Auteur Topic: stilte  (gelezen 135 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
stilte
« Gepost op: 18-12-2019 12:33 »
Ik wil de bloemlezing van Nico over Nibbana niet dwarsbomen en daarom leek het me goed dit hier te bespreken. Het is een reactie naar aanleiding van deze reactie van Dorje:
http://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=3335.msg27151#msg27151

Ik denk die stilte wel te zien maar ik moet je wel bekennen dat dit lijden niet oplost, niet mijn lijden, niet de angsten, verkrampingen, neuroses, driften etc. Misschien moet je eerst de leegte echt als leegte kennen wil dat echt een oplossing zijn voor lijden. Maar gewoon gevoel hebben voor stilte of leegte in jezelf lost lijden naar mijn eigen ervaring niet op. Het lijkt eerder de oorzaak van ellende omdat je er toch (onbewust en ongewild) gehecht aan bent en dat aanziet voor je zelf.  Het probleem is gewoon dat je ook niet even kan afdwingen dat je leegte als leegte ziet.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
Re: stilte
« Reactie #1 Gepost op: 18-12-2019 15:30 »
Is dit een kwestie van het uitblijven van de vrucht, Passievrucht? Ik heb wel gemerkt dat het bij meer mijlpalen zo is dat er meer voor nodig is dan dat het verstand iets begrijpt voordat er een ware realisatie volgt. Het is alsof er iets binnen in ons tot realisatie moet komen, een bijna slapend bewustzijn dat die dingen moet zien.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 18-12-2019 17:18 »
Ik begrijp als geen ander dat er meer nodig is dan het verstand hoor Bodhiboom.

Online Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 18-12-2019 18:19 »
De stilte wordt niet gezien door jou met je gehechtheden, angsten, verkrampingen, neuroses, driften, ... het is eerder zo dat de stilte onbetrokken, onbevoordeeld en onbezoedeld kan kijken naar die jou met zijn gehechtheden enzovoort.

De stilte ontdekken is eigenlijk ontdekken dat er iets (niet-iets) is dat los is van al die gehechtheden, angsten enzovoort. Als je dat ontdekt hebt, zit je niet "alleen maar" vast in het kijken vanuit die jou met al zijn gehechtheden, maar kan je "ook" vanuit die stilte kijken die die jou met al zijn gehechtheden ziet, vanbuitenaf ziet. En dat is dan in wijsheid zien. En dat heeft wel degelijk een effect op die verstrengeldheid in die gehechtheden. Daardoor kan het juist ontstrengelen, omdat het gezien wordt zonder er in verstrengeld te zijn op het moment van het zien. Het is als een knoop die je maar kan ontwarren als je zelf niet midden in de knoop mee opgeknoopt zit.

Maar deze positie ontdekken buiten de knoop, kan je inderdaad niet afdwingen, ik kan het jou niet geven. Ik kan alleen maar de hoop geven dat het mogelijk is. Als je niet eens weet dat het kan, kan het zich ook moeilijk voordoen, begrijp je? Dus, wat heb je liever, dat ik er voortaan maar beter over zwijg? Jouw wil is wet.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 18-12-2019 20:22 »
Zo vrij ben ik niet, en zo ga ik ook niet praten. Als ik zo vrij ben hoor je mij misschien zo praten.
« Laatst bewerkt op: 18-12-2019 21:10 door Passievrucht »

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #5 Gepost op: 19-12-2019 10:47 »
Ik begrijp als geen ander dat er meer nodig is dan het verstand hoor Bodhiboom.

Dat vind ik bewonderenswaardig, want voor mij is het een van die dingen die ik diep van binnen begreep, maar in mijn gedachten lange tijd niet helemaal realiseerde. Ik vind het heel lastig te zeggen wat de geest weet, en in hoeverre “de rest van het wezen” die dingen moet begrijpen. Je kan per slot van rekening niet zomaar een boek lezen over de verlichting en plots verlicht raken?

Het is hetzelfde als over de dood lezen en gaan mediteren in een begraafplaats, dat was geloof ik wat de Boeddha aanraadde om echt in contact te komen met de dood. Het zegt iets tegen mij dat wat de geest weet ook niet zo bepalend is. Vaak merken wij ook dat wat wij echt geloven iets is waar wij ons op een zeker niveau aan vasthouden, dat dan op onverwachte momenten sterk naar voren komt.

Offline teksten Siebe

• Eerwaarde
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 19-12-2019 12:30 »
Het zou ook best wel eens een valkuil kunnen zijn om te denken dat als je nou maar dit of dat ziet...dat dan opeens alle last van je schouders valt.  Lal benadert dit eigenlijk heel anders. Hij geeft juist aan dat het belangrijk is je te richten op wat hier en nu voor je neus staat. Daarvan de aard begrijpen. Begrijpen dat de wereld, dus wat we via de zintuigen ervaren, onmogelijk is vast te leggen of handhaven, daarom onbevredigend is en zonder essentie, geen toevlucht. Begrijpen hoe de wereld in elkaar steekt, daar gaat het volgens hem om en niet zozeer de natuur van geest of vragen omtrent je eigen identiteit.

Ik denk wel dat dit inderdaad in overeenstemming is met de sutta's. Als we echt zien wat de wereld kan bieden en ook vooral niet kan bieden (duurzaam geluk en welzijn/heil, bescherming, toevlucht) dan zou onze hartstocht die juist wortelt in verkeerde/naieve voorstellingen over geluk/heil, bescherming, toevlucht, afnemen. Dan ontstaat Nibbida. Vanuit een realistische kijk op zaken zullen we ons vanzelf meer en meer afkeren van het zoeken naar heil in de wereld. Omdat we inzien dat het in wezen kansloos is.

Met het afnemen van de hartstocht vinden we juist meer welzijn in onszelf. Dit versterkt elkaar. Als de hartstocht en het naief zoeken helemaal verdwenen is door de wijsheid die de vier edele waarheden steeds beter begrijpt, heeft iemand een ultiem soort welzijn gerealiseerd. 

Maar Lal benadrukt dus erg sterk dat we vooral inzicht moeten ontwikkelen, via anicca, dukkha en anatta, in de aard van de wereld. Zolang we niet echt zien en begrijpen dat er geen heil, bescherming, toevlucht verwacht kan worden van iets in de wereld, zolang zullen we ons daarop storten en vastklampen aan het een of ander. We zullen begeerten blijven volgen en voeden en niet aanzien voor de oorzaak van lijden maar de oplossing. De teksten beschrijven dit uitgebreid. Achter begeerte naar iets in de wereld zit altijd een vertekende perceptie van aantrekkelijkheid, voordeel. Het lonkt omdat we er voordeel in zien. Als dat niet verandert, dan zullen we doorgaan op dezelfde weg, lijkt me.

Maar ik denk ergens ook dat het onvermijdelijk is dat je in een soort catch 22 situatie terecht komt. Je ziet dat het inderdaad zinloos is je heil te zoeken in iets in de wereld maar tegelijkertijd kun je het ook niet bij jezelf vinden, dus...zoek je toch maar weer je heil in iets externs. Als een verslaafde die het ook niet meer bij zichzelf kan vinden en dus maar weer...eindeloos.

Hier toch een wijze weg in vinden, is denk ik de opgave.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #7 Gepost op: 19-12-2019 17:15 »
Als we echt zien wat de wereld kan bieden en ook vooral niet kan bieden (duurzaam geluk en welzijn/heil, bescherming, toevlucht) dan zou onze hartstocht die juist wortelt in verkeerde/naieve voorstellingen over geluk/heil, bescherming, toevlucht, afnemen.

Wat ik toch nog vaak tegenkom zijn negatieve gevoelens, emoties zoals angst, unheimlichkeit, afstandelijk voelen. Daar kan ik gewoon mee zijn, maar vaak realiseer ik me ook dat ze niet terecht zijn. Die dingen zijn gecreëerd door het gevoel dat in mij heerst dat andere mensen niet liefdevol met mekaar omgaan. Hartstocht ben ik niet vaak in mezelf tegen gekomen. Toch heb ik daar niet echt vrede mee, ik kom die gevoelens tegen en zet ze dan ook weer van me af, en creëer dus een tweestrijd.

Zolang we niet echt zien en begrijpen dat er geen heil, bescherming, toevlucht verwacht kan worden van iets in de wereld, zolang zullen we ons daarop storten en vastklampen aan het een of ander.

Veel van de mechanismen in onze wereld hebben te maken met veiligheid. Wetten, politie, notarissen, verzekeringen, uitkeringen, de zorg, pensioenen, legers. Er zijn allerlei dingen waar je bij bent betrokken, externe representaties van het brein dat zich zorgen maakt. Het is niet alleen jouw gedachten die je daarin leiden maar ook wat wij in de wereld hebben gecreëerd.

Maar ik denk ergens ook dat het onvermijdelijk is dat je in een soort catch 22 situatie terecht komt. Je ziet dat het inderdaad zinloos is je heil te zoeken in iets in de wereld maar tegelijkertijd kun je het ook niet bij jezelf vinden, dus...zoek je toch maar weer je heil in iets externs. Als een verslaafde die het ook niet meer bij zichzelf kan vinden en dus maar weer...eindeloos.

Hier toch een wijze weg in vinden, is denk ik de opgave.

Duurzaam geluk en welzijn, bescherming en toevlucht zijn toch altijd tijdelijke affaires. Je hebt een dak boven je hoofd, maar voor hoe lang? De hele wereld zit vol met onveiligheden. Geluk is tijdelijk, lijden is tijdelijk, neutraal voelen is ook tijdelijk.

+-Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: je hebt het gezien by Dorje Vandaag om 23:05
[Denk je het of weet je het...] Re: je hebt het gezien by marcel Gisteren om 18:32
[Denk je het of weet je het...] Re: je hebt het gezien by Bodhiboom Gisteren om 08:51
[Denk je het of weet je het...] Re: je hebt het gezien by Ujukarin Gisteren om 06:25
[Denk je het of weet je het...] je hebt het gezien by gouden middenweg & de wilde natuur 24-02-2020 22:39