Auteur Topic: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'  (gelezen 23541 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #50 Gepost op: 01-08-2015 22:04 »
Ik denk dat je kan zeggen:

de geest is niet permanent,
maar wel eeuwig.

Hoe bedoel je dit?
Siebe



Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #51 Gepost op: 01-08-2015 22:42 »
veranderlijk 
maar niet vergankelijk
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #52 Gepost op: 02-08-2015 12:24 »
veranderlijk 
maar niet vergankelijk

Het wordt al snel een spel met woorden vind ik, wanneer het gaat over geest, bewustzijn, natuur van geest, wijsheid, het mentale domein etc. Al lezende heb ik wel gemerkt dat het handig is gewoon de context te zien waarin zulke woorden functioneren, want de betekenis van de woorden hangt af van de context. Je moet zeg maar goed weten waar de vinger naar wijst en dan heb je context nodig.

In algemene zin merk ik wel bij mezelf de neiging dat geest niet gezocht moet worden in het hoofd. Ik vind zelf mentale ontwikkeling bijvoorbeeld iets anders dan geestelijke ontwikkeling. Geest heeft te maken met het hart. Met goed in je fel zitten, in balans zijn, open-minded, ontspannen, niet gehecht aan wat dan ook.
In de kern gaat het om vertrouwen en goed geaard zijn, vind ik.

Als je te mentaal wordt (dus te hoog gaat zitten), bijvoorbeeld doordat je je op mentaal vlak erg inspant, op welke manier ook, ook qua beoefening bijvoorbeeld, dan blijf je toch ook heel erg zelf-bewust, omdat dit nou eenmaal zo kenmerkend is van dat mentale domein. Je kunt met het mentale het mentale niet loslaten.
Als de Boeddha adviseert om bijvoorbeeld mentale formaties te beschouwen als leeg, niet-zelf dan is dat denk ik geen aansporing dit te doen met je beschouwend denken, met overwegen, met je hoofd, maar met je hart, met de geest. Dus je moet eerst goed geaard zijn. Ontspannen. Je energie en alles naar beneden laten zakken. Als je van beschouwend denken een oefening maakt, dan blijf je toch erg mentaal bezig.
De kans dat je, terwijl je zo druk bezig bent op mentaal vlak, dat je juist je geestelijke ontwikkeling belemmert, is groot denk ik.

Hoe zie jij dit of wat zijn jouw ervaring hiermee?

Siebe

Offline annaputta

  • Nieuwkomer
  • *
  • Berichten: 40
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #53 Gepost op: 02-08-2015 14:08 »
Mevrouw Iegrekduizendtien,

Citaat
"Niets stroomt en alles blijft," is ook juist.


Als u dat beweert, legt u de leer van de Boeddha wat betreft anicca, veranderlijkheid, vergankelijkheid, verkeerd uit.

Citaat
je steunt op de kennis van anderen en dat geeft aan dat je een kreupele bent
er is geen direct weten en dus is je post zonder waarde

dat wat annaputta post is verouderd en niet uit de eigen geest ontstaan
als hij steunt op alles en nog wat, betekent dat hij kreupel is
alle rommel die hij post is van anderen gestolen, zoals een dief dat doet

Annaputta, voor iemand die geest kent, moet je niet met zo'n boekenpraatjes aankomen en vertellen wat de geest is volgens de boeken. Dus hou je stil.
En dan vervolgens woorden van de boeddha durven te posten is echt laten zien dat je een echt een ....bent.
Dus hou je vooral stil, sluit de boeken en ga zitten en luister naar de stilte. De stilte heeft je veel te vertellen.


Iemand die iets aanhaalt uit een boek en daarbij de bron vermelt, is geen dief. Hij ontleent iets. En uit een boek waar ik zelf aan heb meegewerkt, mag ik gerust citeren.
U beweert dat u de geest kent door te luisteren naar de stilte. Wel, ik hoop dat dit geen verbeelding is.
Verdraagzaamheid is de hoogste ascese. U meent dat uw methode de enig zaligmakende is. In de tijd van de Boeddha  waren er al woudmonniken en stadsmonniken. Zij leefden in vrede samen. De woudmonniken legden zich toe op meditatie. De stadsmonniken reciteerden de leerreden van de Boeddha, of luisterden naar nieuwe leerreden van de Verhevene zelf of van zijn heilige discipelen. Die leerreden werden dan overdacht. Ook zo kan inzicht ontstaan. De een voelde zich niet meer dan de ander. Ook tegenwoordig bestaat deze indeling van gelovige Boeddhisten waarbij de ene groep meer de nadruk legt op meditatie, terwijl de andere groep de nadruk legt op luisteren naar of lezen en overwegen van de leer. Beide methoden voeren naar het hoge doel.
Ik heb u niets gedaan en begrijp uw boosheid niet. Die boosheid van u neem ik niet aan. Die komt weer bij u terug.
Om u te vrijwaren van verdere boosheid, zal ik Boeddhaforum niet meer bezoeken.

Offline teksten.Y1010

  • Sangha Ouderling
  • *****
  • Berichten: 890
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #54 Gepost op: 04-08-2015 22:22 »
om u te vrijwaren van verdere boosheid, zal ik Boeddhaforum niet meer bezoeken.
neen ik ben niet boos, hoe kom je daarbij? het is wel veel dat je zegt wat volgens mij niet waar is, ik zou ook een dik boek moeten schrijven om je dit te melden en bij die gedachte word ik misschien wanhopig en probeer er dan wat vaart in te zetten zoals men de vaart wil zetten in een koe die te traag vooruit gaat en eens een flinke trap van achter nodig heeft zodat ze een gat in de lucht vliegt en als het ware de wind van achter krijgt en met een vaart vooruit schiet
je wil het forum niet meer bezoeken om mijn boosheid? wat een onzin is dat. je blijf gewoon dan weg om iets dat je je inbeeldt. dat is pas echt stom.

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #55 Gepost op: 15-12-2017 16:53 »
Beste dharma-vrienden,

Ik ben de laatste tijd me wat aan het verdiepen in de leer van de twaalf schakels, de leer over het 'afhankelijk ontstaan'. Een probleem bij de interpretatie ervan is de vraag of het over meerdere levens werkt of juist in een moment gebeurd.

Deze vraag is een tijd geleden gesteld maar ik denk nog steeds actueel. Volgens Lal Pinnaduwage, de auteur van de site https://puredhamma.net mag het allebei.

In de desana die te vinden is op deze plek: https://puredhamma.net/living-dhamma/mundane-samma-samadhi/suffering-in-this-life-and-paticca-samuppada-ii/  ...legt hij uit hoe paticca samuppada ook begrepen kan worden als iets wat hier en nu, in dit leven, plaatsvindt.

De auteur van deze site baseert zich bij deze uitleg, voor zover ik het begrepen heb, op de Vibhanga, een werk uit de Abhidhamma. Ik heb dit niet gecontroleerd maar de auteur maakt op mij wel een deskundige en betrouwbare indruk.

Het antwoord op de vraag lijkt dus "beide'.

Ik moet bekennen dat het mij goed doet te merken dat paticca samuppada ook van toepassing is in dit leven.

alle goeds,
Siebe








Offline marcel

  • wat is dit
  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 2990
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #56 Gepost op: 30-12-2019 13:55 »
Interessant vind ik dat er naast de
twaalfvoudige keten van oorzakelijkheid 
er ook sprake is van een
vierentwintigvoudige keten.

De twaalfoudige keten laat zien hoe
lijden en wedergeboorte samenhangen met verlangen.
En hoe vervolgens door de opheffing van het een,
het ander opgeheven wordt.
Door het opheffen van de voorliggende oorzaak,
wordt het effekt,gevolg opgeheven.
Dit leidt tot bevrijding.

In de vierentwintigvoudige keten is er naast deze
weg van de opheffing, een tweede keten van twaalf
die in cumulatieve zin uitmond in nirwana.
Het is een reeks van zeg maar toenemende positieve eigenschappen.
Deze positieve benadering heeft maar weinig aandacht gekregen. Hij komt ook maar slechts twee maal voor in de pali canon.
Een van de twee passages is die van de nidana vagga(samyutta).
Een een preek in de thematisch geordende leerredes.
(samyutta nikaya  12-23)

Deze begint, zeg maar, met de 'gewone' twaalf schakels.
Waar de eerste eindigt met de laatste twee: geboorte en ouderdom en dood.
Begint de tweede met dukha ( = ouderdom en dood).

Als volgt:

dukha is oorzaak voor
vertrouwen, vertouwen is oorzaak voor
blijdschap
vreugde
innerlijke rust
geluk
concentratie
kennis en visie omtrent de dingen zoals ze werkelijk zijn
afkeer
passieloosheid
bevrijding
kennis met betrekking tot de vernietiging ( van de mentale vergiften)

Sangharakshita (a survey of buddhism) spreekt  van de negatieve weg (opheffing)
en de positieve weg.(toename)
 

« Laatst bewerkt op: 30-12-2019 14:01 door aanwezig »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 1614
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #57 Gepost op: 30-12-2019 18:02 »
Feitelijk gaat het hier (Samyutta-Nikaya 12:23) steeds over 'de directe oorzaak', in het kader van de uitgebreide keten van voorwaardelijk bestaan. Het is dan van een uiterst belang, om de ware aard der mentale vergiften (asava's) volledig te ervaren en in te zien, zoals ze zich voordoen. Een volledig en verdiept inzicht in het leed, de vergankelijkheid en subtantieloosheid van alle gewaarwordingen (lichamelijk, emotioneel, verstandelijk, e.a.) zal uiteindelijk de uitdoving betekenen van de mentale vergiften.

De Boeddha doorloopt in deze suttra achtereenvolgens de 24-voudige, oorzakelijke keten van: de lichamelijke vorm, kennis met betrekking tot de vernietiging van de mentale vergiften, bevrijding, passieloosheid, afkeer, kennis en visie omtrent de dingen zoals ze werkelijk zijn, concentratie, geluk, innerlijke rust, vreugde, blijdschap, vertrouwen, lijden, geboorte, wording, toe-eigening, begeerte, gevoel, zintuiglijke indrukken, de zes zinnensferen, naam-en-vorm, bewustzijn, de drijfveren, onwetendheid. En dat alles dus stuk voor stuk steeds in de doorlopende keten van het hebben van een directe oorzaak, niet zonder oorzaak zijn. :P
« Laatst bewerkt op: 30-12-2019 18:04 door Buddha Amitabha »

Offline teksten Siebe

  • aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
  • Berichten: 3720
Re: Vraagje aangaande 'afhankelijk ontstaan'
« Reactie #58 Gepost op: 30-12-2019 19:57 »
Ja, die laatste twaalf schakels lijken mij de meditatieve weg. Dus hoe je via inzicht in het geconditioneerde (anicca, dukkha en anatta) je geleidelijk maar zeker afkeert er van. Er steeds minder van verwacht en er geen heil meer in zoekt. Dit is toch ergens de essentie. Als we die omslag niet maken...
Hierdoor bekoelt de geest. De geest wordt geleidelijk maar zeker passieloos, zonder hartstocht. In een geest zonder hartstocht is geen gehechtheid meer aanwezig. In die geest komt de kennis van bevrijding op. De asava's zijn er beeindigd. Lobha, dosa en moha zijn beeindigd. Er is niks meer wat tot verdere geboorte kan leiden. Nibbana is gerealiseerd. Er zijn nog wel gewaarwordingen maar de asava van zintuiglijk verlangen, worden, verkeerde visies en onwetendheid zijn uitgeblust.



 


+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Ujukarin Vandaag om 15:20
[Algemeen] Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Vandaag om 14:57
[Algemeen] Re: Woeddha by Bodhiboom Vandaag om 14:17
[Varia] Re: Over Hein Thijssen by Bodhiboom Vandaag om 13:40
[Algemeen] Re: Woeddha by Sybe Vandaag om 13:27
Powered by EzPortal