Auteur Topic: Spirituele kostwinning  (gelezen 641 keer)

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
Spirituele kostwinning
« Gepost op: 18-08-2019 23:42 »
Beste mensen,

Ik vroeg mij af, is het jullie gelukt om door middel van jullie interesse in boeddhistische onderwerpen de kost te verdienen? Ik bedoel maar, misschien zijn er hier mensen die yoga leraar zijn geworden, of spiritueel onderwijs geven voor Dana, wie weet...

Met bewolkte groet,
Bodhiboom
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
Re: Spirituele kostwinning
« Reactie #1 Gepost op: 20-08-2019 12:54 »
Een mooi artikel over de levenswandel van een ander... een Nederlander met Vietnamese wortelen die Aziatische Studies heeft gestudeerd in Leiden, een flink aantal jaren boeddhistisch monnik is geweest bij Thich Nhat Hanh, als geestelijk begeleider heeft gewerkt in de gevangenis, en nu leraar is aan zijn eigen school.

https://www.trouw.nl/nieuws/de-boeddha-in-de-bajes-een-interview-met-geestelijk-verzorger-cuong-lu~beaeef55/

Offline Onschatbaar Geschenk

• Actief Lid
  • **
  • Minder is Meer, We leven in een spiegel
« Reactie #2 Gepost op: 26-09-2019 07:59 »
Beste mensen,

Ik vroeg mij af, is het jullie gelukt om door middel van jullie interesse in boeddhistische onderwerpen de kost te verdienen? Ik bedoel maar, misschien zijn er hier mensen die yoga leraar zijn geworden, of spiritueel onderwijs geven voor Dana, wie weet...

Met bewolkte groet,
Bodhiboom

Mag ik je vragen waarom jij je dit afvraag.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 26-09-2019 19:34 »

Natuurlijk mag dat, Oschatbaar Geschenk. Ik zit op het ogenblik op een tweesprong in het leven, en ben niet helemaal zeker van een toekomstige richting, en dus ik dacht dat ik zou informeren naar mogelijke alternatieven om van mijn interesse in Boeddhisme een baan te maken. Ik zou me er graag professioneel mee bezig houden, maar denk niet dat ik het in me heb om leraar te worden, dus vandaar.

Met winderige groet,
Bodhiboom

Offline Onschatbaar Geschenk

• Actief Lid
  • **
  • Minder is Meer, We leven in een spiegel
« Reactie #4 Gepost op: 26-09-2019 21:00 »

Natuurlijk mag dat, Oschatbaar Geschenk. Ik zit op het ogenblik op een tweesprong in het leven, en ben niet helemaal zeker van een toekomstige richting, en dus ik dacht dat ik zou informeren naar mogelijke alternatieven om van mijn interesse in Boeddhisme een baan te maken. Ik zou me er graag professioneel mee bezig houden, maar denk niet dat ik het in me heb om leraar te worden, dus vandaar.

Met winderige groet,
Bodhiboom

je ziet steeds meer mensen in de richting van mindfullness, mss is dat niet exact een richting die jou aanspreek maar is zeker interessant om eens te kijken, met wat creativiteit zou je zelfs korte ontspanning dagen kunnen houden voor mensen die zich in deze drukke maatschappij bewegen.
Ik wens dat je iets kan doen waar je hart naar verlang
warme groet

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #5 Gepost op: 27-09-2019 06:01 »
Voor wie bereid is naar Engeland te verhuizen (ja zelfs met Brexit...) zijn er zat jobs in onze club. Het systeem is echter 'werk naar vermogen en neem naar behoefte' dus in de meeste gevallen is de vergoeding/salaris zo laag dat je er geen gezin en doorzonwoning van kunt onderhouden. Wél 6 weken op retraite per jaar.

Kijk maar hier

https://thebuddhistcentre.com/jobs

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #6 Gepost op: 07-10-2019 12:24 »
Het nadeel - en een beetje het pijnpunt - hier zit 'm erin dat er veel verkocht wordt op het gebied van mindfulness maar dat je je moet afvragen of dit nog wel boeddhisme is. Ujukarin's orde daargelaten, overigens. Dit is dan ook geen commerciëel bedrijf.

Traditioneel gezien wordt je niet geacht geld te verdienen door de dhamma te verkondigen. Echter.. waarom niet een baan zoeken waarbij je je sterk richt op zwakkeren of in elk geval anderen helpen waarbij je je geïnspireerd weet door de leer van de Boeddha? Er is dan genoeg te doen. Overigens zal dat meestal ook geen vetpot wezen.

Waar gaan je gedachten voorlopig naar uit?

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #7 Gepost op: 19-12-2019 14:57 »
Ik heb een wens, om ooit, maar dan ook echt ooit

karate leraar te worden !

Dit gaat misschien  nog wel vijftien jaar duren

Ik zie karate wel als een onderdeel van het boeddhisme. Als je karate les krijg van een Japanner
dan wordt het boeddhisme wel een beetje aan je geleerd, al zal hij/zij het niet benoemen, weetje wel

Er zit ook een beetje taoïsme in, lijkt wel. Maar dat weet ik niet

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #8 Gepost op: 23-12-2019 18:15 »
Ik ben dit essay nog tegen gekomen, best interessant... gaat over Right Livelihood

https://www.accesstoinsight.org/lib/authors/various/wheel294.html#livelihood

Het is in ieder geval een nog onopgelost probleem, wat ik verder met mijn leven moet gaan doen.
« Laatst bewerkt op: 24-12-2019 18:11 door Bodhiboom »

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #9 Gepost op: 24-12-2019 12:20 »
Dank. Die gaat op m'n leeslijst.

Ik heb niet direct spiritueel werk. Wat ik probeer te doen is om het werk dat ik doe zo goed mogelijk te doen, met inbegrip van alle aspecten die daarbij komen kijken.

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

« Reactie #10 Gepost op: 24-12-2019 14:45 »
Als ik een boeddhistische spirituele leraar zou zijn

zou ik wel een van de slechtste ooit zijn

:__)

De vier edele waarheden, verder komen we niet in mijn lessen.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #11 Gepost op: 27-12-2019 10:35 »
De Vier Edele Waarheden lijken me echt hogere leer, bolletje. Veel boeddhisten doen alsof ze beide de introductiedag horen en dan gaan we gauw door naar de khanda's en andere techniek. Het lijkt me juist heel goed om regelmatig terug te keren naar de vier waarheden. Of de viervoudige waarheid, als je het anders wil vertalen. Zijn ze wel Edel of zijn ze voor de Edele? Voor Edelen? Van Edelen? De klassieke commentaren geven de vertaling 'Vier Edele Waarheden' meest onderaan hun lijstje, als ze die al geven.

En wat zeggen die vier begrippen je? Is er wel één goed antwoord? Veel boeddhisten die aan contemplatie doen merken op dat de 'betekenis' voor hen langzaam verschuift en verandert door de tijd heen. Dat zelfde gaat op voor de Drie Kenmerken van het (relatieve) bestaan.

Me dunkt dat je er niet slecht aan zou doen om elke keer weer over de Waarheden te spreken. Als vertelde je maar hoe je ze tegenkwam in je leven. (Menige christelijke preek begon als het ware 'bij de bushalte'. Sommige predikanten staan er echt bekend om.)

Ik zou een hele slechte leraar zijn, al was het maar omdat geen enkele behoefte heb aan volgelingen. Maar toch, onderschat jezelf niet. Je hebt ons hier vast best wat te brengen.

Onder dankzegging,
Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

« Reactie #12 Gepost op: 27-12-2019 14:28 »
Dankje voor de reactie

Die vier edele waarheden, zijn inderdaad wel dan het fundament van zo'n beweging.

Net als je in een muziek nummer, dat ritme als fundament hebt. Of die bass line.

Als je met existentialisme bezig bent, moet je steeds denken : existencie gaat vooraf aan essentie. Dat is hun fundament, hun backbone

Als je met anarchisme bezig bent, moet je denken : geen Staat, geen kapitaal, maar zelfbestuur ( hun edele waarheden )

Als je heel dicht bij die edele waarheden zit, zit je dicht bij dat fundament.

Maar het is al heel moeilijk, om dicht daarbij te zitten. Ik oefen ermee en het gaat me niet makkelijk af. Demonen teisteren mij, zou je kunnen zeggen. Allerlei driften, angsten, lusten etc

Ik zou nooit een leraar wíllen zijn, btw. Zoek het zelf uit, allemaal, zou ik zeggen.

Bolletje heeft een andere achtergrond dan jullie. Niet christelijk, maar links/materialistisch. Modernistisch, zou je kunnen zeggen. Europees, progressief. Ik vul boeddhisme dan weer anders in dan jullie.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #13 Gepost op: 27-12-2019 14:55 »
Bolletje, geef de demonen maar een kopje thee. Laat ze op de bank zitten en bied er een koekje bij aan. Daarna ga je zelf fijn wat anders doen.

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

« Reactie #14 Gepost op: 06-01-2020 19:20 »
Ja, ik zeg je eerlijk

Desire is een 'root affliction' volgens boeddhisme

Vroeger toen ik nog facebook had, had ik heel veel desire. En nog steeds wel. Op het narcistische af

Had ik  maar dit, was ik maar zus/zo, vinden ze me niet zus/zo. Het leidt tot leiden, dat is zeker waar.

Je kan eindeloos opgefokt kijken naar wat die ander heeft, doet en uitstraalt en zo vergeet je jezelf helemaal, zo verdwijn je gewoon.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #15 Gepost op: 07-01-2020 10:23 »
Dat is inzicht! Precies dat. Heel goed. Gefeliciteerd.

Offline bolletje

« Reactie #16 Gepost op: 07-01-2020 13:21 »
Dankje

Ik kan mij herinneren, dat ik als kind heel erg bezig was met 'merkkleding'. Daaronder zit dan een afgrond van onzekerheid. Als jongeling was ik bezig met sociale media en dan met 'iemand zijn'. Daaronder zat een afgrond aan tergende onzekerheid. Een zwart gat.Ik voelde me ook altijd rusteloos, gejaagd, opgefokt. Ik zie het in andere mensen om mij heen, die boeddhisme niet kennen. Die gejaagdheid in de ogen, die je hebt als het leven een wedstrijd is. 

Ik was lid van een politieke partij/beweging. Op zeg maar drie punten was ik het helemaal, honderd procent eens en ik vond dat ze dat helemaal goed deden en veel beter dan andere partijen/bewegingen

Maar toen kwamen er drie punten bij, waar ik het totaal, honderd procent mee oneens was.

Toen kreeg ik ook een heel sterke vorm van desire voor mijn kiezen. Nog steeds eigenlijk. Ik zou willen dat ze die domme punten zouden laten schieten, dan had ik iets waar ik helemaal achter kon staan. Ik zou willen dat ze iets meer dit/dat waren, iets meer zus/zo. Een tandje meer dit. Ik zou willen dat meer mensen het met mij eens zouden zijn. Ik zou een beweging willen hebben, deel van uit maken, die echt helemaal in mijn wereldbeeld klikt en niet slechts half.

Ook dat zijn stérke verlangens. Misschien nog wel sterker dan lust en honger. Een soort veel meer basaal verlangen. Ik droomde er zelfs soms over.

Hoe ik over deze desire heen ga komen, weet ik nog niet. Ik zal een soort plan moeten maken

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #17 Gepost op: 08-01-2020 08:19 »
Het is een worsteling die ik met je deel. Laten we wel dit topic nu verder zo laten. Het ging over spirituele kostwinning.

Met warme groet,

Maarten

+-Laatste berichten

[Religie, Mens en Maatschappij] Prof. dr. Paul van der Velde, 'Het boeddhisme en de ideale staat', TvRRB 2019-1, by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 21:56
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Dorje Vandaag om 17:41
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Bodhiboom Vandaag om 16:59
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Ujukarin Vandaag om 16:34
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Vandaag om 15:17