Indalend Bardo wezen
Beste Marcel,
In dit topic wordt gesproken over het begrip bardo wezen (ghandaba) dat zich aangetrokken zou voelen tot de toekomstige ouders.
Ik ken dat niet vanuit het Theravada.
Toch wil ik proberen een antwoord te geven op de vraag
wat is de aantrekkings kracht voor zo'n wezen
van een reageerbuis?
Volgens mij is de vraag verkeerd gesteld. Het wezen dat in bestaan moet treden voelt geen aantrekkingskracht.
De eigenschappen van iemand bepalen waar hij of zij geboren gaat worden.
De Boeddha heeft eens uitgelegd wat de oorzaak, wat de reden ervoor is dat iemand zo is zoals hij of zij in dit leven is. De vraag was toen: (enigszins gewijzigd)
"Heer, wat is de oorzaak, wat is de reden ervan dat iemand lelijk is van gelaat, niet mooi van gedaante, er slecht uitziet, bovendien arm en behoeftig is, zonder vermogen en macht?
En wat is de oorzaak, wat is de reden ervan dat iemand mooi van gelaat is, met een niet mooie gedaante, er heel slecht uitziet, maar daarbij rijk en welgesteld is, in het bezit van een groot vermogen en met grote macht?
En wat is de oorzaak, wat is de reden ervan dat iemand mooi van gelaat is met een statige figuur, bevalligheid en buitengewone schoonheid heeft, maar daarbij arm en behoeftig is, zonder vermogen en macht?
En wat is de oorzaak, wat is de reden ervan dat iemand mooi van gelaat is met een statige figuur, bevalligheid en buitengewone schoonheid heeft, daarbij rijk en welgesteld is, in het bezit van een groot vermogen en macht?"
De Boeddha gaf ten antwoord:
Dat iemand lelijk van gelaat is, niet mooi van gedaante, er slecht uitziet, bovendien arm en behoeftig is, zonder vermogen en macht, heeft als oorzaak:] - "iemand is driftig en buitengewoon opvliegend. Als men die persoon ook maar het geringste zegt, wordt hij of zij ontstemd, raakt in toorn en woede, is koppig, toont ontstemming, toorn en wantrouwen. Aan asceten en priesters geeft hij of zij geen maaltijden en te drinken, geen kleding, voertuig, bloemen, reukmiddelen, balsem en het nodige aan slaapplaats, onderdak en verlichting. Hij of zij is afgunstig gezind, is jaloers op anderen vanwege wat hun aan geschenken, hoogachting, eer, verering en hulde ten deel valt, hij of zij is jaloers en wantrouwend.
Indien die persoon nu na de dood naar deze wereld terugkeert, dan zal hij of zij, waar zij ook wedergeboren wordt, lelijk van gelaat zijn, niet mooi van gedaante, er slecht uitziet, en zij zal arm en behoeftig zijn, zonder vermogen en macht.
Dat iemand mooi van gelaat is, met een niet mooie gedaante, er heel slecht uitziet, maar daarbij rijk en welgesteld is, in het bezit van een groot vermogen en met grote macht, heeft als oorzaak: - Die persoon is driftig en buitengewoon opvliegend. Als men hem of haar ook maar het geringste zegt, wordt hij of zij ontstemd, raakt in toorn en woede, is koppig, toont ontstemming, toorn en wantrouwen. Maar aan asceten en priesters geeft hij of zij maaltijden en te drinken, kleding, voertuig, bloemen, reukmiddelen, balsem en het nodige aan slaapplaats, onderdak en verlichting. Hij of zij is niet afgunstig gezind, is niet jaloers op anderen vanwege wat hun aan geschenken, hoogachting, eer, verering en hulde ten deel valt, hij of zij is niet jaloers en wantrouwend.
Indien die persoon nu na de dood naar deze wereld terugkeert, dan zal hij of zij, waar hij of zij ook wedergeboren wordt, lelijk zijn, niet mooi van gedaante, er slecht uitziet, maar zij zal rijk en welgesteld zijn, met een groot vermogen en grote macht.
Dat iemand mooi van gelaat is met een statige figuur, bevalligheid en buitengewone schoonheid heeft, maar daarbij arm en behoeftig is, zonder vermogen en macht, heeft als oorzaak: Iemand is zachtmoedig en geduldig. Wanneer men hem of haar ook veel zegt, hij of zij wordt niet boos, raakt niet in toorn en woede, is niet koppig en toont geen ontstemming, woede en wantrouwen. Maar aan asceten en priesters geeft die persoon geen maaltijden en te drinken, geen kleding, voertuig, bloemen, reukmiddelen, balsem en het nodige aan slaapplaats, onderdak en verlichting. Hij of zij is afgunstig gezind, is jaloers op anderen vanwege wat hun aan geschenken, hoogachting, eer, verering en hulde ten deel valt, hij of zij is jaloers en wantrouwend.
Indien die persoon na de dood naar deze wereld terugkeert, dan zal hij of zij, waar hij of zij ook wedergeboren wordt, er mooi en statig uitzien, bevalligheid en buitengewone schoonheid hebben, maar hij of zij zal arm en behoeftig zijn, zonder vermogen en macht."
Dat iemand mooi van gelaat is met een statige figuur, bevalligheid en buitengewone schoonheid heeft, daarbij rijk en welgesteld is, in het bezit van een groot vermogen en macht, heeft als oorzaak: Iemand is zachtmoedig en geduldig. Wanneer men hem of haar ook veel zegt, hij of zij wordt niet boos, raakt niet in toorn en woede, is niet koppig en toont geen ontstemming, woede en wantrouwen. Ook geeft hij of zij aan asceten en priesters maaltijden en te drinken, kleding, voertuig, bloemen, reukmiddelen, balsem en het nodige aan slaapplaats, onderdak en verlichting. Die persoon is niet afgunstig gezind, is niet jaloers op anderen vanwege wat hun aan geschenken, hoogachting, eer, verering en hulde ten deel valt, hij of zij is niet jaloers en wantrouwend.
Indien die persoon na de dood naar deze wereld terugkeert, dan zal hij of zij, waar hij of zij ook wedergeboren wordt, er mooi en statig uitzien, bevalligheid en buitengewone schoonheid hebben, en hij of zij zal rijk en welgesteld zijn, met een groot vermogen en grote macht."
"Dat zijn de oorzaken, de redenen waarom iemand lelijk of mooi is, arm of rijk, zonder of met macht." (A.IV.197)
Volgens mij heeft er bij de dood van iemand een “overdracht van eigenschappen” plaats. Er is geen “ wezen” dat ergens in een wachtruimte zit te wachten tot een passend ouderpaar gevonden is.
Men kan het als volgt voorstellen: In het “zoekprogramma” zijn de eigenschappen van iemand opgeslagen. Na de dood wordt dan gezocht naar een plek die overeenkomt met de eigenschappen van iemand. Wanneer iemand zich goed heeft gedragen, komt hij of zij op een goede bestemming. Als iemand zich slecht heeft gedragen, volgt een wedergeboorte op een slechte bestemming.
Het is dus niet een wezen dat zich aangetrokken voelt, maar het zijn de eigenschappen van iemand die bepalen waar de wedergeboorte plaatsvindt.
Met vriendelijke groet
Nico