Auteur Topic: Wedergeboorte  (gelezen 3382 keer)

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re: Wedergeboorte
« Reactie #50 Gepost op: 09-01-2020 22:01 »
De melding hierboven, dat er ook on-Verlichten zouden zijn, die herinneringen zouden hebben van vorige levens, is misschien een belangrijke ervaring voor die persoon. Maar er is verder geen enkel bewijs dat er sprake zou zijn van de wedergeboorte. Ik gaf al aan dat dit immers niet te toetsen is, in ieder geval heb ik die ervaring niet. Dus ik kan er zelf niks mee. Nou zou men kunnen zeggen: “Dat jij een dergelijke ervaring niet hebt, of hebt gehad, betekent niet dat het niet waar zou kunnen zijn dat er sprake is van wedergeboorte”. Inderdaad, maar er is nog nooit iemand teruggekomen uit de dood die ons is komen vertellen dat er inderdaad sprake is van wedergeboorte. Steeds is er sprake van een nu levend mens die een getuigenis aflegt van wat hij of zij heeft ervaren van een vorig leven. Dit is mijns inziens een uiterste vorm van glad ijs, en door te beweren dat er “voldoende bewijs zou zijn voor het bestaan van de wedergeboorte” begeven we ons op een hellend vlak. Althans, dat is mijn mening en overtuiging.

Eerder gaf ik al aan, dat de wedergeboorte een belangrijk onderdeel is van de leer van de Boeddha, maar niet het belangrijkste. Feitelijk past de prediking netjes in elkaar, is het een systematische aanpak en verklaring van Gautama de Boeddha. Dus wil ik de wedergeboorte zeer zeker niet verwijderen of zo, want dat zou ontwrichtend werken. Soms lijkt het misschien alsof ik het zou willen ontkennen. Nee, ik ontken niets zomaar, dat is te zwart-wit gesteld, namelijk. Het zou “waar” kunnen zijn, en omdat de wedergeboorte een essentieel onderdeel is van de leer van de Boeddha, kan ik er slechts op vertrouwen dat het inderdaad zal kloppen wat Boeddha predikt. Ik heb ook al eerder aangegeven dat dukkha, het lijden, het meest belangrijke is waar de leer van de Boeddha om draait, dat is feitelijk wat zijn leer behelst. En dat de wedergeboorte daar onderdeel van uitmaakt, lijkt me evident. Het lijden, dukkha, is dat waar de Vier Edele Waarheden immers over gaan.

Passievrucht huldigt Gautama de Boeddha als de enige die het lijden centraal heeft gesteld in de leer en de prediking, zelfs zozeer, dat, ik citeer hem: “geen enkele stichter van welke godsdienst dan ook dit heeft. Er zit een unieke kant aan de Boeddha en diens openbaringen van de werkelijkheid.” Dat mag misschien waar zijn wat betreft de centraalstelling van dukkha, het lijden, maar andere stichters van de diverse wereldreligies hebben ook unieke kanten, die we juist niét bij de Boeddha terugvinden. Voor mij is dat dus geen bijzondere reden om Gautama de Boeddha te beschouwen als iemand die zo bijzonder was, dat andere stichters van welke religie dan ook daar wellicht wat flauwtjes bij afsteken. Passievucht spreekt zelfs over het beschouwen van andere levensvormen door de Boeddha via een “hemels oog”, wat dat dan ook moge zijn. Dit verraad een bijzondere adoratie van Gautama de Boeddha, die ook andere stichters van de diverse wereldreligies ten deel valt als we naar hun leerlingen of volgelingen luisteren. Iedereen vindt zijn of haar eigen Leraar of goeroe het allerbeste en aller voortreffelijkste. Zit hier niet een vorm van heldenverering in? Ik bedoel dit niet als kritiek, maar ik wil slechts wijzen op het feit, dat een dergelijke adoratie ook bijzondere gevaren met zich meebrengt. In hoeverre interpreteer je dan datgene wat een Meester heeft gepredikt als zijnde de hoogste waarheid, terwijl een dergelijke interpretatie en adoratie mogelijk meer over jezelf zegt dan over de Leraar?

Eerlijkheidshalve: ik heb een dergelijke adoratie ooit ook gekend, ik was helemaal ondersteboven van de Boeddha, maar vooral ook van Osho. Dat is waarschijnlijk een kwestie van charisma, van aantrekkingskracht van de Leraar, de Meester, de goeroe. Maar is dat niet een vorm van het projecteren van een soort vaderfiguur op de Leraar? Let wel: ik wil niemand kwetsen, maar ik ben erg op mijn hoede voor een dergelijke adoratie, omdat ik zelf dus een dergelijke projectie heb gehad en ik dat op den duur heb moeten terugnemen als zijnde inderdaad mijn eigen projectie en niet de bijzonderheid van de Meester. Het is een vorm van feodaal denken (de heer en meester is heerser en beschermer van de vazallen). Veel volgelingen lopen in deze valkuil, en ik heb er zelf nogal een desillusie mee doorgemaakt. Ik bouwde op de woorden en de grote kennis van de Boeddha, en van Osho, ik las alle boeken die ik maar kon vinden en kocht ze allemaal. Leuk voor de aanleg van een bibliotheek, maar het blijven woorden, teksten die op dat moment naar mijn mening de waarheid bevatten. Op den duur merkte ik echter, dat ik niet op woorden kon blijven leven, dat het leven zelf mij riep. Ik moest, met vallen en opstaan, zelf in het dagelijkse leven mijn weg zien te vinden. Ik beken dat mij dat vrij moeilijk is gevallen, maar het is het begin van de individuatie. Ik ben een hoog sensitief persoon, die zich altijd vrij kwetsbaar heeft gevoeld in sociale verbanden. Maar ik moest er doorheen, omdat het leven dat eenmaal van ons en van mij vraagt. Ik ben er min of meer doorheen, maar mijn projectie op de menselijke Leraar, de Meester als vaderfiguur is volledig aan diggelen gevallen. Ik zeg niet dat anderen hier een vaderfiguur zoeken in de Boeddha, misschien is het een andere projectie of helemaal geen projectie. Dat kan alleen degene zelf hopelijk voor zichzelf bepalen. Maar wees toch alsjeblief voorzichtig, en dat zeg ik met grote zorg. Ik heb dus niet de intentie om ook maar iemand dwars te zitten of zijn of haar levensovertuiging naar beneden te halen. Maar vergeet niet dat ons leven het leven is wat je zelf moet leven, we kunnen niet de Leraar gebruiken om ons in alles te leiden, zeer zeker niet alleen via teksten. We hebben allemaal gezien wat er van Osho’s commune is terecht gekomen in Oregon. Zo dient het in ieder geval niet te gaan! Uiteindelijk word je op jezelf teruggeworpen. Dat is een belangrijke leer-les voor mij geweest.

Ik beschouw de Boeddha heden ten dage liever als een soort medicus, die op wetenschappelijke wijze uitlegt welk medicijn we nodig hebben voor onze bevrijding. En als we bevrijd zijn, vraagt hij ons om ook anderen te helpen die bevrijding te realiseren, zomaar, spontaan. Niet omdat dat een eis is, maar omdat we dit gevoel krijgen. Ik zou het liefde willen noemen. We zijn niet alleen op de wereld, alles is met alles verbonden, niets staat op zichzelf. Het zou in mijn ogen nogal egocentrisch zijn, als we de bevrijding uitsluitend voor onszelf zouden houden. Daarom ben ik een voorstander van het Mahayana boeddhisme: de boddhisattva weigert de volledige Verlichting voor zichzelf te houden, sterker nog, hij of zij wacht als het ware op de rand van de Verlichting tot iedereen is gered en we gezamenlijk de bevrijding kunnen smaken. (correctie: 10 jan. 2020 n.a.v. opmerking van aanwezig: het is correcter de motivatie van de boddhisattva als volgt te formuleren: de Verlichting te realiseren, teneinde alle levende wezens effectief van dienst te kunnen zijn datzelfde te realiseren). Dus niet hij wel en hij niet, of zij wel en zij niet, of hij wel en zij niet, nee. Hoe kan één mens Verlicht zijn terwijl de anderen allemaal in duisternis rondwandelen? Dat vind ik veel belangrijker dan om aan te nemen dat er sprake is van wedergeboorte. In vertrouwen wil ik het nog wel aannemen als concept, maar de bevrijding van mijzelf en van de ander is voor mij van een veel groter belang.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2020 09:13 door Buddha Amitabha »

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #51 Gepost op: 10-01-2020 08:37 »

[...]Daarom ben ik een voorstander van het Mahayana boeddhisme: de boddhisattva weigert de volledige Verlichting voor zichzelf te houden, sterker nog, hij of zij wacht als het ware op de rand van de Verlichting tot iedereen is gered en we gezamenlijk de bevrijding kunnen smaken. Dus niet hij wel en hij niet, of zij wel en zij niet, of hij wel en zij niet, nee. Hoe kan één mens Verlicht zijn terwijl de anderen allemaal in duisternis rondwandelen? [...]

Ik kan je verhaal verder goed volgen BA, dus dat is nu niet het punt.
Ik pik er dit even uit omdat het vaker vernoemd wordt.
Ook door anderen.

Ik vind het een beetje vreemd gebeuren zoiets
als de eigen verlichting uitstellen om anderen te helpen.
Alsof je het wel of niet toelaten van verlichting onder controle zou hebben.
De Boeddha deed dat toch ook niet.
Hij werd Boeddha en vanaf dat moment
was hij in staat mensen ( laat ik het daar even bij houden)
daadwerkelijk te helpen.

Volgens mij is de motivatie van een boddhisattva dus niet
de eigen verlichting uit te stellen om eerst anderen te helpen,
dat zou halve bak zijn.
De lamme die de blinde helpt. ( klein beetje gechargeerd)

Volgens mij is correcter de motivatie van de boddhisattva als volgt te formuleren:
de verlichting te realiseren,
teneinde alle levende wezens
effectief van dienst te kunnen zijn
datzelfde te realiseren.

Beetje offtopic, maar even geen boodschap aan.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2020 08:51 door aanwezig »
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 10-01-2020 09:06 »
Hoi aanwezig, ik zie dat je gelijk hebt wat betreft de boddhisattva. Ik heb het niet geheel juist geformuleerd. Ik heb de tekst gisterenavond zitten schrijven, ik was erg moe. Ik denk dat ik daardoor een denk/schrijf-fout heb gemaakt. Bedankt voor de goede correctie! Ik heb jouw opmerking in mijn tekst er bij geschreven tussen haakjes.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2020 09:49 door Buddha Amitabha »

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #53 Gepost op: 10-01-2020 09:28 »
Bij jou is er dan sprake van een schrijffout uit vermoeidheid,
het is in het circuit een veel gehoorde opvatting.

En misschien kan die best kloppen,
maar daar zou dan wel wat handen
en voeten aan gegeven moeten worden.

Voorlopig zie ik het zoals ik het zie.

Ik word in ieder geval liever geholpen
door een dokter
dan door een arts in opleiding.
inner peace and love
is the only revolution

Online Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #54 Gepost op: 10-01-2020 09:30 »
Ik meende dat het er bij de bodhisattva om ging, de volledige verlichting niet te aanvaarden aangezien je dan ook niet meer terugkeert na je volgende dood. Een bodhisattva neemt de gelofte af, dacht ik, om terug te blijven komen tot iedereen verlicht is.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #55 Gepost op: 10-01-2020 09:34 »
Ja, dat klopt ook wel.
Maar ik zie dat niet zo.
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #56 Gepost op: 10-01-2020 09:40 »
Er zijn diverse opvattingen omtrent de boddhisattva. Het voert te ver om dat hier helemaal uit te gaan werken. (Misschien in een aparte topic verder uitwerken? Als die er nog niet is). Eigenlijk is de term afkomstig uit het Theravada boeddhisme (bodhisatta) en heeft daar een wat andere uitleg dan in het Mahayana boeddhisme.

Een citaat w.b. het Mahayana boeddhisme:

"Soms wordt wel gezegd dat de bodhisattva ook op het hoogste niveau zijn Verlichting uitstelt om alle andere wezens bij te kunnen staan. Dit is volgens sommige Mahayanageschriften echter onjuist. Deze geschriften stellen dat Verlichting er in ieder wezen altijd al is geweest. Iedereen heeft Boeddha-natuur. Dit moet alleen nog geactualiseerd en gerealiseerd worden. Wanneer een bodhisattva dit vervolgens doet, beseft deze dat er 'niets te bereiken valt'." (Bron: Wikipedia)

Ik ben ook van mening, ervan overtuigd dat je je eigen Verlichting niet kunt uitstellen, het is geen tijdschakelaar. De omschrijving van aanwezig is in mijn optiek de juiste.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #57 Gepost op: 10-01-2020 09:42 »
Er zijn diverse opvattingen omtrent de boddhisattva. Het voert te ver om dat hier helemaal uit te gaan werken. (Misschien in een aparte topic verder uitwerken? Als die er nog niet is). Eigenlijk is de term afkomstig uit het Theravada boeddhisme (bodhisatta) en heeft daar een wat andere uitleg dan in het Mahayana boeddhisme.

Nico heeft er een topic aan gewijd.
inner peace and love
is the only revolution

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #58 Gepost op: 10-01-2020 09:46 »

Oké bedankt. Mocht dat vooral in het kader staat van de Theravada uitleg, kunnen we de Mahayana uitleg evt. verder uitwerken. Maar eerst het verhaal van Nico 70+ maar eens doorlezen.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #59 Gepost op: 10-01-2020 12:39 »
Ik denk dat we ons beter zorgen kunnen maken of er wel voldoende bewijs is voor het bestaan van een eeuwig wezen, schepper en vader, met een bepaalde wil met diens schepping, met de mens als kroon op de schepping? Als we stellen dat dit voldoende bewezen is, begeven we ons dan niet op glad ijs?
Hoe sta je hierin BA? Ben je net zo kritisch over het bewijs van het bestaan van God dan over wedergeboorte?

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #60 Gepost op: 10-01-2020 13:01 »
Ik denk dat we ons beter zorgen kunnen maken of er wel voldoende bewijs is voor het bestaan van een eeuwig wezen, schepper en vader, met een bepaalde wil met diens schepping, met de mens als kroon op de schepping? Als we stellen dat dit voldoende bewezen is, begeven we ons dan niet op glad ijs?
Hoe sta je hierin BA? Ben je net zo kritisch over het bewijs van het bestaan van God dan over wedergeboorte?

Ik zie niet in wat dat voor meerwaarde zou hebben. Gautama de Boeddha laat metafysische kwesties over het algemeen buiten beschouwing. Zogeheten "onbesliste kwesties". Het lijkt me eerlijk gezegd niet handig en zeker niet zinnig om hier over het al dan niet bestaan van God te spreken.

Ten eerste is het daar de topic niet voor hier. Ten tweede heb ik eigenlijk geen zin in een dergelijk debat, of een dergelijke discussie. Als anderen daar wel wat voor voelen, prima. Ga gerust je gang.

Online Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #61 Gepost op: 10-01-2020 13:14 »

Deze gaat over de Theravada bodhisatta, ik ben geen topic tegengekomen over de Mahayana bodhisattva.

https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2503.0

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #62 Gepost op: 10-01-2020 14:47 »
Ik zie niet in wat dat voor meerwaarde zou hebben. Gautama de Boeddha laat metafysische kwesties over het algemeen buiten beschouwing. Zogeheten "onbesliste kwesties". Het lijkt me eerlijk gezegd niet handig en zeker niet zinnig om hier over het al dan niet bestaan van God te spreken.

Ten eerste is het daar de topic niet voor hier. Ten tweede heb ik eigenlijk geen zin in een dergelijk debat, of een dergelijke discussie. Als anderen daar wel wat voor voelen, prima. Ga gerust je gang.

Vermoedde ik al.  Je waarschuwt ons er voor dat we ons op een hellend vlak begeven als we doen alsof wedergeboorte voldoende bewezen is. Wanneer is iets voldoende bewezen dan? Kennelijk als iemand vorige levens herinnert, is wedergeboorte niet voldoende bewezen. Oke, dat kan.
Hoe zit het dan met het bestaan van God? Toets je dat dan op dezelfde manier? Leg je dat langs dezelfde lat als waarmee je ook wedergeboorte beoordeelt? Benader je boeddhisten net zoals christenen, joden en moslims?

Zeg je ook tegen hen dat we ons op een hellend vlak begeven wanneer we iets dat niet bewezen is zien als bewezen ? Of meet je met twee maten?

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #63 Gepost op: 10-01-2020 14:57 »

Vermoedde ik al.  Je waarschuwt ons er voor dat we ons op een hellend vlak begeven als we doen alsof wedergeboorte voldoende bewezen is. Wanneer is iets voldoende bewezen dan? Kennelijk als iemand vorige levens herinnert, is wedergeboorte niet voldoende bewezen. Oke, dat kan.
Hoe zit het dan met het bestaan van God? Toets je dat dan op dezelfde manier? Leg je dat langs dezelfde lat als waarmee je ook wedergeboorte beoordeelt? Benader je boeddhisten net zoals christenen, joden en moslims?

Zeg je ook tegen hen dat we ons op een hellend vlak begeven wanneer we iets dat niet bewezen is zien als bewezen ? Of meet je met twee maten?

Ik begrijp eerlijk gezegd niet, waarom je hier zo'n heikel punt van maakt. Ik heb aangegeven hoe ik over de wedergeboorte denk binnen de boeddhistische kaders. Daarbij heb ik netjes open gelaten hoe anderen daarover denken. Je mag over dit onderwerp met mij volledig van mening verschillen. Ik stel namelijk nergens dat ik de wijsheid in pacht heb. Verder herhaal ik dat je wat mij betreft een debat of discussie mag starten over het al dan niet bestaan van God, indien je dat graag wenst. Ik ga daar niet aan meedoen. Het zou wellicht best interessant kunnen zijn, maar we reageren hier op een Boeddhaforum over het boeddhisme, niet over bijvoorbeeld de woestijnreligies. Daarmee is de zaak voor mij afgedaan.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2020 14:59 door Buddha Amitabha »

Online Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #64 Gepost op: 10-01-2020 16:20 »
Je waarschuwt ons er voor dat we ons op een hellend vlak begeven als we doen alsof wedergeboorte voldoende bewezen is. Wanneer is iets voldoende bewezen dan? Kennelijk als iemand vorige levens herinnert, is wedergeboorte niet voldoende bewezen.

Mij gaat het er eigenlijk om of je het zelf kunt toetsen, of met iemand kan spreken die die belevenis heeft. Ik denk ook dat wedergeboorte een beetje een speciaal geval is want er hangt zoveel andere materie aan vast—als je gelooft in wedergeboorte dan komt dit en dat er ook bij. Dus ik vind het niet vreemd als veel mensen een beetje huiverig doen als hun word gevraagd in wedergeboorte te geloven.

Maar dat geldt wat mij betreft voor alle ‘onzichtbare’ zaken waar om geloof word geroepen. God, de hemel, hel, karma, wedergeboorte, ik heb er allemaal een mate van moeite mee. Dat er een hiernamaals is, dat lijkt mij wel aannemelijk, er is zoveel bewijsmateriaal uit de bijna dood ervaringen dat het vrij zeker lijkt dat er wel iets is. Maar wat het precies is is niet duidelijk.

Persoonlijk vind ik dit een redelijke opvatting, en ik vind het dus ook niet erg om hem te delen. Misschien heeft iemand er wat aan. En een waarschuwing dat men zich op onzekere grond bevindt als men door duizenden jaren oude geschriften beschreven onzichtbare krachten zomaar gaat geloven lijkt ook wel op zijn plaats. Maar het is veelal zinloos om te proberen mensen te overtuigen hun mening te veranderen.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #65 Gepost op: 10-01-2020 17:07 »
Volgens mij is correcter de motivatie van de boddhisattva als volgt te formuleren:
de verlichting te realiseren,
teneinde alle levende wezens
effectief van dienst te kunnen zijn
datzelfde te realiseren.

Ook ik schaar mij achter deze manier van formuleren. En ook, zoals ik die al eerder heb aangegeven, is het als een vaardige methode te zien om niet gefixeerd te geraken op je eigen bevrijding, hetgeen een valkuil kan worden.

M a.w. het je richten op andere wezens willen bevrijden, komt niet alleen alle wezens ten goede, maar ook jezelf (het doorbreekt al een stuk egoïsme dat uiteindelijk sowieso moet doorbroken worden) en dat komt op zijn beurt dan toch ook weer alle levende wezens ten goede.

Ik vind het een zeer vaardige motivatie, maar ook weer een met een valkuil. Als je het je aanpraat juist omwille dat het jezelf ten goede komt, dan komt het niemand ten goede, ook jou niet. Je moet het echt door en door zo voelen, dan is die gerichtheid op jezelf er niet meer en toch wel de motivatie om verder te ontwikkelen in de juiste richting, omwille van die motivatie, niet omwille van jezelf.

Subtiel, maar diep.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #66 Gepost op: 10-01-2020 20:14 »
Ik begrijp eerlijk gezegd niet, waarom je hier zo'n heikel punt van maakt.

Heb jij talloze boeken gelezen over vorige levens en wedergeboorte? Talloze getuigenissen serieus onderzocht? Hoeveel jaren ben je serieus met dit onderwerp bezig geweest, zoals Pim van Lommel met BDE's? Heb je net als hem op vergelijkbare wijze wedergeboorte en vorige levens onderzocht?
Kortom, heb je echt alle reden om te concluderen dat wedergeboorte onvoldoende bewezen is?

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #67 Gepost op: 10-01-2020 20:39 »
Dat mag misschien waar zijn wat betreft de centraalstelling van dukkha, het lijden, maar andere stichters van de diverse wereldreligies hebben ook unieke kanten, die we juist niét bij de Boeddha terugvinden.

Waar denk je dan aan?

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #68 Gepost op: 10-01-2020 20:55 »
Ik begrijp eerlijk gezegd niet, waarom je hier zo'n heikel punt van maakt.

Heb jij talloze boeken gelezen over vorige levens en wedergeboorte? Talloze getuigenissen serieus onderzocht? Hoeveel jaren ben je serieus met dit onderwerp bezig geweest, zoals Pim van Lommel met BDE's? Heb je net als hem op vergelijkbare wijze wedergeboorte en vorige levens onderzocht?
Kortom, heb je echt alle reden om te concluderen dat wedergeboorte onvoldoende bewezen is?

Je blijft er wel over doorgaan hè… Al zou ik alle boeken hebben gelezen over vorige levens en wedergeboorte en alle getuigenissen serieus hebben onderzocht, dan nog zou ik nog steeds voor mezelf moeten toetsen of er inderdaad sprake is van wedergeboorte of niet. Ik heb hierboven al meermalen beschreven en herhaald, dat ik het concept van de wedergeboorte zoals de Boeddha dat leert uit vertrouwen wel wil aanvaarden als een essentieel deel van zijn prediking. Maar dat ik zelf geen ervaring heb met de wedergeboorte, dus kan ik er tot op heden zelf niets mee. En ik probeer zoveel mogelijk alles wat de Boeddha heeft gezegd, wat ons is overgeleverd althans, te toetsen. En dat is met de wedergeboorte niet gelukt, nóg niet. Misschien zal het zelfs nooit mijn persoonlijke ervaring worden. Geen enkel geschrift, geen enkel boek kan mij overtuigen, omdat het de ervaringen van anderen betreft waar ik grote vraagtekens bij zet. Omdat het niet tastbaar is, of niet verifieerbaar. Het zijn letters op schrift, labels, aanduidingen die niet mijn ervaring zijn. Zo simpel liggen de kaarten.

Ik zat er al op te wachten voordat je met bijna dood ervaringen op de proppen zou komen. En je noemt dan de heer Pim van Lommel, een medicus die het allemaal erg goed bedoeld heeft, maar die nogal onwetenschappelijk te werk is gegaan. Hij geeft in zijn boek “Eindeloos bewustzijn” allerlei verklaringen voor de door hem onderzochte bijna dood ervaringen die totaal niet gebaseerd zijn op bewijsbare feiten. Er is al genoeg kritiek van vooraanstaande medische professoren en dergelijke op het voornoemde boek, dat mooie verslagen weergeeft van het onderzoek wat de heer Van Lommel gedaan heeft van bijna dood ervaringen. Maar het bewijst dus niets, althans, niet in een bewijsbare zin. Misschien kun je het als mooi geschreven etiketteren, doch heeft het allemaal bijzonder weinig wetenschappelijke waarde. En als we het over het toetsen van de waarheid hebben, dan zou het toch mooi zijn als het heden ten dage wetenschappelijk bewezen zou zijn hoe de bijna dood ervaring een bepaalde bewijsbare verklaring zou geven van wat er te gebeuren staat als je dood aan het gaan bent. Maar het boek van Van Lommel blijkt eerder totaal niets te bewijzen, integendeel.

En ik vraag me verder af wat de bijna dood ervaring te maken zou hebben met de wedergeboorte zoals deze wordt beschreven in boeddhistisch perspectief. De Boeddha was immers lichamelijk niet aan het doodgaan tijdens zijn Verlichting, toen hij zijn vorige levens ervoer. Maar goed.

Ik beschouw dit trouwens als mijn laatste reactie op jouw herhaaldelijke bijdragen. Volgens mij heb ik ruim voldoende uitgelegd wat mijn standpunt is. Het lijkt er op dat dit voor jou bijna onverdraagzaam is. Misschien kun je de zaak gewoon laten rusten en gewoon verder gaan. Maar blijkbaar heb ik iets in je geraakt dat je er zo op blijft doorgaan. Maar goed, dat mag je, maar ik ga er verder over ophouden. Als ik toch nog wat anders te melden heb over de wedergeboorte, dan zal ik dat hier komen beschrijven.

Dat mag misschien waar zijn wat betreft de centraalstelling van dukkha, het lijden, maar andere stichters van de diverse wereldreligies hebben ook unieke kanten, die we juist niét bij de Boeddha terugvinden.

Waar denk je dan aan?

Ik heb je al geschreven dat ik hier op het Boeddhaforum liever niet over andere religies of godsdiensten wens te spreken.
« Laatst bewerkt op: 10-01-2020 21:06 door Buddha Amitabha »

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #69 Gepost op: 11-01-2020 14:00 »
Maar dat ik zelf geen ervaring heb met de wedergeboorte, dus kan ik er tot op heden zelf niets mee. En ik probeer zoveel mogelijk alles wat de Boeddha heeft gezegd, wat ons is overgeleverd althans, te toetsen. En dat is met de wedergeboorte niet gelukt, nóg niet.

Wedergeboorte is ook iets wat in dit leven plaatsvindt.

"The uppatti  Paticca Samuppada (PS) describes how a “lifestream” or a being makes the sansaric journey via repeated births in the 31 realms.
The pavutti (or pravurti) PS describes moment-to-moment progression of a “lifestream” or a being. This is discussed at, “Idappaccayatā Paticca Samuppāda“.
https://puredhamma.net/paticca-samuppada/akusala-mula-paticca-samuppada/?highlight=pavutti

Dus ook in dit leven wordt de geest onder invloed van avijja en sankhara's soms geboren in een sfeer van diepe gekweldheid en agressie (hellewezen), soms in een sfeer van primitieve lust of agressie (dier), soms geboren als getergd hongerig (preta), soms geboren in een hele liefdevolle sfeer (brahma) etc. Die sfeer of bhava is meestal kortdurend en eindigt weer. Dit gaat zo een leven door. Bepaalde neigingen zullen bij de een sterker zijn dan bij de ander waardoor de ene persoon hier en nu sneller zal worden geboren in een liefdevolle of mededogende sfeer en een ander sneller in een gretige of agressieve sfeer.

Dus wedergeboorte is toetsbaar in dit leven. Niet alleen bij jezelf maar je kunt ook zien hoe andere mensen of dieren in een bepaalde sfeer worden geboren. Wat ik opvallend vind is dat dezelfde dieren s'winters elkaar opzoeken en harmonieus samenleven (zoals meerkoeten) maar zodra het weer lente wordt dan kunnen ze elkaar niet meer uitstaan. Wedergeboorte in dit leven.

De Boeddha zag het verband tussen pavutti PS en uppati PS. De sfeer waarin je als mens nu al snel en makkelijk wordt geboren, dat wat je drijft aan sankhara's, heilzaam of onheilzaam, moreel of immoreel, dat wordt weer een basis voor een wedergeboorte bewustzijn, na de dood. Het is deze correspondentie tussen de ontwikkeling die de geest tijdens het leven doormaakt en na de dood, die de leer van de Boeddha is.

Het punt lijkt te zijn dat energie vervat in het wilspotentieel in de geest niet verloren gaat bij de dood. Het is niet opeens dat alles ppfff...weg is bij de dood. Het lijkt er op dat de Boeddha zag dat dat wilspotentieel, die energie vervat in neigingen, een soort momentum creeert bij de dood en een nieuw moment van bewustzijn zich vormt. Zoiets wordt hier denk ik beschreven: https://suttacentral.net/sn12.38/en/sujato

Misschien zal het zelfs nooit mijn persoonlijke ervaring worden. Geen enkel geschrift, geen enkel boek kan mij overtuigen, omdat het de ervaringen van anderen betreft waar ik grote vraagtekens bij zet. Omdat het niet tastbaar is, of niet verifieerbaar. Het zijn letters op schrift, labels, aanduidingen die niet mijn ervaring zijn. Zo simpel liggen de kaarten.

De kaarten liggen heel anders als je beseft dat wedergeboorte iets is wat in de leer van de Boeddha zowel hier en nu plaatsvindt als na de dood zolang er oorzaken voor bestaan.

De Boeddha's leer is juist gebaseerd op het inzicht dat er een samenhang is tussen hoe de geest hier en nu zich ontwikkelt en na de dood. Als wij als mensen hier en nu makkelijk dierlijk gedrag vertonen, dierlijke intenties, laag, dierlijke gewoonten, dan is de kans groot dat we een corresponderende bestaansvorm krijgen na de dood. Dat is de betekenis van Paticca Samupadda, de twaalf schakels van afhankelijk ontstaan. Dat is wat de Boeddha onderwees volgens de Pali sutta's. Een voorbeeld van hoe de sterkste gewoonten in dit leven na de dood een corresponderend bestaan opleveren is in deze sutta (maar vele anderen): http://www.sleuteltotinzicht.nl/m057.htm

Je moet dus wedergeboorte niet zien als iets wat alleen na de dood speelt.

Zoals Dorje zegt, elders, is er volgens de Boeddha geen persoonlijk zelf dat van dit ene leven naar een ander leven gaat. Wat de Boeddha gezien lijkt te hebben is dat de energie vervat in wilspotentieel in de geest op het moment van sterven de basis wordt voor een nieuw bewustzijn (patisandhi vinnana), een wedergeboorte bewustzijn, het eerste bewustzijnsmoment van een nieuw leven ontstaat dan. Niet een zelf gaat door maar het proces gaat door omdat er een wilspotentieel is waarop zich een nieuw bewustzijn vestigt. Zoiets.

Online Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #70 Gepost op: 11-01-2020 15:12 »
Ik geloof niet in het principe dat iets pas voldoende bewezen is als je het zelf ziet of hebt ervaren. ...[snip]...
Ik vind dat een oproep tot volledig wantrouwen in de teksten en in andere mensen. Ik vind het een onzinnig standpunt dat iets pas voldoende bewezen is als je het zelf hebt ervaren.

Ik vind het wel begrijpelijk Passievrucht, dat jij je zo inzet voor de geschriften, en op verschillende manieren probeert uit te leggen wat de geschriften zeggen over wedergeboorte. Bewonderenswaardig, voor zover je probeert duidelijkheid te scheppen. Maar ik vind het niet erg sympathiek van je dat je Buddha Amitabha’s mening blijft ondermijnen.

Wat mij betreft is er best ruimte voor verschillende meningen op het forum. Als men zegt, ik kan de leer op dit vlak niet toetsen en dus hou ik hem terzijde, dan kan dat, terwijl als men zegt, wedergeboorte word bevestigd in de geschriften en ik zie het als een belangrijk deel van de leer, dan kan dat ook. Per slot van rekening is boeddhisme een onderdeel van het grotere spirituele pad.

Dat kan best zonder dat de ene zich afzet tegen de woorden van de andere, en met een mate van wederzijds respect. Ik zou je toch aanmoedigen die richting in te slaan.
« Laatst bewerkt op: 11-01-2020 15:14 door Bodhiboom »

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #71 Gepost op: 11-01-2020 17:19 »
Beste,

Al een tijdje wordt er gediscussieerd over wedergeboorte. Ik zou de verwarring nog groter kunnen maken door het volgende te posten:

Ouderdom en dood, geboorte, de inbezitname, het gevoel, aanraking, de zes zintuigen, bewustzijn, de geestelijke formaties, de onwetendheid – dat alles is niet blijvend, dat alles is ontstaan door oorzaken, is onderhevig aan de wet van vergaan, beëindigen. - Deze dingen heten de oorzakelijk ontstane dingen. (SN.12.20)

Wanneer een edele volgeling(e) dit oorzakelijke ontstaan en deze oorzakelijk ontstane dingen met juist inzicht goed heeft doorzien, zoals ze in werkelijkheid zijn, dan vraagt hij of zij niet: “Ben ik vroeger in het bestaan getreden of ben ik toen niet in het bestaan getreden? Als wat of in welke gedaante ben ik in het verleden in het bestaan getreden? Uit welke bestaansvorm komende ben ik in het verleden in het bestaan gekomen?”
    Hij of zij vraagt dan ook niet: “Zal ik in de toekomst in het bestaan treden of zal ik dan niet in het bestaan treden? Als wat of in welke gedaante zal ik in de toekomst in het bestaan treden? Uit welke bestaansvorm komende zal ik in de toekomst in het bestaan treden?”
    Hij vraagt dan ook niet: “Ben ik nu hier of ben ik nu niet hier? Als wat of in welke gedaante ben ik nu hier? Waaruit ben ik gekomen en waarheen zal ik gaan?”
    Zulke vragen komen niet bij hem of haar op. En wel omdat hij of zij dit oorzakelijke ontstaan en die oorzakelijk ontstane dingen met juist inzicht heeft doorzien, zoals ze in werkelijkheid zijn.
    De trage verzuimt het grote zegenrijke doel. De energieke echter bereikt het grote zegenrijke doel.” (SN.12.20; MN.38.)

Maar ik post dat niet omdat het bovenstaande bedoeld is voor edele volgelingen, voor degenen die zich bevinden in de stroom naar volmaakte heiligheid.
In plaats van zijn energie te steken in veel geschrijf is het beter die energie aan te wenden om inzicht in de Dhamma te krijgen. Met inzicht in de Dhamma vallen alle twijfels weg. Dan worden geen vragen gesteld van: “Is dat wel zo, of is het heel anders?”

Groeten
Nico

Offline teksten.BA

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #72 Gepost op: 11-01-2020 20:18 »
Hartelijk dank, Nico 70+, je citaat en toelichting zijn mij duidelijk.

Ik citeer aansluitend nog SN 22.86 ter bestudering in dit kader:

“Een aantal rondtrekkende asceten komt op bezoek bij de monnik Anuradha. Zij beweren dat een Voleindigde de staat van een Voleindigde na de dood beschrijft met een van de termen van het beroemde tetralemma uit de Indische logica, waarmee de mogelijke vier (Gr. tetra) vormen van bestaan van willekeurig welke zaak beschreven kan worden: iets bestaat, iets bestaat niet, iets bestaat wel en ook niet, de betreffende zaak bestaat noch wel noch niet. Anuradha maakt de tegenwerping dat een Voleindigde een Voleindigde beschrijft als buiten dit tetralemma vallend. De asceten beschouwen Anuradha nu als een incompetente dwaas en gaan weg. Anuradha gaat naar de Boeddha toe om te controleren of hij misschien iets onzinnigs tegen de asceten heeft gezegd. De Boeddha overhoort hem eerst over de aard van de geledingen. Anuradha blijkt in te zien dat de geledingen onbestendig, leedvol en niet het zelf zijn. Ook de geledingen van een Voleindigde beantwoorden aan deze beschrijving. Geen van de geleidingen is identiek aan de Voleindigde. Een Voleindigde is ook niet iets anders dan de geledingen. Hij bestaat evenmin zonder die geleidingen. Dus als een Voleindigde zelfs in dit leven niet aan te wijzen valt, hoe zou men dan iets over zijn bestaansvorm na de dood kunnen zeggen?
Anuradha kan daarom ook niet zeggen dat de beschrijving van een Voleindigde na de dood buiten het tetralemma valt. De Boeddha bedoelt hier te zeggen dat hij zich onthoudt van elke metafysische uitspraak over een leven na de dood van een Voleindigde. Hij onderricht alleen over het lijden en over de manier om dit te beëindigen.
Het Vachhagota-Samyutta (nr. 33) in dit Deel en het Abyakata-Samyutta (nr. 44) in deel IV houden zich uitvoerig bezig met het al dan niet toepasbaar zijn van het tetralemma op de Voleindigde.

*

ALDUS HEB IK GEHOORD.
1 Eens verbleef de Verhevene bij Vesali, in het Grote Bos, in de hal van het Huis met het Puntdak.
2 In die tijd woonde de eerwaarde Anuradha niet ver van de Verhevene in een hutje in de wildernis.
3 Toen dan begaf een aantal rondtrekkende asceten van andere scholen zich naar de eerwaarde Anuradha. Bij hem gekomen wisselden zij de gebruikelijke vriendelijkheden en beleefdheden met hem uit en zetten zich ter zijde neer.
4 Ter zijde gezeten zeiden die rondtrekkende asceten van andere scholen dit tot de eerwaarde Anuradha: ‘Vriend, wanneer een Voleindigde een Voleindigde beschrijft – de beste mens, de hoogste mens, die de hoogste realisatie bereikt heeft – dan beschrijft hij hem met [een van] deze vier stellingen: een Voleindigde bestaat na de dood, een Voleindigde bestaat niet na de dood, een Voleindigde bestaat en bestaat niet na de dood of een Voleindigde bestaat noch wel noch niet na de dood.’
5 Op die woorden zei de eerwaarde Anuradha dit tot die rondtrekkende asceten: ‘Vrienden, wanneer een Voleindigde een Voleindigde beschrijft – de beste mens, de hoogste mens, die de hoogste realisatie bereikt heeft – dan beschrijft hij hem als buiten deze vier stellingen vallend.’
6 Daarop zeiden die rondtrekkende asceten van andere scholen: ‘Deze monnik moet nieuw zijn, nog niet lang geleden de thuisloosheid ingetrokken of, als hij een oudere is, een incomplete dwaas.’
7 Toen dan, toen zij zich over de eerwaarde Anuradha met de woorden ‘nieuw’ en ‘nog niet lang geleden de thuisloosheid ingetrokken’ denigrerend hadden uitgelaten, stonden zij op van hun zetel en vertrokken. [117]
8 Daarop dacht de eerwaarde Anuradha, niet lang nadat de rondtrekkende asceten van andere scholen vertrokken waren, het volgende: ‘Als zij mij een volgende vraag zouden willen stellen, hoe zou ik dan moeten antwoorden zodat ik tegenover hen zou weergeven wat gezegd is door de Verhevene, hem niet vals zou beschuldigen, uitleg zou geven in overeenstemming met zijn Dhamma en er geen legitieme consequentie uit mijn woorden getrokken kan worden die aanleiding zou geven tot kritiek?’
9 Toen dan ging de eerwaarde Anuradha naar de Verhevene toe. Bij hem gekomen groette hij hem eerbiedig en zette zich terzijde neer.
10-14 Ter zijde gezeten vertelde de eerwaarde Anuradha de Verhevene wat hem overkomen was.
15 [De Verhevene sprak:] ‘Wat denk je, Anuradha? Is het lichaam bestendig of onbestendig?’
‘Onbestendig, Heer.’
‘Zijn het gevoel, de cognitie, de drijfveren, de gewaarwordingen bestendig of onbestendig?’
‘Onbestendig, Heer.’
‘Maar wat onbestendig is, is dat leedvol of schenkt het geluk?’
‘Het is leedvol, Heer.’
‘Maar wat onbestendig, leedvol aan verandering onderworpen is, is het passend dat zo te beschouwen: ‘Dit is van mij, dit ben ik, dit is mijn zelf?’
‘Zeker niet, Heer.’
16 ‘Daarom, Anuradha, welk lichaam welke gevoelens, welke cognitie, welke drijfveren, welke gewaarwording er ook is uit het verleden, de toekomst of het heden, van jezelf of van een ander, grof of subtiel, minderwaardig of verheven, ver weg of dichtbij – al die geledingen moet men zo zien, zoals ze werkelijk zijn, met volmaakt inzicht: ‘Dit is niet van mij, dit ben ik niet, dit is niet mijn zelf.’
17 Zo ziende, keert een goed onderrichte edele leerling zich af van het lichaam, van de gevoelens, van de drijfveren en van de gewaarwording. Zich afkerend, maakt hij zich los. Door zich los te maken wordt hij bevrijd. In de bevrijde [geest] rijst de kennis op dat hij bevrijd is. ‘Vernietigd is geboorte, geleefd is het heilige leven, gedaan is wat gedaan moest worden, er is niets meer dat tot terugkomst hier leidt,’ zo beseft hij.
18 Wat denk je, Aruradha? Beschouw je het lichaam als de Voleindigde?’
‘Zeker niet, Heer.’
‘Beschouw je het gevoel, de cognitie, de drijfveren of de gewaarwording als de Voleindigde?’
‘Zeker niet, Heer.’
19 ‘Wat denk je, Aruradha? Beschouw je de Voleindigde als in het lichaam?’
‘Zeker niet, Heer.’
‘Beschouw je dan de Voleindigde als iets anders dan het lichaam?’
‘Zeker niet, Heer.’
‘Beschouw je de Voleindigde als in het gevoel, in de cognitie, in de drijfveren of in de gewaarwording?’
‘Zeker niet, Heer.’
‘Beschouw je dan de Voleindigde als iets anders dan het gevoel, de cognitie, de drijfveren of de gewaarwording?’
‘Zeker niet, Heer.’
‘Wat denk je, Aruradha? Beschouw je dan [het geheel van] lichaam, gevoel, cognitie, drijfveren en gewaarwording als de Voleindigde?’
‘Zeker niet, Heer.’
20 ‘Wat denk je, Aruradha? Beschouw je dan de Voleindigde als iemand die zonder lichaam, zonder gevoel, zonder cognitie, zonder drijfveren, zonder gewaarwording is?’
‘Zeker niet, Heer.’
21 ‘Wanneer dan door jou de Voleindigde al bij zijn leven naar waarheid en in werkelijkheid niet aangetroffen kan worden, is het dan passend voor jou om te verklaren: ‘Wanneer een Voleindigde een Voleindigde beschrijft – de beste mens, de hoogste mens, die de hoogste realisatie bereikt heeft – dan beschrijft hij hem als buiten deze [119] vier stellingen vallend: een Voleindigde bestaat na de dood, een Voleindigde bestaat niet na de dood, een Voleindigde bestaat en bestaat niet na de dood of een Voleindigde bestaat noch wel noch niet na de dood.’?’
‘Zeker niet, Heer.’
22 ‘Heel goed, Anuradha! Zowel vroeger, Anuradha, als nu verkondig ik alleen het lijden en het ophouden van het lijden.’ (642)”

(citaat uit: Jan de Breet & Rob Janssen: “Samyutta-Nikaya, De verzameling van thematisch geordende leerredes, Deel 3 – Het Deel der geledingen (Khandha-Vagga). Uitgeverij Milinda B.V. 2012, blz. 180-184)

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #73 Gepost op: 12-01-2020 05:16 »
Beste,

Dat is goed uitgelegd. Ik wil graag nog iets aan toevoegen aan wat ik eerder schreef.

Ooit was ik een baby. Die baby was ontstaan, maar die baby is er niet meer, zal ook niet meer terugkomen.
Ooit was ik een jongeman. Die jongeman was ontstaan, maar die jongeman is er niet meer, zal ook niet meer terugkomen.
Ooit was ik een volwassen man. Die volwassen man was ontstaan, maar die volwassen man is er niet meer, zal ook niet meer terugkomen.
Nu  ben ik een oude en zieke man. Die oude zieke man is ontstaan, maar die oude zieke man zal er niet meer zijn, zal ook niet meer terugkomen.

Ben ik gelijk aan de baby? - Nee. - Ben ik gelijk aan de jongeman? - Nee. - Ben ik gelijk aan de oude zieke man van tegenwoordig? - Ook dat kan niet gezegd worden. De oude man is ontstaan. En wat ontstaan is, dat kan men niet als “ik”  beschouwen.
Er is alleen een stroom van leven, zonder iets dat als “ik” aangeduid kan worden.
Dus in hoogste zin is er geen sprake van iets dat opnieuw, alweer, geboren wordt. Door oorzaken ontstaat iets, door het ontbreken van oorzaken vergaat iets. 

Het Boeddhisme kent geen blijvend, onveranderlijk Zijn, maar slechts een ontstaan-veranderen-vergaan, dus een eeuwig worden. De verschijnselen hier zijn niets anders dan veranderende processen die ontstaan en vergaan.

Met vriendelijke groet
Nico

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #74 Gepost op: 12-01-2020 08:41 »
Mooie toevoeging! En zo kunnen we dit onderwerp hopelijk afronden met dat beiden inhoudelijk wel gelijk hebben.

Amitabha heeft gelijk dat het eigenlijk niet om wedergeboorte gaat, maar om het beëindigen van lijden.

Dan wordt het geloof in 'wedergeboorte als een zelf' doorzien als illusie.

Maar ook Passievrucht heeft gelijk dat het wel degelijk gaat om (de illusie van) wedergeboren worden te doorbreken, conventioneler uitgedrukt: het proces van wedergeboren worden stop te zetten. En dat de Boeddha dit in conventionele zin erg veel uitdrukt in de pali sutta's.

Dan wordt ook gezien dat de illusie van wedergeboren te worden als zelf wel degelijk doorbroken dient te worden, anders blijft de illusie (en dus ook de wedergeboorte) eindeloos in stand gehouden en ook het lijden dat hier mee gepaard gaat.

Beiden hebben dus gelijk, het enige ongelijk dat er is, is het zich aangevallen voelen in de eigen visie, de eigen bewoording. Want dit aangevallen voelen gaat uit van een zelf dat zich aangevallen voelt, dat er zo'n zelf is, en dat is het ongelijk.

Het maakt enkel uit voor een zelf dat vergelijkt. Het vergelijkende zelf moet ultiem doorzien worden als illusie, niet-zelf. Zelfs Boeddha heeft geen zelf. Boeddha was een proces. Een heel inspirerend proces, dat wel. Van belang is de inspiratie, niet de vergelijking of de ongelijkheid of het gekibbel erover.

De inspiratie kan iets doen afbrokkelen: zelf-maken: in jezelf, in de ander, in de Boeddha. De inspiratie kan een proces in gang steken. Een proces van ontnuchtering, de-illusionering, ont-zelving, ont-verschillen, maar wel op een zeer eigen unieke manier, want elk proces, hoewel gewoon maar een proces, is wel uniek, anders, verschillend, het heeft gewoon geen zelf, kern, stabiele, identificeerbare basis.

Dan wordt alles eenvoudig.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2020 08:46 door Dorje »

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #75 Gepost op: 12-01-2020 10:56 »
Een afsluitende post.

In deze serie posten heb ik wedergeboorte onderzocht. Ik kwam er achter dat de Pali overlevering leert dat voor de Boeddha lijden en de beëindiging van lijden onlosmakelijk verbonden was met (weder)geboorte. Want hij zag al heel snel in, volgens de overlevering, dat als je bijvoorbeeld als mens geboren wordt, dat daar ook lijden bij komt kijken. Geboorte als mens komt bijvoorbeeld met aftakeling, ouderdom, vaak ziekten, en pijnen, kwalen, ongemak, en de onvermijdelijke dood en verlies van alles wat je bezat en dierbaar is. Geboorte en lijden zijn onlosmakelijk verbonden. Het is niet zo dat de Boeddha lijden alleen als iets mentaals zag. Hij zag ouderdom, pijn, ziekten als lijden.

Volgens de overlevering zag de Boeddha in dat om lijden te beeindigen, je eigenlijk geboorte moet beeindigen. En dat is wat de Boeddha echt onderzocht heeft. Hij onderzocht, wat veroorzaakt nou precies geboorte? Wat is de bouwer van dit huis?, zegt een sutta ergens. Wat zorgt er nou voor dat steeds weer na de dood een nieuw huis gebouwd wordt? Een nieuw bestaan ontstaat?

Op een bepaald moment begreep de Boeddha dit proces volmaakt. Hij zag volgens mij in dat het een soort wilspotentieel is. De Boeddha sprak daarover op verschillende manieren, als: asava's, diepe driften; tanha, drie soorten diepe begeerten; anusaya, neigingen. De Boeddha begreep dat die moeten eindigen want anders komt geen einde aan geboorte en daarmee niet aan lijden. Let wel, wedergeboorte is geboorte en geboorte is altijd wedergeboorte in de leer.

En de Boeddha zag ook de weg waarop er einde kan komen aan de driften, begeerte, het wilspotentieel wat na de dood steeds weer een basis wordt voor een nieuw huis, een nieuwe bestaansvorm. De Boeddha realiseerde ook de beeindiging van de asava's, tanha en anusaya. Daarmee had hij voorgoed afgerekend met de bouwer van het huis.

Dhp 153. “Gedurende vele geboorten in samsara heb ik verwoed gezocht naar de bouwer van dit huis, maar niet gevonden. Het herhaaldelijk geboren worden, is vol met lijden”.
Dhp 154. “O bouwer van dit huis, nu heb ik je gezien! Jij zult nooit meer een huis bouwen. Al jouw balken zijn vernietigd, al jouw dakspanten zijn afgebroken! De geest heeft het Ongeconditioneerde bereikt, het ophouden van de begeerte is bereikt!”

Zie je hoe voor de Boeddha lijden onlosmakelijk verbonden was met wedergeboorte?

Toen de asava's beëindigd waren inzichzelf, in zijn eigen geest, merkbaar, en op persoonlijke wijze te ervaren, begreep de Boeddha dat hij bevrijd was, en dat de bouwer van het huis vernietigd was. Geen nieuw bestaan meer, dus geen toekomstig lijden en last meer.
Maar in dit leven moet je dan zaken nog wel uitzingen. De Boeddha werd nog wel gewoon ziek, ernstig ziek, had hevige pijnen etc.
Wat de Boeddha en de leer mijns inziens niet belooft is dat daaraan een einde komt als je de leer maar beoefent.

Ik heb dus onderzocht en gezien dat voor de Boeddha de kwestie van lijden en de beëindiging van lijden, onlosmakelijk verbonden was met die van (weder)geboorte. Moet het dat voor ons dan ook zijn? Ik denk dat het handig is te zien hoe dit voor de Boeddha zat volgens de Pali overlevering. Wedergeboorte behandelen als bijzaak of loskoppelen van dukkha en de beeindiging van dukkha, gaat nogal ver. Dat wil ik dan wel graag gezegd hebben.

Ik denk dat het toch goed is te zien hoe voor de Boeddha wedergeboorte en de kwestie van lijden onlosmakelijk verbonden waren.

Dat wedergeboorte maar een bijzaak is, en dat dukkha de hoofdzaak is, ik vind dat een onwaarachtige tegenstelling. Ze horen onlosmakelijk bij elkaar.

In Zen speelt wedergeboorte misschien geen grote rol maar eigenlijk in vrijwel alle tradities wel. In India, Sri Lanka, Vietnam, Thailand, Tibet, en waar ook maar die vormen van boeddhisme zijn uitgewaaierd over de wereld. In de tibetaanse tradities benadrukt men ook het belang van een besef van samsara, de rondgang van geboorten in bestaansvormen en het lijden wat daar inherent aan is.

Milerapa, de grootse yogi van Tibet, had volgens de overlevering ook een diep besef van samsara, en angst voor de dood, doodsbenauwd dat diens inktzwarte daden hem een geboorte in de hel zouden geven. Wedergeboorte was in diens motivatie zeker geen bijzaak. En dit is het voor heel veel niet, voor de Boeddha zeker ook niet, althans niet volgens de Pali overlevering.

Nou hou ik er over op.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2020 11:28 door Passievrucht »

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #76 Gepost op: 12-01-2020 12:24 »
Beste forumleden

Als je wedergeboorte ontkent, denk ik dat je "het zelf"ontkent, want waarom wil dat "ik"het ontkennen, waar zit dan die weerstand? Zelf ben ik er geheel van overtuigd, sinds éénheid ervaringen. Je raakt niet verlicht in dat moment, maar gaat steeds lichter leven

Groet Moesa

Offline Noel

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #77 Gepost op: 12-01-2020 12:36 »
Angst voor de dood kan het idee van wedergeboorte belang geven.

De boeddhistische opvattingen over sterven zijn...?

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #78 Gepost op: 12-01-2020 12:40 »
Citaat
Angst voor de dood kan het idee van wedergeboorte belang geven.

Dat is zeker en kan je ook op mediteren.  8)

Citaat
De boeddhistische opvattingen over sterven zijn...?

Goeie vraag!

groet Moesa

Offline Noel

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #79 Gepost op: 12-01-2020 12:52 »
Wat ik ervan begreep was dat inlossen van karma de wedergeboorte overbodig zou maken.

Dat een doel het inlossen van karma zou kunnen zijn.

Of dus een evenwichtig leven?

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #80 Gepost op: 12-01-2020 13:22 »
Citaat
Wat ik ervan begreep was dat inlossen van karma de wedergeboorte overbodig zou maken.

Ineens weet je hoe je dat kan doen. Het heeft ook met aanvaarding te maken, dat je het niet kan veranderen, maar weer komen op: dat wat is.  :-X. Het is ook wat je innerlijk ervaart en is moeilijk te  delen met anderen.

Groet Moesa

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #81 Gepost op: 12-01-2020 13:42 »

Hoi Noel,

Het wordt ongeveer zo onderwezen:

Sinds beginloze tijd hebben we moreel/heilzaam en immoreel/onheilzaam gehandeld. Immoreel en onheilzaam handelen (ook denken en spreken), is handelen onder invloed van hebzucht, haat en begoocheling, in lichte of sterke mate. Moreel of heilzaam handelen is handelen (ook denken en spreken) onder invloed van liefdevolle vriendelijkheid, mededogen en niet begoocheling.

Volgens de leer leiden zulke gewilde daden tot een karmische zaadje wat bij je blijft ook voorbij de dood. De zaden die bij ons zijn, zijn eindeloos, goed en slecht zeg maar. 

Om bevrijding te realiseren is het niet nodig om het negatief karmische zaad wat bij je is volledig in te lossen. Angulimala vermoordde volgens de overlevering 999 mensen. De Pali overlevering leert niet dat je dan zelf 999 keer gedood moet worden om dat karmisch zaad in te lossen. Nee, Angulimala realiseerde heel snel in dit leven bevrijding. Dus je hoeft niet al je negatief kamma in te lossen.

Bevrijding is niet de inlossing van al het negatief karmisch zaad, maar door middel van wijsheid beeindigen van diepe instinctieve driften, aandrangen, begeerten en neigingen in jezelf die leiden tot onheil en ellende en hernieuwd bestaan.

Deze worden genoemd; asava, tanha en anusaya.  Het zijn van die zaken die in jezelf constant opborrelen en waardoor je je eigenlijk nooit eens ontspannen voelt, tevreden, niet aangedaan.
Die natuur van driften, instinctieve aandrangen, die vloed in jezelf, kan kennelijk helemaal eindigen door aandachtigheid en wijsheid. Zaak is dat we ze zien, dat we begrijpen dat ze leiden tot lijden, en dat we ze niet sterker maken door ze niet langer te volgen. Dit betekent dat je indachtigheid moet beoefenen, ze moet opmerken wanneer ze opkomen en met wijsheid er mee opgaan, ze niet meer volgen. Misschien kun je een leraar vinden die je hierbij ondersteunt, mocht je dat willen.

De visie op sterven is dat sterven niet het einde is van leven, zoals geboorte niet het begin was.

« Laatst bewerkt op: 12-01-2020 13:45 door Passievrucht »

Offline Noel

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #82 Gepost op: 12-01-2020 13:46 »
@Passievrucht,

Mooi, dank je

@Moesa,

Je doorziet het!

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #83 Gepost op: 12-01-2020 14:01 »
In het Boeddhisme is het ook mogelijk
karma te zuiveren door
de vier tegenwerkende krachten.

zie hier
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020 14:03 door afwezig »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #84 Gepost op: 12-01-2020 14:04 »
Beste Passievrucht en Noel

Wat Passievrucht zegt past wel in wat ik net zei. Stel ik zou mensen vermoord hebben in een vorig leven, dan heb ik dat karma meegenomen (eventueel) dat wil niet zeggen dat ik in dit leven hetzelfde ga doen. Zoals ik leerde in korte tijd: een gevangen laat ons zien wat slechte daden voor gevolgen hebben. Ook gedachten en intenties kunnen negatieve gevolgen geven. Stap voor stap ( als je oplet en helder bent) kan je steeds bewust zijn dat je dingen laat of ze omdraait met tegenkracht die je in kan zetten

@Noel, ik doorzie dat ego voortaan best goed.  ;D

Groet Moesa

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #85 Gepost op: 12-01-2020 14:06 »
Beste Afwezig

Citaat
In het Boeddhisme is het ook mogelijk
karma te zuiveren door
de vier tegenwerkende krachten.

je was mij net voor zie ik. Dank je voor de link. Even weer opfrissen

Groet Moesa

Offline Noel

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #86 Gepost op: 12-01-2020 15:17 »
@afwezig

Spijt
Voornemen niet meer te doen wat spijt geeft

Die snap ik wel,

De andere twee niet zo goed.

Een goed voorbeeld zoeken
Iets positiefs doen (wat geen spijt geeft)

Als je wist wat een goed voorbeeld was en wat positief was...
« Laatst bewerkt op: 12-01-2020 15:42 door Noel »

Online Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #87 Gepost op: 12-01-2020 15:28 »
Als je wedergeboorte ontkent, denk ik dat je "het zelf"ontkent, want waarom wil dat "ik"het ontkennen, waar zit dan die weerstand? Zelf ben ik er geheel van overtuigd, sinds éénheid ervaringen. Je raakt niet verlicht in dat moment, maar gaat steeds lichter leven

Dit begrijp ik niet helemaal, Moesa. Het zelf ontkennen is niet helemaal een slechte zaak, zie anatta, alhoewel ik me een sutta herinner die zei dat “het idee dat er geen zelf is” ook foutief is.

Zelf zeg ik niet dat er geen wedergeboorte is, alleen dat er geen manier is om het te toetsen, en dus zet ik het en de aanverwante ideeen terzijde tot dat wel kan.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #88 Gepost op: 12-01-2020 17:19 »
Beste Passievrucht en Noel

Wat Passievrucht zegt past wel in wat ik net zei. Stel ik zou mensen vermoord hebben in een vorig leven, dan heb ik dat karma meegenomen (eventueel) dat wil niet zeggen dat ik in dit leven hetzelfde ga doen. Zoals ik leerde in korte tijd: een gevangen laat ons zien wat slechte daden voor gevolgen hebben. Ook gedachten en intenties kunnen negatieve gevolgen geven. Stap voor stap ( als je oplet en helder bent) kan je steeds bewust zijn dat je dingen laat of ze omdraait met tegenkracht die je in kan zetten

@Noel, ik doorzie dat ego voortaan best goed.  ;D

Mooi werk, driften kunnen sterk zijn...ppffff..

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #89 Gepost op: 12-01-2020 17:50 »
Citaat
Mooi werk, driften kunnen sterk zijn...ppffff..

Zeg dat wel pffffff, daar controle over proberen te krijgen, het doorzien allemaal, irritaties, angsten ondergaan, in jezelf. Het is een confrontatie met jezelf. Maar hoe meer de waarheid helder wordt, kan je alleen maar blij zijn. Dan kan je weer verder.

Groet Moesa

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #90 Gepost op: 05-02-2020 23:24 »
in de pali canon zijn teksten te vinden die aantonen dat het hebben van herinneringen niet zo ongewoon was in die tijd. Wie had ze niet die herinneringen, zeker als men ernstig genomen wil worden als leraar.
Want de bewering is toch dat het enkel boeddha is die alle vorige levens kan herinneren. Maar hier gaat boeddha in tegenspraak met brahamana's die eigenlijk net als hij toch ook alle vorige levens kunnen herinneren, of het toch zo beweren.
Dus logisch gezien, was het helemaal niet ongewoon om zo iets te beweren in die tijd. En kan dus niet aangenomen worden als hoofdargument.
Dat boeddha herinneringen had, dus is het allemaal waar.
Dat de Boeddha de enige is met al die herinneringen is dus niet correct. Aldus volgens de tekst.

De tekst is niet uit de pali canon, maar een vertaling van de Chinese variant van de pali canon, maar is als dusdanig ook in de pali canon terug te vinden.

Hieronder een deel van een tekst :

Four Kinds of Eternity View
(Sassataditthi)
      30. Er zijn bhikkhus, bepaalde samanas en brahmana's die de visie van de eeuwigheid behouden. Ze geven vier redenen om het eeuwige bestaan ​​van zowel atta als loka aan te tonen. 1 Op welke autoriteit en op welke basis tonen deze gerespecteerde samanas en brahmana's op vier gronden 2 aan dat zowel atla als loka eeuwig is?
De eerste categorie van eeuwigheidsweergave
      31. In deze wereld bereikt bhikkhus, een zekere samana of brahmana uiterste mentale concentratie door een vurige, standvastige, volhardende inspanning, opmerkzaamheid en juiste aandacht. Wanneer zijn geest aldus de hoogste concentratie heeft bereikt, herinnert hij zich vele vroegere levens 3 . En wat herinnert hij zich?
      Hij herinnert zich een verleden bestaan, of twee, of drie, of vier, of vijf, of tien, of twintig, of dertig, of veertig, of vijftig, of honderd, duizend, honderdduizend bestaan, of vele honderden, vele duizend, vele honderdduizend mensen bestaan ​​op deze manier: "In dat vorige bestaan ​​kende ik zo'n naam. Ik ben in zo'n gezin geboren. Ik zag er zo uit. Ik werd zo gevoed. Ik genoot zo. Ik leed pijn dus. Mijn levensduur was zo. Ik stierf in dat bestaan. Ik werd geboren in een ander bestaan. In dat (nieuwe) bestaan ​​stond ik bekend onder een dergelijke naam. Ik werd geboren in zo'n familie. Ik was van een dergelijke Ik werd zo gevoed, ik genoot zo van genot. Ik leed dus pijn. Mijn levensduur was zo. Ik stierf in dat bestaan. Toen werd ik in dit bestaan ​​geboren. "Op deze manier herinnert hij zich vele vroegere bestaansvormen samen met hun kenmerken en gerelateerde feiten (zoals namen en clans).

Hij zegt aldus:
      "Atta evenals loka is eeuwig, onvruchtbaar, 4 staat als een bergtop en stevig als een poort. Wezens transmigreren, gaan de ronde van wedergeboorten, sterven en worden opnieuw geboren. Atta of loka is echter permanent zoals alle dingen van een onveranderlijke en blijvende aard. Het moet zo zijn omdat ik uiterste concentratie heb bereikt door vurige, standvastige, volhardende inspanning, opmerkzaamheid en juiste oplettendheid. En wat kan ik me herinneren?

1. Het commentaar verklaart zowel atta als loka als een van de vijf khandha's.
Het Subcommentaar breidt dit uit door te zeggen dat (i) wanneer de vier mentale khandha's worden beschouwd als atta door degenen die in atta (ziel) geloven, de resterende khandha als loka wordt beschouwd; of (ii) wanneer een van de vijf khandha's als atta wordt beschouwd, de rest van de khandha's als loka; of (iii) wanneer alle vijf khandha's van jezelf als atta worden genomen, worden de khandhas buiten zichzelf als loka genomen door degenen die in atta geloven.
      2. Zie bijlage A 1.
      3. herinnert aan vele vroegere levens: zie bijlage A 2.
      4. onvruchtbaar: net zoals een onvruchtbare vrouw geen kinderen kan baren, kan atta evenals loka geen andere atta of loka voortbrengen .

Ik herinner me een verleden bestaan, of twee, of drie, of vier, of vijf of tien, of twintig, of dertig of veertig, of vijftig, of honderd, duizend, honderdduizend bestaan, of vele honderd, vele duizend, vele honderdduizend bestaan ​​op deze manier: 'In dat vorige bestaan ​​stond ik bekend onder zo'n naam. Ik ben in zo'n gezin geboren. Ik zag er zo uit. Ik werd zo gevoed. Ik genoot dus van plezier. Ik leed dus pijn. Mijn levensduur was zo. Ik stierf in dat bestaan. Ik ben in een ander bestaan ​​geboren. In dat (nieuwe) bestaan ​​stond ik bekend onder zo'n naam. Ik ben in zo'n gezin geboren. Ik zag er zo uit. Ik werd zo gevoed. Ik genoot dus van plezier. leed dus pijn. Mijn levensduur was zo. Ik stierf in dat bestaan. Toen ben ik in dit bestaan ​​geboren. ' Op deze manier herinner ik me vele vroegere bestaansvormen samen met hun kenmerken en gerelateerde feiten (zoals namen en clans). En dus zeg ik dat ik dit weet:
      Zowel Atta als Loka is eeuwig, onvruchtbaar, staande als een bergtop en stevig als een poort. Wezens transmigreren, gaan de ronde van wedergeboorten, sterven en worden opnieuw geboren. Atta of loka is echter permanent zoals alle dingen van onveranderlijke en blijvende aard. "
      Monniken! Dit is de eerste redenering en het is hierop gebaseerd, dat dit vasthoudt, dat bepaalde samanas en brahmana's aantonen dat zowel atta als loka eeuwig is. (1)
« Laatst bewerkt op: 06-02-2020 14:31 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Het boeddhisme van Hein Thijssen by Dorje Vandaag om 19:07
[Algemeen] Het boeddhisme van Hein Thijssen by Bodhiboom Vandaag om 15:34
[Denk je het of weet je het...] Re: Inspirerende citaten by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 23:07
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by marcel Gisteren om 12:47
[Algemeen] Re: Verlichtingsliteratuur by Bodhiboom Gisteren om 11:40