Ja, dit is een thema in het werk van Meister Eckhart.
Zonder-waarom. Mijn mening is dat Eckhart zegt dat
als je echt vanuit jezelf handelt, dus vanuit de grond van je bestaan, dan weet je ook niet waarom je dingen doet. Je handelt, klaar. Er is dan geen reden, geen calculerend moment, geen bedoeling, geen strategie, geen handelsgeest, geen denken aan gewin, geen denken aan rendement, geen denken aan eigen of andermans voordeel, niet eens een denken aan jezelf, geen denken aan wie/wat je bent, geen realisaties, geen idee dat je grond bent etc.
And so, if you were to ask a genuine man who acted from his own ground, 'Why do you act?' if he were to answer properly he would simply say,
'I act because I act.' (preek 13b)
Meestal handelen we niet zo, en handelen we niet echt vanuit onze eigen grond, niet echt vanuit onszelf, maar eerder vanuit de kracht van opgepotte neigingen, vanuit onze aanleg, vanuit onze persoonlijkheid, en dat is wat anders dan onze grond, echt vanuit jezelf.
Ontwaken heeft bij Eckhart alles te maken met het zien van die grond, het er in afdalen, het er mee een-zijn. Eckhart zegt dat onze handelen vanuit deze 'inmost ground' dient plaats te vinden. Dan is het zonder-waarom.
Hij zegt ook:
Here God's ground is my ground and my ground is God's ground (preek 13b)
Hoewel je handelt zonder waarom, is het toch intelligent want de grond IS intelligentie. Naar deze intelligentie verwijst Eckhart soms als God en doordringt alles en iedereen. Deze intelligentie is niet van mij of van-jou. (oke, toe dan maar...wel een beetje van jou bolletje

)
Wat hij dus zegt is dat
als je zo helemaal vanuit jezelf handelt, werkelijk vanuit je eigen grond, dan is op dat moment Gods wil jouw wil, en jouw wil Gods wil.
Eckhart was volgens mij diep geroepen hiertoe. Hij wil dit als het ware levend houden. Zijn boodschap lijkt ook dat ware goedheid, ware deugd, waarheid, het zijn allemaal zaken die geen mens kan bezitten. Als mensen denken dat ze dit bezitten, of denken dat anderen dit bezitten, dolen ze. Of dat je door herhalen jezelf dit allemaal eigen kan maken. Eckhart ziet dat anders. Ware goedheid, waarheid, ware deugd komt in jezelf alleen maar naar voren als je vanuit je grond wordt bewogen. Hoe leger je bent hoe beter.
Dit strijd volgens mij wel met het idee dat je de deugden zou kunnen eigenmaken door deze in eindeloos veel levens te praktiseren. Alsof je ze opbouwt/verzamelt in je persoonlijke aanleg. Deze weg slaat Eckhart niet in. Alles wat onderdeel wordt van je aanleg, gewoonte-energie, dat betreft niet de soort deugd en goedheid die hij bespreekt.