Mooi stukje Siebe
Waar komt die Dukkah uit, uit welke traditie ?
Ik geloof wel dat ik begrijp wat je bedoelt
Ik ken iemand die zegt dat hij het leven haat en alles haat en alles is waardeloos. Máár, hij is ook erg angstig voor alles. Je haat niet alles, je durft gewoon niets, denk ik dan. En je durft niet eens te erkennen dat je een probleem hebt. Want dat zou gezichtverlies betekenen. Dat is de valkuil van de mannelijkheid hé. Die trots, je snijdt in je eigen vingers. Je onderkent je eigen verwarring, kwetsbaarheid niet etc.
De analogie van de puber die niet met het meisje durft te dansen
Ik kan me dat wel herinneren, van toen ik een jaar of zestien was. Extreem geïnteresseerd in meisjes én extreem bang voor ze. Dat resulteerde dan ook in een soort lafhartig afwijzen van dat alles.
Jongemannen, die dan beweren dat ze vrouwen haten. Nee, zoon, je haat vrouwen helemaal niet, dat is juist jouw probleem. Die hele 'incel' movement etc, je kent het wel. ( incel is een soort mannen groep annex haatgroep jegens vrouwen )
De angst voor vrijheid. We zijn schokkend vrij, zei Sartre. En, dat leidt tot enorme angst. Waarom leidt het tot angst ?

Omdat je zelf dan altijd verantwoordelijk bent. Als je de boel verpest, dan is het je eigen schuld. Ik denk dat Sartre gelijk heeft, eigenlijk.
Je durft niet met het meisje uit te gaan ? Je kan het niet afschuiven, niet op je jeugd, niet op je uiterlijk, niet op het feminisme, niet op de maatschappij. Nee, als je niet durft dan durf je gewoon niet. Je hebt geen ballen. Je moet ballen hebben. Mijn broer zegt over dit soort filosofie : het is machismo. Nee, ik denk van niet.
Kijk, je hebt de ballen om het meisje mee uit te vragen, je kwetsbaar op te stellen.... Of, je houdt het veilig en kruipt in je schulp. Dat laatste is ook geen probleem. Maar Het is wel je eigen schuld, so to say. Dat laatste kunnen mensen niet aan. Ja, zoon, je hebt het écht zelf verpest. Maar, so what ?
Je bolletje heeft weleens gedate. Zelfs ik doe dat. Bolletje is heteroseksueel as fuck
Boeddhisme heeft mij hierin ook enorm geholpen, gek genoeg. Je zou het niet zeggen.
Bolletje ging een keer daten. Want, daar wil ik ook eens wat van proeven. Wat is dat nou ? De dame in kwestie wees mij af. Zij voelde zich schuldig
Maar, ik heb het boeddhisme. Dus ik haal de schouders op ! In andere tijden was ik dan gefrustreerd en boos geworden. Sukkel gedrag. Zij heeft de vrijheid mij af te wijzen en ik heb de vrijheid om dat te respecteren

We houden het luchtig zo !
Ik ken een filosoof die boeddhisme afzeikt. Ik denk dat hij ernaast zit. Hij maakt er een karikatuur van. Voor mij werkt het boeddhisme en voor mij gaat niets boven mij