Auteur Topic: De poortloze poort.  (gelezen 601 keer)

Leegte

• Gast
De poortloze poort.
« Gepost op: 08-12-2019 10:10 »
https://www.vrolijkverlicht.nl/index.php/artikelen/dzogchen/236-altijd-aanwezig-gewaarzijn

Citaat
  Dit is wat Zen de poortloze poort noemt. Aan deze kant van de

realisatie ziet het eruit alsof je iets moet doen om in die staat te

komen; het heeft er de schijn van dat je door een poort moet. Maar

als je dat dan doet, en je kijkt terug, dan is er nergens een poort te

bekennen, en die is er ook nooit geweest. Je hebt deze staat van

zijn om te beginnen nog nooit verlaten, dus je kunt hem daarom

ook nooit bereiken. De poortloze poort ! “Iedere vorm is Leegte,

precies zoals het is” betekent dat alle dingen, inclusief jij en ik, zich

altijd al aan de andere kant van de poortloze poort bevinden.

Leegte

• Gast
Re: De poortloze poort.
« Reactie #1 Gepost op: 08-12-2019 10:17 »
Deze is ook wel lollig:

Citaat
Op die manier hebben we

ons dus al verbonden aan de Grote Zoektocht, en nonduale

meditatie maakt gebruik van die overtuiging door ons op een

enigszins bedrieglijke manier aan het zoeken te zetten (wat in Zen

“water verkopen bij de rivier” wordt genoemd).

De mens meent dat hij ergens naar zoeken moet en juist dat zoeken staat in de weg.
Moet je dan maar niet zoeken?  Natuurlijk wel.  Maar je begrijpt niet dat je zoekt naar iets wat niet te vinden is.  Maar het kan natuurlijk zo zijn dat je -moe van het zoeken- opeens gaat vinden wat niet te vinden was omdat het er altijd al was.

Leegte

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 08-12-2019 10:27 »
Citaat
  Maar wat is die Getuige zelf ? Wie of wat is het die getuige is van

al die verschillende objecten, die wolken voorbij ziet drijven, en

gedachten voorbij ziet trekken, en allerlei gevoelens waarneemt ?

Wie of Wat is deze ware Ziener, deze pure Getuige, die in de

diepste kern van wat ik ben aanwezig is ?

Dat eenvoudige waarnemend getuige zijn is, zo vertellen de

tradities, niets anders dan Spirit zelf, Boeddha natuur, Absoluut

Bewustzijn, de verlichte oorspronkelijke geest, God zelf, en wel in

zijn geheel.

Als je de stille getuige kent en je steeds bewuster wordt van het het getuige zijn
Zul je bemerken dat deze verstrengeld is met de getuige van 'de ander'.
Dit kun je ook zeggen als dat wat aandacht hééft in jou.

Dan wordt het ook duidelijk dat met ieder oordeel je jezelf oordeelt.
En dat er letterlijk niets ongezien blijft (nama loka).
Ook liegen is zinloos.  Alles wordt immers 'geweten'.

Leegte

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 08-12-2019 10:33 »
Citaat
  Het punt is dat de verlichte Geest niets anders is dan het altijd

aanwezige waarnemen van dat wat er is, en soms vinden degenen

die mediteren dit moeilijk te geloven.

Je moet dan ook niks geloven.  Geloof is onwetendheid.
Neem alles tot object van waarneming.  Dus ook als je fysieke problemen hebt: neem het tot object van waarneming.  Omdat de 'spiegel' niet oordeelt over je fysieke problemen zou het zomaar kunnen dat 'je zelf' de oorzaak van je fysieke ongemak bent.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 08-12-2019 15:17 »
Dit zijn stukken uit een artikel van Ken Wilber, zie ik, dus ik zou niet verbaasd zijn als het een ietwat intellectuele strekking heeft. Maar ik kwam laatst nog een stukje tegen in een boek van de psychiater en Osho discipel Jan Foudraine, Jaren van Voorbereiding geheten, waarin hij Ken Wilber aanprijst als “een van de vooraanstaande stemmen uit de psychologie, een psycholoog die praktische kennis heeft van meditatie en spiritualiteit”. Dus ik zou hem niet gelijk afschrijven.

Kort samengevat, De Poortloze Poort of Wumenguan is een verzameling van achten­veertig koans uit het begin van de dertiende eeuw, samengesteld en van commentaar en versjes voorzien door de Chinese chanmeester Wumen Huikai.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Leegte

• Gast
« Reactie #5 Gepost op: 08-12-2019 15:39 »
Mijn mening is dat het niet erg intellectueel van aard is, maar 'to the point'.
'Dat' waar alle spirituele zoekers naar zoeken is de facto niets.
Hoewel je 'to the point' ook intellectueel kan noemen natuurlijk.
En de metafoor 'poort' is ook goed gekozen.
Je moet door een 'poort' waar je niet als 'iemand' door kan en achteraf blijkt er niet eens een poort te zijn geweest.  En toch...kan een indachtig mens de heimwee, de lokroep naar huis voelen.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 08-12-2019 19:00 »
Als “dat” waar alle spirituele zoekers naar zoeken, niets is, wat zijn dan die verlichtings ervaringen die mensen zoals Eckhart Tolle beschrijven? Er schijnt toch een ervaring te zijn die de wereld als nieuw maakt, die een radicale verschuiving in het bewustzijn veroorzaakt. Om de waarheid te weten van wat wij zijn, dat is wel een beetje moeite waard.

Of het achteraf een kleinigheid blijkt te zijn is een kwestie van perspectief... voor sommige verlichte mensen is het blijkbaar zo... before enlightenment chop wood, carry water; after enlightenment chop wood, carry water. Maar toch, ervoor is het een consumerende zoektocht, en erna is het veranderde perspectief dat het niet zo heel groot bleek te zijn, toch was er een realisatie.

Offline teksten.BA

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 08-12-2019 19:22 »

Als “dat” waar alle spirituele zoekers naar zoeken, niets is, wat zijn dan die verlichtings ervaringen die mensen zoals Eckhart Tolle beschrijven? Er schijnt toch een ervaring te zijn die de wereld als nieuw maakt, die een radicale verschuiving in het bewustzijn veroorzaakt. Om de waarheid te weten van wat wij zijn, dat is wel een beetje moeite waard.

Of het achteraf een kleinigheid blijkt te zijn is een kwestie van perspectief... voor sommige verlichte mensen is het blijkbaar zo... before enlightenment chop wood, carry water; after enlightenment chop wood, carry water. Maar toch, ervoor is het een consumerende zoektocht, en erna is het veranderde perspectief dat het niet zo heel groot bleek te zijn, toch was er een realisatie.

Klopt, we kunnen wel geringschattend doen over bijzondere of Verlichtingservaringen, maar dat is eigenlijk niet terecht. Sommigen beoefenen misschien jarenlang de meditatie. En opeens is daar de opening, de realisatie. Daar kan een buitenstaander niet zomaar iets aan vanaf doen, laat staan het kleiner maken dan dat het is. Dat is niet terecht.

Sommige ervaringen komen en gaan, zo ook bepaalde ervaringen van spirituele realisaties. Daarvan wordt dan vaak gezegd, dat als het langzamerhand een herinnering wordt, dit geen ervaring was van het uiteindelijke. Misschien is dat zo, maar voor degene die het ervoer, was het van groot belang, doorleefd en misschien wel vol van welhaast kosmische liefde (zo was het bijvoorbeeld bij mijzelf het geval).

Leegte

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 08-12-2019 19:59 »

Het probleem met verlichtingservaringen is dat deze een doel veronderstellen.  En alleen een 'iemand' kan een doel hebben.  Alleen een 'iemand' kan een ervaring in welke soort dan ook hebben.  Dat strookt niet met zonder essentie zijn.  Daarom is het onbegrijpelijk en noemt men het mystiek.  Ik kan die ervaringen niet ontkennen, want niet alleen Tolle spreekt er van.  Perzische dichters omschrijven het als dronkenschap, extase, over de wijn en de wijnschenker, de minnaar en de Beminde.  Maar zij spreken tevens over sterven.  En ik denk dat dat behoorlijk letterlijk genomen mag worden.  Dat is in ieder geval niet in tegenspraak met het boeddhisme.  De Boeddha leert dat er geen essentie is.  Maar dat zijn allemaal maar woorden.  Doch woorden kunnen ook met het 'hart' gelezen worden.  Dat begrijpt soms beter.

Leegte

• Gast
« Reactie #9 Gepost op: 08-12-2019 20:13 »

Klopt, we kunnen wel geringschattend doen over bijzondere of Verlichtingservaringen, maar dat is eigenlijk niet terecht. Sommigen beoefenen misschien jarenlang de meditatie. En opeens is daar de opening, de realisatie. Daar kan een buitenstaander niet zomaar iets aan vanaf doen, laat staan het kleiner maken dan dat het is. Dat is niet terecht.

Sommige ervaringen komen en gaan, zo ook bepaalde ervaringen van spirituele realisaties. Daarvan wordt dan vaak gezegd, dat als het langzamerhand een herinnering wordt, dit geen ervaring was van het uiteindelijke. Misschien is dat zo, maar voor degene die het ervoer, was het van groot belang, doorleefd en misschien wel vol van welhaast kosmische liefde (zo was het bijvoorbeeld bij mijzelf het geval).

Ik lees de tekst onder je berichten -Als je eenmaal zelf bevrijd bent, bevrijdt dan ook anderen.-
Denk je dat het helpend is om een worst voor te houden?  Dat wekt alleen maar begeerte op.
(Maar dat doet de belofte van eind aan het lijden ook)
Daarnaast zijn ervaringen van voorbijgaande aard zoals je zelf schrijft.  De ervaring zélf wordt een herinnering.  Maar als het goed is, is er ook iets in je achtergebleven.  Iets wat geen overtuiging is.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #10 Gepost op: 09-12-2019 12:57 »
Het probleem met verlichtingservaringen is dat deze een doel veronderstellen.  En alleen een 'iemand' kan een doel hebben.

Niet altijd... Eckhart Tolle was bijvoorbeeld niet een ‘zoeker’, hij was lange tijd erg depressief geweest en had veel geleden, en toen kwam er opeens een verlichtings ervaring. Dus zoiets kan gewoon met een mens gebeuren, mits de condities juist zijn.

Ik denk ook niet dat je iemand anders zijn verlichtings ervaring kan kopiëren, want het gaat niet alleen om de staat van je bewustzijn, maar ook de staat van je onderbewustzijn. Er is iets unieks aan zo een blijvende verschuiving, als je kijkt naar de Boeddha, Osho, Tolle en Mooji, die allemaal iets hebben verteld over hun ervaring.

Perzische dichters omschrijven het als dronkenschap, extase, over de wijn en de wijnschenker, de minnaar en de Beminde.  Maar zij spreken tevens over sterven.  En ik denk dat dat behoorlijk letterlijk genomen mag worden.  Dat is in ieder geval niet in tegenspraak met het boeddhisme.  De Boeddha leert dat er geen essentie is.

Dat klopt, geen-zelf. Maar dat betekent niet dat er geen aggregaten zijn, die niet iets ondergaan. Het lichaam - de vorm - plus de geest - gewaarwording, de percepties, de gedachten, en het bewustzijn - dat alles is een geheel dat best die ervaringen kan ondergaan, zelfs zonder een ‘essentie’.

Leegte

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 09-12-2019 14:15 »

Niet altijd... Eckhart Tolle was bijvoorbeeld niet een ‘zoeker’, hij was lange tijd erg depressief geweest en had veel geleden, en toen kwam er opeens een verlichtings ervaring. Dus zoiets kan gewoon met een mens gebeuren, mits de condities juist zijn.

Ik denk ook niet dat je iemand anders zijn verlichtings ervaring kan kopiëren, want het gaat niet alleen om de staat van je bewustzijn, maar ook de staat van je onderbewustzijn. Er is iets unieks aan zo een blijvende verschuiving, als je kijkt naar de Boeddha, Osho, Tolle en Mooji, die allemaal iets hebben verteld over hun ervaring.

Ik heb mijzelf ook heel lang niet als een 'zoeker' beschouwd.  En dat zie ik als een groot voordeel.
Een zoeker is altijd object-gericht.  En de verlichtingservaring komt van binnen uit en is noch subject noch object gericht.  Ik wist niet eens wat ik deed toen ik door de poortloze poort ging.

Er is 'iets' in dit gebeuren wat niet gezegd kan worden.  Iedere verwachting, hoop of alles wat maar menselijk is komt niet van pas.  De mens zit nu eenmaal zo in elkaar dat hij verwacht, hoopt iets terug te krijgen.  Dat is ook wat ik met de 'worst' bedoel.  Daarnaast is naarmate men de poortloze poort nadert sprake van een verlatenheid welk een enorm lijden opwekt.  Alleen de gedachte er aan maakte me al terughoudend.  Ja, achteraf kan ik het intellectueel begrijpen. 

In het mensenhart smeult een heel klein vonkje welke zuurstof krijgt naarmate we minder worden van ons zelf.  Op het moment dat je helemaal weg bent wordt dat een uitslaande brand.  Laat ik het metaforisch gezien zo omschrijven.  En omdat je zelf weg bent kun je dat zelf ook niet bepalen.  Als 'zelf' kun je alleen de voorwaarden scheppen.

Citaat
Dat klopt, geen-zelf. Maar dat betekent niet dat er geen aggregaten zijn, die niet iets ondergaan. Het lichaam - de vorm - plus de geest - gewaarwording, de percepties, de gedachten, en het bewustzijn - dat alles is een geheel dat best die ervaringen kan ondergaan, zelfs zonder een ‘essentie’.

Helemaal correct.  Dat geheel noem ik een individu.  Het is goed om te onderscheiden wat er 'individu' is en wat er 'zelf' is.
« Laatst bewerkt op: 09-12-2019 14:17 door . »

Laatste berichten

[Algemeen] Re: De wet van kamma by w-AARDIG Vandaag om 08:08
[Controverse en verandering] Re: De betrouwbaarheid van de overlevering by Dorje Vandaag om 00:15
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 21:18
[Controverse en verandering] Re: De betrouwbaarheid van de overlevering by Bodhiboom Gisteren om 17:59
[Controverse en verandering] Re: De betrouwbaarheid van de overlevering by Bodhiboom Gisteren om 17:51