Auteur Topic: Tilakkhana  (gelezen 5116 keer)

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

lushan

  • Gast
Re: Tilakkhana
« Reactie #150 Gepost op: 15-06-2020 13:29 »
Je doet er maar mee wat je wil, maar als je het mij vraagt, dan zie ik het zo, dit zien kan nog veranderen, het kan nog verdiepen, verhelderden, breder worden, maar het gaat nooit meer terug gaan naar die veel beperktere zienswijze, nl. die vanuit het oogpunt van een zelf te zijn die zichzelf moet bevrijden van het ervaren van een wereld. Echt niet. Op dat vlak is er geen weg meer terug, het spijt me voor jou Siebe.

Bedankt voor de samenvatting. Ik laat het liggen omdat ik het erg ingewikkeld vindt. Het zal voor jou wel duidelijk zijn, maar voor mij niet. Het kost me teveel energie me hierin allemaal te verdiepen.

De belofte dat je met deze menselijke aanleg, die je bij geboorte verkreeg dankzij kamma, vrij kunt worden van ziekten, kwalen, pijnen, narigheid, discomfort, aftakeling, doet de Boeddha niet volgens mij, juist niet. Misschien zie jij dit als iets deprimerends, maar ik denk dat het realistisch is. Het hoort bij onze aanleg die we verkregen bij geboorte.  De aanleg van een mens betekent ook dat er vele onaangename gewaarwordingen kunnen ontstaan, naast aangename en neutrale. Uit onheilzaam kamma ontstaan ook nare zintuiglijke contacten, onprettige gewaarwordingen. Uit heilzaam kamma het tegenovergestelde.

Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1651
Re: Tilakkhana
« Reactie #151 Gepost op: 15-06-2020 13:30 »
De Boeddha leert dat bewustzijn ervaart of gewaarwordt en geen subject. En er kunnen in principe drie soort bewustzijnsmomenten ontstaan, neutraal, pijnlijk of plezierig.

"Subject" is iets waarnaar gerefereerd wordt als dat waar het werkwoord (hier ervaren) op slaat. Als dit bewustzijn is, als bewustzijn ervaart, dan gaat het er om dat gezien wordt dat bewustzijn niet ik, niet mijn, niet mijn zelf is.

Bedoel je nou te zeggen dat als er geen asmi mana meer is, er ook geen dukkha vedana's, pijnlijke bewustzijnsmomenten, meer ontstaan?

Neen, ik bedoel niet te zeggen dat er iets is dat niet meer ontstaat, lees gewoon wat er staat, ik blijf herhalen dat al die zaken gewoon blijven ontstaan, ik bedoel enkel te zeggen dat gezien kan worden dat "dat" wat die pijnlijke bewustzijnsmomenten ervaart niet ik, niet mijn, niet mij zelf is. Wat dan nog steeds ontstaat, pijnlijke bewustzijnsmomenten en het bewustzijn dat die pijn ervaart, wordt dan gezien voor wat het werkelijk is: komend en gaand, essentieloos, niet wat men is.


Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1651
Re: Tilakkhana
« Reactie #152 Gepost op: 15-06-2020 13:53 »
Ik laat het liggen omdat ik het erg ingewikkeld vindt. Het zal voor jou wel duidelijk zijn, maar voor mij niet. Het kost me teveel energie me hierin allemaal te verdiepen.

Dat is een zeer wijs besluit. Je kan je daar namelijk niet in verdiepen, het kan niet beredeneerd worden, het is via lets anders dat zoiets helder kan worden: directe ervaring. En dat kan je niet forceren, je kan er alleen maar voor open staan en dat openstaan is er als je niet te sterk vast houdt aan beredeneerbare conclusies. Voorlopige conclusies: niets mis mee.

De belofte dat je met deze menselijke aanleg, die je bij geboorte verkreeg dankzij kamma, vrij kunt worden van ziekten, kwalen, pijnen, narigheid, discomfort, aftakeling, doet de Boeddha niet volgens mij, juist niet.

Neen, dat doet hij zeker niet, en ik ook niet, echt niet. De mens die geboren is dankzij kamma, zal nooit vrij zijn van ziekte, ouderdom en dood.

Misschien zie jij dit als iets deprimerends, maar ik denk dat het realistisch is.

Voor mij is dit niet deprimerend, zelfs niet dat er helemaal geen zelf is, ook niet een zelf dat buiten lijden staat.

Het hoort bij onze aanleg die we verkregen bij geboorte.  De aanleg van een mens betekent ook dat er vele onaangename gewaarwordingen kunnen ontstaan, naast aangename en neutrale. Uit onheilzaam kamma ontstaan ook nare zintuiglijke contacten, onprettige gewaarwordingen. Uit heilzaam kamma het tegenovergestelde.

Dat is zo. Het enige dat gezien kan worden (maar niet via het verstand) is dat "dat" wat geboren is dat je dat niet bent, dat het komt en gaat, geen essentie heeft, niet ik, niet mijn, niet mijn zelf is. Hoe en door wie/wat wordt dat dan gezien? Dat kan niet beredeneerd worden, dat kan niet uitgelegd worden, verstand kan daar niet/nooit bij, woorden ook niet, dus laten we dit hier verder bij houden, het is alleszins geen zelf die losstaat van alles, het is eerder leegte, niets, het doodloze, het niet-geborene, het ongeconditioneerde, en daar is gewoon geen essentie, geen Dorje, geen Siebe, dus ja... deprimerender dan dat kan je je het niet voorstellen, maar het is maar deprimerend voor dat wat vast houdt aan Siebe, Dorje, ...

Over and out?


lushan

  • Gast
Re: Tilakkhana
« Reactie #153 Gepost op: 15-06-2020 16:41 »
De Boeddha leert dat bewustzijn ervaart of gewaarwordt en geen subject. En er kunnen in principe drie soort bewustzijnsmomenten ontstaan, neutraal, pijnlijk of plezierig.

"Subject" is iets waarnaar gerefereerd wordt als dat waar het werkwoord (hier ervaren) op slaat. Als dit bewustzijn is, als bewustzijn ervaart, dan gaat het er om dat gezien wordt dat bewustzijn niet ik, niet mijn, niet mijn zelf is.

Bedoel je nou te zeggen dat als er geen asmi mana meer is, er ook geen dukkha vedana's, pijnlijke bewustzijnsmomenten, meer ontstaan?

Neen, ik bedoel niet te zeggen dat er iets is dat niet meer ontstaat, lees gewoon wat er staat, ik blijf herhalen dat al die zaken gewoon blijven ontstaan, ik bedoel enkel te zeggen dat gezien kan worden dat "dat" wat die pijnlijke bewustzijnsmomenten ervaart niet ik, niet mijn, niet mij zelf is. Wat dan nog steeds ontstaat, pijnlijke bewustzijnsmomenten en het bewustzijn dat die pijn ervaart, wordt dan gezien voor wat het werkelijk is: komend en gaand, essentieloos, niet wat men is.

Aha...inderdaad...dat is ook hoe de sutta's het uitleggen. Ook voor bewustzijnsmomenten geldt, zie het zo: 'dit is niet van-mij, niet wie ik ben, niet mijn zelf'

Waar ik verder wel gevoel voor heb ontwikkeld is dat het tekenloze, verlangenloze en niet neigende er ook altijd is.







lushan

  • Gast
Re: Tilakkhana
« Reactie #154 Gepost op: 15-06-2020 17:02 »
Dat is zo. Het enige dat gezien kan worden (maar niet via het verstand) is dat "dat" wat geboren is dat je dat niet bent, dat het komt en gaat, geen essentie heeft, niet ik, niet mijn, niet mijn zelf is. Hoe en door wie/wat wordt dat dan gezien? Dat kan niet beredeneerd worden, dat kan niet uitgelegd worden, verstand kan daar niet/nooit bij, woorden ook niet, dus laten we dit hier verder bij houden, het is alleszins geen zelf die losstaat van alles, het is eerder leegte, niets, het doodloze, het niet-geborene, het ongeconditioneerde, en daar is gewoon geen essentie, geen Dorje, geen Siebe, dus ja... deprimerender dan dat kan je je het niet voorstellen, maar het is maar deprimerend voor dat wat vast houdt aan Siebe, Dorje, ...

Over and out?

Ik vind het idee van volledige en onvolledige bevrijding te ingewikkeld. Ware bevrijding betekent gewoon dat de drie tanha's, de 7 anusaya's en vier asava's, en alle kilesa's afwezig zijn in je persoonlijke levensstroom. Je bent dan een arahant. Deze, samma samutti, ware bevrijding, is niet iets wat komt en gaat. En als je bevrijding gaat zien als iets wat komt en gaat, dan ben je met iets anders bezig, volgens mij.



« Laatst bewerkt op: 15-06-2020 19:50 door Siebe »

Offline Dorje

  • Eerwaarde
  • ******
  • Berichten: 1651
Re: Tilakkhana
« Reactie #155 Gepost op: 15-06-2020 18:54 »
En als je bevrijding gaat zien als iets wat komt en gaat, dan ben je eigenlijk met iets heel anders bezig, volgens mij.

Volgens mij ook.
De rest heb ik weggeknipt (doe ik anders nooit, maar laat gewoon rusten nu).

Het ga je goed, Siebe!
« Laatst bewerkt op: 15-06-2020 19:35 door Dorje »

lushan

  • Gast
Re: Tilakkhana
« Reactie #156 Gepost op: 15-06-2020 21:15 »
Dank je, jou ook Dorje.
Ik ben wel benieuwd naar je commentaar op mijn laatste post in het Thema wijsheid, over vipassana. Als je wilt, in de speciale discussiedraad

lushan

  • Gast
Re: Tilakkhana
« Reactie #157 Gepost op: 23-06-2020 23:09 »
    “What do you think, Ānanda? Can anyone maintain rūpa to one’s liking?”
    “One cannot (aniccam), Bhante.”
    “If one cannot maintain something to one’s liking, does that lead to suffering or happiness?”
    “Suffering, Bhante.”
    “If something cannot be maintained to one’s liking, leads to suffering, and is subject to unexpected changes, is it wise to regard that as: ‘This is mine, I am this, this is my self or identity’?”
    “No, Bhante.”

https://puredhamma.net/key-dhamma-concepts/five-aggregates-pancakkhandha/five-aggregates-connection-to-tilakkhana/sakkaya-di%e1%b9%ad%e1%b9%adhi-me-and-mine-view/




 


Laatste berichten

[Kunst en cultuur] Niet-weten by Bodhiboom Vandaag om 16:06
[Algemeen] Re: Boeddhisme en de psychologie by Bodhiboom Vandaag om 15:14
[Sereniteit] Re: "ontwikkeld" en "gerealiseerd" . by smaragd Vandaag om 14:12
[Algemeen] Re: Boeddhisme en de psychologie by gouden middenweg & de wilde natuur Vandaag om 13:04
[Algemeen] Re: Boeddhisme en de psychologie by Bodhiboom Vandaag om 12:59
Powered by EzPortal