Auteur Topic: Aanbidding van de meester  (gelezen 821 keer)

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
Re: Aanbidding van de meester
« Reactie #50 Gepost op: 15-01-2020 12:11 »
ter informatie...er zijn wel boeddhistische vertakkingen waarin devotie een grote rol speelt.

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #51 Gepost op: 15-01-2020 13:36 »
Uiteraard, er zijn honderden vertakkingen

Voor iedere religie en iedere stroming geld dat, dat er dan allerlei vertakkingen ontstaan.

Begrijp je boy niet verkeerd hé. Ik heb niets met devotie aan leraar. Sommige zullen dit als 'arrogantie' zien van mij, dat is aan hen.

Het is vergelijkbaar als hoe Bakoenin spreekt over autoriteit. De schoenmaker heeft autoriteit op het gebied van schoenen. Maar hij kan je niet de les lezen, of je rond commanderen. Hij is niet béter dan jij. De lama heeft autoriteit op het gebied van zijn expertise, dat wil zeggen, boeddhistische kennisleer. Maar de lama heeft geen inherente autoriteit. Snap je wat ik bedoel ?

Als mensen wél hun guru of leider of lama willen aanbidden, dan is dat aan hen. Ik oordeel daar niet over

leven en laten leven

hard gaan !

Offline teksten Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Eerwaarde
  • *
« Reactie #52 Gepost op: 15-01-2020 16:00 »
Ik snap het.

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #53 Gepost op: 15-01-2020 17:16 »
Dank je voor het uitgebreide verhaal Dorje, ik haal er een paar discussiepunten uit...

Alles, elke verschijningsvorm, kan je guru zijn. Het leven kan je guru zijn, en drollen horen ook bij het leven.

Het moet gezegd worden, een menselijke guru heeft wel bepaalde voordelen.

Citaat
Ik vond een lama die vrij kwistig vajrayana beoefening overbracht op iedereen die maar inschreef op zijn weekends. Ik ga geen namen noemen, maar hij gaf bvb zomaar tummo onderricht en beoefening aan groepen mensen gewoon op basis van inschrijving.

Dat kan makkelijk verkeerd aflopen, zoals je zelf hebt gemerkt. Mijn eigen ervaring met Osho was toch dat hij vrij voorzichtig was met wat voor oefeningen hij mensen voorschreef. Hij werkte bijvoorbeeld niet met meditatie op de ademhaling, omdat je daarmee je innerlijke energie kon verstoren.

Citaat
Opeens was mijn weerstand tegen iemand die mijn proces zou sturen helemaal weg. Het heeft mij maar een jaar gekost om te besluiten dat dit mijn guru zou worden. En dit heeft mij enorm veel goeds gebracht. Uiteindelijk heb ik het gewoon aan hem gevraagd, en hij stemde tot mijn grote verbazing zomaar toe.

Dat is ook lang niet altijd het geval, heb ik gehoord. In de Tibetaanse tradities heeft het een zeker cachet, om een hoge lama als spiritueel leraar te hebben, las ik in Stephen Batchelor’s Confessions of a Buddhist Atheist. Er zijn ook verhalen zoals tussen Marpa en Milarepa, waar Milarepa drie torens moest bouwen (en weer af moest breken!) alvorens Marpa  hem in de dharma wou onderwijzen.  Dus het kan best verschillen.

Citaat
Ik vroeg hem met een brandend verlangen of ik dan aan de Dzogchen beoefening kon beginnen. Hij ging hier niet op in, hij vroeg mij eerst de voorbereidende beoefening van Mahamoedra (Kagyupa) te doorlopen, dat vond hij gepaster, omdat mijn Sangha ingebed was in de Kagyupa strekking (Mahamudra). Mahamudra en Dzogchen zijn heel erg verwant. Pas daarna zou ik de voorbereidende beoefening van de Dzogchen kunnen starten, hetgeen waar mijn hart en gedrevenheid echt naar uit ging. En dat was plots allemaal ok voor mij.

Dat is toch ook typisch, gezien dat jij eerst zo’n weerstand had tegen het uit handen geven van de regie over je innerlijke proces. Osho heeft wel eens gezegd dat de relatie tussen meester en discipel er een van liefde en overgave is, dat dat bijna automatisch gebeurt, en dat dan bepaalde innerlijke weerstanden verdwijnen.

Citaat
Ik heb er 5 jaar over gedaan, op die voorbereiding voor de Mahamudra beoefening, elke ochtend om 5h30 opgestaan en stevig doorgeoefend, 100.000 keer dit, 100.000 keer dat, … en dan de kers op de taart de guru yoga. Ik heb dit alles intens beoefend. En het was soms moeilijk (vooral die 100.000 rijstmandala's), soms leuk, soms inspirerend, soms confronterend, vooral de eindeloze lengte van dit alles, maar juist dat heeft mijn streven, mijn doelgerichtheid afgebroken, op den duur is er geen doel meer, geen licht meer aan het einde van de tunnel. Gewoon beoefening om de beoefening. Gewoon doordoen, zonder doel.

Dat getuigt toch van inzet en doorzettingsvermogen. Dat het je sterke doelgerichtheid afbrak en daarvoor simpele beoefening in de plaats zette vind ik een mooie realisatie. Het is wel een van die initiatie dingen die de kwaliteiten van je geest laat zien.

Citaat
Maar een guru is bij machte je dingen te laten beoefenen waar je zelf nooit toe zou kunnen komen. Dat is de kracht van de guru-leerling verhouding, en die kracht ligt niet in hem, maar in jezelf.

Dat doet mij denken aan bepaalde verhalen van Ram Dass over zijn guru, Neem Karoli Baba. Hij vertelde dat deze man zijn gedachten kende, bijna beter dan Ram Dass ze zelf kende. Hij noemde een aantal specifieke voorvallen waar Neem Karoli Baba feiten over zijn gedachten als het ware uit de lucht plukte. Heel apart.

Citaat
Hij wees er mij op dat ik tot nu toe mijn praktijk had en mijn leven, als twee aparte dingen, en dat er tussen die twee nog een enorm gat zat. Mijn opdracht vanaf nu was dat gat te dichten. Mijn leven zou mijn praktijk moeten worden, en mijn praktijk mijn leven.

Een korte paragraaf, maar misschien een best moeilijke opgave. Met iets als mindfulness kan ik nog wel zien hoe dat in zijn werk gaat, langzaam breidt de praktijk zich uit totdat je alles met mindfulness doet. Betekent dat dat je de mentale staat van dzogchen moet leren vast te houden? Lastig.

Citaat
Om af te sluiten nog een kleine anecdote van iemand die ik ken die een guru had die uiteindelijk beschuldigd is geworden van seksueel misbruik. Hij wist te vertellen dat dit geen enkele invloed had op zijn praktijk, waaronder ook nog steeds guru-yoga. Hij keurde hetgeen gebeurd was af, maar voor de rest had dit geen invloed op de beoefening die hij van hem overgeleverd had gekregen. Ook dit kan dus.

Ik ken ook nog wel mensen die Sogyal hoog in het vaandel dragen.

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #54 Gepost op: 15-01-2020 17:30 »
Iedereen die je ontmoet, waar dan ook, is een guru, een leraar. Niks gebeurd eigenlijk voor niets op je pad.

Aha maar er zijn gurus en gurus. Er zijn ook redelijk veel kwakzalvers in het circuit, mensen die het taaltje een beetje beheersen maar die inhoudelijk niks te brengen hebben. Het is niet voor niets dat Dorje zei dat het hem een jaar duurde om zijn leraar te leren kennen.

Om sterk genoeg in je schoenen te staan dat zelfs een kwakzalver als guru kan dienen, dat is best moeilijk, want zij gebruiken de juiste soort taal om de verkeerde dingen te zeggen.

Misschien nog een keertje de Kalama Sutta lezen, de Boeddha’s onderricht hier was toch heel goed. 

Offline bolletje

« Reactie #55 Gepost op: 15-01-2020 17:50 »
BIj ons, bij de natuurwinkel zijn er veel foldertjes van allerlei guru's.

Ik vind ze eng. Guru Thymuhuyhmuh leert je, je eigenlijke zelf te vinden in jezelf, door meditatieve biologische en tantrische massage. En dan een foto van een of andere enge gast, met op de achtergrond een zonsondergang ( mysterieus ). Of quasi boedhistische/new age/ hindoe symboliek. Stokje wierook erbij en betalen maar. Slechts zevenhonderd euro per cursus.

Er zijn altijd wel verwarde mensen te vinden, die ervoor vallen. Mensen met midlifecrisis en teveel tijd/geld.

Vaak blijkt er dan sprake geweest te zijn van allerlei misbruik, binnen zo'n sekte. Niemand die er vanop kijkt. Ik kan morgen ook een sekte beginnen, als ik wil. Gewoon een 'mysterieuze' folder laten drukken en glimlachen. Guru bolletje, laat je innerlijke ziel stromen, via de eeuwenoude Hhyuhshuythyishumu methode. Vind jezelf eindelijk ! Kom thuis !

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #56 Gepost op: 15-01-2020 18:40 »
Hoi Bodhiboom

Citaat
Aha maar er zijn gurus en gurus. Er zijn ook redelijk veel kwakzalvers in het circuit, mensen die het taaltje een beetje beheersen maar die inhoudelijk niks te brengen hebben. Het is niet voor niets dat Dorje zei dat het hem een jaar duurde om zijn leraar te leren kennen.

Om sterk genoeg in je schoenen te staan dat zelfs een kwakzalver als guru kan dienen, dat is best moeilijk, want zij gebruiken de juiste soort taal om de verkeerde dingen te zeggen.

Misschien nog een keertje de Kalama Sutta lezen, de Boeddha’s onderricht hier was toch heel goed.

Doel hier niet op gurunoemers maar op mensen in het dagelijks leven, die kunnen namelijk jou ook veel leren. Soms prettig, soms onprettig, maar steeds wel ervaringen rijker.

Zie mijzelf soms als "mijn eigen guru", besef dan soms dat ik die niet nodig heb. Luister naar mijn intuïtie

Groet Moesa

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #57 Gepost op: 15-01-2020 18:48 »
Citaat
BIj ons, bij de natuurwinkel zijn er veel foldertjes van allerlei guru's.

Ik vind ze eng. Guru Thymuhuyhmuh leert je, je eigenlijke zelf te vinden in jezelf, door meditatieve biologische en tantrische massage. En dan een foto van een of andere enge gast, met op de achtergrond een zonsondergang ( mysterieus ). Of quasi boedhistische/new age/ hindoe symboliek. Stokje wierook erbij en betalen maar. Slechts zevenhonderd euro per cursus.

Zelf kom ik nooit in natuurwinkels, te marketing. De mensen die er werkzaam zijn, vind ik spiritueel new age doeners.

Die cursussen zijn overdreven duur, is gewoon een verdienmodel en je leert achteraf niks. Die mensen die daar dan zijn geweest die zeggen letterlijk: ik ben verlicht, ik voel mij anders ineens. De volgende maand zitten ze weer in hun negatieve spiraal.

Citaat
Er zijn altijd wel verwarde mensen te vinden, die ervoor vallen. Mensen met midlifecrisis en teveel tijd/geld.

Vaak blijkt er dan sprake geweest te zijn van allerlei misbruik, binnen zo'n sekte. Niemand die er vanop kijkt. Ik kan morgen ook een sekte beginnen, als ik wil. Gewoon een 'mysterieuze' folder laten drukken en glimlachen. Guru bolletje, laat je innerlijke ziel stromen, via de eeuwenoude Hhyuhshuythyishumu methode. Vind jezelf eindelijk ! Kom thuis !

Haha ja dat kan je doen, zeker nu, je doet een cursus klimaat dans, klimaat angsten reduceren etc. Je bent binnen een jaar binnen. Vergeet geen 6 kralenkettingen op de foto aan te doen en zeg dat je die zelf gevonden hebt op je reis door Bhutan. Ze geloven alles

Bioeddhisme bemerk ik, hebben ze een kermis van gemaakt, new age, alles is veroorloofd , overdreven kunst, wat geen kunst meer is. etc

Groet Moesa

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #58 Gepost op: 15-01-2020 18:58 »
Hoi Moesa!

Ik hoop dat het goed met je gaat 🙏

Zie mijzelf soms als "mijn eigen guru", besef dan soms dat ik die niet nodig heb. Luister naar mijn intuïtie

Dat is ook een mooi pad, zei de Boeddha niet bij zijn sterven ‘be a light unto yourself’. Leren van de lessen die de wereld en willekeurige andere mensen je te geven hebben is best een kunst. Wil je daar wat meer over zeggen?

Met rustige avondgroet,
Bodhiboom

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #59 Gepost op: 15-01-2020 19:09 »
Citaat

Hoi Moesa!

Ik hoop dat het goed met je gaat 🙏

Dank je Bodhiboom. Gaat met de dag beter, sinds ik boeddha, de dhamma en de sangha bewust aan het ervaren ben. Alles in de basis, mijn geest werkt chaotisch ( erkenning) dus dan werk ik dat chaotisch af totdat ik dingen heb losgelaten, de werkelijkheid (wereld doorgronden hoort bij mij) zie en dat aanvaard. Heel rijk en helder voor de geest en lichaam.

Citaat
Dat is ook een mooi pad, zei de Boeddha niet bij zijn sterven ‘be a light unto yourself’. Leren van de lessen die de wereld en willekeurige andere mensen je te geven hebben is best een kunst. Wil je daar wat meer over zeggen?

Was een tijd mijn eigen "weg kwijt" ( kan natuurlijk niet), zat op een gegeven moment in verhalen van anderen en dan raakt het zelfbeeld weg. Erken steeds meer het ego, probeer zo weinig mogelijk van mijzelf te ontkennen. Stappen die ik maak, zijn niet voor iedereen populair, maar ook dat is mijzelf onvoorwaardelijk steunen. Boeddhisme heeft mij verrijkt, zeker nu ik de tempel bezoek met enige regelmaat, dan valt alles op zijn plek, klopt het hoe "het leven en mijn leven in elkaar steekt tot nu toe. Ik wil graag wereldkarma begrijpen, oorzaken zien, dan zie ik mijzelf, dat hoort ook bij mij

Met rustige avondgroet,
Bodhiboom

Dank je voor het vragen Bodhiboom

Een waarderende groet van

Moesa

Offline bolletje

« Reactie #60 Gepost op: 15-01-2020 19:20 »
De biodanza

Dat vind ik het engste. Ken je dat ?

biodanza, zoek maar op

Engste sekte ooit. Charlie Manson zei nog : die biodanza, dat gaat mij te ver.

Natuurwinkels hebben wel veel beter eten dan normale supermarkten. Het is alleen zeventien keer zo duur. Het is dan ook vooral voor rijke mensen. Blijkbaar is het een rijke scene, die groene scene. Helaas is het duur eten. Alhoewel, niet alles is duur. Koeken en chips etc valt nog wel mee. Maar een tomaat kost wel 2,30 etc

Ja, inderdaad een kralenketting en één dreadlock. Baardje, beetje een bierbuikje en hard praten. De vrouwen van
middelbare leeftijd luisteren vol bewondering naar je. Hij voelt echt dingen !

Mensen zijn simpel. Je kan ze makkelijk om je vingertje binden. Ze laten ze zich zo makkelijk oplichten, omdat ze oliedom zijn.

Ik merk nu btw weer haat bij mijzelf op haha. Dat is toch een 'root affliction'.. Brandende haat in mij haha

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #61 Gepost op: 15-01-2020 19:37 »
Ik merk nu btw weer haat bij mijzelf op haha. Dat is toch een 'root affliction'.. Brandende haat in mij haha

Het is goed dat je het merkt, bolletje. Ken je de leer van de Drie Vergiften? Die zijn de basis van samsara, de redenen waarom mensen lijden. Ze zijn begeerte, haat en onwetendheid, volgens een vertaling. Er zit een hele leer aan verbonden. Misschien is het het waard voor je om je erin te verdiepen.

Offline Bodhiboom

• Sangha lid
« Reactie #62 Gepost op: 15-01-2020 19:42 »
Het is vergelijkbaar als hoe Bakoenin spreekt over autoriteit. De schoenmaker heeft autoriteit op het gebied van schoenen. Maar hij kan je niet de les lezen, of je rond commanderen. Hij is niet béter dan jij. De lama heeft autoriteit op het gebied van zijn expertise, dat wil zeggen, boeddhistische kennisleer. Maar de lama heeft geen inherente autoriteit. Snap je wat ik bedoel?

De lama heeft kennis van het pad dat men begaat, betekent dat niet dat hij enige natuurlijke autoriteit heeft over de mensen die het pad wandelen? Net zoals een gids in de bergen een zekere natuurlijke zeggenschap heeft over een expeditie?

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #63 Gepost op: 15-01-2020 19:57 »
Citaat
De biodanza

Dat vind ik het engste. Ken je dat ?

biodanza, zoek maar op

Engste sekte ooit. Charlie Manson zei nog : die biodanza, dat gaat mij te ver.

Ja, van gehoord. Charlie Manson  die het te ver vindt gaan  :-[

Citaat
Natuurwinkels hebben wel veel beter eten dan normale supermarkten. Het is alleen zeventien keer zo duur. Het is dan ook vooral voor rijke mensen. Blijkbaar is het een rijke scene, die groene scene. Helaas is het duur eten. Alhoewel, niet alles is duur. Koeken en chips etc valt nog wel mee. Maar een tomaat kost wel 2,30 etc

Natuurwinkels halen alles uit het buitenland, werk niet graag mee aan hun marketing, want het is onzin. Hun prijzen zijn absurd. Onze boeren leveren fantastische groenten. Zelf kom ik bij een veredelde moestuin en dat ziet er nog beter uit in die natuurwinkels. Ik koop eerlijke voeding en natuurwinkels zijn oneerlijk. Ken namelijk veel van voeding ( studie) en is helemaal mijn ding.

Citaat
Ja, inderdaad een kralenketting en één dreadlock. Baardje, beetje een bierbuikje en hard praten. De vrouwen van
middelbare leeftijd luisteren vol bewondering naar je. Hij voelt echt dingen !

Ben beelden ingesteld, zie het voor me, en inderdaad zo werkt het. Hij de guru, vrouwen kunnen niet uitgepraat over hem worden, want hij spreekt de waarheid. Een beetje Russel Brand type. hahaha

Citaat
Mensen zijn simpel. Je kan ze makkelijk om je vingertje binden. Ze laten ze zich zo makkelijk oplichten, omdat ze oliedom zijn.

Heb lang medelijden met ze gehad, toen medeogen en nu begrip, meer kan ik er ook niet meer van maken. Het is hun weg, leven in hun bubbel, staan open voor hun eigen sprookjeswereld en zien totaal niet wat er eigenlijk speelt op de wereld.

Citaat
k merk nu btw weer haat bij mijzelf op haha. Dat is toch een 'root affliction'.. Brandende haat in mij haha

Dat herken ik ook, ik zeg dan: dit is zo niet boeddhistisch wat ik nu denk en doe. Voor mij is het heel lastig om dan tactisch te blijven, heb een scherpe tong, zeker in discussies. Bestook ze met vragen, to much . Ben het aan het afleren, want het vermoeid mij ook, ze willen niet om, gaan ze ook nooit doen. Wegkijken gaat hun tol kosten, alleen wat ik dan heb, graag willen dat het nu naar ze toekomt. Maar die haat die ik voelde is zeker verminderd, door aanschouwen, blijven observeren, niet reageren, helder blijven. Bij mij werkt dat wel, kan soms dingen vriendelijker benaderen. Daarom negeer ik nooit, dat moet uit mij, daar doe ik dan alles aan om het te vervormen, kost veel innerlijk werk, maar uiteindelijk lukt het. Komt ook dat we veel humor missen in de maatschappij

Groet Moesa

Offline bolletje

« Reactie #64 Gepost op: 15-01-2020 23:06 »
Bodhiboom

Ja, voor Bakoenin was dit een belangrijk gegeven. Bakoenin was overigens een van de belangrijkste anarchistische ideologen/filosofen. Hij was overigens fel atheïst en was waarschijnlijk ook wel anti-boeddhisme geweest. Maar daar heeft hij het nooit over gehad, want het speelde geen rol. Religie pacificeert de mensen en dat maakt dat zij hun (economische )slavernij accepteren, zo redeneerde hij.

Niet alle anarchisten waren btw atheïst. Tolstoi was bijv christen. En vele hadden er geen mening over.

Het gaat er hierom, dat mensen niet autoriteit hebben, om de autoriteit. Ik ben Stalin, dus ik heb gelijk. Ik heb autoriteit, dus ik heb gelijk, want ik heb autoriteit. Dat is geen sluitende redenatie. De cirkel is niet rond.

De autoriteit moet altijd zijn/haar geldigheid kunnen tonen. Vaak zegt men : luister naar mij, want je moet naar mij luisteren. Meestal is autoriteit ongefundeerd. Autoriteit om de autoriteit. Dat is geheel illegitiem. Luister naar mij, zegt de koning. Waarom ? Omdat ik de koning ben. Nou en, zeggen we dan.

De persoon die je kan leiden over de bergpaden, heeft jou iets te bieden. Daarom erken je zijn/haar expertise en zijn/haar autoriteit op dát specifieke gebied.

Maar een Stalin, of een Rutte, of een Paus, of een guru, die er van uit gaat dat je hem gehoorzaamd, om het gehoorzamen. Dat is illegitiem en achterlijk. Autoriteit moet zichzelf kunnen funderen, wil het bestaansrecht hebben. Meestal kan men het niet funderen en dan staat het dus op los zand.

Iemand weet veel over boeddhisme, hij/zij kan je daarover veel leren en je bewondert die persoon. Maar dat betekend niet dat die persoon de baas over jou is en dat jij aan de voeten van die persoon ligt en alles klakkeloos aanneemt van die persoon en orders opvolgt van die persoon. Dat onderscheid is belangrijk. We liggen allemaal aan de voeten van de neoliberale heilstaat. Maar dat is niet gebaseerd op redenatie. Het is niet rationeel gefundeerd, die devotie. Het is een irrationele overgave aan gezag. Een irrationele overgave aan gezag, daar verzet anarchisme zich tegen.

Offline bolletje

« Reactie #65 Gepost op: 15-01-2020 23:17 »
Beste Moesa

Ik heb geen verstand van voeding. Jij kan ons er wellicht meer over vertellen

Ik vind het eten van de bio winkel goed. Maar wel heel duur.

Wat je zegt over die haat klopt. Ik heb het bij mijzelf ook meer weten te minimaliseren. Het was veel heviger.
Als je wilt kan je het stoppen. Er is altijd een keuze

Nee, Charles Manson zei dat niet, was een grapje hehehehe

Ik ben te gemeen voor de Biodanza. Je zou maar een vrouw hebben, die je naar de biodanza stuurt.

Dikke, dansen ! ( ken je die sketch van Hans Teeuwen ? )

Ja, die Russel Brand hé ! Precies, zo'n type. Zo, die is eng zeg ! Dat is echt de charlatan der charlatans
De koning der charlatans.

Offline bolletje

« Reactie #66 Gepost op: 15-01-2020 23:25 »
Dikke Ziek, bedoelde ik

Zo heet die sketch van Hans teeuwen

een pareltje

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #67 Gepost op: 15-01-2020 23:33 »
Dat doet mij denken aan bepaalde verhalen van Ram Dass over zijn guru, Neem Karoli Baba. Hij vertelde dat deze man zijn gedachten kende, bijna beter dan Ram Dass ze zelf kende. Hij noemde een aantal specifieke voorvallen waar Neem Karoli Baba feiten over zijn gedachten als het ware uit de lucht plukte. Heel apart.

Wel, ik heb nu warempel toch ook wel iets heel raar voor. Uitgerekend vandaag krijg ik een facebook-berichtje van mijn guru. Net nu dat ik over hem aan het schrijven ben op dit forum hier en hem dus nog eens veel in mijn gedachten heb. En dan moet je weten dat ik nog NOOIT een bericht van hem gehad heb. Vijf jaren geleden heb ik hem tevergeefs proberen bereiken. Via mail, via een web-formulier, via Facebook, en via andere omwegen, omdat ik een belangrijke vertaling had kunnen vinden in het Engels van de bron-tekst waarover zijn specifieke onderricht ging dat hij in België had gebracht. Hij had de wens geuit hiervan een vertaling te vinden in het Engels, dat dit erg nuttig zou zijn voor zijn Europese studenten, want hij gaf alles mondeling door in het Tibetaans en dat werd dan vertaald naar het Nederlands en het Frans. Maar dat betrof zijn commentaar op de tekst en niet de tekst zelf, die hadden we niet. Dus, ik vond het belangrijk het aan hem te bezorgen, maar ik kreeg nooit reactie terug. Ik zie het hier nog staan in mijn facebook-messenger, mijn laatste poging op 28 maart 2015. Toen heb ik het opgegeven. Sindsdien ook nooit meer iets van hem gehoord.

Hij komt dus al zo lang niet meer naar België. Ik heb hem dus al zo lang niet meer gezien. Met een gezin met kleine kinderen kan ik het niet opbrengen om naar hem af te reizen, naar Taiwan. En tot nu toe bleek hij ook sociale media en mail onkundig of mijdend te zijn.

En nu 5 jaar later krijg ik opeens een "Hello, How are you?"
Ik heb hem meteen beantwoord, benieuwd of ik nu weer 5 jaar ga moeten wachten op antwoord.

Een korte paragraaf, maar misschien een best moeilijke opgave. Met iets als mindfulness kan ik nog wel zien hoe dat in zijn werk gaat, langzaam breidt de praktijk zich uit totdat je alles met mindfulness doet. Betekent dat dat je de mentale staat van dzogchen moet leren vast te houden? Lastig.

Neen, vasthouden komt niet voor in het Dzogchen woordenboek, lastig trouwens ook niet. De last is de illusie, maar de illusie is wel sterk en dus lastig.

Heel het probleem met bijvoorbeeld mindfulness is juist dat we denken dat we mindfulness moeten doen. Hetzelfde met gewaarzijn, we denken dat we nu eens gewaar zijn, maar vaker niet, dus dat we ons moeten inspannen om gewaar te zijn. "Ik ga nu gewaar zijn", maar het rare is, dat je al gewaar bent voor dat je dit zegt, dat je dit maar kan bedenken, zeggen omdat je al gewaar bent. In dzogchen kom je door onderzoek tot de vaststelling dat je altijd al gewaar bent, dat gewaarzijn niet iets is wat je kan doen of er toe kan besluiten, maar dat het er altijd al is, alleen is onze aandacht zo vernauwd (als in een hypnose) dat we dit niet opmerken, dat we enkel dat opmerken waar onze aandacht zich op vernauwd heeft.

Omdat we zo gewoon zijn vernauwd te zijn, sluit onze aandacht alles buiten, en is mindfulness er om ons te helpen specifieke zaken terug in onze aandacht op te nemen, en is dit in die zin een zeer nuttige praktijk. Maar toch, kan het ook weer een probleem worden, als we te sterk gaan vernauwen op waar we mindfull van willen zijn (en dus weer andere zaken gaan buitensluiten), dat is natuurlijk niet het doel van mindfulness, maar wel een veelvoorkomend neveneffect. We gaan dan proberen onze mindfulness vast te houden, maar daardoor houden we alles waar we op dat moment niet mindfull van zijn, buiten.

Bijvoorbeeld drinken we mindfull ons kopje thee/koffie, brengen het kopje rustig naar onze lippen, voelen we de textuur van het kopje, voelen we de warmte van de vloeistof, de smaak, ... maar merken we niet op dat ons huis in brand staat. We zijn mindfull bij het drinken en sluiten daardoor andere zaken buiten (vernauwen). Dit is al veel beter dan toen we thee/koffie dronken terwijl we in onze gedachten de wereld aan het veroveren waren met onze pientere ideeën, dat zeker wel. Ook dan merken we niet dat ons huis in brand staat.

Wanneer dan wel? Als we ontdekken dat mindfulness niet iets is dat we doen met onze aandacht op iets te vernauwen, maar dat midfulness er al is, van alles tegelijk, zonder dat we daar iets voor hoeven te doen. Dat wat je dan ontdekt is je ware aard, de openeheid waarin alles zich voordoet, zowel het drinken van het kopje thee/koffie, de gedachten, het huis dat in brand staat, ... .

Gewaarzijn staat al open, alleen aadacht beperkt dat waar we gewaar van zijn. Die aandacht moet niet op iets anders gericht worden, aanvankelijk misschien wel, om uit die ene vernauwing te komen, maar niet om in een nieuwe vernauwing te vallen en blijven steken. Die aandacht moet gewoon ontspannen worden. M.a.w. als je aandacht laat ontspannen in zijn ware natuur (het gewaarzijn dat er al is, spontaan is, open is, aanwezig is), dan sta je open, dan ben je spontaan mindfull, dan ontdek je dat waarin alles verschijnt (geuren, kleuren, gedachtes, herinneringen, karakter, gevoelens, ....), dan ben je midfulness, de volle mind, die maar vol kan zijn van alles dat erin plaats vindt, doordat het zelf leeg is.

Het is ook deze vernauwing die zorgt voor het gat tussen praktijk en leven. In de praktijk vernauwen we ons op het beoefenen van iets, mediteren, teksten lezen, inzichten opdoen, tot rust komen. En dan roept het leven ons weer en stopt meestal onze praktijk: we gaan gaan werken, ergeren ons aan de mensen die ons bruut voorsteken met wagen, fiets of als we de trein opstappen. We ergeren ons aan de te luide muziek uit de oortjes van onze overbuur op de trein, of aan het geclaxoneer van die auto, "moet dat echt zo luid?", op weg naar ons werk trappen verorie in een drol... we vernauwen ons op allerlei ergernissen, gevoelens, activiteiten, ... en als we dan 's avonds thuis komen verlangen we weer naar de rust, het zitten op ons kussen, weer even heerlijk die buitenwereld buiten sluiten en we vernauwen weer op onze praktijk. Dat is het gat.

In het begin valt het zo nog niet op, die vernauwing op rust, brengt ons tot rust zodat we de hectische wereld beter aan lijken te kunnen, maar op den duur wordt het contrast groter en groter, de kloof groter en groter. We gaan het jammer vinden dat we de rust die we daar hebben hier weer verliezen, dat we nu eens voluit gaan in de wereld en dan eens tot rust komen door de wereld buiten te sluiten, al die mooie inzichten die we opdoen, zijn weer helemaal weg als we in die drol trappen en als onze baas weer zo beu is, of als er iemand scheef reageert op ons op het forum...

"Ja, ik moet meer mindfull zijn, morgen ga ik waakzaam blijven, ik ga erg veel moeite doen om alert te zijn. Het zal lastig zijn, maar ik ga alle moeite van de wereld doen om gewaar te blijven en dan ben je zo bezig met jezelf te scannen op "ben ik er nog, ben ik nog aanwezig", dat je pardoes tegen iemand oploopt die zo onmindfull al wandelend op zijn smartfoon aan het staren is, en die jou dan durft uitschelden voor lul, "kijk toch uit man", "dat was ik juist zo hard bezig, maar jij niet, jij was naar je mobieltje aan het staren, jij bent de lul, schaam je" en je verwenst heel de mensheid, de natuurvoedingswinkels, de guru's, de rijke stinkerds, de armen, allemaal... ze zitten allemaal in hun bubbel, arme stakkers, zielepoten, ...

En ondertussen gebeurt dit alles gewoon in je gewaarzijn, de moeite die je doet om gewaar te zijn inclusief. Het kan allemaal gezien worden, op elk moment, het is allemaal gezien, alleen ontsnapt het allemaal aan je aandacht die zich nu eens vernauwd naar dit dan weer eens naar dat.

Maar als je praktijk je leven wordt, of je leven je praktijk, dan wordt dit alles extreem boeiend, dan zie je jezelf moeite doen om iets dat er al is, dan zie je jezelf je aandacht spitsen op gewaar te zijn, terwijl gewaarzijn al gewaar is. Dan zie je dat je er bent, ook al leek het of je even helemaal in je gedachten, emoties of ergernis verdwenen was. Dan zie je de verontwaarding opkomen als iemand je voor lul uitscheld, dan lach je met jezelf en al je projecties en je verwensingen en zie je dit alles gewoon opkomen in dat wat dit alles kan opmerken. Dan doe je inzichten op al vloekend en verwensend, en die inzichten doorbreken snel het gevloek en verwens en toveren snel een glimlach op je gezicht, wat een circus, zie mij hier bezig, lol.

Eigenlijk verleg je dan de ontdekking van wat je ware aard is van de praktijk waarbij je rust zoekt en het leven even buiten sluit naar het leven en zijn onrust. Alles is dan een kans, alles is dan een guru, alles en iedereen. En ook je mislukkingen, die hoeven jou dan geen schuldgevoel te geven, de realiteit is wat zich voordoet, de realiteit is dat je nog zus en zo reageert, nog helemaal opgaat in dit en dat... niet door jezelf te verwensen ga je dit oplossen, niet door er van weg te kijken, maar door het recht in de ogen te kijken, door het te zien, en steeds weer, steeds meer te ontdekken wat het is dat dit op kan merken, en dat dat er altijd is, en dat dat altijd open is, ook al is je aandacht zo vernauwd op het één of het ander.

Dat is het gat dichten, niet nog meer moeite doen, maar juist je moeite ontspannen, ontdekken, leren, vallen, opstaan, zien, onderzoeken, het oog van de storm vinden, en van daaruit naar de storm kijken, wanneer ze zich voordoet.

En dat afwisselen met praktijk in rust, in rust oefen je, maar oefen je niet in de wereld buiten te sluiten, maar oefen je om de wereld toe te laten, zoals die is, oefen je om het oog van de storm te vinden, voor de storm er is. Het oog van de storm is de mindfulness die er altijd is, ook als de storm daar is. Als je die ontdekt in rust, kan je die ook ontdekken in volle beweging, dat is de uitdaging en daardoor wordt heel je leven je praktijk. Alles wat je tegenkomt is dan een kans, alles, ook dit forum en wat het met je doet.

Het oog van de storm maakt in wijsheid zien mogelijk, en in wijsheid zien bevrijdt, stilaan, beetje bij beetje. De storm moet dus niet meer uit de weg gegaan worden, het is je weg geworden, als je het gat tussen praktijk en leven wilt dichten.

Offline Buddha Amitabha

• Sangha lid
  • Mahayana Boeddhisme
« Reactie #68 Gepost op: 17-01-2020 08:35 »
Mijn mening is, dat je je gaven (als Leraar) zoveel mogelijk in dienst moet stellen van de leerling. En daar geen geld voor moet vragen. Maar natuurlijk moet iedereen leven en in het levensonderhoud voorzien. Eigenlijk dien je als Leraar slechts naar rato iets te aanvaarden of vragen van je leerlingen. Niet iedereen heeft hetzelfde ter beschikking, dus daar moet je rekening mee houden. Lui die van iedereen 700 euro vragen voor een korte cursus, ongeacht de levensomstandigheden van elke afzonderlijke leerling, zijn in mijn ogen regelrechte charlatans.

Osho zei ooit dat de Meester als een raam is, waar je doorheen moet. Of als een vroedvrouw, die je helpt bij een nieuwe geboorte.

Vooralsnog is het leven zelf nu, na veel beoefening, mijn Leermeester. Mocht ik toch (weer) een Leraar tegen komen, dan zie ik dat wel weer. Ik ben er niet meer actief naar op zoek, het leven zal mij zelf wel leren dan wel een Leraar op mijn weg brengen. Daar vertrouw ik op.
De geschriften zijn vastgelegd ten dienste van de menselijke bevrijding, de geschriften zijn niet gemaakt om de mens er aan te onderwerpen.

Offline bolletje

« Reactie #69 Gepost op: 19-01-2020 22:53 »
Daar ben ik het mee eens

Het moet geen business model worden. Dan is het niet meer boeddhistisch.

Ze mogen best wat vragen ervoor, maar dan moet het voor het onderhoud zijn van alles en het levensonderhoud

Of je bent mijn leraar, of niet. Maar ik ben niet een soort 'consument' van je. Je hebt nu ook 'zen reclame' etc.
Vind ik ook een beetje te commercieel

Ik verwijt het mensen niet echt, want iedereen is desperaat in het verdienen van geld, want ja, we leven in kapitalisme
helaas

Ik verwijt het ze niet, maar ze zijn wel charlatans haha

700 per zen curcus ? Dan maar niet verlicht raken haha

Boeddha deed het ook gratis. Hij had geen pin apparaat staan. Hij was vrijgevig

Ze gaven hem dan uit respect voor hem, op eigen initiatief allemaal eten etc.

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Toetsbaarheid van het achtvoudige pad by Dorje Gisteren om 20:13
[Algemeen] Re: Toetsbaarheid van het achtvoudige pad by Buddha Amitabha Gisteren om 18:38
[Algemeen] Re: Toetsbaarheid van het achtvoudige pad by Dorje Gisteren om 17:41
[Algemeen] Re: Toetsbaarheid van het achtvoudige pad by Dorje Gisteren om 17:34
[Theravada Boeddhisme] Re: Boek over Boeddhás leven vanuit Theravada by Ujukarin Gisteren om 14:32