Auteur Topic: je hebt het gezien  (gelezen 362 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Gevestigde Sangha
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
je hebt het gezien
« Gepost op: 24-02-2020 22:39 »
ok, je hebt het gezien,

maar hoe gaat het verhaal dan verder
waar gaat het verhaal daarna naartoe ?
Waarheid in spirituele zin is gevonden hebben wat je zocht.

Offline Ujukarin

• Global Moderator
  • Gevestigde Sangha
    • Triratna Boeddhistisch Centrum Amsterdam
Re: je hebt het gezien
« Reactie #1 Gepost op: 25-02-2020 06:25 »
Vraag dat maar aan de net verlicht geworden Gautama. Dagen en dagen piekeren en twijfelen of dat wat hij Gezien had communiceerbaar was naar stervelingen. Uiteindelijk overtuigde een innerlijke compassie-stem, of was het Brahma-Sahampati (een 'godheid' die sinds kort lager in de verlichtheid-pikorde stond dan Boeddha zelf), hem om les te gaan geven.

Het gevolg is onder andere dit forum  ;D >:(

Voor mij, sterveling met slechts enkele glimpen Verlicht inzicht, is het belangrijkste element van het verhaal sindsdien dat ik zelf vaker dat niveau probeer te halen. Met andere woorden, primair zorg dat ik beter leef en een beter mens wordt.
Uitleggen aan anderen, advies geven aan anderen - kan alleen maar als bijprodukt van die inspanning. En is verduveld (of zullen we zeggen Mara-achtig) lastig omdat taal ten enen male tekort schiet om Het mee over te brengen....

With folded palms,

<Ujukarin>

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #2 Gepost op: 25-02-2020 08:51 »
Ja precies, maar zelfs voor ons gewone stervelingen is het mogelijk om een beetje van de leer rond te strooien. Thich Nhat Hanh bijvoorbeeld zegt helemaal niet verlicht te zijn, maar met zijn soort boeddhisme maakt hij toch iets moois in de wereld. Het neemt allerlei verschillende vormen aan, zijn dharma talks, zijn calligrafie, zijn sangha, hun esthetiek.

Zoiets golft langzaam naar buiten en heeft invloed op alles wat je ziet in deze wereld. Net zoals de Japanse zen esthetiek, dat draagt ook al heel lang een meditatieve sfeer uit in de wereld, vanwege de tuinen, het minimalisme.

Maar ik denk ook dat zowel als er boeken zijn over bijna-dood ervaringen dat er misschien ook een onderzoek moet komen naar meditatie ervaringen, en de invloed die ze op mensen hebben. Als je iets wonderbaarlijks hebt meegemaakt dan zou dat toch wel een transformerende invloed moeten hebben... misschien is een BDE meer intens dan een diepe meditatieve ervaring.
« Laatst bewerkt op: 25-02-2020 16:35 door Bodhiboom »
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #3 Gepost op: 25-02-2020 18:32 »
ok, je hebt het gezien,

...geen idee...
« Laatst bewerkt op: 26-02-2020 16:24 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #4 Gepost op: 26-02-2020 23:05 »
ok, je hebt het gezien,

Gautama had het op zodanige manier gezien dat wat hij gezien had niet meer toegedekt kon worden. Als wij gewone stervelingen het al zouden zien, wordt het direct weer toegedekt. Het is dan (als we eerlijk zijn met onszelf) "ik zag het, maar ik zie het nu niet meer. Ik had het, maar ik ben het weer kwijt."

Dus zien is niet voldoende, blijven zien is pas het einde van het verhaal, en dus gaat het verhaal gewoon verder als er voor: het pad loopt door, althans in het beste geval, want velen blijven hier steken.

Als het doorloopt, is het enige verschil met ervoor dat je nu weet waar het naartoe gaat: naar dat wat je gezien hebt blijvend te zien, naar het beëindigen van elk verhaal dat het zien bedekt.

Als het niet doorloopt, zit je vast in de illusie het nog steeds te zien, terwijl dat wat je ziet enkel nog maar het verhaal is dat je er van gemaakt hebt. Je komt dan niet tot het beëindigen van elk verhaal.

Het zien is stoppen met verhaaltjes maken, maar zolang dit zien niet blijvend is, blijven de verhaaltjes terug komen.

Einde verhaal is waar het naartoe moet, voor en na het zien. Maar ook dat is maar een verhaal...

• Gevestigde Sangha
« Reactie #5 Gepost op: 27-02-2020 00:02 »
ok, je hebt het gezien,

...geen idee...

ik vind dat een zeer correcte en terechte bemerking.
Tegelijkertijd wanneer ik kijk zoals het is dan zie ik bv. ook paniek, of ook onverschilligheid, of ook bezorgdheid.

En als bijvoeging.

Wanneer we het over boeddhisme hebben dan hebben we het over spiritualiteit en dus niet over kennis.

Per definitie kan men zeggen dat de mens enerzijds nieuwsgierig is en streeft naar weten, streeft naar kennis.
Maar dat de mens daar altijd frustratie of verwarring zal ontmoeten, en dat dit dus fundamenteel is, religie geeft geen antwoorden op al onze vragen.
Maar eerder hoe we onze spirit kunnen bewaren ondanks onze frustraties en verwarring omtrent het feit dat we eigenlijk zeer vaak moeten antwoorden : "geen idee" .

We hebben het gezien, ok,
maar , hoe gaat het dan verder.

De onvrede verschijnt in duizend en één verschillende vormen. Het antwoord op die duizend en één vormen kan toch niet simplistisch zijn. Een wondermiddel goed voor alle pijnen en kwalen.
Ons verstand, het innerlijk gesprek, het bewuste streven is vaak een oorzaak van die onvrede, of misschien een weerspiegeling van die onvrede.

Ik ben er niet van overtuigd dat proberen steeds opnieuw te zien wat je gezien hebt die vrede in de onvrede schenkt. Het verstand maakt daar een eigen verhaal van. Een verhaal van succes. En zodra dat succes afwezig is, is er alweer die onvrede die zeer luid en krachtig is.

Het verstand probeert te weten te komen, maar zodra het verstand zelf de oorzaak is van de onvrede, dan is er alweer die paniek. En hoe harder het verstand probeert te meer paniek en geen vrede.

« Laatst bewerkt op: 27-02-2020 07:29 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Gevestigde Sangha
« Reactie #6 Gepost op: 27-02-2020 07:36 »
ok, je hebt het gezien,

Gautama had het op zodanige manier gezien dat wat hij gezien had niet meer toegedekt kon worden. Als wij gewone stervelingen het al zouden zien, wordt het direct weer toegedekt. Het is dan (als we eerlijk zijn met onszelf) "ik zag het, maar ik zie het nu niet meer. Ik had het, maar ik ben het weer kwijt."

Dus zien is niet voldoende, blijven zien is pas het einde van het verhaal, en dus gaat het verhaal gewoon verder als er voor: het pad loopt door, althans in het beste geval, want velen blijven hier steken.

Als het doorloopt, is het enige verschil met ervoor dat je nu weet waar het naartoe gaat: naar dat wat je gezien hebt blijvend te zien, naar het beëindigen van elk verhaal dat het zien bedekt.

Als het niet doorloopt, zit je vast in de illusie het nog steeds te zien, terwijl dat wat je ziet enkel nog maar het verhaal is dat je er van gemaakt hebt. Je komt dan niet tot het beëindigen van elk verhaal.

Het zien is stoppen met verhaaltjes maken, maar zolang dit zien niet blijvend is, blijven de verhaaltjes terug komen.

Einde verhaal is waar het naartoe moet, voor en na het zien. Maar ook dat is maar een verhaal...

Ik weet het niet, ik denk nu aan " een houvast in de blindheid".

De gouden middenweg is geen welnesscentrum  met de naam " extase" op het spirituele pad, maar een op mensenmaat ontwakingsproces. Geen extase maar wel een oase in de woestijn om eventjes op adem te komen en dan verder te gaan.
Het is altijd wennen als ik de oase moet verlaten om mijn tocht in de woestijn verder te zetten.

Waarom kan ik niet in de oase blijven hangen ?
Ik ben nog niet thuis.

« Laatst bewerkt op: 27-02-2020 07:58 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 27-02-2020 08:50 »

De gouden middenweg is geen welnesscentrum  met de naam " extase" op het spirituele pad, maar een op mensenmaat ontwakingsproces. Geen extase maar wel een oase in de woestijn om eventjes op adem te komen en dan verder te gaan.
Het is altijd wennen als ik de oase moet verlaten om mijn tocht in de woestijn verder te zetten.

Ik ben nog niet thuis.

Omdat ik/jij geen thuis hebt. Daarom is er vasthangen aan oase en tegelijkertijd verlangen om toch verder te gaan naar die andere, verdere oase die "thuis" noemt.

Ontwaken doet pijn, ontwaken is ontwaken uit de oase, maar pas als je ontwaakt uit de oase, kan je ook ontwaken uit de woestijn.

De oase is de verleiding, Mara die zijn mooie dochters op je afstuurt om je te verleiden je centrale positie te behouden. De woestijn is de aanval van Mara, de angst, de bezorgdheid dat er zonder gehechtheid aan blijven verder gaan, dood en uitdroging staat te wachten. Het lokt je uit om je vechten en zo in stand te houden. Paniek, is de paniek dat als je niet blijft vechten de pijlen van Mara je zullen doden, bezorgdheid is er omdat het ik zichzelf angst in boezemt dat het zonder zijn centrale rol allemaal in het honderd gaat lopen en er onverschilligheid gaat overblijven.

Ontwaken doet pijn, voor wie? Voor wat?

Het je/ik heeft geen thuis, dus ook geen extase. Onze spirit (ons zelf) is wat eindelijk niet meer bewaard moet worden. Ik duid het opgeven van dit bewaren van spirit (gehechtheid aan iets blijvends te zijn of te worden) niet als oase (extase), noch als woestijn (dor, doods, einde van bestaan), maar als iets/niets dat ontwaakt is uit beiden. Dit is geen extase, maar een bevrijding. Dit is geen antwoord, geen wondermiddel, maar het einde van de vragen naar iets wonderlijks. Het is geen succes verhaal, maar het einde van verhaal. Het is denken die verleidt wordt tot Success (de dochters van Mara) of tot vechten (het leger van Mara), ontwaken gebeurt uit dit denken.

Maar geen ontwaken is mogelijk zonder verleiding en zonder paniek. Alleen gautamo toont aan hoe hier bevrijdend mee om te gaan: niet vallen voor de verleiding (trekken), niet gaan voor het gevecht (afstoten). Maar de confrontatie aangaan met Mara: de gehechtheid aan jezelf.

Als je dan toch een houvast hebben wilt, neem dan deze Gautama als houvast. Doe ik ook Maar niet als verstandelijk spelletje op zich (hoewel het er kan op lijken), maar als houvast in het herinneren dat het om het opheffen van alle verstandelijke spelletjes gaat.

Excuses voor de directheid. Ik zou beter zwijgen, dat ga ik nu weer proberen doen.

Dat gezegd zijnde mag je gerust in de oase blijven hangen, er rusten en kracht op doen, maar niet om de strijd aan te gaan met de woestijn, maar om uit de dorheid (negativiteit) van de woestijn te ontwaken. Ontwaken doe je niet naar extase, maar naar buiten categorie.

Gegroet!

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #8 Gepost op: 27-02-2020 11:13 »

De gouden middenweg is geen welnesscentrum met de naam " extase" op het spirituele pad, maar een op mensenmaat ontwakingsproces. Geen extase maar wel een oase in de woestijn om eventjes op adem te komen en dan verder te gaan.

Ik ben nog niet thuis.

Denk je niet dat in de oase willen blijven een vorm van gehechtheid is? Dat men hunkert naar comfort, naar sensueel plezier? Het is jouw metafoor, jij weet hoever hij strekt...

Voor mij is het pad er eentje van langzaam ontplooien en dingen loslaten. Ik trek niet meer de woestijn in, ik vind telkens een nieuw, nog onbelicht hoekje van mezelf en ga dat onderzoeken met warmte en liefde. Op die manier kom ik steeds meer vrede en vrijheid tegen.

Met warme groet,
Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #9 Gepost op: 28-02-2020 22:52 »

De gouden middenweg is geen welnesscentrum met de naam " extase" op het spirituele pad, maar een op mensenmaat ontwakingsproces. Geen extase maar wel een oase in de woestijn om eventjes op adem te komen en dan verder te gaan.

Ik ben nog niet thuis.

Denk je niet dat in de oase willen blijven een vorm van gehechtheid is? Dat men hunkert naar comfort, naar sensueel plezier? Het is jouw metafoor, jij weet hoever hij strekt...

Voor mij is het pad er eentje van langzaam ontplooien en dingen loslaten. Ik trek niet meer de woestijn in, ik vind telkens een nieuw, nog onbelicht hoekje van mezelf en ga dat onderzoeken met warmte en liefde. Op die manier kom ik steeds meer vrede en vrijheid tegen.

Met warme groet,
Bodhiboom

ik denk aan de dynamiek van ons bestaan.

In de teksten lijkt het alsof één inzicht voldoende is. Maar in feite kan dat niemand bevestigen.
In de realiteit kan een inzicht het begin zijn van kentering, maar niet het eindpunt.
Soms is het geen inzicht maar een ervaring, maar ook de ervaringen lijken me geen eindpunt.

Inzichten en ervaringen zijn eerder oases. Weliswaar bijzondere momenten in ons leven. In zekere zin bieden ze een houvast. Ze schenken, kracht, ze schenken geloof dat het de goede richting uitgaat.

Leren is lijden, leven is lijden. En de inzichten en ervaringen doen het ons tijdelijk vergeten. En toch zijn ze niets meer dan rustpunten. Morgen, straks, nu moeten we terug naar het onbekende, en ontmoeten we ondanks onze inzichten, ondanks onze ervaringen, terug moeilijkheden.
leven, is ook leven met het onbekende, en onze inzichten en ervaringen verandert daar eigenlijk niets fundamenteels aan.

Voor mij is het nu belangrijk om dat aspect ook onder ogen te zien. Soms lijken de inzichten en ervaringen een hinderpaal om opnieuw fris naar moeilijkheden die men op het levenspad ontmoet te kijken.  De inzichten en ervaringen zijn niet volmaakt, ze zijn relatief en ze behoeven ook correctie.

ik ben er zekere van dat ik me illusies maak, maar dat wil niet zeggen dat ik ze onder ogen zie. Ik ben er ook zeker van dat er op een bepaald moment een proces zal optreden waardoor ik bepaalde illusies onder ogen zal zien. Een pijnlijk, onaangenaam proces.

Je hebt inzichten en ervaringen, maar ook pijnlijk, onaangename processen. En natuurlijk zou ik liever naar eindeloze hoogten groeien en het licht van mijn inzichten en ervaringen zou op mij schijnen.
Maar de realiteit drukt me met mijn neus op de feiten, dat het zo niet is.

Offline Bodhiboom

• Gevestigde Sangha
« Reactie #10 Gepost op: 29-02-2020 09:43 »
In de teksten lijkt het alsof één inzicht voldoende is. Maar in feite kan dat niemand bevestigen.
In de realiteit kan een inzicht het begin zijn van kentering, maar niet het eindpunt.

Dat herken ik wel, dat je een inzicht hebt en denkt, was dat het nou? En dat je dan doorstoomt op zoek naar een groter inzicht. Ik weet wel van mezelf dat ik dat soms doe, te ver doorzoek, een stapje verder kijk dan de meeste mensen doen en daardoor de gewone conclusie mis, of een net iets andere conclusie tegenkom.

Leren is lijden, leven is lijden. En de inzichten en ervaringen doen het ons tijdelijk vergeten. En toch zijn ze niets meer dan rustpunten. Morgen, straks, nu moeten we terug naar het onbekende, en ontmoeten we ondanks onze inzichten, ondanks onze ervaringen, terug moeilijkheden.

Hmm maar toch veel van de moeilijkheden kunnen wij zien vanuit een nieuw perspectief. Not the future, not the past, but the here and now. Wij laten zorgen achter ons, alhoewel het nog steeds het geval is dat men voor de verlichting hout hakt en water haalt, en ook na de verlichting hout hakt en water haalt.

Er zijn ook tijdelijke inzichten en blijvende inzichten. De vergankelijkheid, het feit dat alles wat samengesteld is ook vergankelijk is al zal je het van sommige dingen niet meer meemaken, is een stuk zekerder dan een inzicht over genot.

Je hebt inzichten en ervaringen, maar ook pijnlijk, onaangename processen. En natuurlijk zou ik liever naar eindeloze hoogten groeien en het licht van mijn inzichten en ervaringen zou op mij schijnen.

Zou je die inzichten en ervaringen niet gaan bespreken? Met een meditatieleraar zou ideaal zijn, maar op het forum kan ook. Mijn eigen ervaring is dat als iets je geen gevoel van vrijheid brengt, dat er dan misschien iets mis is met het inzicht, dat het niet compleet is bijvoorbeeld.

Dus wat de feiten zijn valt helemaal nog te bezien. Soms moet je de zogenoemde feiten van de samenleving laten varen.

Met warme groet,
Bodhiboom
« Laatst bewerkt op: 29-02-2020 12:40 door Bodhiboom »

• Gevestigde Sangha
« Reactie #11 Gepost op: 02-03-2020 22:53 »

Ik vind je bezorgdheid mooi.

Toch denk ik dat het normaal is dat er onverwachte onaangename zaken gebeuren. Ook onaangename zaken waar je nog geen antwoord op weet. Dit hoort tot het leerproces. Of het leven.

Het is niet omdat je bepaalde wetmatigheden hebt ontdekt in het leven, dat je plots boven die wetmatigheden staat.
Het leven is een leerschool op zichzelf. op elk moment in mijn leven is het aantal wetmatigheden die ik heb ontdekt steeds kleiner dan het aantal wetmatigheden die er te ontdekken zijn.

Dorje zal misschien antwoorden dat het daar niet om gaat.
Neen , kan best zijn, maar bevrijding is één aspect, een ander is de realiteit van elke dag.
Als beginneling kan ik niet zeggen dat de bevrijding ten volle is gerealiseerd, en toch sta ik elke weer opnieuw in de realiteit waar je mee moet omgaan.

Misschien klinkt het als een negatief verhaal, maar is het eigenlijk niet, gewoon een kanttekening.

Dat herken ik wel, dat je een inzicht hebt en denkt, was dat het nou? En dat je dan doorstoomt op zoek naar een groter inzicht. Ik weet wel van mezelf dat ik dat soms doe, te ver doorzoek, een stapje verder kijk dan de meeste mensen doen en daardoor de gewone conclusie mis, of een net iets andere conclusie tegenkom.

Hmm maar toch veel van de moeilijkheden kunnen wij zien vanuit een nieuw perspectief. Not the future, not the past, but the here and now. Wij laten zorgen achter ons, alhoewel het nog steeds het geval is dat men voor de verlichting hout hakt en water haalt, en ook na de verlichting hout hakt en water haalt.

Er zijn ook tijdelijke inzichten en blijvende inzichten. De vergankelijkheid, het feit dat alles wat samengesteld is ook vergankelijk is al zal je het van sommige dingen niet meer meemaken, is een stuk zekerder dan een inzicht over genot.

Zou je die inzichten en ervaringen niet gaan bespreken? Met een meditatieleraar zou ideaal zijn, maar op het forum kan ook. Mijn eigen ervaring is dat als iets je geen gevoel van vrijheid brengt, dat er dan misschien iets mis is met het inzicht, dat het niet compleet is bijvoorbeeld.

Dus wat de feiten zijn valt helemaal nog te bezien. Soms moet je de zogenoemde feiten van de samenleving laten varen.

Met warme groet,
Bodhiboom

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #12 Gepost op: 03-03-2020 15:41 »
Dorje zal misschien antwoorden dat het daar niet om gaat.
Neen , kan best zijn, maar bevrijding is één aspect, een ander is de realiteit van elke dag.
Als beginneling kan ik niet zeggen dat de bevrijding ten volle is gerealiseerd, en toch sta ik elke weer opnieuw in de realiteit waar je mee moet omgaan.

Bijna juist.

Dorje zou zeggen dat er enerzijds het inzicht in de aard van het leven is, en anderzijds het leven zoals het zich voordoet aan het gevoel een zelf te zijn dat blijft verschijnen en weer verdwijnen.

Het inzicht gaat om dit laatste: dat alles wat verschijnt ook weer verdwijnt. Dit neemt niet weg dat onverwachte onaangename gebeurtenissen nog zullen verschijnen. Neen, ze blijven verschijnen en antwoorden vinden op die gebeurtenissen is een eindeloos proces, het kent geen einde, zelfs voor de boeddha kende het geen einde (toch niet voor zijn parinirvana).

Ik blijf steeds terugkomen op het voorval waarin er vele volgelingen van de Boeddha zich zelf het leven namen na zijn aanmaning om het lichaam als verwerpelijk te contempleren. Het toont de menselijkheid van de Boeddha, het toont geen alwetend foutloos wezen, maar een mens die ook onverwachte, onbedoelde en onaangename gebeurtenissen blijft tegen komen. De alwetendheid van de Boeddha slaat niet op relatief weten wat altijd het beste is in het leven zoals het zich voordoet, maar op het absolute inzicht dat er niets, maar dan ook niets is dat een zelf heeft of onveranderlijk is, absoluut gezien is dat een antwoord op alle vragen, een oplossing om alle problemen te bekijken vanuit het beste perspectief. Maar relatief gezien is het altijd zoeken naar een goede vertaling hiervoor en dat blijft een leerproces, ook voor de Boeddha was dit zo.

Ook bij Boeddha haalde de realiteit hem in, en drukte dit hem met zijn neus op de feiten. En voor het gevoel van zelf te zijn dat dan opgekomen zal zijn, is het ondenkbaar dat dit niet pijnlijk zou zijn geweest. Maar het inzicht dat dit gevoel zelf maar iets is dat komt en gaat verdwijnt niet bij een Boeddha. Dus er ontstaat daarop geen pijnlijke toevoeging als schuldgevoel, zelfkastijding, zelf- verwerping, spijt en boetedoening. Er ontstaat gewoon verantwoordelijkheid: "hetgeen ik de mensen gegeven heb, heeft blijkbaar een onbedoeld effect, het is mijn schuld niet, want het had die bedoeling niet, het is, nu ik dit op jammerlijke wijze (maar zonder schuld) te weten gekomen ben, wel mijn verantwoordelijkheid om er een andere wending aan te geven". En dat is gewoon wat de Boeddha gedaan heeft. Niet in zak en as gaan zitten tobben.

Ook de rugpijnen die de Boeddha ervaarde, bleven onaangenaam voor het gevoel van zelf dat er samen mee opkwam, ook de Boeddha moest zoeken, leren, om hier mee om te gaan (af en toe gaan liggen op de grond). Het hier mee omgaan is nodig opdat zijn verschijnen in deze relatieve realiteit waar zovele wezens in gevangen zitten (omdat ze de absolute realiteit niet kennen), ze zolang mogelijk zou kunnen begeleiden naar hoger inzicht.

Je kan niet manoeuvreren in een relatieve (verschijnings-)wereld zonder het gevoel van een zelf. En dit gevoel van een zelf blijft ook onaangenaamheden ervaren, bepaalde die op den duur verwacht kunnen worden (zoals die rugpijnen), maar ook onverwachtte (die zelfdoding van zijn volgelingen). Het relatieve blijft maar doorgaan en veranderen, er is daar geen eindpunt in nieuwe zaken tegen te komen, eraan aan te passen, er uit te leren. Het eindpunt situeert zich enkel in het absolute inzicht, dat verandert niet meer, behoeft geen aanpassing meer, en is het beste instrument om er mee naar het relatieve te kijken en er op te reageren. Het is deze mogelijkheid, die het navigeren in het relatieve steeds opnieuw kan bevrijden en blijven bevrijden van verloren te geraken in dit gevoel van een zelf te zijn. Het is dus bevrijdend, maar niet absoluut bevrijdend, steeds opnieuw bevrijdend, het is een voortschrijdend proces van bevrijding, relatief gezien, absoluut is er altijd bevrijding (zelfs nu dat we het niet kennen).

In die zin vind ik het toch wel terecht wat Bodhiboom aanhaalde: dat moeilijkheden maar moeilijkheden blijven afhankelijk van het perspectief van waaruit je er naar kijkt. Maar het is ook waar dat de realiteit van alledag soms haaks staat op bevrijding en het daardoor erg moeilijk is om te komen tot een meer bevrijdend perspectief.

Dus ja, als beginneling, en dat zijn we allemaal nog, hebben we dus natuurlijk te dealen met het leven zoals het zich voordoet. Net als een boeddha trouwens die hier ook nog mee te dealen heeft, zoals het voorbeeld hierboven aangeeft. Maar het groeiend inzicht helpt toch wel om hier beter mee te dealen. We hoeven daarom nog niet bevrijding ten volle gerealiseerd te hebben om al wat vruchten te kunnen plukken van dit groeiend inzicht. Het inzicht dat groeit is dat niets een zelf heeft, alles veranderlijk is, en dit niet zien een pak lijden toevoegt, dat eigenlijk optioneel is. In hoe meer situaties dat dit opgemekt wordt, hoe gemakkelijker dit optioneel lijden weggelaten kan worden.

Soms duurt het even voor we dit weer kunnen opmerken, en soms is het niet gemakkeljjk om dit te kunnen blijven beschouwen vanuit dit hoger inzicht, maar als het lukt, en in steeds meer situaties begint te lukken, heeft dit wel een bevrijdende impact op het leven dat zich aan je aandient.

In die zin kan de realiteit van elke dag steeds weer opnieuw een uitnodiging zijn om dit inzicht in weer steeds nieuwe situaties te vertalen, in plaats van dat de inzichten rustpunten blijven die ons de realiteit tijdelijk doet vergeten. Sterker, de inzichten kunnen juist pijnlijk zijn, ontnuchterend zijn, de onaangenaamheid (dukkha) van het leven juist sterker naar voor doen schuiven. Ik zou zelfs durven stellen dat tot inzicht komen zelf aanvankelijk een nogal pijnlijk en onaangenaam proces is. Het pijnlijke zit in het loslaten. Dat is niet bevrijdend op zich, het is pijnlijk, het geeft onzekerheden, het neemt je houvast weg, het is beangtigend.

Vandaar… boeddhisme is helemaal geen weg van extase, misschien wordt het soms zo wel eens geadverteert, maar dat is maar advertentie. Het is ook geen weg van vluchten van de realiteit, het is een weg van de realiteit recht in de ogen durven kijken, en dit is pijnlijk, omdat het al waar je tot dan toe aan vast kon houden doet afbrokkelen, ook die wat kijkt. Er is niets zo verontrustend als dat.

En toch… al die er door zijn gegaan, getuigen dat het de moeite waard is, veel meer de moeite waard dan eendert welke ervaring (zelfs extase). Ervaringen komen en ervaringen gaan weer, inzicht hierin is wat bevrijdt. Inzicht is wat bevrijdt uit elke ervaring, zowel ervaringen van eindeloze hoogten, als ervaringen van eindeloze diepten. Buiten categorie is wat bevrijdt.

En als de realiteit je met je neus op de feiten drukt dat je niet kunt blijven groeien naar eindeloze hoogten, dan mag je daar zeeeeer dankbaar voor zijn, want de realiteit is nu eenmaal da wat omhoog gaat altijd ook weer terug naar beneden komt.

Een leraar zei mij eens "You can't fix samsara. You can only break out of it". Hoogtes zijn evengoed samsara als laagtes, hoogtes kunnen de laagtes niet fixen. Je kan alleen maar buiten categorie van hoog en laag breken, dat is Nirvana.

Offline Moesa

• Sangha lid
« Reactie #13 Gepost op: 03-03-2020 17:54 »
.
« Laatst bewerkt op: 04-03-2020 07:41 door Moesa »

Offline Dorje

• Eerwaarde
« Reactie #14 Gepost op: 03-03-2020 19:08 »
Ophouden met al die verhalen, zou eens goed doen

We zijn blijkbaar gehecht aan de verhalen die we elkaar vertellen. Er zijn namelijk geen verhalen. boeddhisme zit zo niet in elkaar.

Men is gehecht aan het verhaal wat men elkaar verteld.

Dat is de gehechtheid

Dat is waar, en toch staat Boeddhisme bol van verhalen. Zonder verhalen geen Boeddhisme. Het probleem zit niet alleen in de hechting aan de verhalen, het probleem zit ook in wat je afstoot in de verhalen.

Alleen stilte verwijst naar het opheffen van trekken en afstoten, maar met stilte is het heel moeilijk te wijzen naar dit opheffen. Zeker op een forum.

Maar je hebt zeker ook gelijk, daarom trek ik mij maar weer even terug in stilte.

Het ga jullie allen goed, met of zonder verhalen.

• Gevestigde Sangha
« Reactie #15 Gepost op: 03-03-2020 23:00 »
Ophouden met al die verhalen, zou eens goed doen

We zijn blijkbaar gehecht aan de verhalen die we elkaar vertellen. Er zijn namelijk geen verhalen. boeddhisme zit zo niet in elkaar.

Men is gehecht aan het verhaal wat men elkaar verteld.

Dat is de gehechtheid

Persoonlijk vind ik de verhalen van Dorje en Boddhiboom eigenlijk verkwikkend. Ze stralen enorme meelevendheid uit. Ik ben juist dankbaar om hun verhalen te mogen lezen.
Meer dan eens ben ik juist door de verhalen tot diepe vrede kunnen komen.
Mij inspireren ze.

+-Laatste berichten

[Algemeen] Re: Woeddha by lushan Vandaag om 13:05
[Algemeen] Re: Woeddha by bolletje Gisteren om 20:35
[Algemeen] Re: Woeddha by lushan Gisteren om 19:48
[Algemeen] Re: Woeddha by lushan Gisteren om 19:16
[Algemeen] Re: Woeddha by Dorje Gisteren om 18:21