Auteur Topic: Hey allemaal.  (gelezen 233 keer)

Offline MartijnDK

• Nieuwkomer
  • *
Hey allemaal.
« Gepost op: 08-12-2019 15:24 »
Hey,

Mijn naam is Martijn,een 28 jarige uit het Belgische West-Vlaanderen. Heb een redelijk bewogen leven achter de rug,maar de laatste 3-4 maanden zijn er bepaalde dingen gebeurd waardoor ik plots een hele boel antwoorden voor mezelf kreeg,wat en waarom sommige dingen zijn gebeurd zowel bij mezelf en situaties rond mij. Ik werk in het lokale jeugdhuis,enorm veel bezig met muziek luisteren en spelen in mijn vrije tijd.
Ik voel me enorm positief en heb ongeveer een perspectief naar de toekomst,en toch mis ik iets ..
De laatste tijd ben ik weer enorm aangetrokken tot het Boeddhisme,ik heb totaal geen idee waar ik meer over het Boeddhisme kan leren. Sowieso plan ik (alleen) in het voorjaar een reis naar Tibet,iets in mij zegt me dat ik daarheen moet. Ik kan het allemaal zeer moeilijk beschrijven en voel me een klein beetje ongemakkelijk dit hier te posten.

Martijn

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Hey allemaal.
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2019 20:04 »
Hallo MartijnDK,

Welkom.
inner peace and love
is the only revolution

Leegte

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2019 20:17 »
Dag Martijn, welkom hier.  Ik wens je toe dat je over je ongemak heen kunt zetten.
Alles wat over je gedacht wordt verwaaid toch weer in de wind.

Offline MartijnDK

• Nieuwkomer
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2019 20:22 »
Bedankt !
Kan er mij ook iemand een boek aanraden ? Er zijn er namelijk veel te veel om uit te kiezen.

Martijn

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Laatst bewerkt op: 08-12-2019 20:53 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Buddha Amitabha

• Sangha lid
  • Mahayana Boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 08-12-2019 21:16 »
Welkom op dit forum. Het volgende boek - wat hierboven al werd aangehaald - is een prima en zeer leesbare inleiding in het boeddhisme:

Wat de Boeddha onderwees

door: Walpole Rahula.

isbn: 90-6350-048-3

Hier in worden de fundamentele elementen van de leer
van de Boeddha uitgelegd.
De geschriften zijn vastgelegd ten dienste van de menselijke bevrijding, de geschriften zijn niet gemaakt om de mens er aan te onderwerpen.

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 08-12-2019 23:16 »
Hallo MartijnDK,

Zoals je misschien wel weet zijn er ook tibetaans boeddhistische centra in Belgie, in Huy en in Schoten dacht ik. Internet weet vast wel meer.  Het mooie daar aan is dat je onderricht kunt volgen en je vragen ook kunt voorleggen aan een leraar daar. Je krijgt instructie in meditatie, begeleiding, ontmoet gelijkgestemden, dat soort dingen.

Het is niet eenvoudig om al lezend en studerend je weg te vinden.
Misschien is het nog te vroeg ook, maar deze optie van een centrum is er.

Welkom hier.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #7 Gepost op: 09-12-2019 09:52 »
Welkom, MartijnDK.

Ik hoop dat je hier vind wat je zoekt, of ten dele toch in ieder geval.

Dingen leren hangt vooral af van wat je wilt weten. Wil je je verdiepen in de (formele) leer of wil je dingen in jezelf ontdekken? Wil je manieren vinden om met ritueel uiting te geven aan je devotie? Misschien wil je wel weten wat je behoefte is.

Boeddhisme kent heel wat stromingen. Van de Tibetaanse heb ik weinig kaas gegeten.

In ieder geval wens ik je toe dat het je goed zal gaan. Moge je gelukkig zijn.

Met warme groet,

Maarten

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 09-12-2019 11:00 »
Ook van mij een hartelijk welkom hier Martijn.

Misschien heb je sinds je komst op dit forum hier al wat zitten rondlezen in de recente berichten, die mogelijks wat verwarring geven. Bij wijze van jou welkom te heten, wil ik ze dan graag even kort kaderen.

De laatste dagen gaat het hier over worsten, oven seks en over eigenwaan, klinkt een beetje als drugs, seks en rock-and-roll niet waar?

Welnu, over die worst wou ik toch even kaderen dat er in het Boeddhisme twee takken zijn. Er is een wereldlijke tak, en een bovenwereldlijke tak, of beter gezegd er is de gewone leer, die voor iedereen toegangkelijk en toepasbaar is, en er is de hogere leer die enige maturiteit vergt.

De gewone leer wordt hier een beetje ongenuanceerd voorgesteld als een worst voorhangen aan de volgers van die leer. Dit is een mening, die sommigen kunnen hebben, en ik ga deze niet weerleggen, ik ga hem gewoon wat nuanceren, zodat je zelf beter tot je eigen mening kan komen. Immers als je wat genuanceerder de dingen begrijpt, is het niet moeilijk te zien dat er eerst enige maturiteit nodig is, en dus moet ontwikkeld worden om de worst te kunnen zien voor wat het is: ook maar iets vergankelijks, niet waard om er aan vast te houden.

De wereldlijke leer geeft het individu wel degelijk handvaten die van positieve invloed zijn op zijn wereldlijk leven, die belofte kan dus echt wel waargemaakt worden. De worst is hier dat meditatie, contemplatie, het ontwikkelen van liefdevolle vriendelijkheid enzo je een bepaalde stabilteit van geest kunnen geven, een stabiliteit die maakt dat je beter omkan met de onstabiele zaken van het leven, maar ook een stabiliteit die nodig is om uiteindelijk de ware aard van de worst te kunnen ontdekken: namelijk dat deze worst jou niet verder kan helpen op het bovenwereldlijke pad (de hogere leer).

Zij die zowel het wereldlijke als het bovenwereldlijke (ook wel eens het padloze pas genoemd) gegaan zijn, begrijpen zeer goed wat nodig is om anderen te kunnen helpen dit pad ook te gaan. Zij begrijpen heel goed dat het cruciaal is, eerst enige stabiliteit te verwerven, een goede basis te leggen, op een ietwat gekunstelde manier bepaalde kwaliteiten tot ontwaken te brengen die wel al aanwezig zijn in de geest, maar helemaal ondergesneeuwd zijn door het voortdurend najagen van eigen belangen, gedachten, verlangens, … .

Het is dan als een hand die je jarenlang dichtgeknepen hebt, en waarvan de gewone toestand dus een toestand van kramp is geworden. Het vergt wel enig gekunstel, enige moeite, enige daadkracht om daar weer beweging in te krijgen. Je kan dat zelfs voelen als je een vuist maakt en dit een goed uur zou aanhouden (wat nog niets is in vergelijking met onze eigen kramp). Als je dan de vuist wilt ontspannen, wat eigenlijk stoppen met doen is, niets doen, ontspannen in de ware natuur van de hand, dan zal dit aanvankelijk maar lukken door eerst doelbewust moeite te doen om de kramp los te laten, om je vingers los te laten. Je vingers hun gewone toestand is die van kramp geworden, immobiliteit. Eer de vuist kan ontspannen moet er dus eerst weer mobiliteit in gebracht worden, en paradoxaal genoeg verwacht dit enige spierspanning als tegengewicht tegen de krampspanning. Eens de vingers zo los geweekt zijn door ze actief te sturen, kan stilaan de hand vanzelf gaan ontspannen, dat is het moment dat je klaar bent voor de hogere leer. De worst heeft zijn dienst gedaan, maar is nu niet meer nodig. De worst wordt vanzelf losgelaten. En als dat zo is gelopen, denk je dan dat je anderen deze worst wilt afnemen? Ik denk het niet.

En dan wat betreft seksualiteit en celibaat, een zeer bewogen onderwerp hier. Maar laat jou hier ook niet door omver blazen. Celibaat is iets van alle religies, het is gewoon geen doel op zich, maar een middel. Het middel is namelijk dat het altijd ideaal is gebleken als er mensen willen zijn die "vrijwillig" afstand willen doen van al hun wereldlijke beslommeringen en gerichtheden en zich volledig ten dienst willen stellen tot het onderzoeken van de leer en dit te delen met anderen. Ikzelf ben niet celibatair, maar het gevolg is dat ik een groot deel van mijn leven heb gestoken in het zoeken van de juiste partner, gelukkig heb ik die uiteindelijk gevonden, want sommigen blijven heel hun leven zoeken, en dan zijn er kinderen gekomen, en die vergen allemaal heel veel tijd, tijd die niet kan gaan naar boeddhistische verdieping (niet helemaal waar, kinderen kunnen ook enorme leermeesters voor je zijn) en het bijstaan van anderen. In die zin begrijp ik best wel het voordeel van het celibatair systeem. En kan dit echt een voordeel zijn zowel voor de persoon als voor de gemeenschap, op voorwaarde natuurlijk dat iemand bewust hier voor kiest en het niet zichzelf oplegt of opgelegd krijgt. Ik ken mensen die welbewust gekozen hebben voor het celibaat en helemaal niet zo verscheurd (zoals men hier soms laat uitschijnen) worden door hun verlangens (die zij niet onderdrukken, maar transformeren, ten dienste stellen voor iets hogers), maar die heel liefdevol, enorm rustig, en vooral erg beschikbaar zijn voor iedereen. Om maar een groot voorbeeld te noemen: Thich Nhat Hanh. Een groot licht in de wereld, als je het mij vraagt, nochtans heel zijn leven celibatair geweest.

Het probleem stelt zich als mensen hier niet bewust voor kiezen, als ze van jongs af aan door hun ouders in het klooster worden gestoken, iets wat zich vroeger bij ons in Christelijke kloosters, maar nu ook nog voordoet in Boeddhistische kloosters in het Oosten. En dan heb je er  die vluchten van het leven het klooster in en dus wel bewust kiezen voor de bescherming die hen dit geeft, maar niet bewust voor wat er hiervoor allemaal opgegeven moet worden. En het is zo dat het celibaat ook vaak ontspoort. Maar als je dit alles genuanceerd bekijkt, zit het probleem hier niet in het celibaat zelf, maar in de intentie waarmee het openomen wordt, en daar zullen altijd verkeerde intenties tussen zitten.

Ieder mag er zijn eigen mening op nahouden, maar het is goed om respect te blijven ontwikkelen voor anderen die er een andere mening op nahouden en die door bepaade zaken bewust te kiezen (die niet in onze eigen vermogens liggen), daar veel goeds mee doen voor henzelf en anderen (ook al zou dat bij ons zo niet werken). Het is niet nodig je eigen weg, of deze nu juist is van seks te gebruiken op het pad, of juist van seks te laten op het pad, te gaan verantwoorden door de andere weg te verwerpen. De vraag die gesteld kan worden is dan voor wie die verantwoording dan zo nodig lijkt en waarom het nodig lijkt, wat zit er daar achter?

En dan is er nog de eigenwaan, de waan dat men boven de leer staat, boven de meesters staat, boven boeddhisme staat, dat men kan oordelen over Boeddhisme, Boeddhisten, Boeddha, de leer, worsten, celibaat, … , omdat men waant hier allemaal los van en boven te staan. Het is een probleem dat zich vaak voordoet in moderne spiritualiteit, waarin de hogere leer zomaar te grabbel ligt. Men kan tegenwoordig zomaar toegang krijgen tot grote, diepzinnige uitspraken, tot diepe inzichten die normaal verborgen werden gehouden, omdat ze een bepaalde maturiteit en stabiliteit vereisen. En natuurlijk resoneren die diepe uitspraken wel met ons, ze kunnen iets dat we diep van binnen weten wakker maken, ze kunnen ons zelfs doen ontwaken in sommige gevallen, zonder dat er eerst die stabiele basis is gevormd. Men ontwaakt dan tot wat men ten diepste is, niet een beperkte identiteit die zoekend en steeds weer niet vindend, teleurgesteld in rondjes blijft draaien en zich in lijden blijft hullen. Men ontwaakt dan, meestal maar even, een paar seconden, soms een paar uur, soms zelfs een paar dagen, en soms misschien wel zodanig dat er iets van wel degelijk blijft hangen, tot een positie waarin men een vrijheid van dat lijden voelt, een niet meer oordelen, een niet meer reflecteren, een niet meer aangetast zijn door wat er zich aan voordoet van verschijnselen. En men gaat hier dan zodanig mee identificeren dat men niet meer doorheeft als de kramp gewoon weer opkomt, dat de kramp niet het zelfde is als waar men toe ontwaakt is. De kramp gaat dan gewoon door, maar nu gaat de kramp zeggen dat er niets hoeft te gebeuren, dat de kramp maar verschijnt in de spiegel die altijd al zuiver was, ook voor men er (tijdelijk) toe ontwaakt was, trouwens. De kramp die verschijnt in de spiegel gaat zichzelf spiegel wanen, wanen dat het zelf alleen maar terugspiegelt en zelf vrij is van alles. Zo'n kramp gaat zich afzetten tegen vanalles, tegen worsten, tegen celibaat, tegen leren, tegen boeddhisten, tegen meersters, … 

Boeddhisme zegt dan dat er een nog diepere realisatie mogelijk is, nl. de kramp in de spiegel waarmee toch nog steeds identificatie ontstaat, en waarmee dus nog steeds uitspraken worden gedaan en dus nog steeds karma wordt opgebouwd, te gaan ontspannen. En dit kan niet door te doen alsof de kramp de spiegel is, niet door te doen alsof de kramp al de natuurlijke staat is. Die natuurlijke staat kan zich terug voordoen door de kramp niet te laten voor wat ze is, maar door ze echt tot ontspanning te "brengen", hoe paradoxaal dat ook mogen klinken. En dit kost moeite, hoe paradoxaal dat ook mogen klinken.

In het boeddhisme is men pas echt verlicht, ultiem bevrijdt, niet als men even tot de spiegel is ontwaakt, of steeds terug tot de spiegel kan komen, maar wel nog steeds terug blijft vallen in de kramp, die dan beurtelings gewoon weer gezien wordt als "maar" iets dat gewoon in de spiegel verschijnt. Maar wel als de kramp niet meer verschijnt in de spiegel, als de eigenwaan niet meer verschijnt in de spiegel, dan is men ultiem bevrijdt, en dan is men ook een zuivere spiegel voor iedereen, of een licht voor de wereld, en door dat licht kunnen wel degelijk mensen geholpen worden, eerst en vooral juist door ze een worst voor te houden, de belofte dat ze kunnen werken aan een stabilteit temidden van het onstabiele wereldse, waardoor ze scherpzinning kunnen worden, stabiel, niet meer meegesleurd door allerlei verwerpingen (het verwerpen wat niet in het eigen kraam past), waardoor ze dus een stabiele basis opbouwen om als ze dan tot ontwaken tot wat ze ten diepste werkelijk zijn, dit niet weer gaan toedekken met die zaken die hen blijven meesleuren. Of toch tenminste de scherpte van geest hebben ontwikkeld om dit te kunnen zien gebeuren en verder te blijven onderzoeken.

Nu ja, kort kaderen is mij weer niet gelukt, maar dan heb ik mij ineens getoond hoe ik (op dit moment nog) ben.

Aangename kennismaking!

Dorje.   

« Laatst bewerkt op: 09-12-2019 11:15 door Dorje »

Offline Buddha Amitabha

• Sangha lid
  • Mahayana Boeddhisme
« Reactie #9 Gepost op: 09-12-2019 11:20 »
Hopelijk is dit alles niet te overweldigend voor een nieuw lid op dit forum. Er is hierboven nogal wat tekst geproduceerd. Volgens mij is het beter om het begin simpel te houden. Er is gevraagd om goede inleidende literatuur, daar is al aan voldaan. En wellicht is een bezoek aan een boeddhistisch centrum ook aan te raden, mits Martijn dat zelf wenst. Ook dat is al geadviseerd. Maar waar alle vermeende voetangels en klemmen zouden liggen, ook naar aanleiding van de diverse discussies op dit forum, met alle respect Dorje, maar is dat wat een nieuw lid hier eigenlijk wel nodig heeft? Dat is wel wat verbazingwekkend, vind ik namelijk. Ik heb dit nog niet eerder zo op zo'n uitgebreide manier gelezen op dit forum in de verwelkoming van nieuwe leden, of heb ik misschien wat gemist?

Maar goed, we zullen het verder wel zien.
« Laatst bewerkt op: 09-12-2019 11:22 door Buddha Amitabha »
De geschriften zijn vastgelegd ten dienste van de menselijke bevrijding, de geschriften zijn niet gemaakt om de mens er aan te onderwerpen.

Leegte

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2019 12:05 »
Ik ben het oneens met bovenstaande.  Dit forum is een prima plek om te kijken wat boeddhisme voor je kan betekenen.  Inclusief de worsten en het al dan niet seks.  Overigens raad ik persoonlijk het celibaat dan weer af. De erogene zone is het derde wijsheidscentrum na de geest en het hart.  Waarbij bij mij persoonlijk het hart voorop staat.  Maar die keuzes maakt Martijn zelf wel.  Dat is het leuke van Dorje's reactie.  Er ontstaan keuzes!

Zoals ik het zie is ieder mens oorzakelijk aan zichzelf.  De beslissingen van vandaag zien we morgen terug in de gevolgen of juist in de uitblijvende gevolgen.  Dat impliceert ook keuzes.  En dat in de keuze van keuzeloos gewaarzijn.
« Laatst bewerkt op: 09-12-2019 12:11 door . »

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #11 Gepost op: 09-12-2019 12:22 »
Dorje’s lap tekst is inderdaad wat overweldigend voor een nieuw lid, dus ik zal het kort houden. In ieder geval welkom MartijnDK, ik hoop dat je hier een fijne tijd hebt op het forum. Er is best een uitgebreid scala aan topics en oude discussies, dus gewoon door te lezen kan je al aardig wat leren.

Wat boeken betreft vond ik Boeddhisme voor Dummies wel aan te raden om een beetje een oriëntatie te krijgen over de verschillende stromingen van het boeddhisme. Daarnaast zou ik de introductie doen bij Access To Insight, hij is kort en bondig.

https://www.accesstoinsight.org/ptf/index.html

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #12 Gepost op: 09-12-2019 12:45 »
Je hebt gelijk Amitabha, is een beetje overkill.
Niet echt verwelkomend.
Het was even uit bezorgdheid opgeweld als ik de laatste berichten hier bekeek (wat moet/kan een nieuwkomer hier nu allemaal ut concluderen?). En zoals gewoonlijk werd het veel uitgebreider dan gepland.

Dus, laat maar vallen Martijn.
Ik laat het wel gewoon staan omdat het als algemene reactie op wat er hier laatst allemaal heerst op het forum, wel een valabele reactie blijft, lijkt mij. Vond wel dat dit geschreven mocht worden, maar mijn excuses dat ik jou hiervoor even ge/mis-bruikt heb.

Misschien kan Gouden middenweg het toch maar verplaatsen? Misschien naar "tanha en upadana en zuivering"?

Bewerking door Mod :
ik laat het staan omdat het jou bijdrage is aan het welkom heten. Mocht het tot een discussie voeren dan kan ik het nog verplaatsen.
« Laatst bewerkt op: 09-12-2019 12:55 door mod »

+-Laatste berichten

[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Bodhiboom Vandaag om 11:14
[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by Bodhiboom Vandaag om 10:31
[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Dorje Vandaag om 10:16
[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by Buddha Amitabha Vandaag om 07:25
[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by marcel Vandaag om 06:32