Auteur Topic: Het nut van weerzin  (gelezen 376 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Het nut van weerzin
« Gepost op: 12-11-2019 19:23 »
Een voorbeeld zou kunnen zijn dat je een weerzin ontwikkelt van een bepaalde levensstijl, zoals je elke zaterdagavond lam drinken en zondagochtend weer ziek zijn. Of weerzin tegen het elke dag maar weer een rol spelen op je werk en mensen rommel verkopen of verleiden. Of weerzin ontwikkelen tegen onwaarachtige beloftes op geluk, vrijheid, etc. zoals in reclames.

Weerzin ontwikkelen en je hierdoor afkeren van dingen is niet perse verkeerd lijkt me.

Sterker, volgens de sutta's en commentaar is dit zelfs het hoogtepunt van inzicht-meditatie. In die zin kun je dus eerder zeggen dat weerzin duidt op inzicht, de zaken zien zoals ze zijn.

Weerzin, je hebt er gewoon geen zin meer in. Boeddha had dit ook. Hij was zijn leven als prins dat alleen maar draaide om genieten ook wel zat. Het is leeg. Weerzin, het zat zijn.

Het nut van weerzin

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
Re: Het nut van weerzin
« Reactie #1 Gepost op: 12-11-2019 20:20 »
Weerzin, walging,
schoon genoeg krijgen
van de rondjes die je draait.
Deksels op je neus.
Met je kop weer tegen
dezelfde muur aanlopen.

Het kan momenten van
inkeer en inzicht opleveren.

Het kan een richting aanwijzer zijn.
« Laatst bewerkt op: 12-11-2019 20:29 door aanwezig »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 12-11-2019 21:08 »
Dat is waar.

Het zet toch wel aan het denken. Maar denken en beschouwen sluiten elkaar wel uit.
;D

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 13-11-2019 14:27 »
In het Engels lees ik over disenchanted raken. Dis-enchanted, onttovert, klopt voor mij heel mooi met de laatste aansporing van de Boedha waarin gesproken wordt over appamada, de negatie van verwaandheid of dronkenschap van de zintuigen.

Relevant: https://www.accesstoinsight.org/lib/thai/suwat/disenchantment.html

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #4 Gepost op: 13-11-2019 18:43 »
Ja dat klopt Maarten. Ik kwam laatst ook deze vijf beschouwingen tegen (losjes vertaald door Google):

Citaat
"Er zijn deze vijf feiten waar je vaak over moet nadenken, of je nu een vrouw of een man bent, leek of geordend. Welke vijf?

"'Ik ben onderhevig aan veroudering, ben niet verder gegaan dan veroudering.' Dit is het eerste feit waar je vaak over moet nadenken, of je nu een vrouw of een man bent, leek of gewijde.

"Ik ben onderworpen aan ziekte, ben niet verder gegaan dan ziekte." ...

"Ik ben onderworpen aan de dood, ben niet verder gegaan dan de dood.” ...

"Ik zal anders groeien, gescheiden van alles wat mij dierbaar en aantrekkelijk is.” ...

"Ik ben de eigenaar van mijn acties, erfgenaam van mijn acties, geboren uit mijn acties, gerelateerd door mijn acties, en heb mijn acties als mijn scheidsrechter. Wat ik ook doe, ten goede of ten kwade, daarvan word ik de erfgenaam.” ...

"Dit zijn de vijf feiten waar je vaak over moet nadenken, of je nu een vrouw of een man bent, leken of gewijde.

Als je dan verder leest in de sutta, dan legt de Boeddha uit dat dit helpt bij het voorbijgaan aan de roes van het leven, en andere zulke dingen.

Uit de Upajjhatthana Sutta https://www.accesstoinsight.org/tipitaka/an/an05/an05.057.than.html
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 13-11-2019 19:13 »
Ja, maar kun je het leven zo nog verteren?

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #6 Gepost op: 14-11-2019 09:01 »
Bodhiboom, ik reciteer die overwegingen minimaal twee keer per week. Het is een prachtige tekst.

Aangaande Passievrucht's vraag hoe het leven dan nog verteren is.. tja, hoe anders? Ik begrijp de vraag misschien niet goed. Persoonlijk, echter, vind ik de overwegingen troostend. Zeker voor het kamma-gedeelte geldt dat. De drie eerste overwegingen.. ik voel diep dat dit is wat me ontegenzeggelijk deel uit doet maken van het geheel. Alle leven is op de een of andere manier één en dat kan werkelijk niet anders dan wanneer er veroudering en ziekte en dood is.

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #7 Gepost op: 14-11-2019 11:17 »
Ik vind het ook een hele mooie overweging. Het is gedeeltelijk wat de Boeddha motiveerde toen hij ging zoeken naar de verlichting, en dus dat spreekt tot de titel van deze topic, het nut van weerzin.

Passievrucht’s vraag is mij ook niet helemaal duidelijk, misschien kan hij hem verduidelijken? Bij mij komt het op dat nuchterheid niet in de weg staat van het leven verteren, integendeel het helpt bij het hebben van een duidelijke visie.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 14-11-2019 11:26 »
Het zou je ook kunnen deprimeren.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #9 Gepost op: 14-11-2019 11:56 »
Het zou je kunnen deprimeren, maar alleen als je er tegen op ziet. De dood is een mysterie, oud worden is onze tijdelijkheid die naar voren komt, ziekte is iets dat komt en gaat. Als je er met een zekere gracieuze acceptatie mee omgaat dan hoeft het allemaal toch geen ramp te zijn? Je hoeft er helemaal niet bang voor te zijn... ik denk dat als wij onze laatste levensfase tegemoet gaan dat er daarna ook wel iets moois uit zal komen.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 14-11-2019 12:33 »
Ik vind het soms wel een ramp.
« Laatst bewerkt op: 15-11-2019 12:21 door Passievrucht »

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #11 Gepost op: 14-11-2019 12:34 »
"Ik ben onderworpen aan ziekte, ben niet verder gegaan dan ziekte."

enz..

wat wordt er eigenlijk bedoeld met steeds dat laatste gedeelte:
' ben niet verder gegaan dan...' ?
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #12 Gepost op: 14-11-2019 12:35 »
ik denk dat je Nibbana nog niet hebt gerealiseerd en dus weer geboren zal worden, ziek zal worden, verouderen en sterven.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #13 Gepost op: 15-11-2019 09:18 »
Hmm.. dat is een zeer diepe vraag. Het raakt aan het wezen van nibbāna, wat het meteen al lastig maakt om er veel over te zeggen. nibbāna is geen christelijke hemel waar iedereen gezond, perfect en gelukkig is. Dus dat betekent 'ziekte niet voorbijgegaan' niet.

Kan het geen bloemrijk Indiaas taalgebruik zijn waarbij het tweede lid het eerste herhaalt, onderstreept?

Met warme groet,

Maarten

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #14 Gepost op: 15-11-2019 11:06 »
Besten,

Bodhiboom, ik reciteer die overwegingen minimaal twee keer per week. Het is een prachtige tekst.

Om ze nou meerdere malen per week naar voren te halen, ik weet niet of ik dat advies van de Boeddha op zou volgen. Het lijkt mij iets veel van het goede. En over hoe het leven verteerbaar te houden...

ik denk dat je Nibbana nog niet hebt gerealiseerd en dus weer geboren zal worden, ziek zal worden, verouderen en sterven.

Dat is waar, maar is de zin van het leven ook niet het leven zelf? Vreugde, het vieren van mooie dagen, met het volle wetenschap van de tijdelijkheid van alles, en terwijl we gereed zijn om op elk moment dingen los te laten als we op dat punt zijn aangeland?

Als men zich continu bezig houd met denken over hoe men weer geboren gaat worden, ziek zal worden, verouderen en sterven, leef je dan ook niet altijd in de toekomst? Eigenlijk is het hele pad zoals beschreven staat in de leer een groot voorbereiden op het einde van je leven, zodat je daar goed mee omgaat.

Het gaat mij meer om vrede in het hier en nu. De dingen uit de boeddhistische leer waar ik mij mee verbind zijn die dingen die je helpen met het loslaten van dingen, de drie vergiften die ons moeilijkheden geven, de gewoontes die men met mindfulness overwint.

Met koele ochtendgroet,
Bodhiboom
« Laatst bewerkt op: 15-11-2019 11:16 door Bodhiboom »

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #15 Gepost op: 15-11-2019 12:18 »
Citaat
Als men zich continu bezig houd met denken over hoe men weer geboren gaat worden, ziek zal worden, verouderen en sterven, leef je dan ook niet altijd in de toekomst? Eigenlijk is het hele pad zoals beschreven staat in de leer een groot voorbereiden op het einde van je leven, zodat je daar goed mee omgaat.

Vermoedelijk is dit een kwestie van 'skillful means'. De Boeddha zal niet het oogmerk hebben gehad om ons op onze sterfelijkheid te wijzen alleen om ons droevig te maken. Het is wel een heel aangrijpende manier van anicca en anattā leren zien. Het is dus tilakkhaṇa waar het uiteindelijk om draait.

Althans, dit komt net bij me op.

Met warme groet,

Maarten

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Bodhiboom Gisteren om 23:12
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 19:31
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Gisteren om 14:18
[Religie, Mens en Maatschappij] Prof. dr. Paul van der Velde, 'Het boeddhisme en de ideale staat', TvRRB 2019-1, by gouden middenweg & de wilde natuur 17-02-2020 21:56
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Dorje 17-02-2020 17:41