Auteur Topic: Onderdrukken  (gelezen 2208 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Onderdrukken
« Gepost op: 05-02-2016 12:49 »
Ik las een topic over woede en kwam daar 'onderdrukken' tegen. Ik voel de behoefte dit wat meer uit te zoeken.

Ik vind het moeilijk te bepalen wat onderdrukken precies is en hoe goed of slecht of handig of onhandig dit is. Door velen wordt er slecht over gesproken, maar wat is het precies? Onderdrukken is kennelijk niet vaardig of wijs maar wat is het precies?

Als de impuls opkomt iemand uit te schelden of te slaan, maar je doet het niet, onderdruk je dan deze neiging en is dit dan verkeerd? Kortom, is het niet volgen van impulsen en neigingen ook altijd hetzelfde als het onderdrukken er van? Is dit kwalijk?

Stel dat sati sterk is ontwikkeld en er is constante indachtigheid van wat er mentaal ontstaat en weer verdwijnt. Dan krijg je automatisch dat je aan die mentale impulsen en neigingen niet meer toegeeft. Iemand anders zou kunnen zeggen, je onderdrukt zo echt je emoties, je persoonlijkheid, je unieke kleur, je unieke kwaliteiten. Leef eens wat losjes. Doe eens spontaan.

Stel je hebt een bijzonder sterke neiging jezelf te uiten via poezie, kunst, schrijven etc. Eigenlijk wordt je gek als je dat niet doet. Maar je besluit dat dit eigenlijk een gevangenis is. Je wilt niet meer in die gevangenis van dwang en begeerte leven, deze slavernij. Is dit nu onderdrukking?

Wat is precies onderdrukken? Wanneer is iets wel onderdrukken en geen onderdrukken.
Hoe kwalijk is onderdrukken? Is het altijd kwalijk?
Wat speelt er allemaal een rol bij onderdrukken?

hartelijke groet,
Siebe

Offline Maarten

• Nieuwkomer
  • *
Re: Onderdrukken
« Reactie #1 Gepost op: 22-02-2016 13:43 »
Ik heb het ook nooit zo begrepen wat men hier mee bedoelde. In de suttas lees je zelfs dat het goed is om bijvoorbeeld met wilskracht woede te overwinnen, dus dat zal dan geen onderdrukken zijn. Verder ben ik alleen bekend met de woede te vervangen met metta, of er mindful van te zijn of om gezonde attitudes te gebruiken.

Het enige wat ik me dan kan voorstellen bij onderdrukken is dat je bijvoorbeeld kwaad bent, en je dit niet uit, maar vervolgens ook niets doet op een emotioneel niveau om er vanaf te komen. Op de lange termijn zou dat betekenen dat je de woede op een bepaald moment niet meer in de hand hebt en je er naar zal handelen. Bovendien zal de neiging tot kwaad worden er niet door verminderen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 02-03-2020 12:40 »
Ik heb gemerkt dat waar men praat over onderdrukken dat het ook vaak over opkroppen gaat. Dus als je intern met de woede meegaat, loopt te schelden en tieren in je hoofd, terwijl je extern niks zegt, dan ben je aan het opkroppen en misschien ook onderdrukken. Ik denk dat onderdrukken meer samengaat met vermijden, dat als je je woede intern wegdrukt en kalm probeert te blijven, dat is onderdrukken.

Er was een stukje video van Thich Nhat Hanh waar hij het heeft over hoe je met woede om kan gaan, dat vond ik wel mooi. Hij zei iets in de trend van als je je woede rustig observeert, hem gewoon laat komen en gaan, dat het niet langer dan een halve minuut zou duren voordat de emotie uit zichzelf weer vertrekt.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #3 Gepost op: 02-03-2020 22:55 »
ik onthou het woord neiging.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Gisteren om 17:08
[Sereniteit] Re: Verzet by one but not the same Gisteren om 17:07
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Gisteren om 16:07
[Sereniteit] Re: Verzet by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 15:09
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje 02-12-2020 23:04