Auteur Topic: verstrikt in begeerte en kwaadaardige ambities  (gelezen 1443 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
verstrikt in begeerte en kwaadaardige ambities
« Gepost op: 22-09-2016 12:07 »
"De meeste mensen stoppen al hun energie in geld verdienen, goede zaken doen en proberen een succesvolle positie te bereiken. Met dit doel voor ogen raken mensen verstrikt in begeerte en kwaadaardige ambities. Om vooruit te komen, bedriegen ze en hebben slechts oog voor hun eigen egoïstische motieven. Hoe kunnen zulke onoprechte mensen elkaar ooit helpen.
Als je deze trieste stand van zaken zorgvuldig bekijkt, zal het je duidelijk worden hoe leeg en zinloos al deze bezeten samsarische activiteiten eigenlijk zijn. Je zult er meer en meer van overtuigd raken dat de enige zinvolle bezigheid de spirituele beoefening is".

[Dilgo Khyentse Rinpoche, Het Hartjuweel van de Verlichte meesters, p. 56].

Zo leefde ik. Waarom? Ik weet niet. Ik meende kennelijk dat het goed was, in mijn eigen voordeel. Ik had geloof ik ook wel het gevoel dat het zo hoorde. Ja, je zit zomaar verstrikt in begeerte en kwaadaardige ambities, vind ik. 

Ik ben er niet bepaald trots op. Denk regelmatig met schaamte terug aan wat ik allemaal gedaan heb onder invloed van begeerte en kwaadaardige ambities. Geen grote misdaden ofzo maar wel wandaden.

Ik kijk er nu ook op terug in het besef dat soms zijn je prioriteiten in het leven totaal verkeerd zijn. Daar komt nu een dimensie bij namelijk dat ik nu besef dat je ze ook gemakkelijk weer uit het oog kunt verliezen.

Waarom is het toch zo gemakkelijk mee te gaan in al dat negatieve/onheilzame. In egoistische ambitie, in sluwheid, fanatisme, in onvriendelijkheid, roddelen, liegen, kwaadheid, strengheid, veroordelen, kwade wil, stress, spanning en is het zo moeilijk 'gewoon' open te zijn, vriendelijk, ontspannen, mild? Waarom is dat niet het gemakkelijkste wat er is? De geest (of liever de neigingen er in) lijken wel een stugge kromme boom die niet meer de andere kant op wil buigen.

Ik heb het al eerder gezegd maar ik vind dat het duister je gemakkelijk opslokt.

Ik zie ook wel eens mensen die van nature zachtmoedig, vriendelijk, ontspannen ogen, maar de meeste mensen, zeker mannen, niet. Er licht altijd wel iets van felheid op in hen, ambitie, fanatisme, kwaadheid, gespannenheid, bewijsdrang, opschepperij, wind, strijdlust, onvriendelijkheid.
Het beschouwend als 'dit ben ik nou eenmaal, zo ben ik, dat is van-mij, dit ben ik zelf' zal er ook zeker geen afstand van worden gedaan.

De zo lang gebezigde wilsactiviteit en de verzamelde kracht daarvan dringt zich ook vanzelf aan je op, is mijn ervaring. Je hoeft daar niks specifieks voor te doen. Dit kamma wil als het ware rijpen en wil je opslokken en beheersen. Dus was je intentie eens onvriendelijk, of zelfs vele malen, dan verzamel je die kracht op de geest. Dat zaad gaat er voor zorgen dat een sfeer van onvriendelijkheid in je rijpt, wat de kans weer groot maakt dat er weer onvriendelijke intenties en gedrag ontstaan.
Heb je veel ego-istische ambitie gehad, dan zal er ook iets overblijven van die wilsactiviteit. Het zal rijpen als een heel sterk zelf-bewustzijn. Dat gestolde geloof in ego is ook lijden. Het maakt je een opgeblazen persoon. Veeleisend, met erg veel drang zich te manifesteren. Het wordt dan steeds onwaarschijnlijk voor jezelf dat die stolling niet de natuur van geest is. Dus de lessen van wijsheid trekken je niet aan. Je keert je af van het medicijn.

Dus het gaat gemakkelijk van kwaad tot erger.

Je gaat sowieso gebukt onder egoistische ambitie, fanatisme, kwaadheid, felheid, strijdlust etc. Op het moment zie je dat waarschijnlijk niet, maar later begin je zoiets te voelen. Het wreekt zich.
Hoe meer je verzameld hebt, hoe krachtiger dit je waarschijnlijk wil opslokken en zo zich tegen je keert.
Dat je eigen onheilzame wilsactiviteit zich tegen je keert is geen fabeltje of interessante metafysische theorie.

Meesters als Dilgo Khyentse Rinpoche inspireren me. Ze hebben de lessen van de Boeddha echt ter harte genomen en gerealiseerd. Nou ik nog. Ze zijn niet meegegaan in die wereldlijke sluwe overdenkingen over het nut van het kwaad, maar hebben met zeer veel ijver, net als de Boeddha, een ontwikkeling in gang gezet om alle onheilzame factoren te elimineren uit hun geest. Ze hebben de geest getemd en vrijgemaakt van die bijkomstige bezoedelingen.  Ze kozen er bewust voor om afstand te doen van al het egoistische sluwe en manipulatieve gedoe in zichzelf en in de wereld. Ze zagen duidelijk in dat dit uiteindelijk in niemands belang is.

Het helder krijgen en houden van je prioriteiten is een van de belangrijkste voorbereidende beoefeningen.

Dilgo Khyentse Rinpoche's leven en activiteiten:
https://www.youtube.com/watch?v=TimXI7rsv2k

groet,
Siebe

+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Noel Vandaag om 09:08
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by bolletje Gisteren om 22:35
[Het gewone leven] Re: ongelukkig zijn met bolletje by bolletje Gisteren om 22:27
[Het gewone leven] Re: bolletje onderzoekt satanisme by Noel Gisteren om 21:55
[Het gewone leven] Re: ongelukkig zijn met bolletje by Noel Gisteren om 21:51