Auteur Topic: Wat je wel en wat je niet kan veranderen  (gelezen 283 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
Wat je wel en wat je niet kan veranderen
« Gepost op: 21-03-2020 22:02 »
Een boeddhistische uitspraak is :

We maken ons niet druk over wat we kunnen veranderen. Want ja, je kan er toch niets aan doen
We maken ons ook niet druk over wat we wél kunnen veranderen. Dan ga je immers gewoon proberen om het te veranderen. Ook dan heb je nog geen garantie van slagen. Maar je kan het wel altijd proberen. Niet geschoten altijd mis.

Ik vind dit een zeer interessante uitspraak. Ik probeer dit te benutten in mijn leven. Ik probeer het toe te passen. Doen jullie dat ook weleens  ?

Ik ben een amateur schrijver. Ik schrijf stukjes, als hobby. Zie mij als een soort pseudo intellectueel haha

Laatst las ik een stukje van mijzelf, van vroeger, dat ik voor een blad geschreven had. Een blad over politiek, filosofie, maatschappij etc.

Destijds was ik trots als een aap, dat er iets van mijn gepubliceerd was. Nu vond ik dat blad en las ik het nogmaals. Wat een troep eigenlijk, dacht ik nu ! Wat warrig geschreven. Ik schaamde me er nu een beetje voor, een rot gevoel ( netjes uitgedrukt, ik kan ook een ander woord gebruiken, inplaats van rot )

Deze boeddhistische uitspraak is van toepassing op zo'n moment. Je kan het verleden niet manipuleren. Toen was je zo en toen schreef je zo en toen vond je dat goed van jezelf. Ik kan er niets meer aan doen. Het blaadje is uitgegeven, de mensen hebben het gelezen, ze gaan het niet uit de handel halen. Je kan er dus niets meer aan doen, het is er en het kijkt je in de ogen, als het ware, maar je kan er niets aan doen. Je wordt geconfronteerd met de naakte realiteit van je leven. En misschien ziet het er allemaal niet zo mooi uit,als je zou willen dat het was. Misschien heb je het anders voor ogen. Maar je kan er niets mee. Je maakte de keuzes, die toen plausibel leken. Achteraf waren ze misschien verkeerd. Toch doe je er niets meer aan. De emoties die we dan dus voelen, zijn zinloos. Zinloze, pijnlijke gevoelens, die onbeheersbaar lijken.

Misschien is dit dan zo'n wijsheid, waar je op moet mediteren, om het te internaliseren.

wat zijn jullie gedachtes ?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Re: Wat je wel en wat je niet kan veranderen
« Reactie #1 Gepost op: 22-03-2020 09:06 »
Waar het op neer komt is dat het weinig zin heeft om je zorgen te maken. Als je het niet kan veranderen, dan kan je er toch niets aan doen, en als je er wel iets aan kunt veranderen, dan doe je gewoon je best. In geen van beide gevallen heeft zorgen maken een positief effect.

Zorgen maken zorgt er alleen maar voor dat je mentaal draait als een tol, niet meer meditatief bent, lijden ondervindt, en geen rust krijgt. Allemaal slechte effecten. Dus het siert de mens als je de focus legt op je innerlijke vrede, en probeert los te laten datgene wat de moeilijke gedachten veroorzaakt.

Coronavirus bijvoorbeeld. Je volgt het advies op van de experts, en daarnaast maak je je geen zorgen. Naast het volgen van de richtlijnen is er maar weinig dat je kan doen, dus je doet gewoon je best en neemt aan dat het allemaal zo gaat verlopen als het hoort.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #2 Gepost op: 22-03-2020 11:53 »
Dat is heel herkenbaar voor mij, bolletje.

Toen mijn eigen boekje uitkwam was ik ook heel trots. Eigenlijk ben ik dat nog steeds want het was een hele prestatie en ik heb er veel moeite in gestoken. Toch zou ik het nu zeker niet meer zo schrijven. Het komt me eenzijdig voor als ik het nu herlees, hoewel ik nog steeds achter de inhoud sta.

Die uitspraak is er precies zo ene die je intellectueel heel goed begrijpt maar ook nog moet kunnen leven, internaliseren als het ware. We snappen het allemaal denk ik wel maar doen we het ook, ademen we ook die wijsheid? Ik niet, nog niet.. althans, wel een beetje. Er is niks anders dan keuzes maken, elke keer opnieuw. We hoeven er gelukkig maar een te maken per keer.

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #3 Gepost op: 22-03-2020 17:29 »
Cool

Ja, als ik mijn stukjes lees, dan denk ik, ja. Er zitten wel goede kanten aan en scherpe stukjes tekst in. Maar het is een zooitje, het is teveel van de hak op de tak. Ik ben daarin heel perfectionistisch. Maarja, toen vond ik het wél goed genoeg. Blijkbaar ben ik beter geworden. Of kritischer

Wat iemand anders zei, dat het met de dood te maken heeft

Uhmm, tja. Zoals Sartre zei. We hebben die vrijheid, we kunnen van alles doen en laten. De andere vinden daar dan weer iets van. Zij vinden dan iets van onze keuzes. We kunnen maar één keer kiezen en we weten niet of het de juiste keuze is. Die dood heeft er in zoverre mee te maken, dat die in je nek hijgt. Die zet die druk, die oefent die druk uit.

Je wilt een heel leven. Een leven dat compleet is. En dat doe je met je keuzes,met je keuzes probeer je het heel te maken. Maar wie zegt dat die keuzes volstaan ? Wie zegt dat het de juiste keuzes zijn ? Dat weetje nooit ? Moet ik met deze vrouw iets hebben, of niet ? Moet ik lid worden van deze politieke partij ?, wat voor boeddhisme zal ik aanhangen, doe ik het wel goed genoeg, met mijn vrienden etc ? Welke vrienden, welke vriendin, welke overtuigingen en hoe ver ga ik daarin ? Allemaal keuzes, die tot stres leiden.

Zowel het niet weten of je het goede doet, als het oordeel van die andere, dat maakt ons angstig. De hel dat zijn de andere, zei Sartre dan ook. Die andere bepalen wie jij bent en vinden van alles van jou

Ik maak keuzes vanuit mijn onderbuik gevoel en mijn rationaliteit en mijn verlangens/wensen. Meer kan ik niet doen, eigenlijk. Ik heb het vermoeden, dat ik kut keuzes gemaakt heb. Maar tegelijk weet ik het ook niet zeker. Het spookt allemaal

« Laatst bewerkt op: 22-03-2020 20:04 door bolletje »

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
« Reactie #4 Gepost op: 23-03-2020 18:38 »
Beste bolletje,

Er spreekt best wat twijfel en ook oordeel door je woorden. Dat is okay, overigens. Dat mag.

Je zegt het een en ander wat me opvalt. "Je wilt een heel leven. Een leven dat compleet is." Verre van mij om nou de dhamma-leraar uit te gaan hangen en te roepen dat dit maar begeerte is. Wat, echter, is een heel leven? Wanneer is een leven compleet? Als je je dit ten doel stelt, wanneer kun je dan zeggen dat je het gehaald hebt?

En dan ga je keuzes maken. Dat doet iedereen trouwens, of ze nou een compleet leven willen of niet. Keuzes maken is niks bijzonders. Wat jij wel doet is je bewust zijn van dat je keuzes iets doen, dat ze belangrijk zijn. Sadhu! Dat is prachtig.

Tot besluit een kort Red Dwarf-citaat, omdat ik het niet kan laten:
Holly: "Jean-Paul Sartre said Hell was being locked forever in a room with your friends."
Lister: "Holly, all his mates were French!"

Met warme groet,

Maarten

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #5 Gepost op: 23-03-2020 22:50 »
Ja, ja, ja

Maar die boy Sartre had ook een heel activistische filosofie. Niet in de zin van politiek activistisch, maar je begrijpt wat ik bedoel

Het is Europese filosofie, het is erg op de buitenwereld gericht. Jij, als enkeling in de wereld, die zijn eigen leven vormt, in correspondentie met de samenleving. Permanent zichzelf scheppend, permanent zichzelf vormgevend, permanent ook actief en interactief.

Ja, dat is dus heel anders dan boeddhisme. Existentialisme is anders dan boeddhisme, maar heeft wel wat overeenkomsten. Het idee dat er geen inherent zélf is, bijvoorbeeld, dat is een overeenkomst. Alleen bij existentialisme dien jij dat zélf permanent vorm te geven, te scheppen

Boeddha zou inderdaad zeggen, dat is hechting/begeerte

Dat super activistische van het existentialisme, dat kan ook iets pathetisch krijgen, af en toe. Het idee van de romantische eenling, in de wereld, gekleed in het zwart, gefocust op 'alles uit het leven halen'. Gefocust op de dood, op de liefde, allemaal van die lood en loodzware literaire thema's. Het kan een beetje soap worden.

Toch heb ik een zwak voor existentialisme.

en voor boeddhisme.

en voor individueel anarchisme.

Wat je inderdaad zegt hé, dat je bewust zijn van die keuzes. Die concentratie, die berusting, dat is dan weer typisch boeddhistisch. Sartre zegt, maak levens bevestigende keuzes, waar je achter staat. Boeddha zegt, wees je bewust van het moment, wees 'mindfull' ( al vind men dat een irritant woord )

Ze hebben allebei een punt

Ja, de hel dat zijn de andere. De andere, die je de hele tijd stigmatiseren en indelen en bepalen, beoordelen, veroordelen hoe jij bent en wie jij bent en wat jij bent en waarom jij bent . Dat moet je zelf uitvogelen, die andere vertroebelen het alleen maar. Zit een kern van waarheid in, vind ik dan.

Raakt me wel, die analogie

En ja, ik wil ook niet in een  huis opgesloten zitten met allemaal Fransen en met ondertussen de muziek van Amelie op de achtergrond.

hehehe

« Laatst bewerkt op: 23-03-2020 22:54 door bolletje »

Online marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2020 12:43 »
Een boeddhistische uitspraak is :

We maken ons niet druk over wat we kunnen veranderen. Want ja, je kan er toch niets aan doen
We maken ons ook niet druk over wat we wél kunnen veranderen. Dan ga je immers gewoon proberen om het te veranderen. Ook dan heb je nog geen garantie van slagen. Maar je kan het wel altijd proberen. Niet geschoten altijd mis.

misschien nog een derde factor:

kunnen zien met welke van beide je te maken hebt...

Offline Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Gevestigde Sangha
  • *
« Reactie #7 Gepost op: 01-06-2020 13:23 »
Ja, dit ken ik als het gebed om kalmte:

"God, schenk mij de kalmte om te aanvaarden wat ik niet kan veranderen,
de moed om te veranderen wat ik kan veranderen
en de wijsheid om het verschil hiertussen te zien".

de rest gaat zo:

"Om één dag tegelijkertijd te leven,
om van één moment tegelijkertijd te genieten,
om moeilijke tijden te accepteren als het pad naar de vrede,
om deze zondige wereld, net zoals Hij deed, te aanvaarden zoals het is, niet zoals ik wil dat deze zou zijn,
om erop te vertrouwen dat Hij alle dingen zal rechtzetten als ik me aan Zijn wil overgeef,
om in dit leven gelukkig genoeg te zijn en om met Hem overgelukkig te zijn:
voor altijd in het volgende leven. Amen".

Niet een boeddhistische gebed maar toch.

Online marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #8 Gepost op: 01-06-2020 13:26 »
[...]Niet een boeddhistische gebed maar toch.

een goed gebed is een goed gebed
dat gaat toch wel over de grenzen
van religie heen...das mooi

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
« Reactie #9 Gepost op: 15-06-2020 22:05 »
Nee, ik doe niet aan christelijk bidden.

Misschien wel satanische gebeden

Een offerande aan Bacchus

Laatst werd dit dus weer in de praktijk gebracht. Althans, deze stelling deed zich weer voor !

Er was dus iets gebeurt, dat ik verkeerd had gedaan. Ik had iets verkeerd gedaan. ( wat mij betreft )

En ik dacht toen 'niet je drukken maken over iets dat al gebeurt is'

Maar, toen dacht ik later....

Heeft dat je druk maken niet ook een functie ? Maakt dat kut gevoel dat je daarna hebt en dat piekeren, maakt dat niet dat je daardoor niet in de herhaling valt ? Je doet iets verkeerd, je piekert er over. Zodat het niet nog een keer gebeurt ?

Niet piekeren, zegt boeddhisme eigenlijk.

Snap je wat ik bedoel ?

Laatste berichten

[Tibetaans Boeddhisme] Re: De Wiekslag van de Garoeda, Dzogchen in liedvorm by Bodhiboom Vandaag om 09:48
[Algemeen] Re: De wet van kamma by w-AARDIG Vandaag om 08:00
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Buddha Amitabha Gisteren om 22:29
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:52
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:46