Auteur Topic: De vijf voorschriften en de liefde  (gelezen 272 keer)

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
De vijf voorschriften en de liefde
« Gepost op: 16-02-2020 12:48 »
Besten,

Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik me er bewust van word dat de vijf voorschriften (niet doden, niet stelen, niet liegen, geen seksueel wangedrag, geen bedwelmende middelen) niet echt nodig zijn als je liefde in je hart draagt voor je medemens.

Als je die liefde hebt, dan gedraag je je van nature op die manier, en is het niet noodzakelijk dat iemand er met regels aankomt waar je je aan moet houden. Ik zou ook zeggen dat men eigenlijk zou moeten werken niet naar de vijf voorschriften, maar naar het ontwikkelen van die liefde voor je medemens.

Zo raak je op een bepaald moment bevrijd van de vijf voorschriften, terwijl je je toch nog ethisch gedraagt.

Met wisselvallige groet,
Bodhiboom
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Re: De vijf voorschriften en de liefde
« Reactie #1 Gepost op: 16-02-2020 22:21 »
Besten,

Hoe langer ik ernaar kijk, hoe meer ik me er bewust van word dat de vijf voorschriften (niet doden, niet stelen, niet liegen, geen seksueel wangedrag, geen bedwelmende middelen) niet echt nodig zijn als je liefde in je hart draagt voor je medemens.

Als je die liefde hebt, dan gedraag je je van nature op die manier, en is het niet noodzakelijk dat iemand er met regels aankomt waar je je aan moet houden. Ik zou ook zeggen dat men eigenlijk zou moeten werken niet naar de vijf voorschriften, maar naar het ontwikkelen van die liefde voor je medemens.

Zo raak je op een bepaald moment bevrijd van de vijf voorschriften, terwijl je je toch nog ethisch gedraagt.

Met wisselvallige groet,
Bodhiboom

Ik denk als vele westerlingen de vijf voorschriften lezen iets hebben van:  serieus ?
Lijkt op eerste zicht een weinig verheven religie als ze met van die regeltjes moeten komen.

Ik heb gelezen dat één van de redenen waarom het boeddhisme juist groot succes kende in India, van toen, dat het voor iedereen toegankelijk was. Geen ontelbare offers en rituelen. Terwijl in de gangbare opvatting slechts "de uitverkorenen" door geboorte tot het hoogste konden komen. Kon bij het boeddhisme iedereen tot het hoogste komen.
Met daarbij back to the basics, namelijk een toch voor velen eerder relatief makkelijk ethische regels.
Zoals je zegt als je het hart op de juiste plaats draagt dan is het allemaal niet zo moeilijk.

Je moet je voorstellen in een wereld met totaal ingewikkelde tradities komt er iemand tevoorschijn die zegt: de vrede die je zoekt, die komt tevoorschijn door niet doden, niet stelen, niet liegen, geen seksueel wangedrag en geen bedwelmende middelen.
die zegt : de gunstige wedergeboorte die je zoekt , ...

simpel dus,
maar als het we nu bekijken zouden we misschien zeggen simplistisch,
liefde in je hart voor je medemens klinkt toch mooier en tegelijkertijd geeft het ook ruimte om er nog een diepere invulling aan te geven.

maar wat wij niet voelen en horen in de vertalingen, dat is de poëzie van die tijd.

De mythe spreekt over boeddha als een perfecte leraar. dan moet het zijn dat boeddha toch wel poëtische woorden moet gebruikt hebben om zijn publiek aan te spreken. afhankelijk van het publiek.
en dat is ook de overtuiging van de overleveringen dat boeddha zijn leringen aanpaste aan zijn publiek.
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
« Reactie #2 Gepost op: 17-02-2020 16:34 »
Besten,

Met wisselvallige groet,
Bodhiboom
De positieve leefregels oftewel de Vijf Kusala Kammas dienen ook veel belangrijker te zijn dan deze vijf negatieve
* Liefdevolle vriendelijkheid
* Vrijgevigheid
* Rust, Eenvoud en Tevredenheid (tesamen de vertaling van Samtushti)
* Waarheidsgetrouwheid
* Met heldere/onbezoedelde geest
Maar op ideaal niveau kun je ze pas door-leven als je verlicht bent. Tot dat moment zijn ze nog altijd onderhavig aan beperkingen en voorwaarden, dus dan zijn de negatieve voorschriften soms ook nog handig ;-)

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #3 Gepost op: 17-02-2020 16:59 »
De positieve leefregels oftewel de Vijf Kusala Kammas dienen ook veel belangrijker te zijn dan deze vijf negatieve
* Liefdevolle vriendelijkheid
* Vrijgevigheid
* Rust, Eenvoud en Tevredenheid (tesamen de vertaling van Samtushti)
* Waarheidsgetrouwheid
* Met heldere/onbezoedelde geest
Maar op ideaal niveau kun je ze pas door-leven als je verlicht bent. Tot dat moment zijn ze nog altijd onderhevig aan beperkingen en voorwaarden, dus dan zijn de negatieve voorschriften soms ook nog handig

Kijk, dat spreekt mij nou een stuk meer aan. Dat zijn zeker belangrijke principes die je er wel aan zou doen om te ontwikkelen, die je zullen aansporen om een beter leven te leven. De negatieve principes zouden je ervan weerhouden om teveel slechte dingen te doen, maar eigenlijk maken ze je leven leeg. Ze motiveren je niet om iets moois te vieren, om creatief te zijn.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 17-02-2020 17:41 »
Ik trek mij verder wijselijk terug uit het "na de dood" gesprek. Zoals altijd liggen deze gesprekken nogal gevoelig.

Ik sta wel helemaal achter zowel de "positieve", als de "negatieve" leefregels. Als regels die ons richting geven, en helpen op het pad. Niet als regels die leiden tot straf en boetedoening, noch als regels die ons aansporen tot het leven te vereren. Maar als regels die ons de stabiliteit geven om het leven steeds meer te zien zoals het werkelijk is (oorzaak-gevolg, veranderlijk, niet-zelf). Dan en enkel dan kan spontaan positief doen komen te stromen en kan negatief doen spontaan tot uitdoven komen.

Positieve groeten,

Dorje.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #5 Gepost op: 18-02-2020 23:12 »
Ik trek mij verder wijselijk terug uit het "na de dood" gesprek. Zoals altijd liggen deze gesprekken nogal gevoelig.

Ik dacht dat het vooral gevoelig lag bij Siebe :) Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit, ik ben vrij comfortabel in waar ik de limieten leg van wat voor leer ik wel over de dood accepteer en wat niet.

Citaat
Dan en enkel dan kan spontaan positief doen komen te stromen en kan negatief doen spontaan tot uitdoven komen.

Mooi gezegd.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 19-02-2020 10:46 »

Ik dacht dat het vooral gevoelig lag bij Siebe :) Voor mijzelf maakt het niet zoveel uit, ik ben vrij comfortabel in waar ik de limieten leg van wat voor leer ik wel over de dood accepteer en wat niet.

Ben je ook comfortabel bij het feit dat die limieten anders kunnen liggen voor anderen, en dat die limieten daar kunnen liggen toch ook op basis van wat er van getoetst is?

Ben je er ook comformtabel bij dat ondanks dat de fysieke dood zelf niet toestbaar is, het doodloze wel toestbaar zou kunnen zijn en dat het zelfs toestbaar is dat het doodloze nu al onafhankelijk is van die fysieke dood? Of is dit voor jou sowieso altijd iets dat je aanneemt, een geloof, een groot luchtkasteel?

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #7 Gepost op: 19-02-2020 13:00 »
Ben je ook comfortabel bij het feit dat die limieten anders kunnen liggen voor anderen, en dat die limieten daar kunnen liggen toch ook op basis van wat er van getoetst is?

Ben je er ook comfortabel bij dat ondanks dat de fysieke dood zelf niet toestbaar is, het doodloze wel toestbaar zou kunnen zijn en dat het zelfs toestbaar is dat het doodloze nu al onafhankelijk is van die fysieke dood? Of is dit voor jou sowieso altijd iets dat je aanneemt, een geloof, een groot luchtkasteel?

Nee hoor, ik laat mensen absoluut in hun waarde wat betreft hun geloof over het hiernamaals. Wij zouden best een interessant gesprek kunnen hebben over wat het inhoud om dit soort dingen te toetsen, maar ik denk dat dat heel goed mogelijk is als een uitwisseling van visies, zonder dat de gemoederen verhit raken.

Hoe je het doodloze zou toetsen is mij niet helemaal duidelijk, maar ik zou het zeker niet gelijk aanduiden als een luchtkasteel, dat lijkt mij niet erg respectvol ten opzichte van iemand anders ervaringen.

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #8 Gepost op: 19-02-2020 13:33 »
Wij zouden best een interessant gesprek kunnen hebben over wat het inhoud om dit soort dingen te toetsen, maar ik denk dat dat heel goed mogelijk is als een uitwisseling van visies, zonder dat de gemoederen verhit raken.

Hoe je het doodloze zou toetsen is mij niet helemaal duidelijk

Dat is ook moeilijk te verduidelijken andes dan nogmaals er op te wijzen dat je er alleen maar van kan proeven... het is als bij een appel, je kan het maar toetsen door er van te proeven:

Een "flauw" idee ervan hebben is dus wel degelijk mogelijk. Maar ook hier weer, is zo'n flauw idee, niet te delen als kennis, net als je de smaak van een appel niet kan delen door iemand anders jouw kennis hierover over te brengen. De smaak is als kennis, als beschrijving, niet te delen. Je kan er zelf maar een idee van hebben door het zelf te proeven en eens geproefd kan je dan wel uitwisselen met iemand anders die ook geproefd heeft van een appel, ook al zal die er misschien heel andere woorden aan geven: "een appel is zoet en sappig" zal de ene zeggen, iemand die ook een appel geproefd heeft zal daarop misschien zeggen "ik weet waar je naar verwijst, maar ikzelf beschrijf het liever als zoet-zuur en knapperig". Iemand die geen appel geproefd heeft begrijpt niet hoe dat zo tegengestelde verwoordingen naar hetzelfde kunnen verwijzen.

Hetzelfde geldt voor verlichting. Het is te proeven en dan heb je er een flauw idee van dat de één gaat beschrijven als "buiten categorie", de ander als "dat wat nooit geboren is en nooit sterft", nog een ander als "onpersoonlijk bewustzijn" of "puur gewaarzijn", enz....

Het is dus niet als wetenschappen. Zo bestaat er ook geen wetenschappen over de smaak van een appel. Wetenschappen beschrijft allerlei stoffen en processen, zelfs synapsen en electrische ladingen, maar niet het fenomeen smaak zelf. Om een appel te smaken, moet je nog steeds in de appel bijten. Uitwisselen over visies, wel duizend en één weteschappelijke teksten doorbladeren, brengt je geen milimeter dichter bij het zelf toesten van de smaak van een appel.

Het ligt zelf nog complexer:

Maar het ligt jammer genoeg niet zo makkelijk als bij een appel. Je kan niet zeggen: "hier is verlichting, bijt er gewoon in en dan heb je een idee van zijn smaak". Proeven van verlichting kan je niet doen door in iets te bijten, het overkomt je plots of niet. De kans dat het je overkomt wordt wel steeds groter door de beoefening. Dus beoefening is hetgeen nodig is: vóór het proeven, om de kans groter te maken en ná het proeven, om dat wat geproefd is blijvend te krijgen: door hechting volledig op te heffen.

Dus, de enige mogelijkheid die overblijft is de beoefening, het benadrukken van het pad. Enkel dit kan uiteindelijk de kans tot proeven vergroten. Uitwisselen over visies kan dit niet. Het kan misschien wel leiden tot het belangrijker gaan vinden van de praktijk, het meer geinspireerd worden voor de beoefening, het nieuwsgierig geprikkeld worden voor het pad, daarom is uitwisseling er over daarom ook weer niet onnuttig, maar als het bij visies alleen blijft, hebben dezen toch vaak de neiging de gemoederen alsnog te verhitten (als de visie niet overeenkomt met de eigen visie), en dit is dan weer nadelig voor de praktijk, vandaar:

Citaat
"En wat, Mâlunkyâputta, heb ik opgehelderd? Ellende, Mâlunkyâputta, heb ik opgehelderd; de oorsprong van ellende heb ik opgehelderd; de opheffing van ellende heb ik opgehelderd; en het pad dat leidt naar de beëindiging van ellende heb ik opgehelderd. En waarom, Mâlunkyâputta, heb ik dit opgehelderd? Omdat, Mâlunkyâputta, dit winst oplevert, te maken heeft met de fundamenten van religie en neigt naar afkeer, afwezigheid van passie, ophouden, rust, kennis, opperste wijsheid en Nirvana; daarom heb ik het opgehelderd Dienovereenkomstig, Mâlunkyâputta, moet u altijd bedenken wat ik niet heb opgehelderd en wat ik heb opgehelderd. "

Bron: https://tipitaka.fandom.com/wiki/Cula-Malunkya_Sutta (vertaald naar Nederlands door Google Translate)

Offline bolletje

• Verspreider van inzicht
  • And when Rome falls Falls the world
« Reactie #9 Gepost op: 15-03-2020 23:14 »
Je bolletje antwoord hierop

Ik heb geen voorschriften nodig van een ander. Ik stel mijn eigen voorschriften  (A)

Voor mij gaat niets boven mij

- Max Stirner

(niet doden, niet stelen, niet liegen, geen seksueel wangedrag, geen bedwelmende middelen)

Niet doden ? Dat ligt er natuurlijk aan hé. Stel dat je wordt aangevallen en je moet jezelf verdedigen. Misschien dood jij dan je belager wel. Maar doden uit wraak ? Daar los je niet zoveel mee op.

Niet stelen ? Ik vind dat je wel mag stelen bij bedrijven die het verdienen. Grote multinationals, die de wereld verpesten en mensen uitbuiten en hun arbeiders uitbuiten. Van hen mag je stelen. Als je honger hebt en de schappen zijn gevuld met eten, voor de winsten van een of andere gulzige kapitalist. Dan mag je stelen, van mij dan. Misschien dacht de boeddha daar anders over. Jammer dan, ik ben niet de boeddah, ik ben bolletje. Je suis bolletje, een legende.

i dont mind, stealing bread, from the mouths of decadence

- Chris Cornell ( een pop artiest )

Niet liegen ? Ik doe weleens een klein leugentje om bestwil. Zelf weten. White lies, noemen ze dat, toch ? Vind je mijn band goed, bolletje. Ja, ik vind je band heel goed....( en zie de pinocchio neus groeien, van die bolletje )

Geen seksueel wangedrag. Waar zie je me voor aan ? Iemand die zichzelf niet onder controle heeft ? Vele van die zogenaamd heel verlichte en compassievolle 'spirituele leraren',  bleken hier veel moeite mee te hebben. Moeilijk hé, van mensen afblijven...

Gebruik geen bedwelmende middelen....DONT TELL ME WHAT TO DO, SON. En nee, ik gebruik niet eens drugs. Maar al zou ik drugs gebruiken. Het is mijn privé leven. Ik denk niet dat het je een mindere boeddhist maakt, als je weleens blowt ofzo. Mensen hebben het heel zwaar. Gun ze hun biertje, hun jointje af en toe.

Ik gebruik koffie, is dat bedwelmend ? Een bedwelmend  middeltje ?

Bolletje is zélf een bedwelmend middel. Ik bedwelm iedereen, met mijn immense charme.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #10 Gepost op: 16-03-2020 09:41 »
Het antwoord hierop wat ik wel eens heb gelezen is dat het terug te vinden is in je persoonlijke karma. Als je besluit een wit leugentje te vertellen, dan zal dat wel niet veel weerslag hebben, maar toch wel wat. Zo ook met de rest van de vijf voorschriften.

Wat mij betreft heeft het ook te maken met wat je voelt. Als je zo een wit leugentje vertelt en je voelt een steekje van binnen, dan weet je toch dat je iets hebt gedaan dat niet past.

Offline bolletje

« Reactie #11 Gepost op: 16-03-2020 11:37 »
Karma moet je niet zo letterlijk nemen. Zie het als een symbool. Het heeft een symbolische betekenis

Soms moet je zelfs liegen.

Ken je die meme  ? Moest daar enorm om lachen

Komt een dame bij een sollicitatie gesprek, hé. Vraagt de baas van het bedrijf zo : wat zijn dan uw slechte kanten ?

Zegt ze : Dat ik altijd de waarheid spreek

baas : Dat vind ik geen slechte eigenschap !

Dame : Het kan me niets schelen wat jij vind...

Mooie meme.

Weetje wat het is, we liegen de hele tijd. Als ik naar mijn werk ga, lieg ik permanent. Deze hele maatschappij is opgebouwd uit leugens. Haal de leugens weg en het valt in elkaar, als een kaartenhuis. Het feit dat ik daar ben, dat is al een leugen. Het feit dat ik doe alsof ik daar wil zijn en met klanten wil praten, is al een leugen. Wat politici op de tv zeggen, allemaal leugens. We houden onszelf allemaal voor de gek.

i fake it so real, i am beyond fake

- Courtney Love ( een pop artieste )
« Laatst bewerkt op: 16-03-2020 11:39 door bolletje »

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #12 Gepost op: 17-03-2020 06:42 »

Wat mij betreft heeft het ook te maken met wat je voelt. Als je zo een wit leugentje vertelt en je voelt een steekje van binnen, dan weet je toch dat je iets hebt gedaan dat niet past.

Wanneer het geweten knaagt dan probeer ik wel te luisteren wat mijn geweten zegt. Wanneer ik erg opgewonden en boos over iets ben, dan weet ik nu dat er ergens iets anders knaagt. Dat er ergens een leugen of zelfbedrog aan de basis van die opwinding of boosheid ligt.

Ik denk niet dat ik open en eerlijk  tegen iedereen moet zijn, wanneer mijn niveau van zelfbedrog nog veel te hoog is. Wanneer het niveau van zelfbedrog te hoog is, dan resulteert dat open en eerlijk zijn heel vaak in agressieve en negatieve woorden. Dit heb ik zelf ondervonden.
Er is een uitdrukking " de waarheid kwetst", en dan vraag ik me af of ik echt zo nodig de kwetsende waarheidsverteller  moet zijn ?
Wanneer ik bv. zie dat iemand aan het liegen is, bv. mijn kinderen, mijn partner, mijn collega's, ..., moet ik dit echt altijd gaan communiceren. Moet ik echt altijd een spiegel gaan voorhouden. Het enige resultaat dat je krijgt is dat mensen zich aangevallen voelen en vanuit die positie gaan reageren.

Ik oefen me nu in het leren zwijgen, wat ook niet altijd de juiste wijze is. Vooral niet op momenten wanneer anderen mij proberen te dwingen om toch maar iets te zeggen. Of om deel te nemen op een forum, al zwijgend, in stilte beschouwend omtrent de diverse onderwerpen. Of soms is zwijgen ook een teken van lafheid, wat dan ook alweer een vorm van spreken is.

Je hebt niet liegen, en je hebt ook de juiste manier van spreken (en zwijgen) , dat breder is dan alleen niet liegen.

« Laatst bewerkt op: 17-03-2020 07:38 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #13 Gepost op: 18-03-2020 15:10 »
De Vijf Morele Praktijken, zoals ik ze noem, zijn in mijn ervaring behoorlijk veelzijdig.

Zoals ze er staan in het Pali is het verbijsterend eenvoudig en denk je inderdaad 'waarom heb ik dat nodig?' Een mens met liefde in het hart hoort ze inderdaad niet als extra nodig te hebben. Echter, elk van die regels kan dieper en dieper worden naarmate je er langer mee bezig bent. Wat ze voor jou betekenen lijkt mee te groeien met je oefening.

Niet doden. Ja, simpel genoeg. Erg weinig mensen hebben een echte moord op hun geweten. Of geldt het ook voor dieren? Geldt het ook als je zelf niet de dood direct veroorzaakt maar bijvoorbeeld bij de slager koopt? Ik heb niet de intentie, noch het gezag, om hier een direct antwoord op te geven. Ik kan alleen maar mijn ervaring geven.

Een geest vol liefdevolle vriendelijkheid zal de regels niet nodig hebben - mogelijk - maar het werkt de andere kant op ook net zo goed. Door de regels te volgen en tijdelijk je gedrag aan banden te leggen schep je ruimte in je geest voor die liefdevolle vriendelijkheid en zeker dat mededogen. De Boeddha zegt met zoveel woorden bij elke regel weer opnieuw dat wie ze beoefent vrijheid schenkt aan onnoemelijke aantallen wezen (niet mensen).

Past een focus op de pañcasīla goed in jouw oefening? Dat weet ik niet. Mij past een flinke focus op de pañcasīla én de brahmavihāra, aangevuld met vipassanā. Tja.

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

« Reactie #14 Gepost op: 18-03-2020 15:55 »
 Ik heb niets met regels. Zelfs niet met morele voorschriften. Alsof mensen niet zelf na kunnen denken. Hun eigen pad niet kunnen uitstippelen.

En dit is méér dan een 'puberale gril'. Ik meen dit vanuit de grond van mijn hart.

Niet doden ? Daar ga ik zelf wel over. Als ik iemand wil doden, dan dood ik iemand. Als ik mensen niet wil doden, dan dood ik mensen niet. Dus ik dood mensen niet.

Daarnaast, we hebben die regels niet nodig. De meeste mensen wíllen niet eens moorden. Alsof je die regels nodig hebt, om je een beetje ethisch verantwoord te gedragen. En alsof regels dat kunnen afdwingen. Genoeg wrede mensen, verscholen zich achter regels.

Vergeet niet hé. De meest wrede dingen in de geschiedenis, waren legaal. Waren ondersteund met regels. De holocaust ? Legaal. Slavernij ? In de wetboeken stond dat het mocht. De goelag ? In de regels stond dat dit terecht was, dat dit moest/moet. Klimaat verwoesting ? In de wetboeken van de neoliberale staten, staat dat dit allemaal prima is.

Doden lost niets op, mee eens. Maar als een slachtoffer van seksueel misbruik, zijn/haar verkrachter vermoord. Dan kan ik dat ergens wel begrijpen. Dan zal ik niet met het vingertje wijzen. Je zou maar eens in de schoenen van die personen moeten staan.

Een aantal wijze inzichten van mij

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #15 Gepost op: 18-03-2020 18:34 »
Door de regels te volgen en tijdelijk je gedrag aan banden te leggen schep je ruimte in je geest voor die liefdevolle vriendelijkheid en zeker dat mededogen.

Hmm, je zou ook kunnen zeggen dat door je aan de regels te houden je je geest richt op regelgeving, in plaats van mededogen en liefdevolle vriendelijkheid. Als je je richt op het ontwikkelen van de vijf positieve kwaliteiten zoals Ujukarin ze noemde, en als je dan ook waarlijk die gevoelens je besluiten laat nemen, dan kom je toch op soortgelijk gedrag uit.

Het hangt een beetje af van de mate van ontwikkeling van de geest, sommige mensen zijn er gewoon nog niet aan toe om vanuit liefde te leven. Die hebben het nodig om zich vast te houden aan regels.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #16 Gepost op: 18-03-2020 18:51 »
Maar als een slachtoffer van seksueel misbruik, zijn/haar verkrachter vermoord. Dan kan ik dat ergens wel begrijpen. Dan zal ik niet met het vingertje wijzen. Je zou maar eens in de schoenen van die personen moeten staan.

Geweld kan je niet met geweld beëindigen. Zelfs in een geval zoals dat is er een betere uitkomst. Plaats je inderdaad in de schoenen van zo een persoon. Zou je willen dat zij na de trauma van zo een ervaring zij ook nog het gewicht van een moord in zich moeten dragen?

Natuurlijk wijs je niet met de vinger, maar dat is ook niet de reden voor de voorschriften. De voorschriften helpen je om sila, deugd, te beoefenen, en dat is een cruciale stap naar Nibbāna. Als je ze niet volhoud dan krijg je het misschien wel met de wet aan de stok, zo fundamenteel zijn zij.

Offline bolletje

« Reactie #17 Gepost op: 18-03-2020 20:19 »
Ik geef niets om de wet

Kijk, weetje wat het punt is. Het is makkelijk praten, als je zelf niet verkracht bent. Als een persoon verkracht is
en hij/zij neemt wraak. Ja, jij en ik weten dat dit niets oplost. Toch zal ik het wel begrijpen. Ik zal het in ieder
geval niet veroordelen. Wie ben ik om dan tegen iemand te zeggen van : hey, doe dat niet !

Nee, doe waar je zin in hebt.

Wel heb je gelijk en heeft het boeddhisme gelijk, dat oog om oog, tand om tand, niets oplost. Ik een gebroken neus, jij ook
een gebroken neus, als vergelding ? Dan heb ik alsnog een gebroken neus. Het is dus totaal geen oplossing

Tuurlijk snappen we die redenering. Wel is het niet altijd even makkelijk. Ik begrijp wraakgevoelens en ik begrijp
het als mensen die niet onder controle weten te houden en ernaar gaan handelen.

Met of zonder 'de wet'. De wet is een
instituut voor schapen, die niet zelf kunnen nadenken.

+-Laatste berichten

[Varia] Re: Over Hein Thijssen by bolletje Vandaag om 00:10
[Varia] Re: Over Hein Thijssen by Bodhiboom Gisteren om 21:32
[Het gewone leven] bolletje zoekt schrijvers of dichters by bolletje Gisteren om 13:08
[Algemeen] Re: Dharma vragen, van je bolletje by bolletje Gisteren om 12:29
[Algemeen] Re: Dharma vragen, van je bolletje by gouden middenweg & de wilde natuur 28-03-2020 23:29