-“Bhikkhu, door zich voor te stellen/zich te verbeelden wordt men gebonden door Mara, door zich niet voor te stellen/verbeelden wordt men bevrijd van de Kwaadaardige”. In het voorstellen van wat? De vijf khandha’ (SN22.64)
“Zo subtiel, bhikkhu’s, was de ketening van Vepacitti, maar zelfs nog subtieler dan dat is een ketening door Mara. Door te verbeelden/zich voor te stellen wordt men gebonden door Mara; door niet te verbeelden, wordt men bevrijd van de Kwaadaardige.”
“Bhikkhu’s, ‘Ik ben’ is een voorstelling; ‘Ik ben dit’ is een voorstelling: ‘Ik zal zijn’ is een voorstelling; ‘Ik zal niet zijn’ is een voorstelling; ‘Ik zal uit vorm bestaan’...’Ik zal vormloos zijn’...’Ik zal waarnemend zijn’...’Ik zal niet waarnemend zijn’...'Ik zal noch waarnemend noch niet waarnemend zijn’...Zich voorstellen is een ziekte, een gezwel, een pijl. Daarom, bhikkhu’s jullie moeten jezelf zo trainen: ‘We zullen met een geest verstoken van verbeelding verblijven.’(SN35.248)
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2465.msg18534#msg18534stel dat jij je wat rot voelt en je stelt je daarna de heerlijke smaak van ijs voor, dan ben je eigenlijk op dat moment al begeesterd door Mara. Als je dan ook nog dat ijs gaat kopen en de smaak gaat genieten ben je helemaal van Mara. Het klinkt wat heftig, nogal, maar begeerte zit natuurlijk heel erg gekoppeld aan zulke voorstellingen.
De grootste en meest krachtige voorstelling is wel die van "Ik ben dit" of "Ik ben", asmi mana.
Ik denk dat je wel kunt zeggen dat samsara het rijk is van verbeelding en ook het rijk van Mara. Ik heb ooit eens een onderwerp gemaakt van Mara en opvallend vond ik dat Mara wordt gezien als de machtigste heerser van alle heersers. Dus niet goedheid, niet waarheid, niet God, niet de Boeddha, niet wijsheid maar de machtigste heerser is Mara en ik denk de machtigste heersende kracht binnen samsara is verbeelding.
Wat in de wereld draait nou niet om verbeelding? Zelfs verliefdheid. Je ziet iemand en meteen komt een stroom van positieve beelden op gang. Ook ideeen over hoe aantrekkelijk iets of iemands is, of afstotelijk, het draait alleen om verbeelding. Kijk eens hoe vaak je als mens eigenlijk een voorstelling wordt.
Creativiteit vind ik zelf grenzen aan obsessie. Voor veel creatieve mensen is kunst maken ook niet iets wat ze uit vrijheid doen. Het is meer een moeten. Ik heb wel eens gedacht dat dit de invloed is van bepaalde deva's op mensen. Het lijkt wel bezetenheid.
Ik ben zelf niet geheel creativiteitsloos. Ik maakte wel eens gedichten en in beeldhouwen heb ik wel een talent, schijnt, maar ik vind het vreselijk. Ik kan het niet zonder obsessie. Ik vind het belastend, naar. Al komt er dan wat moois uit, ik vind het proces zo onvrij, zo obsessief dat ik er niks meer mee doe. Er zit vaak zoveel druk achter vind ik. Ja, ik vind het echt grenzen aan bezetenheid.
Voor mij is wat dat betreft het creatieve proces een proces van waanzin, bezetenheid, obsessie, dwang, neurose en niet de moeite waard om te voeden. Het kunstenaarschap lijkt misschien vrij, mijns inziens is het slavernij, bezetenheid. Ik wil dat niet eren. Ik eer niet de gekke kunstenaar, de waanzinnige, de onconventionele, de verwarde, de gekwelde. Het is eer niet waard, vind ik. Het is allemaal zo gekweld.
Siebe