dat niemand dat ooit zou kunnen. Na dat ik uitgeraast was gaf hij mij een tip. Hij zij dat ik eens een boek moest gaan lezen, het boek heet: Verslaafd aan liefde. Tot op de dag van vandaag ben ik hem daar heel dankbaar voor, want het boek gaf me inzicht in mezelf, mijn problemen, klachten en het was tevens mijn eerste aanraking met het Boeddhisme. Vanuit mijn ervaring kan ik zeggen, dat het nooit te laat is en dat er altijd een manier is om bepaalde pijn/klachten te verzachten en misschien zelfs op te lossen. Ik weet ook doormiddel van oefeningen dat ik mijn psyche niet ben, maar ik heb mijn psyche. Vanuit dat perspectief kan ik aanwezig, waakzaam blijven en mezelf niet meer indentificeren met mijn psychische klachten. Ik hoop dat je er wat aan hebt. Psyche is maar een fractie van wie we werkelijk zijn. We zijn nog zoveel meer dan alleen dat....

Met een warme groet
Henk

Offline Skoebidoe

• Boeddha Forum Favoriet
« Reactie #4 Gepost op: 18-10-2015 21:00 »
Ik ben in mijn familie al 3X met zelfdoding geconfronteerd.
2  jaar geleden heeft mijn beste vriend zelfmoord gepleegd. Ik had het niet zien aankomen.
Ondanks het feit dat heel wat nabestaanden met veel verdriet en vragen achter blijven, veroordeel ik de daad niet.
Mensen die suicide plegen, hebben dikwijls al een hele lijdensweg achter de rug.
Kooo, ik hoop voor jou dat je de nodige kracht en mensen vindt om deze gedachte te doorbreken.
Ik hoop, vanuit mijn boedhistische visie, dat ik een beetje van jouw lijden kan verminderen.
Heel veel sterkte en hopelijk horen we je hier jou opnieuw terug met min of meer positief nieuws.
Het enige wat telt, is datgene in de praktijk brengen waar u daadwerkelijk in gelooft. (Dalai Lama)

Offline Maarten

• Boeddha Forumganger
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 01-02-2016 12:19 »
Ik zou dit nooit doen, aangezien ik in Reïncarnatie / wedergeboorte geloof. Ik weet niet wat het probleem is in jou geval, maar bij bijvoorbeeld een depressie kan de beoefening van het Boeddhisme enorm helpen. Het is een hoop werk en resultaat kan even op zich laten wachten maar als je het achtvoudige pad beoefend in zijn geheel, krijg je vroeger of later gegarandeerd resultaat! :)

Als je in Reïncarnatie gelooft heeft zelfmoord natuurlijk niet zo veel zin. Maar als je er niet in gelooft voegt het ook niet zo veel toe. Een mensenleven duurt niet al te lang en dood zal je vroeger of later vanzelf gaan. Als je dan zorgt dat je in de tussentijd nog een goed / moreel leven leid, wordt je in beide gevallen uit je leiden verlost, of je gaat naar een gelukkig nieuw leven, of je word door de permanente dood uit je leiden verlost.

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #6 Gepost op: 17-12-2019 22:51 »
Beste Koo

Wat naar ! Ik hoop dat het al wat beter met je gaat. Ik denk niet dat zelfdoding de juiste
oplossing is. Denk aan je nabestaande, bijvoorbeeld. Dat is een reden dat ik het nooit
zou doen. Ik wil hen geen zeer doen.

Ik zal je eerlijk zeggen, ik heb ook diep in de put gezeten. Je kan er weer uit kruipen
Een mens is niet één ding. Zoals Sartre het zei en zoals ook de boeddha het zei.
De mens is heel plooibaar en het brein is extreem plooibaar. De identiteit van de mens
dus ook. De ene keer ben je dit, de andere keer dat.

+-Laatste berichten

[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Dorje Vandaag om 15:02
[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Dorje Vandaag om 14:36
[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Bodhiboom Vandaag om 14:16
[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Passievrucht Vandaag om 13:28
[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by nico70+ Vandaag om 12:35