Auteur Topic: stilte en beweging/lawaai, wat ideeen  (gelezen 448 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
stilte en beweging/lawaai, wat ideeen
« Gepost op: 23-10-2019 15:18 »
Pas op: siebisme gevaar! Kans op gekte.

Ik wilde wat overdenkingen met jullie delen over stilte en beweging.

Misschien kunnen jullie dit eens kritisch tegen het licht houden.

Hoe wij de wereld en onszelf ervaren is als op een hoop, een khandha. We ervaren niet alles netjes na elkaar maar meer als alles op een hoop gegooid. Als een netto resultaat. Eerder een soort indruk van allerlei ervaringen samen.

Zoals ik het van Lal begrijp, en die baseert zich vooral op Abhidhamma, is er een soort ononderbroken geestestroom. Binnen deze continue geestesstroom verkeert de geest wisselend in een actieve en inactieve staat. Hierbij moet je bedenken dat bijvoorbeeld tijdens waken de geest in 1 seconde ontzettend vaak (miljarden keren dacht ik) in een inactieve staat verkeert en in een actieve staat. Een actieve staat is een staat van cognitie, van verwerking van zintuiglijke informatie. In een inactieve staat wordt even geen zintuiglijke data verwerkt. Inactieve en actieve momenten wisselen zich razendsnel af. Dit zou de natuur of aard van geest zijn.

De geest zou razendsnel zintuiglijke informatie kunnen verwerken, veel sneller dan het brein de signalen aanvoert. Hierdoor is geest eigenlijk per seconde heel vaak in een inactieve toestand waarin niet actief informatie vanuit de zintuigen wordt verwerkt.

Ik wil jullie eens het volgende voor leggen. Zou het niet zo kunnen zijn dat wij deze inactieve momenten van de geest, netto, ervaren als stilte of als een soort roerloosheid en leegte?

Ik vermoed dat al die inactieve momenten in de geestesstroom samen deze sfeer vormen, zeg maar.  Hoewel ook deze stilte niet iets is wat permanent is, niet constant aanwezig, en zeker niet aanwezig terwijl er cognitie is, kunnen we dit wel zo ervaren. Dit komt denk ik omdat onze ervaringswijze is dat alles op een hoop geveegd wordt zeg maar.

Stilte, roerloosheid, leegte is wellicht de netto sfeer die we ervaren in de geest van de miljarden inactieve momenten van de geest in een seconde. En beweging/lawaai  is de netto sfeer die we ervaren in de geest van de actieve momenten. Hoewel het lijkt dat deze in elkaar verstrengeld worden ervaren, op een hoop, is het de vraag of het echt zo gaat. Is er altijd stilte, ook tijdens lawaai, of is dat ook maar een indruk, slordig, niet echt doordringend in hoe zaken echt gaan en bestaan?

Ik zou jullie dus willen voorleggen, zou het het zo kunnen zijn dat inactieve en actieve momenten twee soorten momenten van en in dezelfde geestesstroom zijn. Het netto effect van inactieve momenten ervaren we als stilte, leegte, roerloosheid. En het netto effect van actieve momenten ervaren we als beweging.

Leegte

• Gast
Re: stilte en beweging/lawaai, wat ideeen
« Reactie #1 Gepost op: 23-10-2019 19:11 »
Is er altijd stilte, ook tijdens lawaai, of is dat ook maar een indruk, slordig, niet echt doordringend in hoe zaken echt gaan en bestaan?

De stilte is er altijd.  Alleen overschreeuwt de mens die vaak met zijn gedeelde waarnemingen en gedachtes.

Citaat
Ik zou jullie dus willen voorleggen, zou het het zo kunnen zijn dat inactieve en actieve momenten twee soorten momenten van en in dezelfde geestesstroom zijn. Het netto effect van inactieve momenten ervaren we als stilte, leegte, roerloosheid. En het netto effect van actieve momenten ervaren we als beweging.

Ik heb geen idee wat je hier schrijft.  De 'hogere' geestesstroom beweegt zich op een subtieler niveau.  Iets als netto effect is er niet.  Door de deling in de mens van "ik en de wereld" komt deze mens in een 'lagere' geestesstroom en merkt de hogere octaven niet op.  (Belangrijk!  Ik gebruik de termen hoger en lager, maar dat is onjuist taalgebruik.  )

Vergelijk het met muziek.  Die bestaat ook uit verschillende toonhoogten.  Voor sommige tonen ben ik doof, die hoor ik dus helemaal niet.  Ik hoor dus andere muziek als iemand die die tonen wel hoort.

De 'hogere' geestesstroom kan de mens behulpzaam zijn bij het ontwikkelen van zichzelf.  Ergo, mijn  mening is dat het zonder die 'hogere' geestesstroom onmogelijk is om je te ontwikkelen.  De gedeelde mens in de 'lagere' geestesstroom zit in een vicieuze cirkel gevangen.  Zijn ongepolijste, grove wereldbeeld bevestigd ook steeds weer dit beeld.  Dat is een selffulfilling prophecy.  Het is lastig om daar uit te komen. 

Overigens is 'stilte'  een verwarrend begrip.  Ik lees wel eens dat mensen dat opvatten als de afwezigheid van gedachten.  Mogelijk is dat dienstbaar in meditaties , dat durf ik niet te zeggen.  Mogelijk dat men zo in contact komt met die 'hogere' geestesstroom.   Maar in principe is de stilte altijd aanwezig.  Want je hebt pas wat aan die 'hogere' geestesstroom in het dagdagelijkse leven.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 23-10-2019 20:03 »
Alles hangt er natuurlijk af van wat je met stilte bedoelt.

Als je er afwezigheid van geluid mee bedoelt, dan is het er niet meer als er geluid is. Als je er een ervaring mee bedoelt, zoals Siebe lijkt te bedoelen, dan is stilte er niet meer als de ervaring ervan er niet meer is. Als je er dat waarin geluid kan onstaan mee bedoeld, dan is het er nog zelfs al is er geluid, zoals ruimte er nog is zelfs als er planeten in ontstaan.

Meer hoeft er volgens mij niet achter gezocht worden.

« Laatst bewerkt op: 23-10-2019 20:20 door Dorje »

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 23-10-2019 20:29 »
Een snelle reactie van mij, gerelateerd aan wat Dorje zegt mogelijk:

Ik heb in meditatie enkele keren mogen ervaren dat stilte van binnen komt. Ik bedoel, ik kan in een bladstille ruimte zitten en toch onrustig zijn. Ik kan geluiden van buiten en van binnen horen en toch stil zijn.

Stilte zit 'm mogelijk in een hoge graad van vermogen los te laten..

Mijn simpele idee deze avond.

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 23-10-2019 21:10 »
Pas op: siebisme gevaar! Kans op gekte.
...

Ik meende toch te hebben gehoord ergens dat de menselijke waarneming snelheid maar rond de 1/100ste van een seconde ligt, dus miljarden keren actief en non-actief in een seconde lijkt mij sterk. Ook heeft de wetenschap wat interessante dingen gezegd over illusie, dat stukken van onze waarnemingen een beetje achteraf in ons hoofd worden samengesteld.

Als je uit actieve momenten beweging opbouwt en uit non-actieve stilte, dan krijg je elke seconde een bepaalde hoeveelheid beweging en stilte, dus het een of het ander gaat overheersen, en je ervaart of ik beweeg of ik ben stil. Bedoel je dat?
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 24-10-2019 12:01 »
Lal maakt een onderscheid tussen verwerkingssnelheid van het brein en de geest. Tussen beide schijnt een enorm verschil te bestaan. De geest kan informatie veel sneller verwerken. Het brein is relatief traag.
Maar als je met je ogen iets waarneemt dan lijkt me gelimiteerd door de snelheid van het verwerken van informatie door de zintuigen, zenuwen en brein.

Eigenlijk roept Lal het beeld op dat alleen een Boeddha de natuur van geest echt kent. Neem bewustzijn.
Er is niet een continue aanwezig bewustzijn wat de hele dag bestaat en iets ziet, iets hoort, proeft etc.
Bewustzijn is discontinue, het ontstaat, bestaat even en valt helemaal weg. Dus, er is een moment visueel bewustzijn en je ziet iets, maar je kunt op dat moment niet iets horen, ruiken, voelen, proeven, of denken.
Er kan nooit meer dan 1 gewaarwording tegelijkertijd zijn.

Hoewel het voor ons lijkt alsof dit allemaal best kan, leert de Abhidhamma dat dit zo niet gebeurt. Een moment visueel bewustzijn ontstaat, bestaat even en verdwijnt. Daarna gaat de geest in een inactieve modus waarin het even geen zintuiglijke informatie verwerkt. Dan kan het zijn dat we iets horen. Zien en horen, of welke bewuste waarneming dan ook, volgt elkaar nooit direct op. Er zijn altijd tussenin momenten dat de geest inactief is. Wat we ervaren is een netto resultaat, een hoop, een khandha aan gevoelens, waarnemingen, bewustzijnsmomenten maar niet de discrete momenten op zich.

Er is dus niet 1 constant aanwezig bewustzijn volgens de leer maar bewustzijnsmomenten rijgen zich aaneen als kralen aan een ketting en tussenin is de geest in een inactieve fase.

De indruk dat 1 en hetzelfde bewustzijn ziet, ruikt, ervaart, heeft mensen ook op het idee gebracht dat dit ene bewustzijn van leven op leven overgaat. Een leerling begreep de leer van de Boeddha zo maar kreeg een flinke reprimande van de Boeddha.

Ik denk dat de indruk van een continu aanwezig bewustzijn ook de basis is van ons geloof in een stabiele entiteit Ik die alles ervaart.

Ons ervaren is een soort netto effect of resultaat van talloze cognitieve en inactieve momenten.
Het is niet dat wij heel precies bewustzijn zien ontstaan en verdwijnen of de momenten heel precies zien dat er geen zintuiglijke informatie wordt verwerkt tijdens waken. Dat gaat in miljardsten van een seconde volgens Lal.

Ik speel met het idee dat wat wij innerlijk ervaren als stilte, het netto ervaren effect is van inactieve momenten. In andere woorden, ook dat zou dan niet constant aanwezig zijn hoewel dat zo lijkt.

Laatste berichten

[Media en Nieuws] Stillwater op Apple TV+ by Bodhiboom 17-09-2020 18:21
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by w-AARDIG 16-09-2020 20:40
[Het gewone leven] Re: Heel de kleur van je hart..... by bolletje 16-09-2020 20:10
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by Dorje 16-09-2020 19:41
[Het gewone leven] Re: Boeddhisme en wereldproblemen by w-AARDIG 16-09-2020 19:01