Auteur Topic: De balans van het lijden  (gelezen 2228 keer)

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
De balans van het lijden
« Gepost op: 02-02-2020 14:44 »
Beste allen,

Ik heb de laatste tijd zitten nadenken over de kern van het Boeddhisme. Wij weten allemaal hoe de Boeddha aan zijn zoektocht begon, bij het zien van een zieke man, een oude man en een dode. Toen hij zijn leerstelling begon te formuleren, kwam hij uit bij de eerste Nobele Waarheid, er is lijden.

Maar toch, als je kijkt naar een gemiddeld mensenleven, dan zijn er moeilijkheden aan het begin en aan het eind, maar daartussen zit toch zo 60 jaar van het goede leven. Mijn ervaring is dat in die tijd voor de meeste mensen er genoeg plezier en genot is dat het het lijden overstemt.

Dus ik zou zeggen dat voor de meeste mensen het lijden en het plezier in balans zijn. Waarom zou je dan een lang en moeilijk pad betreden om het lijden te beëindigen?

Met grijze en winderige middaggroet,
Bodhiboom
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: De balans van het lijden
« Reactie #1 Gepost op: 02-02-2020 19:48 »
Beste allen,

Ik heb de laatste tijd zitten nadenken over de kern van het Boeddhisme. Wij weten allemaal hoe de Boeddha aan zijn zoektocht begon, bij het zien van een zieke man, een oude man en een dode. Toen hij zijn leerstelling begon te formuleren, kwam hij uit bij de eerste Nobele Waarheid, er is lijden.

Maar toch, als je kijkt naar een gemiddeld mensenleven, dan zijn er moeilijkheden aan het begin en aan het eind, maar daartussen zit toch zo 60 jaar van het goede leven. Mijn ervaring is dat in die tijd voor de meeste mensen er genoeg plezier en genot is dat het het lijden overstemt.

Dus ik zou zeggen dat voor de meeste mensen het lijden en het plezier in balans zijn. Waarom zou je dan een lang en moeilijk pad betreden om het lijden te beëindigen?

Bodhiboom

Wanneer ik naar mijn eigen leven kijk, of van anderen, dan zie ik vaak dat er eigenlijk niets aan de hand is, en toch is er drama in hoofd en hart.

Iemand geeft me geen voorrang met de wagen, en bam drama. Mijn vrouw stemt niet in met een voorstel van me, en bam drama. Een collega geeft kritiek en bam drama. Mijn baas laat me nu iets doen waar ik nu geen zin in heb en bam drama.
Wanneer je vraagt, waarom een moeilijk pad betreden, dan zitten die moeilijkheden reeds in hart en hoofd of je nu het boeddhistisch pad betreedt of niet.
Volgens de mythe zag de boeddhafiguur een zieke, een oude, en een dode, en vervolgens ging hij een pad volgen dat hem eigenlijk nergens naartoe bracht.
Als je spreekt over moeilijk pad, het drama in hoofd en hart is in feite de grote moeilijkheid. Het drijft ons in een bepaalde richting, maar wat brengt het ons eigenlijk ? 

De moeilijkheid zit hem in de kracht van het drama en dat er niet zomaar één mirakeloplossing is. Dat je inderdaad actief en bewust op zoek moet gaan om het drama in hoofd en hart te overwinnen. Dat het niet zomaar de pali canon lezen is, en weg drama. Neen, zo niet. Het is niet zomaar wat mediteren en weg drama, neen zo ook niet.
Het leven vraagt intelligente oplossingen. Je kunt het drama niet zomaar verder laten woekeren. Het vraagt inderdaad moeite op diverse vlakken, denken, handelen, spreken, overleggen enz.
De toestand, een goede balans tussen lijden en plezier, valt vaak niet zomaar uit de lucht vallen bij mensen. Maar staat in relatie met levenservaring, oefening, nadenken, eerlijkheid, oprechtheid, zelfoverwinning enz.
Want morgen is er alweer een uitdaging die de rust in je leven verstoort, waar je toch alweer op moet reageren om hoofd en hart terug tot  een kalmte te brengen.

« Laatst bewerkt op: 02-02-2020 19:52 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #2 Gepost op: 02-02-2020 22:26 »
Hopelijk neem je het mij niet kwalijk, maar ik vind het een beetje een rare redenering Boddhiboom. Misschien komt het omdat ik een beetje ouder ben en het mij veel realistischer lijkt dat wat nu goed loopt, morgen helemaal fout kan lopen. Ik kan morgen zomaar terminaal ziek worden, één van mijn kinderen kan overreden worden door een auto, mijn vrouw zou mij kunnen verlaten en alles zou opeens veel moeilijker kunnen lopen, om nog niet te spreken over de moeilijkheden, frustraties, onzekerheden en onwetendheden die zich nu ook al voortdurend voordoen zoals gouden middenweg aangeeft. En als het toevallig nu wel allemaal zo goed loopt, dan is mijn gehechtheid eraan mijn lijden van morgen. Wanneer ga ik er dan mee dealen?

Hoe kortzichtig kan je zijn dat je gelooft de lijdensweg te kunnen blijven ontspringen? Hoe kortzichtig te geloven dat je de problemen wel zult kunnen aanpakken wanneer ze zich voordoen. Als ziekte je eens overvalt, heb je geen tijd meer om beter met ziekte te leren omgaan, als verlies je te beurt valt, heb je geen tijd meer om beter met verlies om te leren omgaan. Als je opeens voor de dood staat heb je geen tijd meer om de gehechtheid aan je leven te verminderen.

En zelfs daar gaat het maar deels om. Boeddhisme gaat misschien nog vooral om nu beter, nuttiger, wijzer, complexlozer, vrediger in je hoofd te leven, inzichten op te doen die de problemen/frustraties die zich nu al voordoen en zoniet zeker zullen voordoen in een ander licht te kunnen bekijken waardoor ze minder lijden met zich mee brengen. Hoe kan je nu zoiets willen uitstellen?

Ik kan dat niet, temeer omdat het te boeiend is, veel boeiender dan er nu zomaar wat op los te leven. Het maakt het leven rijker, dieper, voller, wijzer, complexlozer, hoewel niet het leven, want daar heb je geen vat op, maar wel je beleving ervan. Daar is zoveel mee te doen. Ik kan mij niet meer voorstellen dat ik er niets mee zou doen.

Ik begrijp je vraag dus compleet niet. Ik vrees dus dat ik weinig nuttigs voor je kan inbrengen, behalve dan misschien er nogmaals op te wijzen dat Boeddhisme, de weg naar het beëindigen van lijden, een erg boeiende weg kan zijn. Boeiend omdat het wijsheid brengt, want het is die wijsheid die lijden doet afnemen, niet het gaan van een moeilijke weg. Maar gemakkelijk is het daarmee ook weer niet. Om bij de wijsheid te geraken moet je door de weerstand tegen deze wijsheid (ego) heen, moet je je frustraties recht in de ogen kijken, moet je je vecht, vlucht en fantasie reacties ontmantelen, maar het is echt wel meer dan de moeite waard en boeiend!

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #3 Gepost op: 03-02-2020 01:46 »
Er is lijden, stelling één

Dat lijden komt door verlangen.

Verlangen stoppen, is lijden stoppen.

Ik weet niet, het is ook per persoon anders. De ene persoon is gelukkiger dan de ander. De ene persoon is
meer gemaakt voor een gelukkig leven, dan de ander.

De boeddah spreekt over een existenciele crisis. Wat Sartre walging noemde en Kierkegaard angst

Dit is hele zware materie. Als je zelf weleens in zo'n dal gezeten hebt, dan snap je de boeddha beter. Ik hoop niet
dat je in zo'n dal gezeten hebt

Het uitgangspunt van de boeddha is heel zwaar. Het startpunt, is een punt van pijn. En dan komt de verlossing
In die zin kan je het wel zien als een heftige/zware stroming. Wat het ergens ook wel is natuurlijk

Maar het is ook een verlossingsleer. Het biedt een andere verlossing dan het christendom. Het biedt
een soort therapeutische weg en een hele systematische/rationele analyse. In die zin is het haast een
soort 'zelfhulp' verhaal. Maar dan op een hele diepe manier.

Kortom, ik begrijp je vraag wel. Is het nou altijd lijden ? Het leven is lijden ? Is dat niet iets dat een depressief
persoon zou zeggen ? Of een extreem zwartgallige existentialist uit de vorige eeuw ?

Ik denk dat hij ook bedoelt, het is lijden als jij je er aan vast gaat klampen. Dat er aan vast klampen, dat
heeft veel met het lijden te maken. Het is niet alleen maar lijden.

En ik denk ook wel hé, de momenten dat ik geluk ervaarde, was ik op een bepaalde manier onthecht !
Ik denk dat de boeddha daar gelijk in had. De momenten dat ik gewoon stil op mijn kamer zat en ik niets
moest van mijzelf en een bakje chips at, bijvoorbeeld. Snap je wat ik bedoel ?

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 03-02-2020 10:02 »
Ik denk dat hij ook bedoelt, het is lijden als jij je er aan vast gaat klampen. Dat er aan vast klampen, dat
heeft veel met het lijden te maken. Het is niet alleen maar lijden.

Zeer eenvoudig, maar ohzo treffend duid je hier inderdaad de echte kern van het Boeddhisme aan.

Het gaat niet zozeer om of we nu op dit moment lijden aan ziekte, ouderdom en sterven, het gaat om dat ziekte, ouderdom en sterven des te pijnlijker zal zijn omdat we nu vastklampen aan gezondheid, jeugdigheid en het leven. EN dat dit vastklampen nu ook al subtiel lijden geeft. Het vastklampen is het in stand houden van lijden. De weg om ons hiervan te bevrijden is één van het vastklampen los te laten, maar loslaten is niet verwerpen, het is niet je gezondheid verwerpen, het is niet je jeugdigheid verwerpen, het is niet het leven verwerpen, het is ENKEL je gehechtheid er aan stelselmatig meer los te laten, door steeds beter in wijsheid te zien dat alles veranderlijk is, niets een zelf heeft en dus vasthouden aan dit alles lijden is.

Het leidt niet naar een saai, volledig terugtrokken, deprimerend en doods leven, het leidt naar een leven van diepgang, wijsheid, beschikbaarheid, tevredenheid met wat is, vrede, rust, vrijheid van de ketenen van de omstandigheden. Het leidt naar wel nog in het leven te zijn, maar niet meer bepaald te zijn door de fluctuaties van het leven, de balans die nu eens positief overslaat, dan weer negatief. De balans blijft schommelen, de bevrijdde schommelt gewoon niet meer mee. Dat is de bevrijding. Een schommel die 60 jaren positief doorslaat (al zou dit al bestaan), bevrijdt niet van het lijden dat in de andere 10, 20, 30, 40 jaren des te harder zal worden beleefd.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #5 Gepost op: 03-02-2020 12:36 »
Waarom zou je dan een lang en moeilijk pad betreden om het lijden te beëindigen?

Bodhiboom

Wanneer het monniken betreft, moet je beseffen dat het woord Dharma, levensplicht, levensopdracht wil zeggen.

Streven naar je eigen onthechting/bevrijding is één deel van de opdracht.
Maar sommigen ervaren ook nog eens de innerlijke noodzaak om een maatschappelijke rol te spelen.
Ze zijn het als hun plicht, hun opdracht om daar een rol in te spelen.

Zoals een dichter dichtbundels maakt, of een componist muziekwerken. Of een atleet die bijzondere sportprestaties wil neerzetten.
Zo willen sommigen een positieve rol spelen in de onthechting/bevrijding van anderen.
Niet iedereen die aan sport doet wil een atleet worden.

En niet iedereen die streeft naar innerlijke onthechting/bevrijding wil monnik worden. Of spiritueel leraar, of ... .
En zo was er één of meerdere clubjes 2500 jaar geleden, en die hebben bepaalde toelatingsvoorwaarden opgesteld.
Enerzijds over de boodschap die ze gaan verspreiden, en anderzijds praktische zaken om het clubje te laten functioneren.

Volledig in overeenstemming met de tijdsgeest, want de manier waarop is niet exclusief boeddhistisch.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Laatste berichten

[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Dorje Gisteren om 19:42
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Bodhiboom Gisteren om 19:19
[Algemeen] Re: Dharma toepassing bevindingen door je boy by Dorje Gisteren om 18:52
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Dorje Gisteren om 17:45
[Varia] Re: Forum Waarheidvinding by Bodhiboom Gisteren om 16:16