Auteur Topic: richtlijn 234  (gelezen 1343 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
richtlijn 234
« Gepost op: 09-05-2017 13:09 »
Ik geloof dat de kwaliteiten van geest vanzelf meer uit de verf komen als je als mens het hoofd vol instructies, richtlijnen, adviezen eens werkelijk laat varen.  Misschien geldt dit niet voor iedereen maar ik denk wel voor heel wat mensen.

Ik geloof ook dat het maar al te vaak zo is dat instructies, adviezen, kortom allerlei opdrachten waarmee je rondloopt, in feite verhullen dat je doodsbang bent gewoon open en vanuit jezelf met alles en iedereen om te gaan. Je vindt het doodeng, eigenlijk, jezelf te zijn en zet je jezelf constant maar neer. Je neemt een houding aan. Je vindt het eigenlijk erg eng om jezelf te zijn. 

Boeddhisme beoefenen kan dit 'neerzetten van jezelf' denk ik versterken. Het kan prima aansluiten bij de neurose. Je bent toch al gewend iets/iemand neer te zetten dus waarom dan niet de vriendelijke mens, de begripvolle mens, de medelevende mens, de wijze mens, de Boeddha etc. Je kunt zelfs denken dat dit heel verdienstelijk is want je brengt toch liefdevolle vriendelijkheid, mededogen etc in de praktijk?

We moeten toch eens door de angst heen, lijkt me, voor werkelijk open contact. De angst die komt wanneer je de wapens van instructies, beoefening, raadgevingen, adviezen weglegt en open en leeg met jezelf en anderen en situaties omgaat. Dit is gewoon beangstigend.

Juist als leek, denk ik, is het van belang we al die instructies eens los laten en onszelf ontwapenen. Veel eerder dan een vroom en goed boeddhist te willen zijn gaat het er volgens mij om jezelf te willen zijn. Veel eerder dan 5 of 233 richtlijnen na te leven, gaat het om het naleven van authenticiteit in elke situatie, in elk contact,  jezelf zijn.

Dit is niet bedoeld als richtlijn 234.

groet,

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
Re: richtlijn 234
« Reactie #1 Gepost op: 14-02-2021 10:41 »
niet doen
niet worden
maar
zijn

geen verzet
geen geweld
maar
zijn

alles
mag er zijn
in de ruimte
van gewaarzijn
inner peace and love
is the only revolution

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Gevestigde Sangha
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #2 Gepost op: 22-02-2021 20:37 »
Ik denk/vermoed dat je wel wat kan halen uit taoisme.

Niet leven vanuit regels/concepten/theorieën, maar van binnenuit leven

Voor zover ik het begreep.

Wat ik bij mijzelf altijd gemerkt heb, iets dat wel een boeddhistisch gegeven is. Namelijk het volgende.
Als ik iets wil, dan lukt het niet

en als ik iets niet wil, dan lukt het wel

Althans, in creatieve dingen dan. Dingen willen, is een valkuil

Je moet vanuit je hara leven.

Offline one but not the same

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 22-02-2021 20:40 »
Je probeert het leven te slim af te zijn; beat life, dat is nog steeds niet overgave.

Laatste berichten

[Filosofie , Metafysica, multi- en interreligieuze dialoog] Re: Hoofd en Hart by Winnetoe Vandaag om 06:26
[Het gewone leven] Re: In slaap vallen is loslaten? by Dorje Gisteren om 15:40
[Het gewone leven] Re: In slaap vallen is loslaten? by Dorje Gisteren om 15:40
[Het gewone leven] Re: In slaap vallen is loslaten? by Bodhiboom Gisteren om 10:26
[Het gewone leven] Re: In slaap vallen is loslaten? by Buddha Amitabha 03-03-2021 19:58