Auteur Topic: De waarheid  (gelezen 84 keer)

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
De waarheid
« Gepost op: 13-02-2020 10:36 »
Verreweg de meeste mensen vertellen wel eens leugens, omdat ze geen gezichtsverlies willen lijden, of voor het gemak. Maar dit is iets wat je wel beschadigd, elke keer dat je het doet word het iets makkelijker en word die drempel iets lager.

De waarheid is iets wat vooral innerlijk van belang is. Als je de waarheid van iets niet kan zien of misschien voelen, dan is het veel moeilijker om je op het rechte pad te houden. Het is je geloof in de waarheid, het consistent zijn, wat je uiteindelijk de sensitiviteit geeft om je innerlijke waarheid aan te voelen.

Soms zijn het maar kleine dingen die er voor zorgen dat je van het rechte pad afgaat. Als je mensen niet herkenning geeft in hun waarde, dan laat je de deur open voor ongerechtigheden. Het kan dus ook zijn dat je door omissies de onwaarheid steunt. Soms moet je mensen loven, die anders niet in hun waarde worden geschat.

Waarheid is iets innerlijks en iets uiterlijks. Als je je inspant voor de waarheid van buiten, dan word je ook een mooi mens van binnen.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Dorje

• Eerwaarde
Re: De waarheid
« Reactie #1 Gepost op: 13-02-2020 12:03 »
Helemaal mee eens. In waarheid start Dharma.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #2 Gepost op: 13-02-2020 13:36 »
Helemaal mee eens. In waarheid start Dharma.

Simpel gezegd, maar dat gaat best wel diep. Veel van wat men vind in de dharma komt inderdaad uit waarheid, uit een helder en duidelijk aanschouwen van de zaken zoals ze zijn, zowel intern, binnenin de mens, als extern, in de wereld.

Goed gevonden Dorje!
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 13-02-2020 16:01 »
een helder en duidelijk aanschouwen van de zaken zoals ze zijn, zowel intern, binnenin de mens, als extern, in de wereld.

Goed aangevuld Bodhiboom!

+-Laatste berichten

[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by gouden middenweg & de wilde natuur Gisteren om 23:08
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Gisteren om 17:04
[Denk je het of weet je het...] Re: De negen contemplaties van Atisha by Bodhiboom Gisteren om 16:29
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Dorje Gisteren om 13:33
[Algemeen] Re: De vijf voorschriften en de liefde by Bodhiboom Gisteren om 13:00