Auteur Topic: Je geen zorgen maken  (gelezen 116 keer)

Online Bodhiboom

• Eerwaarde
Je geen zorgen maken
« Gepost op: 22-03-2020 14:33 »
Beste vrienden,

Ik merk de laatste tijd dat ik mensen veelvoudig aanmaan om zich geen zorgen te maken. Veel van de dingen waar wij ons ongerust over maken hebben te maken met de dood, en als je eenmaal vrede hebt gemaakt met de dood dan maken veel van die andere dingen niet echt meer uit.

Maar wat er dan wel gebeurt is men neemt een zekere afstand van al die dingen die men moet doen. Het is alsof het makkelijk word om de gevolgen van dingen te negeren, en dan kan men een beetje laks worden, niet zorgvuldig. Ik ben er nog niet helemaal uit of dat misschien wel niet past bij iemand die toch een zekere mate van bevrijding heeft gevonden. Maar ergens is het wel beter voor je als je in alle aspecten voor jezelf zorgt.

Jullie gedachten hierover zou ik graag lezen.

Met klaarheldere en zonnige groet,
Bodhiboom
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline MaartenD

• Gevestigde Sangha
Re: Je geen zorgen maken
« Reactie #1 Gepost op: 23-03-2020 18:50 »
Bodhiboom,

Je stelt goede vragen. Eén antwoord erop is niet te geven.

Wat ik bij het lezen van je verhaal opmerk is dat er een verschil is tussen je minder zorgen maken om de dingen zodra je een zekere mate van vrijheid hebt gevonden en aan anderen vertellen zich minder zorgen te maken. Het is uiterst lastig om iemand anders te helpen door haar/hem te zeggen dingen los te laten.

Een andere optie zou kunnen zijn de ander te vragen hoe het is om zich zorgen te maken, hoe dat voelt, waar dat zit. Dat is typisch de vipassana die ik zelf intensief beoefen maar je brengt iemand zo wel naar de eigen directe praktijk. Kun je daarbij zijn?, vraag ik dan.

Als je afstand neemt, vraag je verder, heeft dat dan niet een effect van een zekere laksheid? Nou... misschien wel. Daadwerkelijke bevrijding zou denk ik zo even hardop moeten leiden tot een focus op wat intrinsiek belangrijk is en weg moeten leiden van wat niet echt belangrijk is. We maken ons minder zorgen om status want we weten dat geprezen en gelaakt worden komt en gaat, onafhankelijk van ons direct inspannen. We maken ons minder zorgen om materiële zaken want we weten dat bezit vergankelijk is. Echter.. doordat we vriendelijk staan tegen over, min of meer, alles zullen we met enige focus juist de dingen doen die nodig zijn.

Ik stel me voor dat we vanuit liefdevolle vriendelijkheid en mededogen onvermoeibaar kunnen werken om anderen (en onszelf) te helpen. Dit verdwijnt heus niet met bevrijding, hooguit krijgen we meer inzicht in hoe we welk effect kunnen sorteren.

Is dit ongeveer wat je bedoelt?

Met warme groet,

Maarten

Laatste berichten

[Tibetaans Boeddhisme] Re: De Wiekslag van de Garoeda, Dzogchen in liedvorm by Bodhiboom Vandaag om 09:48
[Algemeen] Re: De wet van kamma by w-AARDIG Vandaag om 08:00
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Buddha Amitabha Gisteren om 22:29
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:52
[Algemeen] Re: De wet van kamma by Siebe Gisteren om 20:46