Auteur Topic: bovennatuurlijke bevrijding  (gelezen 3350 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
bovennatuurlijke bevrijding
« Gepost op: 05-02-2020 22:18 »
Nibbana, ontwikkelen van de geest,
wanneer we het hebben over het ontwikkelen van je geest dan kunnen we dat in de gewone betekenis begrijpen.

Maar wanneer we naar de teksten kijken, kunnen we niet langs de mythische verhalen kijken, of is er meer en mag men over een bovennatuurlijke bevrijding spreken.
Hoe zien jullie dit ? Misschien is er voor jullie geen twijfel hieromtrent.
Misschien is het woord, bovennatuurlijk iets te vaag. Maar ik denk wel dat jullie begrijpen in welke richting het woord kan begrepen worden.

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: bovennatuurlijke bevrijding
« Reactie #1 Gepost op: 06-02-2020 09:24 »
Mijn denken is dat er best sprake kan zijn van een bovennatuurlijke ervaring — wie weet misschien word ons spiritueel lichaam bekeken door andere entiteiten terwijl wij leven. Als je droomt of als je je in meditatie in het lichaam verdiept, dan kom je ook allerlei dingen tegen, ik in ieder geval wel. Dus dat je soms geholpen word door bovennatuurlijke dingen lijkt mij niet zo vergezocht.

Of was dat niet wat je bedoelde?
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

• Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 06-02-2020 14:24 »

Of was dat niet wat je bedoelde?
Met bovennatuurlijk bedoel ik dat de ervaring niet binnen het gewone, het alledaagse valt.

Maar als het voor jou "bovennatuurlijke bevrijding" wil zeggen "geholpen worden door bovennatuurlijke zaken", dan valt dat er ook wel onder.

Volgens de mythe is Boeddha pas zijn wereldse rol als leraar pas begonnen na een persoonlijke interventie van  een godheid. Wat toch ook wel een niet alledaagse ervaring is. (persoonlijk denk ik dat de gebeurtenis nooit heeft plaatsgevonden en dient men het te begrijpen als "een goddelijke ingeving", maar goed anderen hebben daar een andere visie over.)

Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 06-02-2020 20:07 »
Ik kwam dit artikel tegen (in het Engels) wat mij hieraan deed denken...

https://www.lionsroar.com/forum-unseen-realized-beings/

• Sangha Ouderling
« Reactie #4 Gepost op: 06-02-2020 22:12 »
Ik kwam dit artikel tegen (in het Engels) wat mij hieraan deed denken...

https://www.lionsroar.com/forum-unseen-realized-beings/

Hoewel ik net zoals iedereen wel bovennatuurlijke ervaringen heb gehad, blijf ik er bewust ver weg van, ik wil me er niet in verliezen. Juist omdat ik op een bepaalde manier snel bijgelovig ben. Misschien is het juist daarom dat het voor mij eerder nuttig is om nuchterheid te ontwikkelen.

Toch zit er altijd wel een bovennatuurlijk aspect aan beoefening, want je wandelt met je aandacht en bewustzijn door een wonderbaarlijke mentale wereld.
Ergens heb ik gelezen dat het woord Citta te vertalen door geest, veel te nuchter is., omdat in de oudheid het woord Citta ook altijd in de betekenis van wonder moet gezien worden. jammer genoeg heb ik geen andere bevestiging hiervoor gevonden.

In die zin kan het bovennatuurlijke ook gezien worden.  , je kunt pas het wonder als wonder zien, als het ook zo in hart en geest gezien kan worden. Een soort ontwikkelen van een fijngevoeligheid voor het geestelijke. Het grote gevaar is het gaan zweven in hemelse toestanden.

Daaraan verbonden is het toevlucht in de betekenis van toewijding/devotie  voor dharma/Sangha/boeddha.
Dat  de mens helpt zichzelf te overwinnen.De onontdekte potentie die men heeft tot ontwikkeling brengen tot een niveau dat er  potentieel inzit, maar dat men nooit zou halen zonder de toewijding. Een toewijding die tegelijkertijd de kracht van discipline en inzet en nog zoveel meer schenkt.
Deze potentie is een onbekende wereld, ze bestaat, is echt, maar tegelijkertijd ook ontastbaar maar daarentegen wel realiseerbaar. Positieve spirituele krachten die tot leven komen in een mens. Sommigen noemen ze engelen.

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #5 Gepost op: 07-02-2020 10:28 »
Citaat
De onontdekte potentie die men heeft tot ontwikkeling brengen tot een niveau dat er  potentieel inzit, maar dat men nooit zou halen zonder de toewijding.

Beste,

Die potentie tot ontwikkeling brengen haalt men inderdaad door toewijding, elke dag weer. En het kan vele jaren duren eer men resultaat ziet, eer men de bovennatuurlijke weg naar volmaakte heiligheid heeft betreden.
Succes ligt in dagelijkse oefening, niet te gespannen, niet te los. En inzicht afwisselen met liefdevolle vriendelijkheid. Dan is succes gegarandeerd.

Nico

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 07-02-2020 10:38 »
Wat Nico hier zegt vind ik heel mooi, en een goede raad. Ik denk wel dat het van deze tijd is om tussen het bovennatuurlijke een middenweg te proberen te vinden. De geschriften bevatten vrij veel bovennatuurlijke elementen, terwijl de kijk van de meeste westerse mensen van huis uit nuchter en wetenschappelijk is. Hoe verenig je die dingen?

Je eigen ervaring kan daar een toetssteen in zijn, je kan kijken naar wat je ervaart en zeggen van dit stukje boven natuurlijk element past er wel in en dat niet. Bijvoorbeeld ik heb wel eens een ervaring gehad die voor mij het leven na de dood bevestigde, maar dat betekent niet dat ik de zes rijken en de reïncarnatie leer zomaar aanneem.

Misschien zeg je ik heb wel eens iets ervaren dat op een deva leek. Dan zou dat geloof goed bij jou kunnen passen.
« Laatst bewerkt op: 07-02-2020 12:05 door Bodhiboom »

• Sangha Ouderling
« Reactie #7 Gepost op: 07-02-2020 12:58 »
En het kan vele jaren duren eer men resultaat ziet, eer men de bovennatuurlijke weg naar volmaakte heiligheid heeft betreden.

Succes ligt in dagelijkse oefening, niet te gespannen, niet te los. En inzicht afwisselen met liefdevolle vriendelijkheid. Dan is succes gegarandeerd.

Nico

Mag ik concluderen dat er voor jou, hoewel in eerste instantie een dagelijkse oefening. dus een gewone weg.
Uiteindelijk resulteert het in het betreden van een bovennatuurlijke weg naar volmaakte heiligheid.
Waarbij zowel "de weg" als het resultaat "volmaakte heiligheid" bovennatuurlijk zijn ?

Mag ik ook het volgende concluderen ?
Wanneer ik naar het woord Dhamma/Dharma kijk dan wil dit levensdoel betekenen, maar in een religieuze context is dit doel altijd bovennatuurlijk, dus niet gericht op wereldse doelen, maar gericht op een bovennatuurlijk doel.
Waarbij het boeddhisme stelt, dat je je niet teveel zorgen moet maken over dat bovennatuurlijke doel, dat je je visie hieromtrent moet loslaten omdat je visie hieromtrent toch nooit correct is, en meer zelfs een belemmering zal zijn.
Maar dat je in eerste instantie, de gewone aardse weg = middenweg, dient te volgen, de rest is voor later.

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #8 Gepost op: 07-02-2020 15:16 »
citaat   

Mag ik concluderen dat er voor jou, hoewel in eerste instantie een dagelijkse oefening. dus een gewone weg.
Uiteindelijk resulteert het in het betreden van een bovennatuurlijke weg naar volmaakte heilighei
d.]Mag ik concluderen dat er voor jou, hoewel in eerste instantie een dagelijkse oefening. dus een gewone weg.
Uiteindelijk resulteert het in het betreden van een bovennatuurlijke weg naar volmaakte heiligheid.
Waarbij zowel "de weg" als het resultaat "volmaakte heiligheid" bovennatuurlijk zijn ?

Beste,

De dagelijkse oefening, al is het maar 5 minuten bewust oefenen, is in het begin een gewone weg. Maar die wordt een bovennatuurlijke weg zodra stroomintrede bereikt is. En het kan jaren duren eer dat niveau bereikt wordt.
Dagelijkse oefening heeft meer resultaat dan af en toe een uur of een weekeinde van oefenen.

Citaat 2
Mag ik ook het volgende concluderen ?
Wanneer ik naar het woord Dhamma/Dharma kijk dan wil dit levensdoel betekenen.

Dat is een voor mij onbekende betekenis van dhamma.

In de diverse woordenboeken die ik heb geraadpleegd, staat:

Dhamma: 1. letterlijk: de ‘drager’, aard van een ding, norm, wet, recht, leerstelling; 2. rechtvaardigheid, oprechtheid, deugdzaamheid, moraal, kwaliteit; 3. leer van de Boeddha; 4. verschijnsel, ding, gebeurtenis, feit; 5. natuur, aard, toestand. (sabbe dhammā aniccā: alle verschijnselen zijn vergankelijk). - Dhamma omvat ook het niet-ontstane, Nibbana.
      Dhamma in de betekenis van: leer van de Boeddha. De Dhamma is diep, subtiel, precies, veelomvattend en systematisch. Het is helemaal niet gemakkelijk die leer ineens te begrijpen. De woorden kunnen vertaald worden, maar de bedoeling, de betekenis ervan moet soms uitgelegd worden.
    Er zijn drie fasen te onderscheiden bij de leer: 1) pariyatta, het van buiten leren van de leer; 2) patipatti, het navolgen of beoefenen van de leer; 3) pativedha, het doordringen en verwerkelijken van de leer.

NB. Dhammas (meervoud) betekent: objecten van de geest, opvattingen, meningen en theorieën.

Vriendelijke groet
Nico
« Laatst bewerkt op: 07-02-2020 15:19 door nico70+ »

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 07-02-2020 15:47 »
Voor wat het waard is.

In het Tibetaans boeddhisme wijst men er op dat de weg naar verlichting gepaard "kan" gaan met het ontwikkelen van bepaalde siddhi's, bovennatuurlijke vermogens, zoals helderzien, heldervoelen enzo…

Maar men wijst vooral op de gevaren ervan: dat de siddhi's een afleiding worden, een doel op zich en dat daarmee de weg naar verlichting dus juist wordt verlaten. Daarom wordt er aangeraden er verder geen aandacht aan te geven, niet te zien als verwezenlijkingen die dan weer bezit kunnen worden (ik, mijn, mijn zelf), maar als dingen die zich nu eenmaal "kunnen" voordoen. Kunnen, want het is helemaal geen vereiste op het pad. Sommigen komen ze niet tegen.

Er wordt ook aangeraden de siddhi's, hoewel aanwezig, niet te gebruiken, allesinds NOOIT voor het eigenbelang. Er is één uitzondering. Als het eigenbelang volledig verdwenen is en de kans dat het nog opkomt ook niet meer aanwezig is, dan kan het gebruikt worden als het 100 procent ten goede kan komen aan anderen. Zo kan een leraar zijn vermogens gebruiken om zijn leerlingen nog beter de weg te wijzen, door te zien/voelen waar hun knelpunten zitten, die ze niet altijd zo goed kunnen verwoorden of zelf zien.

Aan de andere kant zijn er mensen die de siddhi's waarvan sprake, gewoon ter beschikking hebben (bedoeld of eerder per toeval), terwijl ze helemaal geen boeddhistische weg gaan, soms zelfs verre van. Dit geeft ook aan dat het geen tekenen zijn van succes op het pad. Het zijn gewoon dingen die zich kunnen voordoen, en vooral kunnen afleiden.

Maar het meest bovennatuurlijke ligt mijn inziens niet in die siddhi's, maar in het vermogen om de werkelijkheid echt te zien zoals die is. En dat is iets dat wel noodzakelijk is op het pad, maar niet geforceerd kan worden. Het is niet iets dat je kan bewerkstelligen of ontwikkelen, toch niet rechtstreeks, enkel onrechtstreeks: door steeds meer verkeerde visies te verwijderen en stabilieit hierin te vinden door een steeds juistere houding te ontdekken. Ik sluit mij daarbij aan bij Nico, hoewel ik er zelf niet veel over  kan zeggen uit eigen ervaring, laat ik zeggen dat het nog maar groeiend is als een mosterdzaadje: dagelijkse beoefening van inzicht (vooral in de kleine dagdagelijkse dingen), maar ook in meditatie, afgewisseld met het ontwikkelen van een liefdevolle vriendelijke houding t.o.v. je kleine dagelijkse omgeving. Wie het kleine niet eert, is het grote nier weerd(waard), zoals wij dat hier zeggen. Door het onderzoeken van je werkelijkheid en de eigenschappen ervan, en het onderzoeken wat liefdevolle vriendelijkheid, mededogen, gelijkmoedigheid en dergelijke zaken effect hebben op jouw geest en op je omgeving, kan je steeds ontvankelijker worden voor die bovennatuurlijke mogelijkheid om de werkelijkheid te zien voor wat hij werkelijk is. Dat zien is echt bovennatuurlijk, want geen enkel natuurlijk wezen ziet het zo. Zoals in het Tibetaans boeddhisme soms gezegd wordt: wat voor ons mensen een kommetje water is, is voor deva's een kom nectar, voor hellewezens een kom bloed. Elk wezen ziet diezelfde werkelijkheid op een totaal andere manier. Iemand met het bovennatuurlijke zicht ziet noch water, noch nectar, noch bloed, maar ziet leegte (verandering, niet-zelf). En dit bovennatuurlijke zicht maakt dat men bovennatuurijk, niet op de natuurlijke manier, kan reageren op die werkelijkheid: bijvoorbeeld niet depressief worden als een dierbare sterft, niet woedend worden als een dief je besteelt, niet bang worden als je leven bedreigd wordt. Geen enkel natuurlijk wezen heeft dit vermogen anders te reageren als zijn natuur hierin. In die zin is de werkelijkheid zien voor wat hij werkelijk is, werkelijk bovennatuurlijk.

Maar zoals Nico zegt ligt succes hierin in de dagelijkse beoefening, niet te gespannen (niet iets willen foceren dat je niet kan forceren, niet willen grijpen naar resultaat), niet te los (je kan wel door je vastberadenheid en niet aflatendheid dat wat niet geforceerd kan worden meer kans geven). En ook in het kleine eren, daar begint het allemaal en dan mag je de grootste intenties hebben, dit of dat te willen bereiken, zelfs al wil je dat niet voor jezelf, voor voor alle levende wezens, dan nog is het is in je kleine dagelijkse leven waar deze intenties zichtbaar worden. Als je ze daar niet vorm krijgt, zal je ze nergens vorm krijgen.

Groeten.

Dorje.

• Sangha Ouderling
« Reactie #10 Gepost op: 08-02-2020 00:16 »

Citaat 2
Citaat
[size=0px]Wanneer ik naar het woord Dhamma/Dharma kijk dan wil dit levensdoel betekenen, maar in een religieuze context is dit doel altijd bovennatuurlijk, dus niet gericht op wereldse doelen, maar gericht op een bovennatuurlijk doel.[/size]

Dat is een voor mij onbekende betekenis van dhamma.

In de diverse woordenboeken die ik heb geraadpleegd, staat:

Dhamma: 1. letterlijk: de ‘drager’, aard van een ding, norm, wet, recht, leerstelling; 2. rechtvaardigheid, oprechtheid, deugdzaamheid, moraal, kwaliteit; 3. leer van de Boeddha; 4. verschijnsel, ding, gebeurtenis, feit; 5. natuur, aard, toestand. (sabbe dhammā aniccā: alle verschijnselen zijn vergankelijk). - Dhamma omvat ook het niet-ontstane, Nibbana.
      Dhamma in de betekenis van: leer van de Boeddha. De Dhamma is diep, subtiel, precies, veelomvattend en systematisch. Het is helemaal niet gemakkelijk die leer ineens te begrijpen. De woorden kunnen vertaald worden, maar de bedoeling, de betekenis ervan moet soms uitgelegd worden.
    Er zijn drie fasen te onderscheiden bij de leer: 1) pariyatta, het van buiten leren van de leer; 2) patipatti, het navolgen of beoefenen van de leer; 3) pativedha, het doordringen en verwerkelijken van de leer.

NB. Dhammas (meervoud) betekent: objecten van de geest, opvattingen, meningen en theorieën.

Vriendelijke groet
Nico

In de engelse wikipedia kan ik het volgende vinden.

Citaat
Dharma omvat ideeën zoals plicht, rechten, karakter, roeping, religie, gewoonten en alle gedragingen die als passend, correct of moreel rechtvaardig worden beschouwd.

ik benadruk hier de betekenis van plicht en roeping.
Jou plicht in het leven. Jou roeping.  Jou levensopdracht. De levenstaak. Levensdoel.
Maar dan in een religieus kader.

Citaat
In de vroegste teksten en oude mythen van het hindoeïsme betekende dharma de kosmische wet, de regels die het universum uit chaos creëerden.

Ook kan ik het volgende terugvinden :
Citaat
Ghose, S. Radhakrishnan en anderen. Volgens Radhakrishnan is dharma "bestaan ​​in overeenstemming met de waarheid der dingen of in harmonie met die waarheid die het universum ondersteunt, beheerst en omvat". Het volgen van iemands dharma betekent trouw zijn aan het aangeboren karakter, omdat dharma de belichaming van de waarheid in het leven is.

Aldus kom ik tot de conclusie :

In religieuze zin gaat dharma  over de levensplicht, levensopdracht  tov datgene dat  Kosmisch van aard is.=groter dan groot

Als we spreken over onze opdracht mbt onze relaties, dan is dharma een correcte relatie dus :

Harmonie in relatie met zichzelf.
Harmonie in relatie met de anderen .
harmonie in relatie met het universum, kosmos. (=religie toont de weg naar) = harmonie in relatie met datgene dat boven het natuurlijke staat.=in harmonie zijn met het kosmische doel, maar je kunt ook zeggen kosmische wet.

« Laatst bewerkt op: 08-02-2020 00:23 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #11 Gepost op: 08-02-2020 16:01 »
Hmmm.. ik zie hier nogal wat ruis opduiken, sorry.

Wikipedia (Engels) is heel duidelijk over Dharma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dharma#Buddhism

De vertaling van

Citaat
Jou plicht in het leven. Jou roeping.  Jou levensopdracht. De levenstaak. Levensdoel.

Komt naar het zich laat aanzien uit het generieke Wikipedia-artikel over Dhamma/Dharma. En dat is de HINDOE context. Hindoes hebben een behoorlijk andere betekenins van Dharma dan boeddhisten.

Dus deze NL versie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dharma

De boeddhistische versie is dan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dhamma

Een boeddhist heeft écht niets met roeping, levenstaak, levensdoel; dat zijn allemaal dingen die 'van buitenaf' (door Brahma of God ofzo) opgelegd kunnen zijn en door de hindoe-gemeenschap dan bewaakt worden. Een boeddhist wil door inspiratie van Boeddha en Sangha/spirituele gemeenschap de Dharma volgen. En dat is primair een levenswijze. Met als doel een beter mens te worden, en misschien zelfs stapjes richting Verlichting in dit leven of eventuele volgende levens te maken. Misschien dat je dat wel een 'levensdoel' kunt noemen maar zeker geen opdracht, roeping of taak; zelfs wie in Mahayana-zin de inspiratie heeft een Bodhisattva te worden zal dat niet in die termen van roeping of taak benoemen. Dat wordt weer veelteveel iets dat door een gemeenschap opgelegd kan worden, net zoals Hindoeisme ernaar neigt je leven van wieg tot graf te plannen. Maximaal zou je kunnen zeggen dat een echte boeddhist door de Inspiratie van Boeddha zich als doel stelt beter te worden...

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #12 Gepost op: 08-02-2020 17:54 »
Dank voor de verduidelijking Ujukarin!

Maximaal zou je kunnen zeggen dat een echte boeddhist door de Inspiratie van Boeddha zich als doel stelt beter te worden...

Of misschien zich voorhoud om een deugdzaam leven te leiden.

• Sangha Ouderling
« Reactie #13 Gepost op: 08-02-2020 20:30 »
Hmmm.. ik zie hier nogal wat ruis opduiken, sorry.

Wikipedia (Engels) is heel duidelijk over Dharma:

https://en.wikipedia.org/wiki/Dharma#Buddhism

De vertaling van

Citaat

Komt naar het zich laat aanzien uit het generieke Wikipedia-artikel over Dhamma/Dharma. En dat is de HINDOE context. Hindoes hebben een behoorlijk andere betekenins van Dharma dan boeddhisten.

Dus deze NL versie

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dharma

De boeddhistische versie is dan

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dhamma

Een boeddhist heeft écht niets met roeping, levenstaak, levensdoel; dat zijn allemaal dingen die 'van buitenaf' (door Brahma of God ofzo) opgelegd kunnen zijn en door de hindoe-gemeenschap dan bewaakt worden. Een boeddhist wil door inspiratie van Boeddha en Sangha/spirituele gemeenschap de Dharma volgen. En dat is primair een levenswijze. Met als doel een beter mens te worden, en misschien zelfs stapjes richting Verlichting in dit leven of eventuele volgende levens te maken. Misschien dat je dat wel een 'levensdoel' kunt noemen maar zeker geen opdracht, roeping of taak; zelfs wie in Mahayana-zin de inspiratie heeft een Bodhisattva te worden zal dat niet in die termen van roeping of taak benoemen. Dat wordt weer veelteveel iets dat door een gemeenschap opgelegd kan worden, net zoals Hindoeisme ernaar neigt je leven van wieg tot graf te plannen. Maximaal zou je kunnen zeggen dat een echte boeddhist door de Inspiratie van Boeddha zich als doel stelt beter te worden...

With folded palms,

<Ujukarin>

Ik denk dat :
Boeddha sprak helemaal niet ten aanzien van boeddhisten. Zijn tijdgenoten waren geen boeddhisten.
Dus als we woorden onderzoeken die men in de pali canon gebruikt, kan men niet langs het gegeven dat die woorden een bepaalde betekenis heeft in die tijd en cultuur.

Nu dit is een aparte discussie dat niet zozeer te maken heeft met het onderwerp. Het woord Dharma kent geen equivalent in onze cultuur, en een  discussie over het begrip lijkt me dan ook een eindeloze discussie. Maar ik zoek geen eindeloze discussies, ik zoek bevrijding.

Ik wou gewoon uitleggen dat ik op basis van woordanalyse tot de conclusie kom dat er inderdaad sprake is van bovennatuurlijke bevrijding in het boeddhisme, wat niets te maken heeft met een geestenwereld of een entiteit of een bovenaards wezen dat voor bevrijding zorgt.

Maar juist dat het boeddhisme in overeenstemming is met de meest oude betekenis (voordat het boeddhisme bestond) van het woord dharma namelijk kosmische wet.
Je kunt ook een ander woord gebruiken, namelijk waarheid. En dat de waarheid een ondoorgrondelijk, groter dan groot aspect heeft, niet door de menselijke geest te vatten.
Maar dat we ons daar niet teveel moeten mee bezig houden.

Citaat
Waarbij het boeddhisme stelt, dat je je niet teveel zorgen moet maken over dat bovennatuurlijke doel, dat je je visie hieromtrent moet loslaten omdat je visie hieromtrent toch nooit correct is, en meer zelfs een belemmering zal zijn.Maar dat je in eerste instantie, de gewone aardse weg = middenweg, dient te volgen, de rest is voor later.

Voor mij is het interessanter om te weten dan een discussie te voeren is, hoe jij de uiteindelijke bevrijding ziet ?
Is er voor jou sprake van bovennatuurlijke bevrijding ? En wat versta jij onder bovennatuurlijk. ? En hoe sta jij er tegenover ?
Want het is toch belangrijk om te toetsen hoe anderen die zich boeddhist noemen daar over denken.
We kunnen het toch mededelen, zonder dat het noodzakelijk een oeverloze discussie brengt.

« Laatst bewerkt op: 08-02-2020 20:32 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #14 Gepost op: 08-02-2020 21:11 »

Ik denk dat :
Boeddha sprak helemaal niet ten aanzien van boeddhisten. Zijn tijdgenoten waren geen boeddhisten.
Dus als we woorden onderzoeken die men in de pali canon gebruikt, kan men niet langs het gegeven dat die woorden een bepaalde betekenis heeft in die tijd en cultuur.
Ik ben bang dat je dan erg glad ijs betreedt. Ze waren namelijk ook beslist geen Hindoes in de huidige betekenis van het woord, dus je erbij slepen van Dharma in de modern-hindoeistische betekenis is onverstandig. De religie destijds wordt ook wel Klassiek Brahmanisme genoemd, vandaaruit ontwikkelde zich later (o.a. door invloed van Vedanta) het huidige hindoeïsme.

Citaat
Nu dit is een aparte discussie dat niet zozeer te maken heeft met het onderwerp. Het woord Dharma kent geen equivalent in onze cultuur, en een  discussie over het begrip lijkt me dan ook een eindeloze discussie. Maar ik zoek geen eindeloze discussies, ik zoek bevrijding.

Ik wou gewoon uitleggen dat ik op basis van woordanalyse tot de conclusie kom dat er inderdaad sprake is van bovennatuurlijke bevrijding in het boeddhisme, wat niets te maken heeft met een geestenwereld of een entiteit of een bovenaards wezen dat voor bevrijding zorgt.

Maar juist dat het boeddhisme in overeenstemming is met de meest oude betekenis (voordat het boeddhisme bestond) van het woord dharma namelijk kosmische wet.
Je kunt ook een ander woord gebruiken, namelijk waarheid. En dat de waarheid een ondoorgrondelijk, groter dan groot aspect heeft, niet door de menselijke geest te vatten.
Maar dat we ons daar niet teveel moeten mee bezig houden.

Ja en dat punt bestrijd ik. Boeddhistische dharma heeft wel degelijk te maken met een bepaalde Waarheid, met bijvoorbeeld de kosmische wetmatigheid van Paticca-Samutpada (afhankelijk ontstaan), maar dat is toch wel wat anders dan de destijds geldende meningen erover. De Boeddha werd niet voor niets als een vernieuwer gezien  :P
Die kosmische wet van destijds bijvoorbeeld bepaalde dat wat de Sterren voor je bepaald hadden, en je Kaste, de loop van de rest van je leven bepaalden. Erg fatalistisch en in essentie negatief. Daartegenover stelt Boeddha een totaal ander inzicht van eigen verantwoordelijkheid en zelfbeschikking; waardoor je dan weer échte kosmische wetten leert ontdekken zoals wie-goed-doet-goed-ontmoet (in dit leven, niet pas in een hiernamaals) en Metta en Wijsheid als hoekstenen van je leven.

Natuurlijk gaat het niet alleen om iemands overtuiging-van-waaruit-gehandeld wordt maar vooral om het handelen zelf. Begin volgende week plaats ik op boeddhistisch dagblad weer een praatje daarover n.a.v. de Kalama-soetra. Maar echt serieus boeddhistisch handelen betekent dat jouw menselijke geest gaandeweg wél die karmische afhankelijkheden gaat vatten, dus buiten zijn eigen huidige beperkingen uitgroeit...

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #15 Gepost op: 08-02-2020 21:33 »
dus buiten zijn eigen huidige beperkingen uitgroeit...

With folded palms,

<Ujukarin>

Ja, en dus de vraag binnen dit topic is, tot op welke hoogte ? tot welk niveau ?

Kan dit uitgroeien voor jou tot het bovennatuurlijke niveau ? waarbij the sky the limit is.
of neen, steeds binnen het menselijke kader ?

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #16 Gepost op: 08-02-2020 22:42 »

Ja, en dus de vraag binnen dit topic is, tot op welke hoogte ? tot welk niveau ?

Kan dit uitgroeien voor jou tot het bovennatuurlijke niveau ? waarbij the sky the limit is.

Boeddha was de Hoogste, zelfs boven het niveau van Brahma c.s. Dus hij kende niet zoiets als menselijk versus bovenmenselijk.

Dus in principe (....) kan ieder van ons dat niveau bereiken. Over hoeveel levens dat iemand als mij en jou gaat kosten hebben we het maar even niet, toch?  :D

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #17 Gepost op: 08-02-2020 23:29 »

Boeddha was de Hoogste, zelfs boven het niveau van Brahma c.s. Dus hij kende niet zoiets als menselijk versus bovenmenselijk.

Dus in principe (....) kan ieder van ons dat niveau bereiken. Over hoeveel levens dat iemand als mij en jou gaat kosten hebben we het maar even niet, toch?  :D

With folded palms,

<Ujukarin>

[size=78%]Had boeddha volgens jou bovennatuurlijke gaven ? [/size]

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #18 Gepost op: 09-02-2020 08:36 »
Citaat van: ujukarin

With folded palms,

<Ujukarin>

Had boeddha volgens jou bovennatuurlijke gaven ?

De vraag stellen is hem beantwoorden ;-) In vele Pali soetras (laten we de Mahayana nog maar even er buiten laten) wordt aan Boeddha alle gedragingen voorgeschreven, met concrete voorbeelden, die in de Indiase mythologie gewoonlijk aan de Goden toegekend worden. Meer basale zaken  8) zoals door de lucht vliegen en helderziendheid, en geavanceerde stuff zoals praten met overledenen, iemands vorige levens inzien en diens toekomst voorspellen etc etc. Het scheppen van de wereld zoals de God der woestijnreligies gedaan schijnt te hebben (in 7 dagen of hoe dan ook) valt er buiten simpelweg omdat het niet in de Indiase mythologie past.
Dus ja, hij was in jouw termen zeker bovenmenselijk/bovennatuurlijk?

With folded palms,

<Ujukarin>

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 09-02-2020 11:16 »
Citaat van: ujukarin

With folded palms,

<Ujukarin>

Had boeddha volgens jou bovennatuurlijke gaven ?

De vraag stellen is hem beantwoorden ;-) In vele Pali soetras (laten we de Mahayana nog maar even er buiten laten) wordt aan Boeddha alle gedragingen voorgeschreven, met concrete voorbeelden, die in de Indiase mythologie gewoonlijk aan de Goden toegekend worden. Meer basale zaken  8) zoals door de lucht vliegen en helderziendheid, en geavanceerde stuff zoals praten met overledenen, iemands vorige levens inzien en diens toekomst voorspellen etc etc. Het scheppen van de wereld zoals de God der woestijnreligies gedaan schijnt te hebben (in 7 dagen of hoe dan ook) valt er buiten simpelweg omdat het niet in de Indiase mythologie past.
Dus ja, hij was in jouw termen zeker bovenmenselijk/bovennatuurlijk?

With folded palms,

<Ujukarin>
Zelf heb ik niet zo'n moeite met het bovennatuurlijke. Maar eigenlijk kan ik er niets zinnigs over zeggen.

Tegelijkertijd is het verdacht, en overweeg ik eerder om de mythische verhalen te zien  als metaforen. Alsook als propaganda.
Het is verdacht omdat er toch zoveel boeddhisten in de wereld zijn, en toch geen objectieve bewijzen.
Dus metaforen om te benadrukken wat voor een uitzonderlijke leraar hij was.
Propaganda , alle andere religies hebben wel toverkunsten, dus een religie zonder toverkunsten is onbetrouwbaar, want de andere belooft toverkunsten. dus onze boeddha moet ook toverkunsten hebben, want anders gaat de godsdienst toch niet groeien .

Dus ik zie het boeddhisme toch eerder als; de levenswijze die ons naar levensvervulling voert. (innerlijke harmonie, innerlijke rust)(in dit leven.)

of de levenswijze (regels, aandachtspunten, ) die ons naar bevrijdt van datgene dat niet in overeenstemming is met onze waarachtige zelf.
Dus bevrijding van list, leugens, zelfbedrog, gemeenheid, boosaardigheid,  enz.

Ik denk wel dat er zoiets bestaat als bovennatuurlijke bevrijding.
Jij noemt het :
Citaat
Dus in principe (....) kan ieder van ons dat niveau bereiken. Over hoeveel levens dat iemand als mij en jou gaat kosten hebben we het maar even niet, toch?

Maar ik ben voorzichtiger, ik heb geen enkel idee wat het is, of zou kunnen zijn, maar het is iets in een zeer verre toekomst, mijn taak in dit leven is realiseren van levensvervulling, bevrijding van list, leugens, zelfbedrog, gemeenheid, boosaardigheid, enz.
« Laatst bewerkt op: 09-02-2020 11:19 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #20 Gepost op: 09-02-2020 11:32 »
Zelf heb ik niet zo'n moeite met het bovennatuurlijke. Maar eigenlijk kan ik er niets zinnigs over zeggen.

Tegelijkertijd is het verdacht, en overweeg ik eerder om de mythische verhalen te zien  als metaforen. Alsook als propaganda.
Het is verdacht omdat er toch zoveel boeddhisten in de wereld zijn, en toch geen objectieve bewijzen.
Dus metaforen om te benadrukken wat voor een uitzonderlijke leraar hij was.
Propaganda , alle andere religies hebben wel toverkunsten, dus een religie zonder toverkunsten is onbetrouwbaar, want de andere belooft toverkunsten. dus onze boeddha moet ook toverkunsten hebben, want anders gaat de godsdienst toch niet groeien .

Dus ik zie het boeddhisme toch eerder als; de levenswijze die ons naar levensvervulling voert. (innerlijke harmonie, innerlijke rust)(in dit leven.)

of de levenswijze (regels, aandachtspunten, ) die ons naar bevrijdt van datgene dat niet in overeenstemming is met onze waarachtige zelf.
Dus bevrijding van list, leugens, zelfbedrog, gemeenheid, boosaardigheid,  enz.

Ik denk wel dat er zoiets bestaat als bovennatuurlijke bevrijding.
Jij noemt het :
Citaat
Dus in principe (....) kan ieder van ons dat niveau bereiken. Over hoeveel levens dat iemand als mij en jou gaat kosten hebben we het maar even niet, toch?

Maar ik ben voorzichtiger, ik heb geen enkel idee wat het is, of zou kunnen zijn, maar het is iets in een zeer verre toekomst, mijn taak in dit leven is realiseren van levensvervulling, bevrijding van list, leugens, zelfbedrog, gemeenheid, boosaardigheid, enz.
Dat mag allemaal. Kern van boeddhisme is dat de resultaten in DIT leven toetsbaar/meetbaar zijn voor jezelf en anderen. 'Ehipassiko' dus. En dat begint op gewoon psychologisch niveau, maar zou wel langzaam dieper moeten gaan. Toen ik op een retraite enkele jaren terug vertelde dat ik door meditatie een toch wel ietsje beter mens geworden was, en dat collega's op het werk bijvoorbeeld zagen dat mijn woedebuien weg waren, vroeg een cursist 'had dat niet gewoon met een cursusje Anger Management gekund'? En dat was de spijker op de kop - ik had naar mijn gevoel te weinig aan lapwerk van psychologen, aan trucjes leren, en wilde beduidend dieper gaan.
Dat je daarnaast misschien wat beter leert omgaan met de niet-objectiveerbare zaken op de wereld, met dat 'meer tussen hemel en aarde' waar ook het halverwege de draad gelinkte interview met enige lama's en acarya's over gaat, is een mooie bonus. Maar die zaken zullen altijd in essentie subjectief blijven (ook al zien tientallen mensen tegelijk dat 'wonder', zoals een keiharde steen die plotseling een handafdruk krijgt) en blijven vanuit boeddhisme gezien bijzaak geen hoofdzaak...

With folded palms,

<Ujukarin>
PS In India is dat bovennatuurlijke iets belangrijker, en als ik daar les geef zoals later dit jaar weer gaat gebeuren pas ik de stijl ook iets aan. Maar ook daar is voor mij bovennatuurlijk altijd gekoppeld aan eigen ethisch gedrag, en moet je dus primair aan dat gedrag werken....

• Sangha Ouderling
« Reactie #21 Gepost op: 09-02-2020 13:59 »
En dat begint op gewoon psychologisch niveau, maar zou wel langzaam dieper moeten gaan. Toen ik op een retraite enkele jaren terug vertelde dat ik door meditatie een toch wel ietsje beter mens geworden was, en dat collega's op het werk bijvoorbeeld zagen dat mijn woedebuien weg waren, vroeg een cursist 'had dat niet gewoon met een cursusje Anger Management gekund'? En dat was de spijker op de kop - ik had naar mijn gevoel te weinig aan lapwerk van psychologen, aan trucjes leren, en wilde beduidend dieper gaan.

With folded palms,

<Ujukarin>

Ik denk dat het overwinnen op de schijnbare zinloosheid van het bestaan, het overwinnen van fundamentele onrust en onbevredigbare honger, Net nog meer is dan louter Anger Management. En dan komen op het gebied van religie, waar leef ik voor, wat is het waard om voor te leven en sterven. 

Ik denk niet dat de woorden die Boeddha gebruikte een zoveel andere betekenis had dan de gangbare betekenis in zijn tijd. Maar wel zaken benadrukte die reeds in zijn tijd bekend waren; je geen slaaf moet zijn van de religie, geen slaafs gehoorzamen aan de religie om iets te verkrijgen in een verre toekomst. Maar juist dat de transformatie reeds in het eigen leven kan plaatsvinden.
En dat deze transformatie juist in overeenstemming is met mezelf. Als ik mijn zelfbedrog overwin, ben ik niet minder mezelf, maar meer.
« Laatst bewerkt op: 09-02-2020 14:06 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #22 Gepost op: 10-02-2020 13:35 »
Ik denk dat het overwinnen op de schijnbare zinloosheid van het bestaan, het overwinnen van fundamentele onrust en onbevredigbare honger, Net nog meer is dan louter Anger Management. En dan komen op het gebied van religie, waar leef ik voor, wat is het waard om voor te leven en sterven.

Het boeddhisme bied je wel een sluitende denkwijze die de existentiële vragen beantwoord, en je een zekere zingeving en motivatie geeft daarbinnen. En dat is op een zeker vlak ook de kern van alle religies, en het punt waarop religie en filosofie samengaan.

Maar ik zou niet hopen dat de meeste mensen daarnaar zoeken, want zo een sluitend geheel is ook tegelijkertijd een gevangenis, een einde van de zoektocht. Eigenlijk waar men naar zou moeten zoeken is de vrijheid. Vrijheid van gehecht zijn aan van alles, vrijheid begint in je gedachten.

• Sangha Ouderling
« Reactie #23 Gepost op: 10-02-2020 17:34 »

Het boeddhisme bied je wel een sluitende denkwijze die de existentiële vragen beantwoord, en je een zekere zingeving en motivatie geeft daarbinnen. En dat is op een zeker vlak ook de kern van alle religies, en het punt waarop religie en filosofie samengaan.

Maar ik zou niet hopen dat de meeste mensen daarnaar zoeken, want zo een sluitend geheel is ook tegelijkertijd een gevangenis, een einde van de zoektocht. Eigenlijk waar men naar zou moeten zoeken is de vrijheid. Vrijheid van gehecht zijn aan van alles, vrijheid begint in je gedachten.

Vrijwel iedereen ontmoet in zijn leven de duisternis in  voelen en denken. Het is op die momenten dat een mens op zoek gaat naar zingeving en motivatie.  Wat in vele gevallen enkel een uitweg zoeken is van dit duistere voelen en denken.
Slechts een kleine groep mensen in onze westerse wereld zal zich aangesproken voelen voor het grote pakket dat godsdienst en religie heeft te bieden op het vlak van zingeving en motivatie. En als je dan ziet hoeveel alternatieven er zijn, en zelfs binnen het boeddhisme zie je de bomen niet meer door het bos.
In het begin zoeken mensen simpel en eenvoudig. Snel en efficiënt, hier en nu, vandaag.
De nood die ik ervaar is nu.

Na een tijd hebben velen  wel door dat het niet simpel en eenvoudig kan, dat snel en efficiënt,hier en nu , eigenlijk onrealistisch is.
Dat het een langdurig, levenslang proces is.
Dat je moet loslaten, dat je het midden dient te zoeken, evenwicht, balans, en dan schijnt er toch iets van vrijheid.

En wanneer je dan voor jezelf een zekere bevestiging heeft gerealiseerd, dan kan je verder op weg gaan, en verder tot ontwikkeling komen. Waarbij, hoe meer je weet, tegelijkertijd ook hoe minder je weet is. En sommigen noemen dit geloof, en anderen noemen dit vertrouwen.
« Laatst bewerkt op: 10-02-2020 18:17 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #24 Gepost op: 12-02-2020 19:28 »
Ujukarin, Nico, Dorje,

jullie als boeddhisten, binnen een traditie.
Ben ik in overeenstemming met jullie tradities wanneer ik zeg.

Het enige bovennatuurlijke dat er bestaat is de Dharma.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Sangha Ouderling
« Reactie #25 Gepost op: 13-02-2020 10:24 »
Ujukarin, Nico, Dorje,

Ja als je bedoelt 'echt structureel bovennatuurlijke'. Al die andere dingen zoals magische krachten (Siddhis) zijn weliswaar bovennatuurlijk maar in hun kern bijzaak, ze hebben weinig te maken met echte Dharma al kunnen ze wel ten dienste van Dharma gebruikt worden. (Zoals lama's ook i.h.a. zullen doen).

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #26 Gepost op: 13-02-2020 11:48 »
Ujukarin, Nico, Dorje,

Ik zou het eerder zo formuleren:

Het enige bovennatuurlijke dat van belang is voor de Dharma, is de Dharma zelf.

Dan past het schoentje altijd, zo heb ik het gevoel.
En dan sluit het ook niet uit dat er bovennatuurlijke zaken bestaan die andere belangen kunnen dienen, maar die meestal niet in lijn zijn met de Dharma.

P.s. Ik zie mijzelf niet meer echt als een boeddhist binnen een bepaalde traditie, maar zie mij wel nog steeds passen binnen verschillende tradities.

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #27 Gepost op: 13-02-2020 16:23 »
citaat:

//////////////

Beste,

Bovennatuurlijk is in de Theravada traditie het volgende:

de bovennatuurlijke krachten (abhiññā). Zij worden verdeeld in
(a) vijf wereldse krachten, en (b) één boven-wereldse kracht.

De vijf wereldse krachten kunnen verkregen worden door uiterste perfectie in de vierde meditatieve concentratie. Het zijn: (1) magische krachten; (2) goddelijk oor (helderhorendheid); (3) het doordringen van de geest van anderen (gedachten lezen); (4) goddelijk oog (helderziendheid); (5) herinnering aan voorgaande levens.

Het streven naar de magische krachten (iddhi patihariya) werd door de Boeddha verworpen omdat het verkeerd begrepen kon worden als zwarte kunst (gandhārī). Wonderen zoals door de lucht vliegen of over water lopen kunnen door iedereen geleerd worden.

Gedachten lezen (adesana patihariya) kan worden misverstaan als praktijk van cintāmani, spreuken. En gedachten lezen bestaat ook bij anderen.

Maar de vaardigheid van onderwijzen (anusansani patihariya), en wel onderricht in deugdzaamheid, concentratie en inzicht welk uiteindelijk leidt naar de uitdoving van de smetten (āsavas) werd door de Boeddha aanbevolen. (D.11)

b) De bovenwereldse krachten worden verkregen door volledig inzicht, d.w.z. uitdoving van alle smetten. Dit is het verwerkelijken van arahantschap, heiligheid.

Met het “bovenwerelds pad”  wordt aangeduid dat iemand één van de vier niveaus van heiligheid heeft bereikt, met nibbāna als object.
     En met “bovenwereldse sfeer” wordt de sfeer van heiligheid aangeduid. Deze sfeer kan verdeeld worden in vier niveaus van (bovenwerelds) pad (magga) en vervulling (phala):
1. Pad en vervulling van het in de stroom treden (sotapatti).
2. Pad en vervulling van eenmaal-wederkeer (sakadagami).
3. Pad en vervulling van de niet-meer-wederkerende (anagami).
4. Pad en vervulling van de volmaakte heilige (arahant).

Bovennatuurlijke krachten kunnen schadelijk zijn tenzij iemand de hogere niveaus van de paden van heiligheid heeft bereikt. (M.68)

Met vriendelijke groet
Nico
« Laatst bewerkt op: 13-02-2020 18:27 door nico70+ »

• Sangha Ouderling
« Reactie #28 Gepost op: 14-02-2020 22:06 »
citaat:

//////////////

Beste,

Bovennatuurlijk is in de Theravada traditie het volgende:

de bovennatuurlijke krachten (abhiññā). Zij worden verdeeld in
(a) vijf wereldse krachten, en (b) één boven-wereldse kracht.

De vijf wereldse krachten kunnen verkregen worden door uiterste perfectie in de vierde meditatieve concentratie. Het zijn: (1) magische krachten; (2) goddelijk oor (helderhorendheid); (3) het doordringen van de geest van anderen (gedachten lezen); (4) goddelijk oog (helderziendheid); (5) herinnering aan voorgaande levens.

Het streven naar de magische krachten (iddhi patihariya) werd door de Boeddha verworpen omdat het verkeerd begrepen kon worden als zwarte kunst (gandhārī). Wonderen zoals door de lucht vliegen of over water lopen kunnen door iedereen geleerd worden.

Gedachten lezen (adesana patihariya) kan worden misverstaan als praktijk van cintāmani, spreuken. En gedachten lezen bestaat ook bij anderen.

Maar de vaardigheid van onderwijzen (anusansani patihariya), en wel onderricht in deugdzaamheid, concentratie en inzicht welk uiteindelijk leidt naar de uitdoving van de smetten (āsavas) werd door de Boeddha aanbevolen. (D.11)

b) De bovenwereldse krachten worden verkregen door volledig inzicht, d.w.z. uitdoving van alle smetten. Dit is het verwerkelijken van arahantschap, heiligheid.

Met het “bovenwerelds pad”  wordt aangeduid dat iemand één van de vier niveaus van heiligheid heeft bereikt, met nibbāna als object.
     En met “bovenwereldse sfeer” wordt de sfeer van heiligheid aangeduid. Deze sfeer kan verdeeld worden in vier niveaus van (bovenwerelds) pad (magga) en vervulling (phala):
1. Pad en vervulling van het in de stroom treden (sotapatti).
2. Pad en vervulling van eenmaal-wederkeer (sakadagami).
3. Pad en vervulling van de niet-meer-wederkerende (anagami).
4. Pad en vervulling van de volmaakte heilige (arahant).

Bovennatuurlijke krachten kunnen schadelijk zijn tenzij iemand de hogere niveaus van de paden van heiligheid heeft bereikt. (M.68)

Met vriendelijke groet
Nico

Ik heb me niet goed uitgedrukt. Ik heb het mbt de Dharma niet over die bovennatuurlijke krachten. Ik had het beter niet onder deze topic gepost.

Ik zal er later op terugkomen.
« Laatst bewerkt op: 14-02-2020 22:56 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #29 Gepost op: 14-02-2020 22:13 »
Op spiritueel vlak is er nog een andere vorm van bovennatuurlijke bevrijding.

ik lees op de site van nico moonen.

Een van de vele methoden die naar het Doodloze, naar het hoogste heil voeren, is het overdenken van de grote deugden, verdiensten en verheven eigenschappen van de Boeddha.

Indien het klopt moet er dus een kracht zitten in het overdenken van de grote deugden, verdiensten en verheven eigenschappen van de Boeddha. Een kracht die het gemoed kan transformeren tot het hoogste heil.

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
« Reactie #30 Gepost op: 15-02-2020 06:34 »
Citaat
ik lees op de site van nico moonen.
Een van de vele methoden die naar het Doodloze, naar het hoogste heil voeren, is het overdenken van de grote deugden, verdiensten en verheven eigenschappen van de Boeddha.

Indien het klopt moet er dus een kracht zitten in het overdenken van de grote deugden, verdiensten en verheven eigenschappen van de Boeddha. Een kracht die het gemoed kan transformeren tot het hoogste heil.

////////////////

Beste

Ik was een beetje kort bij de vermelding van het “bovenwerelds pad”  en de “bovenwereldse sfeer”.

Door het overdenken van de grote deugden en verheven eigenschappen van de Boeddha krijgt men een groot vertrouwen in de Boeddha.

Wie naar de Boeddha luistert en in hem vertrouwen stelt, dat zal hem of haar lang tot heil en geluk strekken. (M.34; zie ook S.XXII.85, 109, 110, 117, 122) En degenen die genoeg toewijding hebben voor de Boeddha, zij gaan een hemelse sfeer tegemoet. (M.22) - Zij behoren tot degenen die vertrouwen hebben.

En zij die vertrouwen hebben en ook de leer navolgen, – zij allen gaan de Verlichting tegemoet, zij zullen veilig aan de andere oever aankomen. (M.34; M.22) - Zij zijn de navolgers van de leer.

Maar deze mensen hebben het pad van de edelen nog niet betreden. Zij hebben het ontwikkelingsniveau bereikt dat onmiddellijk vóór stroomintrede is. (A.IX.10)

Bovennatuurlijke eigenschappen krijgt men als men op het pad van heiligheid is, vanaf stroomintrede tot en met volmaakte heiligheid.

1. De in de stroom getredene, de Sotapanna heeft geen enkele twijfel meer wat betreft de Boeddha, Dhamma en Ariyasangha. Hij heeft een onwankelbaar vertrouwen.
2. Verder is hij vrij van de smet van bijgeloof, en van gehechtheid aan regels en rituelen.
3. Ook is hij gedeeltelijk vrij van geloof in persoonlijkheid, de verkeerde opvatting dat geestlichamelijkheid iets zelfstandigs is, gebaseerd op de idee van een "ik".

Bij de Sakadagami, de eenmaal wederkerende, komen geen bovennatuurlijke vermogens erbij, maar door het pad van eenmaal wederkeer wordt men bijna vrij van persoonlijkheidsvisie, begeerte naar zintuiglijk genot, en kwaadwil.

Door het pad van niet wederkeer worden nog meer smetten opgeheven, maar specifieke bovennatuurlijke krachten die erbij komen, worden niet genoemd.

4. Door het pad van volmaakte heiligheid is onwetendheid helemaal overwonnen. De mening 'ik ben', het geloof in persoonlijkheid is geheel en al verdwenen.
5. En alle soorten van begeerte, met inbegrip van het verlangen naar bestaan in de fijnstoffelijke en de onstoffelijke sferen zijn vernietigd.
6. Ook is men dan vrij van de hogere boeien eigendunk, verwaandheid, en rusteloosheid.

Deze zes bovennatuurlijke vermogens zijn er in de bovenwereldse sfeer. Zij hebben dus te maken met heiligheid.

En nog een aanvulling uit Sutta Nipata I. 4, vers 77, noot 76.

"vertrouwen vormt de basisvoorwaarde, namelijk naar beneden staat het vast als wortel van de zedelijke discipline, naar boven laat het de kiem van kalmte van geest en inzicht (samatha-vipassanā) ontstaan."

Met vriendelijke groet
Nico
« Laatst bewerkt op: 15-02-2020 08:38 door nico70+ »

Laatste berichten

[Sereniteit] Re: Verzet by Bodhiboom Gisteren om 17:08
[Sereniteit] Re: Verzet by one but not the same Gisteren om 17:07
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje Gisteren om 16:07
[Sereniteit] Re: Verzet by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 15:09
[Sereniteit] Re: Verzet by bolletje 02-12-2020 23:04