Auteur Topic: Passie  (gelezen 2756 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Passie
« Gepost op: 22-03-2014 14:09 »
Identiteitsgevoel stamt niet echt af van wat komt en gaat. Als er bijvoorbeeld boosheid ontstaat wordt je niet een volledig ander mens. Er blijft iets constant. Die constante identiteit die stamt niet af van het komen en gaan van emoties, gedachten, visies, gevoelens, smaken, geuren, kleuren etc, meningen, niet van of je wel of niet pijn hebt, niet van lust, niet van passie, haat, hebzucht etc.

Van alles wat de aard heeft van komen en gaan stamt ons van binnenuit ervaren gevoel van identiteit niet af. Dit betekent mijn inziens de leer van geen-Zelf.  Het identiteitsgevoel wat in de stroom van verschijnselen die komen en gaan constant blijft stamt af van het passieloze, maar goed doorgrond ik dit nog niet. Maar het stamt niet af van wat komt en gaat.

Je kunt er verschillende waarderingen bij hebben. Dat roert zich allemaal in me. Je kunt passieloosheid bijvoorbeeld niet normaal of menselijk vinden ofzo. Je kunt vinden dat passie het ware doel van het leven is. Dat een mens zonder passie niet echt leeft. Dat we bedoeld zijn om met passie vorm te geven aan ons leven etc etc. Dit soort normatieve overwegingen kunnen toch nimmer het wijsgerige ontkrachten.
Het kan er hooguit mee overhoop liggen, er kwaad over spreken, het verdringen of gewoonweg er blind voor zijn.

Siebe

Offline teksten.Y1010

• Sangha Ouderling
Re:Passie
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2014 15:35 »
Identiteitsgevoel stamt niet echt af van wat komt en gaat. Als er bijvoorbeeld boosheid ontstaat wordt je niet een volledig ander mens. Er blijft iets constant. Die constante identiteit die stamt niet af van het komen en gaan van emoties, gedachten, visies, gevoelens, smaken, geuren, kleuren etc, meningen, niet van of je wel of niet pijn hebt, niet van lust, niet van passie, haat, hebzucht etc.

Van alles wat de aard heeft van komen en gaan stamt ons van binnenuit ervaren gevoel van identiteit niet af. Dit betekent mijn inziens de leer van geen-Zelf.  Het identiteitsgevoel wat in de stroom van verschijnselen die komen en gaan constant blijft stamt af van het passieloze, maar goed doorgrond ik dit nog niet. Maar het stamt niet af van wat komt en gaat.

Je kunt er verschillende waarderingen bij hebben. Dat roert zich allemaal in me. Je kunt passieloosheid bijvoorbeeld niet normaal of menselijk vinden ofzo. Je kunt vinden dat passie het ware doel van het leven is. Dat een mens zonder passie niet echt leeft. Dat we bedoeld zijn om met passie vorm te geven aan ons leven etc etc. Dit soort normatieve overwegingen kunnen toch nimmer het wijsgerige ontkrachten.
Het kan er hooguit mee overhoop liggen, er kwaad over spreken, het verdringen of gewoonweg er blind voor zijn.

Siebe
je kan onder de invloed komen van passie
in het begin is het wit dan met wat warmte
geel en heviger gaat het naar oranje
dan vuurrood
verder blauw
na geweld blaren
alles opgestookt
blauwe plek
blauwtje oplopen
regenbogen
 :)

Offline Tommy

• Boeddha Forumganger
  • **
  • Enlighten me.
Re:Passie
« Reactie #2 Gepost op: 02-05-2014 11:35 »
Ik snap niet helemaal wat je probeert te zeggen, maar ik vind passie wel belangrijk, zoals je in je derde alinea beschreef. Passie en liefde om je leven vorm te geven :)
"Listen, I have a feeling we're both here for the same reason. Why not team up? It might make things easier."
Toa Mata Pohatu

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Passie
« Reactie #3 Gepost op: 27-02-2020 20:53 »

Ik vind het wel het overwegen waard... voor alle artiesten is passie een bepalend iets in hun leven. Veel andere grote uitvindingen zijn gemaakt door mensen met passie. Voor musici is passie en liefde het grote thema.

Het zou best kunnen dat wij allemaal in ons leven op zoek zijn naar een grote passie, datgene wat ons motiveert om dingen te blijven doen. Dat het pas daarnaast gaat om vrede en innerlijke vrijheid.

Dat je zegt dat deze overwegingen toch nimmer het “wijsgerige kunnen ontkrachten” is een manier om ernaar te kijken, maar misschien is het mogelijk om het wijsgerige naast het passievolle te hebben, om zoals Osho het wel eens mooi zei, een Zorba de Boeddha te zijn.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Passie
« Reactie #4 Gepost op: 28-02-2020 11:09 »
Als je de boeddhistische geschriften leest, dan kom je veel tegen over passieloosheid en verlost zijn van de passies. Maar je hebt passies en passies... iemand zou een passie kunnen hebben voor marathon rennen, of iemand zou een passie kunnen hebben voor een bepaalde filmster. Dus in het tweede geval heeft passieloosheid een voordeel in dat men niet word meegesleurd in het doen van onwijze dingen, maar tegelijkertijd is het ook zo dat je minder geëngageerd bent door de wereld om je heen in het eerste geval.

Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Gisteren om 17:08
[Sereniteit] Re: Verzet by one but not the same Gisteren om 17:07
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Gisteren om 16:07
[Sereniteit] Re: Verzet by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 15:09
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje 02-12-2020 23:04