Auteur Topic: zintuiglijke genoegens  (gelezen 2863 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Nieuwkomer
  • *
zintuiglijke genoegens
« Gepost op: 30-06-2018 20:26 »
Hoe er mee om te gaan? Ik kwam een mooie sutta tegen, met wijze woorden vind ik, die dit bespreekt,

Majjhima nikaya 14. (vertaling Bodhi)

§4. "Even though a noble disciple has seen clearly as it actually is with proper wisdom how sensual pleasures provide little gratification, much suffering, and much despair, and how great is the danger in them, as long as he still does not attain to the rapture and pleasure that are apart from sensual pleasures, apart from unwholesome states, or to something more peaceful than that, he may still be attracted to sensual pleasures  But when a noble disciple has seen clearly as it actually is with proper wisdom how sensual pleasures provide little gratification, much suffering , and much despair, and how great is the danger in them, and he attains to the rapture and pleasure that are apart from sensual pleasures, apart from unwholesome states, or to something more peaceful than that, then he is no longer attracted
to sensual pleasures.

Dit maakt duidelijk dat de Boeddha eigenlijk zegt dat het normaal is dat je het geluk van zintuiglijk genot niet zult opgeven als je niet een ander soort geluk kent (niramisa sukha), zelfs al weet je dat het geluk van genot weinig voldoening schenkt, met wanhoop gepaard kan gaan, en gevaarlijk is.

Hoe verging het de Boeddha zelf?

§5. "Before my enlightenment, while I was still only an unenlightened Bodhisatta, I too clearly saw as it actually is with proper wisdom how sensual pleasures provide little gratification, much suffering, and much despair, and how great is the danger in them, but as long as I still did not attain to the rapture and pleasure that are apart from sensual pleasures, apart from unwholesome states, or to something more peaceful than that, I recognised that I still could be attracted to sensual pleasures. But when I clearly saw as it actually is with proper wisdom how sensual pleasures provide little gratification, much suffering, and much despair, and how great is the danger in them, and I attained to the rapture and pleasure that are apart from sensual
pleasures, apart from unwholesome states, or to something more peaceful than that, I recognised that I was no longer attracted to sensual pleasures".

Dus de begeerte naar zintuiglijk genot verdween vanzelf toen de Boeddha een hoger soort geluk vond. Het geluk van een bekoelde geest, vrij van hindernissen (ook de hindernis van zintuiglijke begeerte).

We hoeven ons dus niet in allerlei bochten te wringen om zintuiglijke genoegens op te geven. Dat zal ons waarschijnlijk alleen maar frustreren. De Boeddha wijst hier de weg.

groet,
Siebe

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
Re: zintuiglijke genoegens
« Reactie #1 Gepost op: 30-06-2018 20:51 »
Hallo Siebe,

Het zou leuk zijn als ik dat ook in het Nederlands zou kunnen lezen.

Nico

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 01-07-2018 11:38 »
(Op verzoek van Nico heb ik de bovenstaande Engelse fragmenten vertaald)

Hoe om te gaan met zintuiglijke begeerte?

Ik kwam een mooie sutta tegen, met wijze woorden vind ik, die dit bespreekt,

Majjhima Nikaya 14 (uit de vertaling van bhikkhu Bodhi)

§4 "Hoewel een edele leerling duidelijk heeft ingezien, zoals het werkelijk is met juiste wijsheid, dat zintuiglijke genoegens weinig voldoening schenken, veel lijden en veel vertwijfeling met zich meebrengen, en hoe groot het gevaar is wat in ze schuilt, zolang hij toch nog altijd niet de vreugde en het genoegen heeft gerealiseerd dat los staat van zintuiglijke genoegens, los staat van onheilzame staten, of iets vredevollers dan dat heeft gerealiseerd, kunnen zintuiglijke genoegens hem nog altijd bekoren.
Maar wanneer een edele leerling duidelijk heeft gezien, zoals het werkelijk is met juiste wijsheid, dat zintuiglijke genoegens weinig voldoening schenken, veel lijden en veel vertwijfeling met zich meebrengen, en hoe groot het gevaar is dat in ze schuilt, én als hij de vreugde en het genoegen verwezenlijkt heeft dat los staat van zintuiglijke genoegens, los staat van onheilzame staten, of iets vredevollers dan dat heeft gerealiseerd, dan bekoren zintuiglijke genoegens hem niet langer".

Dit maakt duidelijk dat de Boeddha eigenlijk zegt dat het normaal is dat je het geluk van zintuiglijk genot niet zult opgeven als je niet een ander soort geluk kent (niramisa sukha), zelfs al weet je dat het geluk van genot weinig voldoening schenkt, met vertwijfeling gepaard kan gaan, en gevaarlijk is.

Hoe verging het de Boeddha zelf?

§5 "Voor mijn verlichting, toen ik nog slechts een niet verlichte bodhisattva was, zag ook ik duidelijk in, zoals het werkelijk is met juiste wijsheid, dat zintuiglijke genoegens weinig voldoening schenken, veel lijden en veel vertwijfeling met zich meebrengen, en hoe groot het gevaar is dat in ze schuilt, maar zolang ik niet de vreugde en het genoegen realiseerde dat los staat van zintuiglijke genoegens, los staat van onheilzame staten, of iets vredevollers dan dat realiseerde, herkende ik dat zintuiglijke genoegens mij nog altijd konden bekoren.  Maar toen ik duidelijk inzag, zoals het werkelijk is met juiste wijsheid, dat zintuiglijke genoegens weinig voldoening schenken, veel lijden en veel vertwijfeling met zich meebrengen, en hoe groot het gevaar is dat in ze schuilt, én toen ik de vreugde en het genoegen verwezenlijkte dat los staat van zintuiglijke genoegens, los staat van onheilzame staten, of toen ik iets vredevollers dan dat realiseerde, toen herkende ik dat zintuiglijke genoegens mij niet langer bekoorden".

Dus de begeerte naar zintuiglijk genot verdween vanzelf toen de Boeddha een hoger soort geluk vond. Het geluk van een bekoelde geest, vrij van hindernissen (ook de hindernis van zintuiglijke begeerte).

We hoeven ons dus niet in allerlei bochten te wringen om zintuiglijke genoegens op te geven. Dat zal ons waarschijnlijk alleen maar frustreren. De Boeddha wijst hier de weg.

Siebe

« Laatst bewerkt op: 01-07-2018 11:41 door Sybe »

Offline nico70+

• Eerwaarde
  • Nieuwkomer
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #3 Gepost op: 01-07-2018 12:09 »
Hallo Siebe,

Bedankt voor de vertaling

Nico

Marcel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01-07-2018 12:10 »
De Boeddha wijst hier de weg.

De middenweg

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01-07-2018 12:31 »
De Boeddha wijst hier de weg.

De middenweg

Ja, dat komt ook in sutta's voor. Een middenweg tussen hedonisme (zwelgen in zintuiglijke genoegens) en strenge ascese (volledige onthouden van genoegens).

Wat me vooral aanspreekt is dat de Boeddha zelf ervoer dat zintuiglijke genoegens hem bleven bekoren zolang hij niet een andere vorm van geluk kende. Maar toen hij een geluk leerde kennen vrij van zintuiglijke genoegens, vrij van onheilzame staten, toen merkte hij dat die zintuiglijke begeerte eigenlijk vanzelf verdween. Maar daarvoor dus ook niet.

De geest moet eerst zien/ervaren dat er een beter alternatief is zeg maar. Anders zal ie genoegens niet opgeven. Geforceerd genoegens opgeven kun je waarschijnlijk toch niet volhouden. De sutta fragmenten geven aan, vind ik, dat dit ook niet de weg is.

Siebe

Offline teksten Siebe

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 01-07-2018 12:34 »
Hallo Siebe,

Bedankt voor de vertaling

Nico

ajb,

siebe

Offline Moesa

• Actief Boeddha Forum lid
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 01-07-2018 13:09 »
Citaat
De geest moet eerst zien/ervaren dat er een beter alternatief is zeg maar. Anders zal ie genoegens niet opgeven. Geforceerd genoegens opgeven kun je waarschijnlijk toch niet volhouden. De sutta fragmenten geven aan, vind ik, dat dit ook niet de weg is.

Hier kan ik mij in vinden. Stop maar eens met een gewoonte, de geest blijft gewoon nadreunen en denkt nog steeds in die termen, kijk maar naar stoppen met roken. Ga maar eens jezelf op een dieet zetten, je geest denkt alleen maar in eten. Een denken kan namelijk zo gehecht reageren. Geforceerd iets doen legt iemand geheel lam, ik denk dat dit met wilskracht te maken heeft. En de wil is altijd vanuit het ego. Je denken moet je voor de gek houden, zo denk ik erover.  Als je zegt ik wil, dan blijf je het willen. Als je zegt: ik ben dan, vervormd de wil.

Ik ken iemand die gestopt is met roken, tijdens het roken en zei dan: natuurlijk ben ik gestopt met roken en natuurlijk kan ik dat. Uiteindelijk is die na een aantal weken gestopt met roken. Zo heb ik dat ook met opbouw in hardlopen gedaan. Je denken verschuiven is namelijk heel belangrijk. Uiteindelijk kon ik zeggen; ik loop 10 kilometer hard, wat ook werkelijk was. Het was oefenen met geest en lichaam. Steeds alles herhalen en oefenen.

Groet

Moesa