Auteur Topic: Een reflectie  (gelezen 268 keer)

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
Een reflectie
« Gepost op: 02-06-2020 14:19 »
Ik vroeg aan een vriend: Denk jij dat je gehecht bent aan levensvreugde en aan willen leven, en is dat een slecht iets?
Hij zei: Verkeerd begrip! Hecht je niet aan onthechten en houdt je niet vast aan loslaten. Stroom mee met het water en waai mee met de wind. Laat denken los, zonder los te laten want het pad is wat het is, Panta Rhei (Heraclitus) dat wat stroomt.
Ik zei: Zelfs het loslaten los laten, dat vind ik mooi.

Hij is wel een interessant figuur, deze man. Hij heeft uitgezaaide kanker en heeft niet zo heel lang meer te leven, maar gaat toch elke dag op stap met zijn hond en leest veel in de Tao. Soms komt hij naar voren met dit soort inzichtvolle reflecties over het leven.

Hier wees hij mij er toch even op dat ik erg veel in mijn hoofd bezig was, aan het sleutelen aan de geest aan de hand van ander mans kennis, waar het wellicht beter is om te leren niet te denken en je te passen naar de natuur.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline marcel

• Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
Re: Een reflectie
« Reactie #1 Gepost op: 02-06-2020 14:48 »
ook een mooie
uit die hoek

wees als het riet
buig mee met de wind
« Laatst bewerkt op: 02-06-2020 14:51 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

lushan

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 02-06-2020 15:32 »
Kijk naar een verslaafde. Wat is er nou heilzaam en voordelig aan gehechtheid?

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #3 Gepost op: 02-06-2020 15:45 »
[knip...foutje]
« Laatst bewerkt op: 02-06-2020 16:25 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

lushan

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 02-06-2020 16:43 »
De nadelen van gehechtheid zijn niet altijd zo direct zichtbaar.

Als een verslaafde maar over zijn dope kan beschikken, kan ie zelfs gelukkig lijken.
Maar wat als je er niet over kan beschikken? Kijk, dan wordt je pas echt geconfronteerd met een lichaam en geest die zwaar vervuild zijn geraakt, echt gekweld, gepijnigd worden. Dan merk je zo sterk de ketens, de gevangenis waarin je bent belandt. Dan wordt het onderricht over de ketens van de Boeddha opeens heel zichtbaar, heel levendig. Dan is onzuiverheid geen idee meer, dan voel je het. Je voelt lichaam en geest branden met het vuur wat je zelf al die tijd hebt opgestookt en waarvan je dacht dat het allemaal onschuldig was, ongevaarlijk...ja, ja.

Als je gehecht bent aan het leven, en je ligt op sterven, hoe zou je dan niet de keten voelen wringen, de gevangenis, de gekweldheid, het vuur waarin je gebraden wordt? Dat is toch verschrikkelijk?

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #5 Gepost op: 02-06-2020 17:19 »
Als je gehecht bent aan het leven, en je ligt op sterven, hoe zou je dan niet de keten voelen wringen, de gevangenis, de gekweldheid, het vuur waarin je gebraden wordt? Dat is toch verschrikkelijk?

Heel poëtisch, Siebe, die beeldspraak. Maar ik denk dat je overdrijft, dat je probeert mensen een beetje schrik aan te jagen zoals iemand anders jou vroeger schrik aan heeft gejaagd. Het zijn allemaal wereldse dingen, fragmenten die tot de verbeelding spreken waar weinig waarheid in zit. Ik geloof niet in de hel, van welke traditie dan ook.

Als je de dingen maar losjes vasthoudt, en los weet te laten op het juiste moment, dan is het prima om van alle aspecten van het leven te genieten. Raak niet verslaafd, let op je gewoontes, blijf flexibel en in het leven staan, en dat is alles.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #6 Gepost op: 02-06-2020 17:21 »
ook een mooie
uit die hoek

wees als het riet
buig mee met de wind

Zeker een mooie Marcel. En goed advies, wie buigt zal niet breken.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #7 Gepost op: 02-06-2020 18:20 »
Ik vroeg aan een vriend: Denk jij dat je gehecht bent aan levensvreugde en aan willen leven, en is dat een slecht iets?
Hij zei: Verkeerd begrip! Hecht je niet aan onthechten en houdt je niet vast aan loslaten. Stroom mee met het water en waai mee met de wind. Laat denken los, zonder los te laten want het pad is wat het is, Panta Rhei (Heraclitus) dat wat stroomt.
Ik zei: Zelfs het loslaten los laten, dat vind ik mooi.

Hij is wel een interessant figuur, deze man. Hij heeft uitgezaaide kanker en heeft niet zo heel lang meer te leven, maar gaat toch elke dag op stap met zijn hond en leest veel in de Tao. Soms komt hij naar voren met dit soort inzichtvolle reflecties over het leven.

Hier wees hij mij er toch even op dat ik erg veel in mijn hoofd bezig was, aan het sleutelen aan de geest aan de hand van ander mans kennis, waar het wellicht beter is om te leren niet te denken en je te passen naar de natuur.

Zeer mooie en inspirerende reflectie, past volledig bij de boeddhistische middenweg.
Het moeilijke aan de middenweg is wanneer je iets teveel zus hebt, dan heb je alweer hedonisme, en als je iets teveel zo hebt, dan zit je met extremisme.

Hier is het iets meer, laat het maar gebeuren, we zien wel waar het uitkomt als het tot bedaren is gekomen. Dan zal wel eén en ander duidelijker worden. Een soort levenskunst op het ritme van het leven, in overeenstemming met de natuur.

De boeddhistische geschriften zijn veel zwaarder op de hand, het lichtvoetige ontbreekt meer. Je voelt veel zwaarder de plicht. Je leeft niet enkel voor jezelf, je hebt ook een levenstaak te vervullen. Het lichtvoetige krijgt al snel een etiket van "gevaar".
Het boeddhisme in de geschriften  is meer als de coronadokters die zwaar onder druk staan om levens te redden. Mensen de ernst van de situatie duidelijk maken. Hier is niet zien waar het uitkomt, maar weten als je niet op tijd ingrijpt dat het zal mislopen. Maar je voelt ook onmiddellijk dat dit maar voor een korte tijd kan duren. Je kunt niet blijven hameren op de ernst van de situatie. Je moet mensen ook een perspectief kunnen geven, want anders neemt niemand het nog serieus. Men geraakt het beu.

Ernst is belangrijk, loslaten is belangrijk en ook het loslaten los laten.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

lushan

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 02-06-2020 20:11 »

Heel poëtisch, Siebe, die beeldspraak. Maar ik denk dat je overdrijft, dat je probeert mensen een beetje schrik aan te jagen zoals iemand anders jou vroeger schrik aan heeft gejaagd. Het zijn allemaal wereldse dingen, fragmenten die tot de verbeelding spreken waar weinig waarheid in zit. Ik geloof niet in de hel, van welke traditie dan ook.

Als je de dingen maar losjes vasthoudt, en los weet te laten op het juiste moment, dan is het prima om van alle aspecten van het leven te genieten. Raak niet verslaafd, let op je gewoontes, blijf flexibel en in het leven staan, en dat is alles.

Ik probeer zeker niet mensen schrik aan te jagen, maar ik ben niet meer zo naief dat ik denk dat alles zo onschuldig is.

Er schuilt ook gevaar in de khandha's. Talrijke sutta's belichten ook dat de Boeddha het genoegen, het gevaar en ontspanning kent van rupa, vedana, sanna, sankhara en vinnana. Het gevaar niet zien in genoegens en aangename staten van geest, bijvoorbeeld, vind ik naief. Maar is dit mensen angst aanpraten? Waarom rookt iemand of wordt iemand verslaafd, omdat ie gewoon niet voldoende het gevaar er van inziet. Dat bekoop je dan later, nou geweldig. Het gevaar van iets inzien kan ook betekenen dat je iets wat gewoon schadelijk is opgeeft.

Trouwens, ik ben niet gelovig opgevoed en heb geen donderpreken gehad over de hel ofzo.

Offline Bodhiboom

• Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 03-06-2020 12:36 »
Waarom rookt iemand of wordt iemand verslaafd, omdat ie gewoon niet voldoende het gevaar er van inziet. Dat bekoop je dan later, nou geweldig. Het gevaar van iets inzien kan ook betekenen dat je iets wat gewoon schadelijk is opgeeft.

Genoegens bevatten altijd het gevaar dat je erachter aan gaat jagen. Mijn lichaam wil ook vaker een ijsje eten dan strict genomen goed is voor de gezondheid. Maar ik denk dat als je dat in de hand houd dat je je dan niet druk hoeft te maken over zo nu en dan een ijsje. Het gaat over het plezier matigen... niet de hele tijd maar zo af en toe, dan even genieten en dan weer verder naar de dingen die niet plezierig en niet onplezierig zijn.

Ik denk dat elk kind dat wel leert van zijn ouders, en dat het een goed voorbeeld is van de middenweg. Ik denk dat je dat bij zowel elk genoegen toe kan passen.

lushan

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 03-06-2020 13:39 »
Wij kregen thuis nooit overmatig veel snoep, frisdrank, chips. Maar wat was ik onmatig met snoepen in mijn pubertijd en met drank en seks en sport.
Je zoekt je heil in iets wat natuurlijk helemaal geen heil brengt, maar ja...

Die gretigheid is iets wat nog altijd in me zit trouwens. Ik koop zelden nog snoep maar als ik het een enkele keer koop, merk ik weer op hoe gretigheid toeslaat (tanha-upadana). Om heel rustig, ontspannen, aandachtig van een snoepje te kunnen genieten, beken ik, kan ik niet. Het ontlokt nog altijd teveel gretigheid en obsessie.
Ik heb de ene nog niet op of de volgende zit al weer in mijn mond. Dit is upadana. Dit hebben alcoholisten ook. Eenmaal de smaak van drank te pakken ontstaat er een soort ogenblikkelijke ontremming en kan men gewoon niet meer stoppen. Daarom is het devies...nooit meer drinken. Of het nooit hersteld kan worden, weet ik niet. Ik hoop van wel.

Het gaat er eigenlijk ook niet om of je wel of niet mag snoepen, vind ik. De teksten geven aan dat wanneer wijsheid zich ontwikkelt, dan zal sowieso het verlangen om je heil en geluk te beproeven in het geconditioneerde afzwakken, en op een bepaald moment zelfs verdwijnen. Dat is niet op wilskracht te realiseren, en dat kun je beter ook niet proberen. Alleen door groeiende wijsheid kunnen zintuiglijke verlangens afzwakken en verdwijnen. Als je ze niet meer hebt, heb je de vrucht van anagami gerealiseerd.
Je kunt dan nog altijd van zaken genieten maar er leeft geen verlangen naar genot meer in je.

Ik heb wel de indruk dat jij onderschat dat er echt talloze mensen zijn die helemaal niet zo matigend zijn. In hun leeft obsessie, gretigheid, sterke neigingen, sterke driften, sterke lusten, sterke verlangens. Misschien ken jij die scherpe kanten niet zo bij jezelf, maar talloze mensen hebben ze echt wel. Dat zorgt er vaak ook voor dat je over morele grenzen heen gaat. Misschien denk jij dat het allemaal wel meevalt, maar beproef jezelf of anderen mensen maar eens echt...en onthou ze dit of dat...nou dan worden als snel de scherpe kanten zichtbaar.

Ik ervaar boeddhisme totaal niet als voorschrijvend, normerend. Als iemand elke dag 10 ijsjes wil eten of wil deelnemen aan orgies moet ie dat helemaal zelf weten.

Offline marcel

• Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 03-06-2020 16:53 »
[...] Om heel rustig, ontspannen, aandachtig van een snoepje te kunnen genieten, beken ik, kan ik niet. Het ontlokt nog altijd teveel gretigheid en obsessie.
Ik heb de ene nog niet op of de volgende zit al weer in mijn mond.

wat ik op zulke momenten, van vraatzucht, ook heel duidelijk merk,
is dat de geest anticipeert op volgende vreetobjecten/vreetmomenten
Ik zit bijvoorbeeld aan het avondeten.

Terwijl ik dat aan het nuttigen ben,
is mijn geest al bezig met; 'oh ja, dalijk een toetje'.
En als ik het toetje aan het eten ben ,
zit mijn geest al bij de zak drop,
of de beschuitjes, of de chocolade....
het is een soort gejaagdheid

dat anticiperen was in het begin niet eens zichtbaar
dan zit je maar gewoon door te vreten
nu zie/bemerk ik dat voorafgaande anticiperende gedeelte
dan heb ik veel meer een keuze
het gebeurd en ik kan zeggen: 'jaja rustig aan maar,
je bent nu aan de maaltijd.'

bezig zijn met de dharma is voor mij ook het voeren
van een innerlijke dialoog, een gesprek met mezelf,
het ene stukje van de geest
dat communiceert met een ander stukje als het ware

ik praat ook wel hardop met mezelf

niet op straat of in gezelschap natuurlijk,
dan wordt ik voor gek versleten
« Laatst bewerkt op: 03-06-2020 17:18 door marcel »
inner peace and love
is the only revolution

lushan

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 03-06-2020 19:42 »
Herkenbaar. Het zien is tenminste al heel wat.
Ik kan gelukkig wel zeggen dat globaal genomen die begeerte wel afgezwakt is bij mij in de loop der jaren.

Vroeger kon ik niet eens een stukje gewoon wandelen of fietsen zonder een vooruitzicht.
Bijvoorbeeld het vooruitzicht dit of dat te gaan zien of beleven.
Dat is vrijwel weg, gelukkig.

Maar vooral snoep is iets bijzonders.

Op zulke momenten die je beschrijft merk ik ook op dat je niet echt aandachtig kunt eten zelfs.
Het is gewoon alsof je er niet helemaal bij bent en ook niet echt bij kunt komen, bij het eten.
Het voelt voor mij als een soort wind, een gejaagdheid, rusteloosheid.

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by Dorje Vandaag om 08:48
[Het gewone leven] Re: Bijgeloof by w-AARDIG Gisteren om 20:45
[Het gewone leven] Re: Bijgeloof by Buddha Amitabha Gisteren om 20:05
[Het gewone leven] Re: Bijgeloof by Ujukarin Gisteren om 19:59
[Algemeen] Re: Help je bolletje. Een vraag van je bolletje. Wat is een libertair boeddhisme ? by w-AARDIG Gisteren om 19:57