Als jij volledige verlichting realiseert Dorje, ben je dan niet meer aanspreekbaar als Dorje? Ben je als uniek mens genaamd Dorje niet meer aan te spreken op je eigen denken, spreken en doen zoals elk mens? Kan ik jou niet meer verantwoordelijk houden voor je eigen daden want er is niemand thuis bij jou? Ontken je dan je bestaan als een geheel uniek zelfstandig mensje, denkend, sprekend en handelend in deze wereld?
Ik moet denken aan hoe Ramana Mahararshi dit heeft verwoord over zijn verlichting. Ik weet de exacte woorden niet meer, maar het was iets in de aard van: doorgaans is er geen ik, geen zelf, enkel de stille achtergrond, het absolute, maar als het nodig is verschijnt uit die achtergrond een zelf, een ik, een individu die doet wat er gevraagd of nodig is: eten, drinken, vragen beantwoorden, toespraken houden, en als dit niet meer nodig is valt dit terug in de achtergrond. Maar wat op de voorgrond komt bedekt de achtergrond niet meer, de achtergrond blijft altijd aanwezig.
Bij ons is het juist omgekeerd, ons zelf staat altijd op de voorgrond, bedekt steeds de achtergrond, zodat we de achtergrond waarin dit zelf kan opkomen en weer kan wegvallen niet eens gewaar zijn. Er is alleen maar iets op de voorgrond en de achtergrond is er helemaal en altijd door bedekt.
Door de combinatie van meditatie en onderzoek kan het voorvallen dat de onderzoeker opeens wegvalt in de achtergrond (in de meditatie), dit gebeurt elke nacht, in de diepe slaap, maar het verschil is dat hiermee ook de helderheid en dus het zien wegvallen en weer verschijnen ervan er niet meer is. Tijdens het onderzoeken van de geest/bewustzijn/ik/mijn/zelf in de meditatie, kan het gebeuren dat hetgeen onderzocht wordt en de onderzoeker en het onderzoek elkaar opheffen, in helderheid (dus zonder het wegvallen van het zien). Dan kan het zich voordoen dat er zien is van het wegvallen van geest/bewustzijn/ik/mijn/zelf en vooral… dan kan het zich voordoen dat er zien is van weer verschijnen van geest/bewustzijn/ik/mijn/zelf. Maar omdat dit nu gezien is, bedekt dit zelf dat weer op de voorgrond komt niet meer volledig de achtegrond. Er blijft, zoals je schreef, iets hangen en wat blijft hangen is een relativeren van dat wat verschijnt ("het is maar iets dat komt en gaat").
Er is dan wel Boeddha, Ramana Maharashi, arahant, … die aangesproken kan worden en daarop komt er, "verschijnt" er een zelf op de voorgrond, en verschijnt dit op zijn eigen unieke manier, met unieke gewoontes, unieke manieren van uitdrukken, unieke manieren van interageren zoals bij jou en mij, maar het verschil is dat er zien is en blijft dat het komt en weer gaat, dat er niet aan vastgehouden wordt en dat het weer verdwijnt in de achtergrond als het even niet meer nodig is.
MAAR... let wel: aanvankelijk sluit het terug verschijnen van dat zelf de achtergrond toch nog voor een stuk uit. In die zin verschijnt bevrijding en verdwijnt bevrijding ook weer, in die zin sluit stilte en geluid elkaar nog uit, en zijn het twee elkaar uitsluitende toestanden. Zolang dat het geval is, is er geen sprake van blijvende bevrijding, volledige bevrijding. Het spreken, eten en bewegen in de wereld sluit de bevrijding dan tijdelijk weer buiten. En dit zal zo blijven zolang er nog enige hechting is, hoe subtiel ook, aan dat wat verschijnt. Pas als die hechting volledig met wortel en al verwijderd is, is er sprake van volledige bevrijding die niet meer komt en gaat, dus ook niet als de situatie het vereist dat er weer een zelf op de voorgrond verschijnt. Zolang bevrijding afhankelijk is van het al dan niet aanwezig zijn van waarneming, bewustzijn, het zich voordoen van een unieke lichaam, spraak en geest, is bevrijding niet volledig. En volgens mij heeft de Boeddha wel die volledige bevrijding, die niet meer afhankelijk van verschijnen en verdwijnen is, die niet meer gecondtioneerd is, wel degelijk gerealiseerd en wist hij dat dit gerealiseerd moet worden, anders kon hij niet met 100% zekerheid uitsluiten dat ook na de dood, na het wegvallen van dat unieke lichaam, die unieke spraak en geest, er geen nieuw uniek lichaam, spraak en geest meer zal vormen. Je bent hier maar zeker van als de achtergrond niet meer verwikkeld geraakt in wat er verschijnt, terwijl er nog verschijning is, dus tijdens het leven. Zoniet, blijft het een geloof dat de bevrijding die men bereikt had tijdens het wegvallen en weer verloren is tijdens het weer verschijnen, blijvend zal zijn na het wegvallen van dat ene unieke lichaam, spraak en geest.
Daarentegen als een boeddha volledig bevrijdt is tijdens het wegvallen van waarneming en nog steeds volledig bevrijdt blijft bij het weer verschijnen van waarneming, pas dan is het zeker dat de bevrijding nooit meer zal gaan. Die zekerheid ontstaat maar door te realiseren dat de verschijning op zich geen probleem is, maar het de gehechtheid eraan is die jou wel er nog in kan verwikkeld doen geraken, waardoor je je bevrijding weer verliest. Als je dat gerealiseerd hebt, dan weet je 100% zeker dat die gehechtheid volledig weggenomen moet worden (en dit is maar blijvend en voor altijd als onwetendheid ook volledig weggenomen is) in dit leven dus, en dus dat volledige bevrijding in dit leven moet gerealiseerd worden en blijven, zodat je in de directe ervaring kan vastellen dat niets, maar dan ook niets, zelfs al verschijnen er nog zaken als aanlokkelijke mensen, aanlokkelijke dingen en na de dood nog aanlokkelijke kansen tot wedergeboorte, je nog kunnen verwikkelen in die wereld. Deze kans is maar echt uitgesloten als de hechting volledig is weggenomen "in dit leven" en onwetendheid ook volledig is weggenomen (want onwetendheid is de oorzaak van hechting en kan dus evengoed weer oorzaak zijn van nieuwe hechting, ook al was alle hechting al uitgedoofd als er toch nog onwetendheid is).
Voor mij is het helder, wat er ook in de suttas is overgeleverd of hoe het ook is doorgegeven en geinterpreteerd en vorm heeft gekregen toen het opgetekend werd, dat als volledige bevrijding niet in dit leven is gerealiseerd en gerealiseerd blijft, onafhankelijk van of er nog waarneming is of niet, dat het dan geen altijd blijvende volledige bevrijding zal zijn.
En vandaar, ik streef niet naar het beeindigen van waarneming, maar naar onthechting van wat waargenomen is, naar bevrijdt zijn van het leven, niet bevrijdt zijn buiten het leven om, maar in het leven zelf en ik doe dit omdat ik perfect kan proeven dat daar echte bevrijding zit. In elk moment, wat er ook gebeurd, kan je die bevrijding realiseren, ook in heel moeilijke momenten, alleen blijft die bevrijding maar niet hangen, omdat er altijd nog grove of subtiele gehechtheden zijn die net niet gezien zijn (onwetendheid) en die jou dan toch weer uit die bevrijding trekken. En dus zit voor mij die derde edele waarheid er pal op:
‘Dit, monniken, is de edele waarheid van de opheffing van lijden: Het is het gaandeweg verdwijnen en uiteindelijk ophouden van voornoemde begeerten. Het opgeven, het laten varen, het loslaten en de verwerping van deze hunkering zonder dat er een spoor van overblijft.’
Er staat niet dat het leven moet verworpen worden, er staat duidelijk dat de gehechtheid er aan moet verworpen worden. In heel veel sutta's staat er wel dat het verstandig is je zoveel mogelijk uit het wereldse te trekken, maar ultiem gezien is het niet dit uittrekken er uit dat je ervan bevrijdt, het maakt het gewoon gemakkelijker om bevrijding te ontdekken, ultiem gezien is het het niet gehecht zijn aan het leven dat jou maar echt kan bevrijden, ook als het er nog is, het zich nog voordoet en vooral ook als het niet buiten gesloten wordt.
Jij doet er mee wat je wilt, jij haalt maar sutta's aan zoveel als je wilt, voor mij is dit gewoon helder en zoals ik het zie, zoals ik het "nu" zie, hoewel dit altijd nog kan veranderen, maar het zullen geen sutta's zijn die dit zien zullen veranderen, het zal maar directe ervaring, zelf vaststellen zijn, die dit zal veranderen, nog verruimen of nog helderder krijgen, geen woorden overgeleverd van mond op mond tot het veel later is opgetekend en ook weer door elke lezer anders geinterprteerd wordt.
Directe ervaring is de enige echte sutta waar je op kan vertrouwen, de sutta's zelf zijn er niet om jou dat vertrouwen te geven, maar zijn er om jou daar te krijgen waar je het vertouwen zelf zal kan vinden.