Auteur Topic: bolletje onderzoekt satanisme  (gelezen 369 keer)

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Boeddha Forum Sangha aanvrager
  • Freedom can not be granted. It must be taken
bolletje onderzoekt satanisme
« Gepost op: 03-04-2020 17:09 »
 Bolletje onderzoekt verschillende religies. Waarom ? Omdat het kan. Vandaag onderzocht ik 'het satanisme'...Oeehhh, spannend, eng, griezelig !!!

https://www.youtube.com/watch?v=s7RIJHNDVPc

christenen hebben een hekel aan satanisme. Dat is wel een goed tekenen. Daarom ging ik het dus onderzoeken. Als christenen er zo'n hekel aan hebben, dan moeten ze iets goed doen. Bolletje onderzocht er wat van, maar het zegt me niet zo heel veel.

Satanisme schijnt in Amerika heel groot te zijn geworden, als reactie op het zware, strenge protestantisme daar. Zie het als een soort provocatieve backslash. Al is men niet alleen maar aan het provoceren. Men meent het wel ook echt. Ik kan het altijd wel waarderen, als mensen iets écht menen. Voorbij de grappenmakerij, in het domein van de serieusheid. Een lastiger domein.

Op de satan site, kwam ik uit op de volgende stellingnames, omtrent 'het satanisme'

Citaat

i-mode versie

Er is een religie die de mensheid niet onderdrukt.
Er is een religie die de mens neemt zoals zij is.
Er is een religie die de vrouw vrouw laat zijn; sexy en geweldig mooi.
Er is een religie in wiens naam nog nooit oorlogen zijn gevoerd.
Er is een religie die accepteert dat ieder mens anders is.
Er is een religie die accepteert dat sommigen op hun eigen geslacht vallen en anderen op het andere geslacht.
Er is een religie die accepteert dat de mens fetisjen heeft en vindt dat die uitgeleefd moeten worden.
Er is een religie die ernaar streeft ieder mens op te tillen naar een hoger niveau en tegelijkertijd realiseert dat ieder mens dit op een andere wijze doet.
Er is een religie die vindt dat mannen en vrouwen gelijk behandeld dienen te worden.

Er is een religie voor mensen als U en ik.

Deze religie heet Satanisme.

Is dat zo, onderdrukt het satanisme de mensen niet ? Is de satan niet zélf een beetje een onderdrukker. Met zijn drietand prikstok en zijn scherpe tanden en gemene streken ? Eigenlijk kan ik hier niets over zeggen, ik weet niets van de religie satanisme en haar praktijken. Maar ik denk dat in iedere religie en binnen iedere politieke/ideologische beweging, sprake is van onderdrukking en misbruik. Ook in het satanisme

Mensen neemt zoals ze zijn ? Dit vind ik een simplistische stellingname. Er is geen inherent zélf. Wij boeddhisten gaan niet uit van het zelf. Wij zeggen niet, zo bén jij. Nee, zo ben jij nu, op dit moment, hier en nu. Je kan iemand niet nemen zoals hij/zij is, want dat 'is' is een problematische stellingname. Mensen zijn in verandering, permanent

Deze stellingname 'ik neem je zoals je bent', vind ik een beetje middelbare school/pubertijd wijsheid

Is de vrouw sexy, geweldig en mooi ? Wat is 'de vrouw' ? Er zijn een paar miljard vrouwen. Heel veel daarvan vind ik niet zo sexy. Alsook, dit is wel heel typisch vanuit een mannelijk, heteroseksueel perspectief geschreven. Mijn homoseksuele vrienden, zullen het hier niet zo mee eens zijn. Ik persoonlijk, vind sómmige vrouwen aantrekkelijk. Maarja, who cares ? En wat heeft dat met religie te maken ? Dit komt op mij een beetje puberaal over. Hoi, wij zijn satanisten, wij houden van vrouwen. Nou en ?

Is in naam van satanisme nooit oorlog gevoerd ? Ja, dat moet ik ze wel meegeven. Het is alleen een heel kleine religie. Als religies groter worden, dan corrumperen ze en zullen ze meegezogen worden in de machtsspelletjes tussen landen en machtsblokken. Satanisme dat aangegrepen wordt door koningen, heersers en staten ? Het lijkt mij niet onmogelijk. Verre van onmogelijk.

Men accepteert dat ieder mens anders is ? Dat vind ik wel een goed uitgangspunt. Dit wordt namelijk binnen vele religies en systemen niet geaccepteerd. Vaak gaat men uit van totale devotie en conformisme

Men accepteert blijkbaar ook homoseksualiteit en bepaalde vormen van fetisjisme. Waar christendom dat natuurlijk niet doet. Dat maakt hen wat toleranter dan christendom. Ik geloof dat boeddhisme gewoon geen mening heeft, over homoseksualiteit en fetisjisme. Nergens zegt de Boeddha : laat die leren zweepjes nou maar thuis, monniken. Het bestond toen niet, namelijk, dat soort dingen. Ik denk dat boeddhisme meer zegt : raak je er gehecht aan ? Zo ja, dan zal je eronder lijden. Voor de rest is het irrelevant wat je allemaal uitspookt, lijkt mij.

Satanisme is een uitwas van de jaren zestig rebellie. Logischerwijs is men tolerant/libertair ten opzichte van homoseksualiteit etc. boeddhisme komt uit een andere tijd. Ik denk dat de Boeddha niet tolerant ten opzichten van homo's en lesbiennes was. Het bestond toen niet eens. Het werd niet geaccepteerd, binnen de hyper traditionalistische/feodale samenlevingen uit die tijd. Maar moderne boeddhisten zullen natuurlijk niet kleinzielig gaan doen over LGBTQ issues. Mag ik hopen...

Gelijke behandeling man en vrouw. Dat is iets dat in het boeddhisme nog steeds niet helemaal lijkt te lukken. Nonnen zijn in Thailand bijvoorbeeld nog steeds 'minder' dan monniken. Een achterlijke instelling. Maar behandeld dit satanisme de vrouwen zo gelijk ? Men begint er meteen over hoe sexy vrouwen zijn. Is dat per se een gelijke behandeling ? Daar valt ook over te speculeren natuurlijk. In het christendom mag de vrouw geen seksualiteit hebben. In satanisme ( voor zover ik het onderzocht heb ) wordt de vrouw een beetje opgedrongen, om 'sexy' te zijn. Beide lijken mij uitersten, die niet wenselijk zijn.

Men wilt lieden optillen naar een 'hoger niveau'. Dit komt over als een soort machtsfetisjisme, zoals we dat kennen binnen een ideologie als het neoliberalisme, maar ook het maoïsme/stalinisme had hier trekjes van. Er zou een vermeend 'hoger niveau' zijn. Maar, wat is dat 'hogere niveau' dan. dat satanische hogere niveau ? Ontwikkel jij je dan tot demoon ? Krijg jij dan vleugels en horens ? Dit komt allemaal erg mythisch en sprookjesachtig over. Hoe meet je dat, dat 'hogere niveau' ? Wie bepaalt dat ? Wie kan daar een oordeel over vellen ?

In neoliberalisme zei iemand als Thatcher dan, we gaan de geesten van de mensen veranderen, via 'de vrije markt'. We gaan de mensen 'verheffen', via de geglobaliseerde markten, gefaciliteerd door de repressieve staten. Maoïsme en neoliberalisme hebben ook wel wat gemeen, wat mij betreft. Populistisch, destructief machtsfetisjisme.

In het maoïsme zei men : wij gaan 'het volk' verheffen tot een modernistische mens, een nieuwe mens, een mens op een 'hoger' niveau.

Ik hoef niet per se verheven te worden, door satanisten, of maoïsten, of wat voor narcisten dan ook. Laat bolletje op een neutraal 'niveau' hangen.

Bolletje heeft een open geest. We gunnen iedereen een kans. Ik ben bereid om iedere religie uit te pluizen en te onderzoeken, ook de 'slechte' religies

Binnen het boeddhisme is de satan, de 'Mara'. Maar 'Mara' heeft niet helemaal dezelfde betekenis als de Europese satan. Mara gaat veel meer over vergankelijkheid, voor zover ik het begreep. Ik geloof niet dat hij ging over allerlei 'slechte' zonden. Die Mara gaat over rebirth en verlangen. Satan gaat ook wel over verlangen, maar over veel meer zaken die zogenaamd 'slecht' zouden zijn. De Mara is een subtielere kracht, dan de satan

Mijn conclusie is : ik word er niet echt warm of koud van. van satanisme. Maar het is wel interresant dat het bestaat.

Wat zijn jullie gedachtes
« Laatst bewerkt op: 03-04-2020 18:51 door bolletje »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
Re: bolletje onderzoekt satanisme
« Reactie #1 Gepost op: 03-04-2020 18:35 »

Satan staat voor genieten in plaats van onthouding!

Tja,tja, tja. Genietingen hebben altijd een valkuil. Dat zullen jullie met mij eens zijn. Het is niet goed/slecht, maar je kan er last van gaan krijgen.

Satan staat voor een vitaal bestaan in plaats van spirituele illusies!

Sluiten vitaliteit en spiritualiteit elkaar uit ?

Satan staat voor onbezoedelde wijsheid in plaats van hypocriet zelfbedrog!

Ik vind het niet zo wijs, om te beweren dat je voor onbezoedelde wijsheid staat. Wat is zelfbedrog, als er geen inherent zelf is ?

Satan staat voor goedheid tegenover zij die het verdienen in plaats van liefde die verspild wordt aan ondankbaren!

hier moet ik ze een punt geven

Satan staat voor wraak in plaats van de andere kaak aanbieden!

wraak is totaal geen oplossing, van wat voor probleem dan ook. Wat heb ik nou aan wraak ? Iemand breekt mijn been en ik breek zijn been, als wraak. En dan ? Dan heb ik nog steeds een gebroken been....Dus het is geen oplossing

Satan staat voor verantwoordelijkheid voor de verantwoordelijken in plaats van je zorgen te maken over psychische vampiers!

wat zijn 'psychische vampiers' ? je hoeft niet verantwoordelijk te zijn voor de verantwoordelijken, omdat die al verantwoordelijk zijn haha. Eigenlijk zegt men, we gaan niet onze energie verspillen aan mensen die onze energie nodig hebben, maar we verspillen wel energie aan mensen die onze energie niet nodig hebben. Hier zit een soort minachting voor zwakte in, dat griezelig kan uitwerken.

Satan beschouwt de mens als niet meer dan een ander dier, soms beter maar vaak slechter dan de dieren die op vier poten lopen. Dit komt doordat hij door zijn 'goddelijke spirituele en intellectuele ontwikkeling' het wreedste dier van allemaal is geworden!

Hier geef ik ze een punt. De mens is een zeer wreed dier. Daar moet wel bij gezegd worden, de mens is ook een uniek dier, met vele mogelijkheden. Het is niet alleen maar negatief.

Satan vertegenwoordigt alle zogenoemde zonden, omdat ze allemaal leiden tot fysieke, mentale of emotionele voldoening!

Nou, nee, zo makkelijk kan je niet voldaan worden. Het expres begaan van zogenaamde 'zonden' geeft niet per se voldoening natuurlijk. boeddhisme heeft een diepere perceptie van voldoening.

Satan is de beste vriend die de Kerk ooit heeft gehad, want door hem is de Kerk al die jaren actief kunnen blijven![6]

Kijk, en daarmee geven ze dus gewoon aan een antithese te zijn van het christendom. Waardoor ze er dus inherent aan verbonden zijn. Ze overtijgen het niet, ze draaien slechts alles van het christendom ,op een ietwat puberale manier gewoon om. Maar daarmee komen ze niet echt tot iets nieuws. Het is de puber die zich afzet tegen zijn ouders, maar toch stiekem, diep vanbinnen wel houdt van die ouders. Het satanisme is heel erg bezig met het christendom. Ik ben persoonlijk meer onverschillig tegenover christendom.Als christenen mij maar met rust laten, dat is mijn instelling. Dat doen ze ( meestal ) dus heb ik geen reden om op ze te responderen.

Zowel het christendom, als het satanisme zegt mij niet zoveel. Het zijn twee kanten van dezelfde medaille.

Wel zijn er dus bepaalde stellingnames van het satanisme, waar ik het mee eens ben.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 03-04-2020 19:13 »
Het kiezen van een religie is sowieso een slechte zaak, het is weer een patroon om aan vast te houden en in gevangen te zitten.

Accepteer dat wat je natuurlijk bent, en zie wat je van religies en mystici kan leren. Learn from the Buddha, but don’t be a Buddhist. Hetzelfde gaat voor Satanisme.

Als je de lessen die een religie je kan geven hebt geleerd, laat hem dan achter je. Ook dit is een natuurlijk process, voor diegene die er sensitief voor is, je laat die dingen automatisch los.

Soms vind je iets wat een snaar raakt diep van binnen, waar je mee resoneert. Diep die dingen uit, neem ze over en breng ze in de praktijk. Blijf erbij tot het niks meer met je doet.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #3 Gepost op: 03-04-2020 19:37 »
Citaat
Learn from the Buddha, but don’t be a Buddhist. Hetzelfde gaat voor Satanisme.

Hier ben ik het mee eens. Mensen hebben gewoon heel erg die neiging, om ergens honderd procent bij te horen. Op de middelbare school hebben de pubers een 'identiteit'. ze zijn skater, of gothic, of hiphop. Als ze volwassen zijn hebben de mensen 'een religie'. En omdat zij dat dan zijn, nemen ze álles over van die religie. Maar eigenlijk is het dan een verlangen om op een bepaalde manier gezien te worden.

Als je satanisme onderzoekt, zullen er vast wel dingen zijn daarbinnen, die je aanspreken. Maar dat wil niet zeggen dat je dús een satanist bent en je geheel moet overgeven aan zo'n instituut. Hetzelfde geld voor boeddhisme

Die wil om op een bepaalde manier gezien te worden, dat is ook al verlangen. Het verlangen dat andere mensen jou als een 'typische boeddhist' zien. Dat is alweer ego eigenlijk, goed gecamoufleerd ego.

Ik vind het persoonlijk gewoon heel fascinerend, om geloven te onderzoeken, waar ik niets van wist. Ik weet niet eens waarom eigenlijk. Vroeger was ik nooit gelovig en had ik niets met religie. De laatste jaren wel, somehow. Heel vreemd.

Online Noel

• Actief Lid
  • Geïntresseerde
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 03-04-2020 20:48 »
De satan staat voor het “beest”, dat is het lichaam, lichamelijke behoeften.
Religie als het christendom gaat voor de “geest”, dat is de persoonlijkheid, de gewenste persoon die het lichamelijke overstijgt.

Op zich kan een ‘persoonlijkheid’, zeker als je werkt met strikt gescheiden gewenste persoon en ongewenste persoon, onderdrukkend zijn, of aanleiding geven tot oorlogen.

Maar als alternatief gaan voor een “beestensysteem” lijkt me ook niet helemaal de bedoeling.

Stel dat mensen zich niets van hokjes aantrekken, maar de 1 is meer beest en de ander meer geest, dan is het geen kwestie van kiezen of keuze maar gewoon een gegeven.

Het idee van keuze is vals.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #5 Gepost op: 03-04-2020 21:03 »
Ik snap wat je bedoelt. Dit satanisme komt erg materialistisch ( in filosofische zin ) over. Het doet me ook een beetje denken aan Bakoenin's boek 'God en de staat'  . Dat gaat ook over opstand, materialisme en atheïsme.

https://www.youtube.com/watch?v=qfcCieom-p8

Als ik moest kiezen, tussen christendom en satanisme, zou ik overigens wel satanisme kiezen. Ik vind het allemaal wat eerlijker, wat minder gepolijst.

Christendom werd weleens het platonisme voor de massa's genoemd. Ik weet niet meer door wie. En inderdaad, christendom gaat altijd over 'de idee'. De idee van het juiste leven, de idee van de perfecte mens. Dit zijn dan allemaal geestelijke aangelegenheden.

Dit satanisme doet me dan meer denken aan pre christelijke, animistische godsdiensten. Zoals ze nog wel in Afrika en Indonesië bestaan.

Christendom sluit het beest uit. Satanisme sluit de geest/spiritualiteit uit. Maar, ik denk dat beide elkaar niet per se hoeven buiten te sluiten.

Puur materialisme, vind ik ook een dogma, net zo goed als spiritualiteit een dogma kan worden.

Online Noel

• Actief Lid
  • Geïntresseerde
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 03-04-2020 21:55 »
Een proces kan zijn van het beestzijn gewaarworden, in de geest de gewenste persoon zoeken, er achter komen dat er een valse scheiding is tussen gewenst en ongewenst, weer in harmonie komen met jouw beestzijn.

Maar mogelijk ook verlies zich de ego onderweg, en blijft het weg.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #7 Gepost op: 03-04-2020 22:35 »
Ik snap niet helemaal wat je bedoel.

Ik erken zelf wel het beest in mij. Maar ik ga niet doen alsof dat een soort krachtbron is, waar ik een gehele cult omheen ga bedenken. Wel ben ik het met satanisten eens, dat christen dit beest teveel weg drukken, teveel ontkennen, op een ongezonde en leugenachtige manier. Vroeg of laat kom je hem toch tegen dan, dat beest.

Wel vraag ik me af, hoe boeddhisme staan tegenover 'het beest'. Bestaat er zoiets als een 'Mara cult'

Satanisme was de respons op christendom, in de jaren zestig. De antithese, zou je kunnen zeggen

Heeft het boeddhisme zo'n antithese gekend ? Een maraisme ?

Dit satanisme is wel een typisch westers, jaren zestig, modern fenomeen, geloof ik. Hippies die hun ouders gingen zieken etc. In Azië is dat allemaal anders verlopen.

Online Noel

• Actief Lid
  • Geïntresseerde
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 04-04-2020 09:08 »
Het beest erkennen is gevoeligheid voor marteling erkennen. Volgens mij gaat het toch om een proces, om zonder het beest echt kwijt te raken, die bijbehorende angsten te boven te komen. Dat kan door geestelijke afstand, al zal dat niet de enigste optie zijn.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #9 Gepost op: 04-04-2020 10:49 »

Je zou kunnen zeggen dat dat het materialisme is, een soort combinatie van wetenschap en hebzucht.

Online Noel

• Actief Lid
  • Geïntresseerde
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 04-04-2020 11:04 »

Je zou kunnen zeggen dat dat het materialisme is, een soort combinatie van wetenschap en hebzucht.

Zoals nu een duur merk hometrainer aanschaffen?

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #11 Gepost op: 04-04-2020 13:53 »
Ik snap niet helemaal wat je bedoel.

Ik erken zelf wel het beest in mij. Maar ik ga niet doen alsof dat een soort krachtbron is, waar ik een gehele cult omheen ga bedenken. Wel ben ik het met satanisten eens, dat christen dit beest teveel weg drukken, teveel ontkennen, op een ongezonde en leugenachtige manier. Vroeg of laat kom je hem toch tegen dan, dat beest.

Wel vraag ik me af, hoe boeddhisme staan tegenover 'het beest'. Bestaat er zoiets als een 'Mara cult'

Satanisme was de respons op christendom, in de jaren zestig. De antithese, zou je kunnen zeggen

Dit satanisme is wel een typisch westers, jaren zestig, modern fenomeen, geloof ik. Hippies die hun ouders gingen zieken etc. In Azië is dat allemaal anders verlopen.

De Pali sutta's erkennen wel verdienstelijke en onverdienstelijke visies, ook wel juiste en onjuiste visies genoemd. Onverdienstelijke visies zijn visies die ook leiden tot onverdienstelijke intenties, manieren van spreken, manieren van levensonderhoud, manieren van doen en laten etc. De sutta's sommen steeds een rijtje onverdienstelijke visies op. Zoals Bodhiboom zegt komen die wel overeen met de grondslagen van een materialistische levensbeschouwing.

Wedergeboorte afwijzen is bijvoorbeeld een verkeerde visie. Dat erkennen is juiste visie. Kamma en vrucht van kamma erkennen is juist visie, daarin niet geloven is onjuiste visie. Zo zijn er meer:
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2779.0
https://www.boeddhaforum.nl/index.php?topic=2778.0

Je kunt het ook zo zien:
Vrijwel alles we doen en laten daar zit een bepaalde visie achter. Een visie op hoe we gelukkig worden bijvoorbeeld.
Visie is dus heel bepalend en belangrijk.
Een jihadist gaat dat ook aan vanuit een bepaalde visie.
Hitler had ook een bepaalde visie die hem dreef.
Visie drijft ons.

Onverdienstelijke visies leiden omlaag, naar lagere geboorten in samsara, ellende
Verdienstelijke visies leiden omhoog, naar hogere geboorten, voorspoed

Maar beide soorten (wereldlijke) visies bevrijden niet van samsara en zijn dus niet echt de kern van Boeddha's leer.
Er wordt nog een soort visie genoemd die wel bevrijd van samsara: zogenaamde boven-wereldlijke juiste visie.

De Boeddha instrueert in de Pali overlevering afstand te doen van verkeerde visies, net als van doden, stelen, vreemd gaan, liegen, tweedracht zaaien, grof taalgebruik, zinloos kletsen, hebzucht en kwade wil. Verkeerde visie behoort samen met deze negen tot de tien onverdienstelijke karmische paden. Als je je hieraan overgeeft vergroot je de kans op lijden, op ellende. Door bewust afstand te doen van doden, stelen, liegen etc,  terwijl je op dat moment daartoe zou neigen, dat zou willen en kunnen doen, verzamel je verdienste. Het gaat altijd om het bewust afstand doen van dit soort dingen in het moment...en niet denkbeeldig.

Zo ook als je bewust afstand doet van verkeerde visie als je geest op enig moment in de ban is ervan. Je moet dus ook mindful zijn van de soort visie die je drijft op enig moment. Neem verwachtingen bij genot. Als je weer naar genot hunkert met de visie dat dit je lijden zal oplossen, je gelukkig zal maken, is dat het moment die visie te vervangen door juiste visie.

De verdienste die voortvloeit uit het bewust afstand doen van verkeerde visies en het ontwikkelen van juiste visies, zou ons moeten leiden naar het openen van het Dhamma-oog waarbij we de juiste edele visie verwerven die bevrijd van zowel verdienstelijke als onverdienstelijke Paden.

Een Boeddha of arahant is voorbij verdienste en onverdienste, goed en kwaad, juist en verkeerd, moreel en immoreel, maar weet wel heel goed wat dat is, kennelijk. Het is wel belangrijk dat relatieve domein te erkennen.
Het is voor ons niet gepast te denken dat er geen moraliteit en immoraliteit is, geen juist en onjuist. Dat lees ik in de sutta's en dat geloof ik ook wel.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #12 Gepost op: 04-04-2020 14:57 »
Weetje wat het is

De meeste visies die boeddhisme dan de 'juiste' visie noemt, daar kan ik mij wel in vinden. Behalve dan reïncarnatie, dat vind ik teveel op los zand staan

Dan zou ik een 'verkeerde' visie hebben, omtrent dat thema. Als dat waar is, dan hebben bijna alle westerlingen een 'verkeerde' visie. Dan zijn de westerse tradities allemaal 'verkeerd' . Darwinisme ? verkeerd. Marxisme ? verkeerd. Liberalisme ? verkeerd. Existentialisme ? verkeerd. Socialisme ? verkeerd.

Je snapt toch waarom ik het raar vind, om te stellen : dit is de juiste visie. Dit is juist. Het komt een beetje dictatoriaal op mij over. Het doet mij denken aan een boek dat ik las over Maoïsme in China. Geen spijkerbroeken dragen, arbeiders, draag je wel een spijkerbroek, dan geef je blijk van reactionaire denkbeelden en heb je blijkbaar niet de juiste proletarische visie.

Men zegt eigenlijk : ik heb de waarheid in pacht.

Dat is een arrogant uitgangspunt.

Als voor mij iets een juiste visie is, is dat nog die dé juiste visie. Los van wat er allemaal wel en niet in wat voor Canon staat.

Zaken als liegen, stelen en doden, moet je toch ook in de context zien....

Daarnaast, als ik niet lieg, niet steel en niet dood...kan ik alsnog heel ongelukkig zijn....

Een slaaf in het Romeinse rijk, of een fabrieksarbeider in de negentiende eeuw....Hij/zij stal niet, loog niet, doodde niet...Maar had toch ook een verrot, kort en ongelukkig leven....

boeddhisme is niet bedoelt als een autoritaire cult. Het is niet eens bedoelt als een kerk, met priesters en patriarchen

De Boeddha zélf komt toch met de analogie van het goud. Onderzoek mijn goudkorrels, stuk voor stuk. Interpreteer alles wat ik zeg. Hij heeft dus een bescheiden en libertair en niet drammerig uitgangspunt. Iets dat binnen de huidige boeddhistische kerken niet zo naar voren komt, dat vrijzinnige/relativerende karakter van zijn leer.

Al zou ik er sterk van overtuigd zijn dat dit/dat de juiste visie is. Dan nog zou ik niet zeggen dat het dé juiste visie is. Want ik bepaal niet wat de juiste visie voor jou is.

- Bolletje

« Laatst bewerkt op: 04-04-2020 15:25 door bolletje »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #13 Gepost op: 04-04-2020 15:54 »
Citaat

Dus zowel Frans materialisme ( 18de eeuw ) als Marxistisch materialisme, dat is slecht ?

Wetenschap is slecht ?

Ik ben het er mee eens dat materialisme haken en ogen heeft. Maar wetenschap is juist 'goed' wat mij betreft. Wetenschap kán op een juiste manier ingezet worden en is natuurlijk niet de vijand van boeddhisme. Sterker nog, neurologen en boeddhisten werken vaak samen de laatste jaren.

Ik dacht meer van. Als jongeren in Azie zich losmaken en zich gaan afzetten van hun ouders die boeddhistisch zijn. Dan zouden ze een soort 'Mara' cult beginnen. Maar in Azië zouden dat soort fratsen niet geaccepteerd worden. Ik denk dat de dalai Lama zélf er wel om zou kunnen lachen. Hij heeft humor en relativeringsvermogen. Maar binnen Tibet zou het niet zo gewaardeerd worden, een Maraisme. Denk ik dan hé, weet ik niet zeker natuurlijk.

Maar zoiets is het eigenlijk hé, dat hele satanisme. Mensen zijn in Amerika veel om de oren geslagen met de bijbel. Zo erg is dat opgedrongen, dat men nu met een soort revolte komt, in de vorm van satanisme, dat blijkbaar honderdduizenden aanhangers heeft. Dat krijg je er dus van, als je mensen niet los laat. Dan krijg je zo'n antithese. Misschien is het ook wel gezond. De jongeren die de boel even op de vingers tikken. Nee, mama, ik ga niet naar de kerk, ik ga vandaag namelijk even een geit offeren en seks hebben onder invloed van LSD. Een begrijpelijke knee jerk reaction op christelijke dogmatiek en dwingelandij.

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #14 Gepost op: 04-04-2020 18:00 »
Ja, die claim van 'juiste' visie maakt veel los. Maarten vertaalt 'samma' ook anders volgens mij. Maar ik zie toch wel dat de sutta's overdragen dat juist hier betekent: 'zoals het gaat, los van cultuur, plaats, tijd'. Dat lees ik er althans wel in. Er is bijvoorbeeld een sutta die zegt...'er is wedergeboorte... en mensen die het anders zien hebben ..dus...verkeerde visie. Ik geef alleen maar weer wat de sutta's beschrijven.

Dus volgens mij bedoelen de sutta's wel degelijk dat die juiste visies juist zijn in de zin van 'zo werkt het, zo zit het in elkaar, zo gaat het', los van plaats, tijd en cultuur.

Maar stel dat het nou niet zo bedoeld is. Ik heb dat ook overwogen. Wat ik dan tegenkom is dat ik me echt niet kan voorstellen dat de Boeddha in India, in die cultuur, de bovenstaande visies onderwijst, en bijvoorbeeld in onze christelijke cultuur opeens zou onderwijzen dat er helemaal geen kamma en vrucht van kamma is en dat God beslist over je leven na de dood. Of, dat de Boeddha opeens onderwijst dat er geen wedergeboorte is en dwazen en wijzen allemaal dezelfde bestemming hebben, namelijk, de bestanddelen waaruit ze bestaan gaan na de dood weer op in het geheel en er blijft niks over dan herinneringen bij anderen, en gaat niks door. Er zijn helemaal geen andere wezens dan mens en dier. Dat zegt de Boeddha alleen maar in India maar niet in Nederland?
Oke, ik kan best voorstellen dat de Boeddha andere accenten zou leggen in verschillende culturen en bij verschillende mensen maar dat zijn visie op het leven anders zou zijn? Nee, dat geloof ik niet.

Maar, oke stel nou eens dat je zo'n leraar tegenkomt die tegen de ene mens dit zegt, of in de ene cultuur dit onderwijst, en tegen een andere mens, uit een andere cultuur opeens dat onderwijst. Zo'n leraar wekt toch helemaal geen vertrouwen op? Je verwacht toch ook van een leraar, een Ontwaakte dat ie zelf inzicht heeft in dit bestaan en niet maar wat zegt?

Of stel dat visies helemaal niet belangrijk zijn voor die leraar, waarom onderwijst die leraar dat dan niet meteen? Waarom gaat ie dan toch onderwijzen dat er juiste visies en onjuiste zijn? Waarom zegt die leraar dan niet meteen dat zijn visies niet bedoeld zijn als beschrijving van hoe zaken gaan in het leven en dat ie daar ook geen enkele benul van heeft en ook niet wil weten?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #15 Gepost op: 04-04-2020 18:29 »
Je moet visies altijd in de context zien. Je moet ( naja niets moet ). Het is handig om zaken in de tijd te plaatsen.

Hobbes is pre Darwin. Marxisme is pre Quantum mechanica en pre sommige inzichten in de sociologie

Sartre moet je in zijn tijd plaatsen. Een tijd van totale verstandsverbijstering en vervreemding.

Heel veel van ons geloof in bijvoorbeeld de staat en het kapitaal, komt uit vervlogen tijden en gaat voorbij aan recente wetenschappelijke bevindingen. Toch houden mensen er dan halsstarrig aan vast. Men wist nog niets van evolutieleer. Men wist niets van de latere problemen omtrent kapitaal accumulatie, macht centralisatie en milieu vernietiging, toen men de 'vrije markt' uitdacht.

Als je de Boeddah gaat aanhalen, vergeet dan niet, dit is pre historisch bijna. Waarmee ik niet wil zeggen dat het dus waardeloos is. Maar hou het wel in je achterhoofd. Jij leeft in de 21ste eeuw, hij leefde in een pre klassieke tijd. Voor zijn tijd was hij heel ver, dat kunnen we natuurlijk wel zeggen. Als ik erover lees, dan hou ik dat wel in mijn achterhoofd. Dit is pre modern, pre historisch, pre Darwin, pre feminisme en pre verlichting. En ondanks dat, ga ik kijken of ik er iets uit kan halen. Ondanks dat, zitten er wat interessante bevindingen in.

Je ziet Boeddah als je leraar ? Ik zie hem niet eens als 'mijn leraar', maar als iemand die zeer interresante dingen uitgevonden heeft en ontdekt heeft. Ik ga hem geen inherente autoriteit toekennen. Dat zou hij ook niet eens gewild hebben. De Boeddha was geen patser. die nederigheid eiste van zijn leerlingen.

Daarnaast, de leraren die ik gehad heb, de filosofie leraren. Ik ging ook niet al hun waarheden aanhalen. Zij hebben mij gewoon kennis gegeven en hebben gezegd : zoek het verder zelf uit. Ik ga niet voor jou denken, ik ben jou niet.

Wil je uberhaupt een leraar, die álles weet ? Die de waarheid in pacht heeft ? Dan is het geen leraar, maar een Goeroe. Mensen hadden besloten dat die ene dwaas, Soygal Rinpochee, dat hij álles weet en dé ultieme leraar is en dat ze nu nooit meer zelf hoeven na te denken. Tja, we weten hoe dat is afgelopen. 

De Boeddha zegt een hele hoop dingen en daar moet je zelf dan wat mee doen. Hij doet een beroep op je eigen creativiteit. We zijn geen mieren, in een mierenhoop, die geprogrammeerd zijn. We zijn ook geen soldaten, in een Noord Koreaans leger, die marcheren voor de grote leider. Een leider die blijkbaar áltijd gelijk heeft. Dat soort totalitaire trekjes, horen niet bij boeddhisme. De Boeddha is niet eens een leraar, eerder een filosoof en/of wijze.

Het is alsof ik tegen jou zeg. Ik denk dat dit/dat waar is, maar onderzoek het zelf. Dat is eigenlijk wat de Boeddha doet. Alleen mensen vergeten die belangrijke tweede zin. Onderzoek het zélf. Wees nou eventjes niet weer een domme gans. Ik denk, door mijn bevindingen dat je beter niet jointjes kan roken ( bij wijzen van ), maar, leve de anarchie, dat wil zeggen...Je gaat er nog steeds zélf over. Het is niet zo van Bolletje zegt iets, dus dan is het zo....Mensen die zo denken, zijn térgend stupide

Dat zélf vergeten de mensen dan. Ja, hij heeft dit/dat gezegd. Nou en. Het is als een marxist die ik weleens sprak. Die marxist zegt zo, ja, maar Lenin zegt op blz 345, dat dit/dat zus/zo....Nou en....

Ik ben niet Lenin en jij ook niet.

Als het niet voor jou waar is, wat heb je er dan nog aan ? Het is waar, omdat het geschreven staat ? Dan 'redeneer' je niet anders dan christenen. christenen die dan domme dingen gaan zeggen als : dit is waar, wánt het staat in de bijbel.

boeddhisme is genuanceerder en intelligenter dan dat. Althans, dat was de bedoeling.

Boeddha begeleid je op je pad, maar hij geeft geen orders en hij pretendeert niet eens de waarheid in pacht te hebben. Voor die tijd is dat al heel wat natuurlijk. Zeker voor die tijd, waar het uit komt, is dat natuurlijk een bijzondere stellingname.
« Laatst bewerkt op: 04-04-2020 18:39 door bolletje »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #16 Gepost op: 04-04-2020 18:54 »
Kijk

Zo stel ik mij de Boeddah voor. Als de man in het zwart, in dit filmpje

De man in het zwart ( de dood ) daagt de ridder uit, om het spel te spelen, het schaakspel. Deze film ( the seventh seal ) gaat over existentialisme

Aan de oevers van de eindeloze zee ( de eindeloze mogelijkheden )

daagt de dood ons uit, om het spel te spelen, om keuzes te maken

Ik zie de Boeddha ook als de  man in het zwart, die de ridder begroet. Hij begroet je en daagt je uit om het schaakbord te onderzoeken, om het spel te spelen

https://www.youtube.com/watch?v=qFUPK4zaQl4

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 04-04-2020 20:54 »

Of.... het is zoals de Boeddha in de Pali overlevering zegt, namelijk, zolang er de voorwaarden zijn voor weer een nieuwe geboorte na de dood, zal dat ook plaatsvinden.

Of.... materialisme heeft gelijk en dit gebeurt helemaal niet. Dan is weder geboorte de groots mogelijke kolder, flauwekul, waanzin, diepe begoocheling, verkeerde visie.

Dit vraagstuk heeft wat mij betreft niks te maken met tijd, cultuur, plaats, context.
Dit heeft te maken met de vraag hoe dit leven in elkaar steekt. Hoe werkt het nou?

Wie/wat ben jij? Laat de verbeelding er eens buiten. Geef eens een niet-bedacht antwoord.
Ik heb wel het idee en gevoel ontwikkelt dat de Boeddha hier bijzonder diep in thuis was, deze materie.

Ik snap wel dat je een bepaalde allergie hebt tegen mensen die doen alsof ze de waarheid in pacht hebben, maar vindt je dan niet dat zaken in het leven op een bepaalde manier gaan en dat je dat ook kunt ontdekken? Dat is toch ook wat de wetenschap probeert te ontdekken? Is kennis, is juiste visie perse niet mogelijk? En waarom is het uitgesloten dat de Boeddha een Ziener was, iemand met diep inzicht in dit leven?

Zelf geloof ik wel heel erg in de weg voorbij verbeelding. Antwoorden die niet zijn bedacht, niet verbeeld zijn. Ook op de vraag wie/wat ben ik.
Ook op de vraag, hoe werkt het in het leven? Ik denk dat de Boeddha dit heeft gezien/ontdekt op een niet verbeelde en bedachte manier.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #18 Gepost op: 04-04-2020 21:21 »
ik heb wel wat met scepticism. Je moet aan alles twijfelen en zelfs daar moet je aan twijfelen.

Anyway, uhmm.

Ik weet niet man, het is met dit soort zaken gewoon een kwestie van, je kán het niet weten. Waarover men niet kan spreken, daarover moet men zwijgen. Was dat niet Wittgenstein ?

Eigenlijk doet de zen dat ook. Zwijgen waarover niet valt te spreken. Het mysterie, daarover zijn we doodstil.

Het is hoogmoed om te beweren dat je zéker weet dat reïncarnatie bestaat. Maar het is ook hoogmoed om te beweren dat je zéker weet dat het niet bestaat. Je weet namelijk geen reet....

De wetenschap kan wel wat zaken belichten, maar ook de wetenschap kan niet alle mysteries oplossen en ook de wetenschap is in ontwikkeling, permanent.

Daarnaast, de Boeddha was geen wetenschapper. Het was een wijze uit de Vedische tijd. Ik bekijk het toch ook wel antropologisch. Destijds, binnen die cultuur en nog steeds, is reïncarnatie een uitgangspunt. Maar het is gewoon een aanname. Ik respecteer wel dat mensen erin geloven, maar ik vind het niet leuk als ze beweren dat je erin moet geloven, wil je boeddhist zijn. Zo zie ik de Dhamma ook niet. Het blijft een persoonlijk project, niet een collectivistisch/totalitair/project.

Je zegt, ik snap dat je er allergisch voor bent. Ja, omdat het vaak kwaadaardige trekjes krijgt. Als jij namelijk zogenaamd alles weet, ga jij je arrogant opstellen naar andere mensen toe. Dat zien we politici doen, dat zien we kerkinstituten doen etc. Zij weten zogenaamd álles en dat geeft hen dan macht over andere mensen in die macht gaan ze weer misbruiken.

Het is dus ook gevaarlijk. En we zien het ook bij de arrogante houding van sommige lama's, als die Soygal Rinpochee. Hoi, ik ben Soygal, ik weet alles, dus nu mag ik alles doen. Dat is de houding van een corrupte politicus, niet van een wijze man.
« Laatst bewerkt op: 04-04-2020 21:26 door bolletje »

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 05-04-2020 11:55 »
Wie/wat ben jij? Laat de verbeelding er eens buiten. Geef eens een niet-bedacht antwoord.
Ik heb wel het idee en gevoel ontwikkelt dat de Boeddha hier bijzonder diep in thuis was, deze materie.

Een interessante kwestie Siebe. Het is lastig, want zelfs al mocht je met een intuïtief antwoord komen, dan nog moet het een vertaalslag maken door de gedachten, dus helemaal zuiver krijg je het waarschijnlijk niet. Het is net zoals de Tao, de Tao die kan worden gezegd is niet meer de echte Tao.

Wat de dood betreft, vind je het niet hubris om te denken dat wij daar achter kunnen komen? Er zijn veel mensen die het hebben onderzocht, maar ik kan er geen een bedenken die echt een antwoord of een methode naar het antwoord heeft neer gezet.

Wat ik wel durf te zeggen is dat de dood er waarschijnlijk heel anders uit zal zien als het leven. Je hebt per slot van rekening geen lichaam meer, geen zintuigen zoals wij die kennen. Misschien ben je dan niets anders dan een vonkje leven, een vlinder tussen veel andere vlinders.

Maar ja discussies over wedergeboorte hebben we toch al meerdere malen gehad. Misschien is het beter om eens een keer een discussie te hebben over leven en sterven, zoals het Tibetan Book of the Living and the Dying ook wel heeft gedaan.
« Laatst bewerkt op: 05-04-2020 13:12 door Bodhiboom »

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 05-04-2020 17:41 »
Wat de dood betreft, vind je het niet hubris om te denken dat wij daar achter kunnen komen? Er zijn veel mensen die het hebben onderzocht, maar ik kan er geen een bedenken die echt een antwoord of een methode naar het antwoord heeft neer gezet.

Ik heb er wel gevoel voor dat dit bestaan veel wonderbaarlijker is dan we denken en veel meer omvat dan we tot nu toe snappen.
De sutta's beschrijven de mogelijkheden van de geest niet als iets statisch maar het is vooral afhankelijk van hoe vervuild die geest is.

Ik geloof in het wonder van het zuivere hart. Een geest die steeds meer woede verzamelt, vol verlangens is, vol eigenwaan, twijfels, berouw, rusteloosheid etc. zo'n geest
sluit zichzelf af voor diens ongekende mogelijkheden. De deur tot kennis (gnosis) staat niet echt open. De Boeddha heeft deze deur wagenwijd opengezet, volgens mij.
Hij kon naar wens zelfs over water lopen, vliegen, zichzelf veranderen in vuur etc. Ja, ik geloof er in.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #21 Gepost op: 05-04-2020 17:49 »

Ik benader het gewoon super bot allemaal. Vanuit een heel opportunistische inslag.

Als ik boos ben op de buurman, dan is dat terecht. Máár, ik heb er niet echt iets aan

Als ik dus écht egoist ben, dan hou ik mijn eigen gemoedsrust onder controle en dus temper ik mijn woede dan. Want woede is als jeuk, een vervelend gevoel

Dit is een hele lompe interpretatie van Dhamma, maar ik ben ook lomp en bot. Dat is juist het leuke aan mij

In de strijd ( die er nou eenmaal altijd is ) moeten wij ons ook niet blind staren op gevoelens van haat en woede. En toch zullen ze af en toe opborrelen. Zeker bij ons leken.

Ik meng een deel van mijn nuchtere, botte/harde Nederlands culturele achtergrond, met Dhamma wisdom. We smelten de boel samen.

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 05-04-2020 20:49 »
Oke,

Kun je er ook gevoel voor opbrengen dat je die emoties niet bent?
Dat onderwijst de Boeddha als instructie in vele sutta's: Zie die opkomende emoties zo: "dit ben ik niet, dit is niet van-mij, niet mijn zelf".

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #23 Gepost op: 05-04-2020 21:52 »
ohh, ik dacht dat hij wel van een zélf uitging, maar een permanent veranderend zelf.Zoals melk veranderd in room en dan in boter.

Er is wel een zelf, maar dit is niet permanent. Dit is telkens in een toestand van verandering. Ondanks dat het in een permanente toestand van verandering is, zal je het instinct hebben om het te verdedigen.

Tenzij je bent ingespoten met een of ander gif, dat dat instinct wegneemt.

Of, tenzij je letterlijk zestig jaar in een boeddhistisch klooster hebt gemediteerd, full time.

Jij en ik kunnen niet nooit boos worden. We kunnen wel onze woede en haat minimaliseren, of wat minder maken, of wat temperen. maar we komen niet op dat niveau van sommige hele oude monniken.

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 05-04-2020 22:56 »
zeg nooit nooit vriend

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #25 Gepost op: 05-04-2020 23:08 »
Als ik je huis binnen kom stormen met een stormram, ik schop je hond omver en ik ga over je bankstel pissen, terwijl ik je vriendin uitscheld en op de grond spuug....

Wordt jij dan boos ? Voel jij dan woede ?

Of blijf je dan in een toestand van serene, boeddhistisch, onverstoorbare vriendelijkheid ? 

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #26 Gepost op: 06-04-2020 10:56 »
Ik geloof in het wonder van het zuivere hart. Een geest die steeds meer woede verzamelt, vol verlangens is, vol eigenwaan, twijfels, berouw, rusteloosheid etc. zo'n geest sluit zichzelf af voor diens ongekende mogelijkheden. De deur tot kennis (gnosis) staat niet echt open. De Boeddha heeft deze deur wagenwijd opengezet, volgens mij.
Hij kon naar wens zelfs over water lopen, vliegen, zichzelf veranderen in vuur etc. Ja, ik geloof er in.

Als dat zo was, waarom zouden wij dan geen andere bewijzen hebben van mensen die die dingen kunnen doen? Er leven nu meer dan 7 miljard mensen op de Aarde, meer dan gedurende de hele geschiedenis ervoor, en niemand komt naar voren die dat soort krachten kan demonstreren.

Integendeel, alle claims dat die dingen mogelijk zijn die zijn onderzocht zijn hoaxes gebleken. Dat zegt toch ook wel wat. Al die paranormale onderzoekers en testen, en er is geen een echt bewijsbaar iets uit gekomen dat in de wetenschap is opgenomen.

Daarom vind ik het moeilijk om erin te geloven. Mijn visie van de wereld is wat prosaischer, alhoewel ik niet zo bot ben als bolletje denkt te zijn. Maar ik denk wel dat het binnenste van de mens een mysterieus landschap herbergt.

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 06-04-2020 11:25 »
Oke, Bodhiboom, ik geloof iets anders.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbere waarde
« Reactie #28 Gepost op: 06-04-2020 11:32 »
En ik weet het niet

(wilde toch ook wat schrijven)
inner peace and love
is the only revolution

Offline Sybe

• Actief Lid
  • Nieuwkomer
  • **
« Reactie #29 Gepost op: 06-04-2020 11:36 »
Als ik je huis binnen kom stormen met een stormram, ik schop je hond omver en ik ga over je bankstel pissen, terwijl ik je vriendin uitscheld en op de grond spuug....

Of blijf je dan in een toestand van serene, boeddhistisch, onverstoorbare vriendelijkheid ?

dan denk ik..."ah daar is bolletje al weer, hij is weer in razernij, het is weer in zijn bolletje geslagen".

Oke, iets serieuzer dan, ik denk niet dat mijn eerste reactie boosheid zou zijn of woede.

het gaat wat mij betreft ook niet om de vraag wat een normale reactie is in zo'n situatie.
Jij zit heel erg te pushen op dat punt dat het heel normaal is woedend te worden als...dit en dat. Ik snap dat heus wel.
Dat is gewoon het normale idee dat woede beschermt en gepast is in bepaalde situaties.
Ik denk dat dit goed te verdedigen is in de wereld.
Maar zoals gezegd, volgens mij keek de Boeddha verder dan dit leven en deze wereld.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #30 Gepost op: 06-04-2020 12:35 »
Het gaat niet om wat 'normaal' en 'gepast' is. Dat is niet de juiste terminologie

Het is meer van, als ik je onder je voet ga kietelen, ga je lachen.

Als ik je in een bak met ijskoud water gooi, dan schreeuw je het uit van de kou

Als er zand in je bed ligt, slaap je niet goed

Als ik je kinderen omver loop, krijg je even een woede aanvalletje en niet een Boeddha aanval. Een Boeddha aanval houd overigens in, in vreedzame liefdadigheid een serene rust uitstralen

( Jezus, wat is bolletje weer scherp )

Jullie ontkennen instincten, omdat jullie darwinisme niet erkennen.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #31 Gepost op: 06-04-2020 13:49 »
Citaat
Maar ik denk wel dat het binnenste van de mens een mysterieus landschap herbergt.

Bolletje geeft toe. Darwinisme is heel belangrijk voor mij. In Darwinisme heb ik altijd wel gelooft, ik zie het wel als een soort fundament van mijn levensbeschouwing. Wat niet weg neemt dat ik dan dús alle mystiek en religie ga verwerpen of afkraken.

Dat de mens een mysterieus landschap herbergt, daar ben ik het mee eens

De wetenschap is belangrijk, maar niet omnipotent.

Als ik Boeddha's inzichten ga onderzoeken, maat dat nog niet dat ik dús darwinisme ga ontkennen.

Het hoeft elkaar allemaal niet uit te sluiten, als je er zelf maar een vorm aan geeft. Als je die vrijheid tot je neemt. Iets wat ook mocht van de Boeddha. De Boeddha was toleranter dan de huidige autoritaire boeddhistische kerken, waar men uit gaat van overleveringslijnen en dat soort onzin.

Offline Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Boeddha Forumganger
  • *
« Reactie #32 Gepost op: 06-04-2020 13:56 »
Integendeel bolletje. Ik ontken niet instincten. De Pali sutta's gaan daar juist heel veel over.
Ze beschrijven al die instincten in de geest: kama tanha, kama bhava, kama vibhava, anusaya, asava.
Het leren zien en onderkennen er van is een essentiële stap naar bevrijding.

Ik ontken ook niet dat dit allemaal onderdeel is van mijn persoonlijke aanleg. Totaal niet.
Ik vind dingen als woede, verlangen naar de dood (niet lijden), overlevingsdrang, lusten, allerlei driften, normaal en zo bekeek de Boeddha het ook volgens mij.

Hij onderwijst dat dit soort driften bij ons is omdat over vele levens we deze reactiepatronen hebben verzameld en sterk gemaakt.
Daarom is nu als een soort zaad in onze mentale aanleg aanwezig, wachtend om op te schieten als de voorwaarden juist zijn.
Al die instincten zijn al heel lang bij ons en blijft ook bij ons na de dood, lijkt de Boeddha gezien te hebben.

Het zijn juist die instincten, die neigingen, die driften waarvan de Boeddha zag dat ze de geest ketenen aan samsara, de cyclus van geboorte en dood.
Een neiging als woede gaat nooit richting geven aan een geboorte in een hemel maar altijd omlaag, richting geboorte in het dierenrijk en hellerijken.

Driften vertegenwoordigen een soort momentum, wilspotentieel, en op basis daarvan volgt wedergeboorte na de dood.
Het is als een soort wilspotentieel dat bij je is en dat bij het sterven niet meteen weg is, maar opleeft, en op basis van de opleving van dat verzamelde wilspotentieel , ontstaat na de dood weer een nieuw moment bewustzijn en gaat het leven door. Zoiets. Het is als zaad dat ook een potentieel bevat. Als de juiste omstandigheden daar zijn ontkiemt het.

De sutta's beschrijven hoe stapsgewijs de geest helemaal vrij kan worden van zijn driften.
Overlevingsinstinct, doodsdrift, seksuele drift, etc, dat soort dingen wortelt volgens de sutta's allemaal in onwetendheid.
Dat is niet bedoeld als een oordeel.
Als onwetendheid volledig oplost door ware kennis, zouden dit soort neigingen opdrogen, als oeroude stromen die door de zon van wijsheid opdrogen.

Als boeddhisme ergens over gaat en niet ontkent is het instinct, neiging, drang, drift. Deze spelen een hoofdrol!

Maar...de Boeddha ging veel veel veel verder dan Darwin.

De Boeddha zou volgens de Pali overlevering hebben gezien dat ons leven niet begonnen is op Aarde. De Boeddha zag bij diens ontwaken, althans volgens de Pali overlevering, dat er talloze universa zijn en die kennen net als al het geconditioneerde drie momenten; een moment van ontstaan, van ontwikkeling en evolutie en van vernietiging. Universa zijn al biljoenen  keren ontstaan en vergaan. We zijn nu geboren als mens maar we zijn bij geboorte op Aarde niet ontstaan. We zijn veel ouder dan dit ene leven. Ook onze instincten en neigingen zijn niet enkel gebaseerd op een leven op Aarde, en ook onze herinneringen niet.

Dus de Boeddha zou gezien hebben dat ons leven veel verder teruggaat dan zelfs de geschiedenis van de Aarde en zelfs ons universum.

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #33 Gepost op: 06-04-2020 14:37 »
Bedankt voor deze goede uitleg

Ik snap wat je bedoelt

Als ik het zo hoor, dan gaat Boeddha haast uit van een soort tráns humanisme.

Ik ben toevallig nu over trans humanisme aan het lezen.

Hij zegt, die dierlijkheid moet er gewoon uitgezeefd worden en zo komen wij mensen terecht bij het absolute, ooit, als je het bekijkt vanuit een reïncarnatie perspectief

Er is nu een dier in ons, wij kunnen dat dier aan de kant schuiven, steeds een stukje verder, totdat we opgaan in het nirwana en wij de wereldse realiteit overschreden hebben.

Is dat niet ook een beetje christelijk ? Dat onderscheid tussen mens en dier en dier als hetgeen dat je moet willen uitbannen ? Die slang van wijsheid, die de mens vergiftigde.

Afijn, ik snap hoe je denkt en ik snap waar je visie vandaan komt.

Als de Boeddah zo dacht, dan respecteert bolletje dat.

Ik benader het alleen allemaal als een botte bijl. De kern van de samsara zijn het zwijn, de haan en de slang. U kent dat natuurlijk.

Die drie dieren maken dat jij lijdt. Bolletje  heeft de drie dieren onderzocht en hij kwam tot de conclusie, ja, ze leiden tot lijden.

Wil bolletje lijden ? Nee hé. Dus daarom zal bolletje deze drie dieren een beetje temmen

Dat is bolletjes dharma. 21st century bolletjes filosofie.

Ik respecteer jouw visie, maar ik haal er persoonlijk iets anders uit

En ik sprak de Boeddha in een droom vannacht ( bolletje heeft Dhamma dromen ) en hij zegt : bolletje, pik, dat mag, dat accepteer ik gewoon. Interpreteer de Dhamma zoals jij dat wilt

We wanna be free! We wanna be free to do what we wanna do. We wanna be free to ride. We wanna be free to ride our machines without being hassled by The Man! ... And we wanna get loaded. And we wanna have a good time. And that's what we are gonna do. We are gonna have a good time... We are gonna have a party.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #34 Gepost op: 06-04-2020 15:14 »

Wat je voelt en waar je je aan overgeeft zijn verschillende dingen. Wat denk jij dat een Japanse zen meester zou doen in deze omstandigheden? Wie zou jij liever zijn, een zen meester of een barbaar?

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
« Reactie #35 Gepost op: 06-04-2020 15:19 »
Iets er tussenin

Een barbaarse zenmeester en een zen barbaar

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #36 Gepost op: 06-04-2020 16:38 »
Oke, Bodhiboom, ik geloof iets anders.

En dat is helemaal oké. Er is best iets te zeggen voor een levensvisie die meer magisch is, ik wil ook nog wel eens een beetje schommelen tussen de ene positie en de andere, en er zijn best aardig wat mensen die ik respecteer zoals mijn moeder die geloven in psychische voorvallen. Je ademt er wat vrijer door.

+-Laatste berichten

[Het gewone leven] Is de wereld veilig? by Noel Vandaag om 20:42
[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by Bodhiboom Vandaag om 18:13
[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Wat het ego is... by Noel Vandaag om 16:51
[Religie, Mens en Maatschappij] Re: Wat het ego is... by marcel Vandaag om 16:33
[Denk je het of weet je het...] Re: Aanvliegroute en landing in de Dhamma by marcel Vandaag om 16:13