Auteur Topic: Verbeelding, dagdromen, illusie  (gelezen 2307 keer)

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
Verbeelding, dagdromen, illusie
« Gepost op: 18-10-2019 12:37 »
Waar ik mij de laatste paar dagen op heb gericht is hoe de verbeelding leid tot dagdromen. Bijvoorbeeld men loopt te denken over het kopen van iets, en dan ga je denken over hoe het zou zijn om datgene al te hebben, de voor en de nadelen, wat je ermee moet doen. Voordat je het weet heb je een heel toekomstbeeld opgebouwd, dat misschien helemaal niet zo dicht bij de waarheid ligt.

Dat soort dagdromen zijn op zijn best half een projectie van de toekomst en half een ware droom, en op zijn slechts iets veel dichter bij de illusie. Het is iets waar wij toch best wel vaak mee bezig zijn. Zo gauw als je een levens stap beaamt dan komt dit mechanisme op gang.

Toch wel iets om over na te denken, hoeveel van onze tijd wij in illusie doorbrengen...
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Verbeelding, dagdromen, illusie
« Reactie #1 Gepost op: 18-10-2019 12:46 »
Het hele circus rijgt zich inderdaad
pijlsnel aan elkaar.
Van het een komt al
snel het ander.
inner peace and love
is the only revolution

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #2 Gepost op: 20-10-2019 17:14 »
Zeker, Bodhiboom.

Merk op hoe heilzaam is het is dat je dit nu (beter) ziet. Dagdromen is op zich niet zo erg maar het is wel heel mooi als je leert 'daar bij te zijn'. Je ziet dan verlengen zich ontvouwen in je geest. Je ziet de latente neiging zich activeren en bewust maken. Op mij komt dat over als een prachtige en krachtige manier van bhavana.

Mijn lerares Nynke zou denk ik zeggen om te proberen letten op de gevoelstoon van de gebeurtenis (prettig of onprettig of niet-prettig-niet-onprettig). Als gevolg van de gevoelstoon activeren we emotie en zo voort.

Met warme groet,

Maarten

Leegte

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 20-10-2019 21:12 »
Ik denk dat dagdromen, verbeeldingen geen enkel probleem zijn zolang je ze ziet als wat ze zijn.
Je kan er zelfs heerlijk mee experimenteren.  Dan is er een toekomstprojectie waar je je aan verheerlijkt en tegelijkertijd weten dat het maar een dagdroom/verbeelding is.

Het past ook prima in hoe ik het hele leven zie. In feite sta 'ik' buiten het leven wat ik leef.
Ik 'zie' het leven (de gebeurtenissen, het verhaal) als iets wat zich buiten mij afspeelt omdat ik als subject niets ben. 

De dagdroom/verbeelding is dan iets waar 'ik' zich mee vermaakt.   Wat een schijn van nut teweeg brengt.
Je kijkt er naar uit en weet tegelijkertijd dat er helemaal niks is om naar uit te kijken.

Mijn droomwereld is al hetzelfde, dat is ook een verbeelding waar 'ik' buiten sta.
Alleen ontbreekt het me nog het vermogen om de droom te sturen.
Leuke of spannende dromen heb ik niet.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #4 Gepost op: 18-11-2019 18:55 »
Dagdromen is op zich niet zo erg maar het is wel heel mooi als je leert 'daar bij te zijn'. Je ziet dan verlengen zich ontvouwen in je geest. Je ziet de latente neiging zich activeren en bewust maken. Op mij komt dat over als een prachtige en krachtige manier van bhavana.

Mijn lerares Nynke zou denk ik zeggen om te proberen letten op de gevoelstoon van de gebeurtenis (prettig of onprettig of niet-prettig-niet-onprettig). Als gevolg van de gevoelstoon activeren we emotie en zo voort.

Ik was net nog wat door het forum aan het bladeren, en zag dat dit zeker goed advies is. Ik denk dat het waar is dat bepaalde verlangens zich makkelijker manifesteren in een dagdroom, en als je daar met mindfulness naar kan kijken dan kan je veel zien over hoe je innerlijk te werk gaat. Het is net zoiets als hoe je kan leren van de gewone wereld, door te kijken naar je eigen reacties, behalve dat in een dagdroom veel meer dingen extern zijn.

De gevoelstoon van de dingen is zeker wel belangrijk, maar in een (echte) droom vaak vluchtig en soms irreëel. Ik heb wel eens monsters en draken bevochten in dromen, en dat deed ik compleet zonder gruwel of angst, maar gewoon met een soort strijdlust en kunde, dingen die ik in de normale wereld in zo’n situatie compleet niet ten toon zou spreiden. Ik denk dat daarin het verschil ligt tussen een echte droom en een dagdroom.

Maar dat is de soort uitgebreidere dagdroom, een rêverie die je wel eens hebt. Ik denk dat wij vaker dit soort dromen ervaren in de wereld wanneer je rondloopt en een lekker kaasje ziet en dan in het verlengde daarvan bijna loopt te watertanden als je denkt hoe smakelijk hij wel niet zou zijn...

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #5 Gepost op: 15-12-2019 23:23 »
Ik heb het niet zozeer met spullen.

Maar wel droom ik vaak, heb ik illusies, over hoe alles had moeten zijn, in mijn leven.

Wat als ik nou meer zo'n persoon was ? Waarom ben ik nou altijd zus/zo ?
Toen ik lid was van die politieke partij, waarom gebeurde dit/dat dan ? Waarom handelde ik dan zo ?
Waarom handelde die andere dan zo ? Had ik iets anders moeten zeggen, tegen die vrouw, waar ik mee uit ging, een keer ? Had ik anders moeten kijken ? Hoe had ik met mijn ouders om moeten gaan ?

Ondertussen zijn het allemaal luchtspiegelingen. En de realiteit doet zich toch weer anders voor.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #6 Gepost op: 01-02-2020 14:59 »
Het is toch altijd dat je even wegglijd uit het hier en nu en je gaat onderzoeken hoe een toekomstbeeld eruit ziet, dit lijkt wel een van de favoriete activiteiten van de geest te zijn. Maar hoe betrouwbaar het is is een andere vraag, ik denk dat een projectie van dit soort vaak maar een van de mogelijke uitkomsten is.

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #7 Gepost op: 02-02-2020 23:12 »
omg, ik ben 'verspreider van inzicht'

Anyway

Ja, wat ik vaak heb hé, dan verlang ik naar iets. Maar ik weet niet eens wát

Daar ben ik het boeddhisme wel dankbaar voor, dat ik het daardoor ben gaan herkennen

Verlangen, dat is heel hevig in mij. En leidt het tot lijden ?

Uhmm, ja, want kijk hé. Soms denk ik, was ik maar zus/zo. Had ik maar zo'n vriendin, woonde ik in zo'n huis, had ik zulke vrienden, was ik zo'n soort persoon en voelde ik me dit/dat.

Was ik maar niet wie ik ben

Maar ik ben wie ik ben, op dit moment. En daar moet ik het mee doen, voor nu dan. Je kan wel veranderen, maar voor nu ben je wie je bent

Dan is de vraag, hoe rem je dat soort gedachtes ? Daar moet je een hardcore rinpochee voor zijn, om dat te kunnen

wisdom going on in the Dharma game

( ik hoop dat jullie hier een beetje om kunnen lachen )

+-Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 23:08
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Gisteren om 17:04
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Gisteren om 16:29
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Dorje Gisteren om 13:33
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Bodhiboom Gisteren om 13:00