Auteur Topic: Het strontstokje van het klooster  (gelezen 1373 keer)

Offline Tipi

• Boeddha Forumganger
  • **
Het strontstokje van het klooster
« Gepost op: 27-09-2018 21:02 »
Citaat
In de zenkloosters in het middeleeuwse Japan hadden ze geen toiletpapier. De bewoners van zo'n klooster deelden een stokje met z'n allen, waarmee ze hun achterwerk schoonmaakten.

Op een dag riep de abt van zo'n klooster een leerling tot zich. De leerling moest een examen afleggen. Aldus bij de abt aangekomen, gaf de leerling de gebruikelijke respectvolle buiging richting de abt. Toen hield de abt het strontstokje omhoog in zijn hand, en vroeg aan de leerling: "Wat is dit?"

Waarop de leerling antwoordde: "Dat is Boeddha." En de abt was verrukt van blijdschap over dit prachtige antwoord van de leerling, die dus geslaagd was voor dit examen.
Warme groet,
Tipi

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Re: Het strontstokje van het klooster
« Reactie #1 Gepost op: 19-03-2020 23:42 »
Lees ik dit goed ? Of ben ik aan het trippen ?

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 20-03-2020 16:41 »
Dat van dat strontstokje zou ik nu niet te letterlijk nemen, maar het verhaal op zich lees je wel goed. Als je de wc-borstel als Boeddha zou zien, sta je al veel ver.
Dan ben je juist niet meer aan het trippen.
;D

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 20-03-2020 19:04 »
Ik heb het verhaal aan mijn vader vertelt.

Zijn eerste reactie: Wat een smerig verhaal.

Na de ontknoping: Goed verhaal, had Osho kunnen vertellen.

Tja, de Zen...
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #4 Gepost op: 20-03-2020 20:40 »
Ik haat stront. Hopelijk zal transhumanisme ervoor zorgen, dat we als mensen niets meer met poep en stank
en imperfectie te maken hebben . Ik maak niet eens een grapje, ik meen dit

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=Bjork+all+is+full+of+love&iax=videos&ia=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dd2tBhaVEWGM

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 20-03-2020 23:01 »
Ik haat stront.

Dan heb je toch niet veel van het zen-verhaal opgepikt.
In dat geval: trip rustig verder.
;)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #6 Gepost op: 21-03-2020 01:44 »
Zen moet niet met allemaal moeilijke verhalen aankomen. Dat gaat mijn pet toch te boven !

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #7 Gepost op: 22-03-2020 11:56 »
Je haat stront, bolletje. Akkoord. Dat mag. Dat is okay.

Kun je daarbij zijn?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #8 Gepost op: 22-03-2020 14:48 »
Tuurlijk haat ik stront

de mens zou allang voorbij ontlasting etc geëvalueerd moeten zijn

Zie je iemand die je aantrekkelijk vind, een mooi lichaam heeft. Maar die persoon poept ook.
Nou, dat kan dus eigenlijk niet, dan kan je die persoon niet meer aantrekkelijk vinden

We moeten naar zo'n soort situatie, als beschreven in deze clip van Bjork

boeddhisme kan geestelijke reinheid geven

transhumanisme zal lichamelijke reinheid bieden

Intimiteit tussen androiden. Geen stank, geen troep, geen lichamelijke prut.

Een frisse seksualiteit tussen post-humans

https://duckduckgo.com/?t=ffab&q=all+is+full+of+love&ia=videos&iax=videos&iai=https%3A%2F%2Fwww.youtube.com%2Fwatch%3Fv%3Dd2tBhaVEWGM

Je denkt dat ik een grapje maak. Is niet eens zo

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 22-03-2020 16:32 »
Bolletje, het is een leuk idee maar het zal nooit gebeuren. Het menselijk lichaam, inclusief stofwisseling, ontlasting, eten, en andere benodigdheden, is al op een piek. Dingen zoals poep dienen wij gewoon te accepteren, als deel van het pakket, en waar wij met een oog op de goede hygiëne op zullen moeten letten. Het is nou eenmaal zo dat er allerlei bacteriën leven in het spijsverteringskanaal, veel heilzaam en sommigen niet zo heilzaam.

Om al het werk dat de evolutie heeft gedaan om ons werkend te krijgen, te dupliceren in een machine alleen omdat het dan “schoner” kan is obsessief en een enorme klus. Ik denk dat het nog wel vijfhonderd jaar zal duren voordat de techniek er is, en zelfs dan zullen er weinigen zijn die het zouden willen.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #10 Gepost op: 23-03-2020 18:39 »
Ik denk dat je te weinig trans-humanistische romans hebt gelezen, Bodhiboom.  ;D

Je wilt niet weten hoe 'ver' sommige auteurs gaan in hun fantasieën/voorspellingen.

Wat mij opvalt aan dat soort werk is dat tanha nog steeds aanwezig is, hoe paradijselijk zo'n samenleving ook is.

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 23-03-2020 19:09 »
Ja dat klopt wel, ik las vroeger veel sci-fi maar ben daar een aantal jaren geleden mee gestopt. Ik denk dat Iain M. Banks de laatste schrijver was waar ik mij echt in heb verdiept, en hij is een tijdje terug overleden.

Overigens zijn ‘Culture’ boeken zijn wel interessant omdat begeerte er toch een beetje een zetje in krijgt, de mensen in zijn verre-toekomst utopie lijken heel andere levens te leiden. Er word niet meer gesteggeld over geld, mensen hebben ingebouwde drugs-glands, al het moeilijke werk word verzet door denkende machines, enzovoorts.

De Robots boeken van Isaac Asimov zijn ook het lezen waard, er zitten een aantal verschillende samenlevingen in.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #12 Gepost op: 23-03-2020 23:13 »
Ik vind sci-fi ook een heel interessant genre. Niet starwars ofzo, want dat zegt me niet zoveel

Maar zodra er echt van die gedachte experimenten worden gedaan, wanneer er echt gespeculeerd wordt, dan wordt het spannend. Zoiets als de Matrix bijvoorbeeld, heeft eigenlijk een heel diep filosofisch thema. Het is gewoon een heel diepe film, verpakt in pop culture. Het beste van twee werelden.

Ik las vroeger de boeken van Jack Vance. Een aanrader ook. Hij is een Amerikaanse sci/fi schrijver uit de jaren 70 en maakt een soort psychedelische, mind blowing, totaal absurde verhalen. Zijn stijl is kinderlijk en griezelig en bizar te gelijk. Eigenlijk wordt het gezien als pulp. Hij werd gezien als 'pulp/pop culture' schrijver, in het begin, maar zijn stijl is gewoon heel goed en hij had gewoon heel veel talent . Vance schrijft een beetje infantiele verhalen, maar op een virtuoze manier vorm gegeven. Stilistisch is het heel sterk, inhoudelijk is het totale onzin.

Zijn beroemdste werk heet : de duivelsprinsen en bestaat geloof ik uit negen dikke boeken. Dit is één grote, carnavaleske trip. Misschien wel het meest bizarre boek dat ik ooit gelezen heb. Een aanrader, wat mij betreft dan

Hier die wijnboer, die Ilja Gort zegt er wat over, die kent het blijkbaar ook. Grappig

https://www.youtube.com/watch?v=aOlll8dq7vk
« Laatst bewerkt op: 23-03-2020 23:15 door bolletje »

Laatste berichten

[Algemeen] Re: De wet van kamma by w-AARDIG Vandaag om 08:00
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Buddha Amitabha Gisteren om 22:29
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:52
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:46
[Algemeen] Re: De wet van kamma by w-AARDIG Gisteren om 20:29