Auteur Topic: Een gezond lichaam  (gelezen 219 keer)

Online Bodhiboom

• Sangha lid
Een gezond lichaam
« Gepost op: 15-11-2019 18:39 »
Beste allen,

Bij de Boeddha’s advies om regelmatig te beschouwen over het ouder worden, ziekte en de dood, kwam bij mij de gedachte op dat voor veel mensen deze dingen ver weg liggen in hun leven. Als je 40 bent, dan ben je nog niet dicht bij ouderdom en de dood, onvoorziene ongelukken daargelaten. Dus ik wou stellen,

Een gezond lichaam geeft vrede en genot

En ik wou vragen hoe jullie denken over de boeddhistische instelling tot het overpeinzen van de dood. Ik heb het wel eens “een religie over de dood” horen noemen, dat gaat wat mij betreft wat ver, veel ervan gaat per slot van rekening over vrede, maar zo denken sommige mensen erover.

Ik ken een aantal van de argumenten wel, zoals de Tibetaanse negen punt meditatie over de dood, maar kom zelf toch niet verder dan dat men niet in de toekomst hoort te leven en er zoveel over na hoeft te denken. En misschien is boeddhisme eigenlijk een religie voor oudere mensen, om ze te leren omgaan met verandering en los laten van al de dingen die je als oudere verliest. Zeker bij de cursussen die ik heb gevolgd waren er overweldigend meer ouderen dan jongeren.

Met stille avond groet,
Bodhiboom

Offline Passievrucht

• Eerwaarde
Re: Een gezond lichaam
« Reactie #1 Gepost op: 16-11-2019 19:42 »
Het nadenken over de dood gaat bij mij wel vanzelf. Ik vind het niet morbide. En je weet ook nooit hoe dichtbij de dood is.

Online Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #2 Gepost op: 18-11-2019 13:49 »
Nee, het is ook niet morbide. Het word alleen morbide door de andere gedachten die je hebt als je je vasthoud aan het leven, je word droevig van niet meer een wandeling door de bossen te kunnen maken bijvoorbeeld of je vrouw vast te kunnen houden. Het zijn al die hechtingen aan het leven die het doen voordoen alsof je droevig moet worden bij het denken aan de dood.

Maar eigenlijk is de dood een grote stap naar een nieuw avontuur. Wij denken wel er het een en ander van af te weten doordat je dingen hebt gelezen, maar die zijn ook maar afkomstig van andere mensen en hun ervaringen, je weet dus niet of dat iets is dat afstamt van een psychose of een drugs trip. Kijkend naar de bijna-dood ervaringen lijkt het redelijk te zeggen dat er wel iets is, en dat het heel mooi kan zijn.

Waar ik het eigenlijk over wou hebben is de periode voor de dood, het leven. Je kan je alleen maar richten op de lijdensweg van het leven, of je kan je richten op de mooie dingen. Een gezond lichaam draagt daartoe bij, het zorgt ervoor dat je niet continu word geconfronteerd met de mogelijkheid van het lijden.
« Laatst bewerkt op: 18-11-2019 17:00 door Bodhiboom »

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 18-11-2019 14:02 »
Beste Bodhiboom,

Het is voor mij onderdeel van de vier satipaṭṭhāna's. In die zin zijn veroudering, ziekte en dood niks anders dan verschijningsvormen van anicca. Het is heel normaal en gezond dat dit gedachten van droevigheid en komend gemis bij je oproept! Natuurlijk gebeurt dat bij veel mensen. Kun je 'bij' die gedachten en gevoelens zijn? Kun je ze laten zijn wat ze wezen?

Ik vermoed dat je je helemaal niet hoeft te richten op de lijdensweg van het leven dan wel op de mooie dingen. We ontmoeten van alles en nog wat in dit leven en leren die zien als sankhara's en als zaken die prettig of onprettig of niet-prettig-niet-onprettig zijn.

Het is natuurlijk zo dat een gezond lichaam het simpeler maakt om te genieten van dingen, om te beginnen van dat sterke, gezonde lichaam zelf. Ziekte drukt ons meer met de neus op pijn en uitval. Zeker. Dit en dat, tot op zekere hoogte dan natuurlijk. Een zieke kan heel goed genieten van wat nog mogelijk is - zoals een familielid van mij op dit moment geweldig goed laat zien - en ook een gezond lichaam vertoont wel eens pijn.

BDE's heb ik geen verstand van. Ik ga er niks over zeggen. Er is altijd leven, er is altijd beleven.. ook als "mijn" leven ten einde is. Is er leven na de dood? Simpele vraag. Natuurlijk is dat zo! Tja, niet voor mij... maar geloofden wij dan niet toch al anattā? Dit ben ik niet, dit is niet van mij, dit niet met betrekking tot mij?

Met warme groet,

Maarten

+-Laatste berichten

[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by nico70+ Vandaag om 12:35
[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Bodhiboom Vandaag om 11:14
[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by Bodhiboom Vandaag om 10:31
[Filosofie en Metafysica] Re: Kennis versus de eigen natuur by Dorje Vandaag om 10:16
[Filosofie en Metafysica] Re: Doel van de Boeddha-Dhamma by Buddha Amitabha Vandaag om 07:25