Auteur Topic: Is de wereld veilig?  (gelezen 354 keer)

Noel

• Gast
Is de wereld veilig?
« Gepost op: 31-05-2020 20:42 »
In de infantiele fase krijg je hierover vaak al een oordeel, dat bepalend is of je de wereld met vertrouwen of wantrouwen tegemoet treedt. Wat is de rol van boeddhisme bij het “ingebakken” oordeel?

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
Re: Is de wereld veilig?
« Reactie #1 Gepost op: 31-05-2020 23:11 »
Bij het ‘ingebakken oordeel’ moet ik denken aan de dingen die te maken hebben met onze biologie. Woede, de drang om erop te slaan, driftbuien, seks, bezitterigheid, al die dingen. Boeddhisme heeft er veel over te zeggen, over het laten afkoelen van het hart, het ontwikkelen van deugd, het navolgen van de voorschriften, loslaten.

De Boeddha heeft ook wel gezegd dat door deugdzaam te zijn, wij de wereld veilig maken voor andere mensen en dieren, en dat daarom een portie van een grote hoeveelheid verdienste ons ten deel valt.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
« Reactie #2 Gepost op: 01-06-2020 05:47 »
In de infantiele fase krijg je hierover vaak al een oordeel, dat bepalend is of je de wereld met vertrouwen of wantrouwen tegemoet treedt. Wat is de rol van boeddhisme bij het “ingebakken” oordeel?

Ik begrijp je vraag niet heel goed, ik begrijp het als volgt :
Kun je via meditatie of andere technieken het "ingebakken" oordeel  "wantrouwen" transformeren naar "vertrouwen" en dit fundamenteel veranderen, dus blijvend.

Zo concreet heb ik er nog niets over gelezen. Ik heb een vermoeden dat het inzicht ook een hedendaags inzicht is.
De informatie die het etiket "boeddhistisch" draagt is zo gigantisch groot dat niemand alle informatie kan bestuderen.  Ook staat een deel van de  informatie in een mythologische taal.

Ik sluit me wel aan bij Bodhiboom dat deugdzaamheid een grote positieve kracht is. Ik merk bv. bij mezelf dat wanneer ik bepaalde regels aan het overtreden ben, dat er innerlijk ook meer wantrouwen is.

Ik merk bv. wel ook dat wanneer ik anderen vergiffenis schenk, dat het dan makkelijker is om "minder streng" naar mezelf te kijken, en door "minder streng" naar mezelf te kijken, het makkelijker is om vergiffenis te schenken.  De andere te aanvaarden zoals hij/zij zich momentaan manifesteert.

Maar ik durf niet te beweren dat ik iets zinnigs te vertellen heb over het fundamentele niveau. Het is wel een interessante vraagstelling.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

Noel

• Gast
« Reactie #3 Gepost op: 01-06-2020 07:03 »
...excuses
« Laatst bewerkt op: 01-06-2020 08:00 door Noel »

Noel

• Gast
« Reactie #4 Gepost op: 01-06-2020 07:13 »
... liever passief
« Laatst bewerkt op: 01-06-2020 07:59 door Noel »

Offline Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 01-06-2020 13:08 »
Ik vermoed dat het vooral bij jezelf ligt allemaal. Kinderen binnen een gezin kunnen immers ook een hele andere perceptie hebben van de wereld. Voor de ene is het een groot avontuur. Die is dol op reizen, vakanties, dit beleven dat beleven. De ander is terughoudend, angstiger, voorzichtiger, verlegen. Ook bij muizen schijn je dit te hebben. Je hebt de avonturier muizen en de letterlijk bange muisjes, grof gezegd. Ik vermoed dus dat het voor een groot deel al aangeboren is.

Het heeft denk ik niet zoveel te maken met realisatie of met wijsheid. Om nou te zeggen dat de avontuurlijke types wijzer zijn dan de verlegen types, nee.

Wat denk ik wel een belangrijke boodschap in boeddhisme is, is dat de wereld niet veilig is, in de zin dat de zaken waarop je vertrouwd zelf instabiel zijn, veranderlijk, vergankelijk, zonder wezen, desintegrerend. Hoe lang kun je bijvoorbeeld vertrouwen op het herstelvermogen van je lichaam? Heel wat mensen hebben een groot vertrouwen er in. Onlangs zei mijn buurman nog tegen me 'het lichaam is te vertrouwen'. Hij heeft zelf een ongeluk met een paraglider overleeft en dus het herstelvermogen van het lichaam mogen genieten. Maar goed, is het lichaam echt te vertrouwen? Andere mensen, zoals met MS of ALS of dementie weten wel beter. Het lichaam is voor hun helemaal niet zo betrouwbaar en veilig. Ze leven met een voor hun perceptie vijandig lichaam, een lichaam dat helemaal niet doet wat ze willen. Een lichaam dat hun invalide maakt, dat maakt dat ze luiers moeten dragen, dat ze getoucheerd moeten worden of een klysma moeten krijgen om te ontlasten etc.
Maar allemaal krijgen we natuurlijk er mee te maken dat het lichaam uiteindelijk niet veiligheid kan bieden. "Het lichaam is te vertrouwen', sorry, dat is naief. Het is gewoon allemaal een kwestie van tijd.

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #6 Gepost op: 01-06-2020 13:22 »
... liever passief

ingebakken?
niks is wat het lijkt

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #7 Gepost op: 01-06-2020 16:53 »
Dag Noel,

mijn voorgaande opmerking is niet rot bedoeld.

Hoewel ik je nog niet goed begrijp in wat je vraagt
en in wat je geschreven had,
vind ik het louter gegeven dat je van je liet horen
zeer te waarderen.
« Laatst bewerkt op: 01-06-2020 16:55 door marcel »
niks is wat het lijkt

Noel

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 01-06-2020 17:28 »
ik schreef over onderscheiden tussen veilig en niet veilig en of je dat biologie kunt noemen., en meditatie als passieve alertheid die je telkens moet blijven oefenen en waarbij passiviteit het oordeel neutraliseert, en dan of de wereld veilig is en vertrouwen verstandig, of andersom, maar dat het relatief is, wie goed doet goed ontmoet

ik weet echter niet wat goed 'doen' is

doen zit niet ingebakken?

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #9 Gepost op: 01-06-2020 17:58 »
ik schreef over onderscheiden tussen veilig en niet veilig en of je dat biologie kunt noemen.

gevoelens van veiligheid/onveiligheid schijnen mij een vooral mentale aangelegenheid. wellicht dat er ook wel een biologische aangelegenheid bestaat, verworven in de loop der evolutie. meer instinctmatig, zoals vogeltjes die tijdens het wormpje pikken voortdurend op - en om zich heen kijken of er geen gevaar dreigt

, en meditatie als passieve alertheid die je telkens moet blijven oefenen en waarbij passiviteit het oordeel neutraliseert, en dan of de wereld veilig is en vertrouwen verstandig, of andersom, maar dat het relatief is,

dat denk ik wel

wie goed doet goed ontmoet

in principe werkt het wel zo, maar er is geen garantie van een 1 op 1 resultaat.

ik weet echter niet wat goed 'doen' is

ik denk dat je daarbij naar je motivatie zou kunnen kijken,
waarom doe je iets....

doen zit niet ingebakken?

dat begrijp ik niet goed....
niks is wat het lijkt

Noel

• Gast
« Reactie #10 Gepost op: 01-06-2020 18:22 »
doen zit bij mensen niet ingebakken omdat het gemotiveerd moet worden, althans bij een deel van de mensen...het kan in passiviteit weer opgelost worden, indien nodig

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
« Reactie #11 Gepost op: 01-06-2020 18:32 »
ok
niks is wat het lijkt

Noel

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 01-06-2020 20:14 »
Ik vermoed dat het vooral bij jezelf ligt allemaal. Kinderen binnen een gezin kunnen immers ook een hele andere perceptie hebben van de wereld. Voor de ene is het een groot avontuur. Die is dol op reizen, vakanties, dit beleven dat beleven. De ander is terughoudend, angstiger, voorzichtiger, verlegen. Ook bij muizen schijn je dit te hebben. Je hebt de avonturier muizen en de letterlijk bange muisjes, grof gezegd. Ik vermoed dus dat het voor een groot deel al aangeboren is.

Het heeft denk ik niet zoveel te maken met realisatie of met wijsheid. Om nou te zeggen dat de avontuurlijke types wijzer zijn dan de verlegen types, nee.

Wat denk ik wel een belangrijke boodschap in boeddhisme is, is dat de wereld niet veilig is, in de zin dat de zaken waarop je vertrouwd zelf instabiel zijn, veranderlijk, vergankelijk, zonder wezen, desintegrerend. Hoe lang kun je bijvoorbeeld vertrouwen op het herstelvermogen van je lichaam? Heel wat mensen hebben een groot vertrouwen er in. Onlangs zei mijn buurman nog tegen me 'het lichaam is te vertrouwen'. Hij heeft zelf een ongeluk met een paraglider overleeft en dus het herstelvermogen van het lichaam mogen genieten. Maar goed, is het lichaam echt te vertrouwen? Andere mensen, zoals met MS of ALS of dementie weten wel beter. Het lichaam is voor hun helemaal niet zo betrouwbaar en veilig. Ze leven met een voor hun perceptie vijandig lichaam, een lichaam dat helemaal niet doet wat ze willen. Een lichaam dat hun invalide maakt, dat maakt dat ze luiers moeten dragen, dat ze getoucheerd moeten worden of een klysma moeten krijgen om te ontlasten etc.
Maar allemaal krijgen we natuurlijk er mee te maken dat het lichaam uiteindelijk niet veiligheid kan bieden. "Het lichaam is te vertrouwen', sorry, dat is naief. Het is gewoon allemaal een kwestie van tijd.

Hallo, de vraag of de wereld veilig is, is dan dus 'in principe niet'. Hoe ga je dan daarmee om? Je ego opheffen?!?

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 01-06-2020 21:26 »
Hallo, de vraag of de wereld veilig is, is dan dus 'in principe niet'. Hoe ga je dan daarmee om? Je ego opheffen?!?

Hallo Noel,

Het is heel lastig omgaan met dit alles, vind ik, maar ik heb er vertrouwen in dat de weg is dat je stilstaat bij hoe het leven is, en langzaam realistischer wordt, minder dromerig, en met minder naieve verwachtingen van dit leven rondloopt. Ik denk dat dat de weg is. De weg van geestelijk rijpen, wijzer worden, realistischer worden, afkoelen, en de idealistische veren (zo hoort het niet te zijn, ik hoor niet ziek te worden, ik hoor niet pijn te lijden, ik hoor niet...) van je afschudden.

Noel

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 02-06-2020 10:34 »
Hallo Siebe, dus 'het ego-oordeel' (zoals het zou horen) loslaten is meer realistisch worden?

Wat wordt dan precies realistisch?

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #15 Gepost op: 02-06-2020 11:33 »
Hallo Siebe, dus 'het ego-oordeel' (zoals het zou horen) loslaten is meer realistisch worden?

Wat wordt dan precies realistisch?

Hallo Noel,

Meer realistisch worden, wordt in de teksten zo behandeld dat je gewoon onder ogen komt hoe de wereld is. Alles wat ontstaan is, zal ook weer eindigen. Alles wat samengekomen is, zal ook weer uiteengaan. Alles wat geboren is, zal weer sterven.

Wat verwachten we van dit leven? Dat het anders is? Dat je altijd verenigt zal blijven met het dierbare? Dat je huis nooit meer geverfd hoeft te worden, je auto nooit meer kapot gaat, je lichaam zonder kwalen blijft? Hoe realistisch is dat? Ligt het niet in de aard van het geconditioneerde dat er plotselinge veranderingen optreden, dat er vergankelijkheid is, dat het wankel is, instabiel, dat je het toch allemaal echt niet naar je zin kan handhaven: niet je lichaam, niet je gezondheid, niet mentale staten, niet uiterlijke staten?

Als je de dingen naar je zin wilt handhaven, in een bepaalde toestand wilt houden, ben je dan realistisch bezig? Bijvoorbeeld als je  wilt dat je lichaam jong blijft, gezond, sterk? Of dat je je altijd optimistisch voelt, blij? Hoe realistisch is dat?

Dit is niet bedoeld om aan te geven dat ik deze lessen al helemaal geleerd heb, maar ik zie wel in dat de manier waarop ik me vaak tot het leven verhoudt helemaal niet realistisch is, maar eerder naief, dromend, idealistisch. Natuurlijk valt er ook wel wat te wensen maar de basis zou toch realisme dienen te zijn vind ik nu. Als die basis van realisme er is, dan is het vuur er uit, de wind, de waanzin, de begeerte, de begoocheling. Dan kun je ook op een realistische manier iets betekenen.

Ego wordt in boeddhisme mijns inziens zo behandeld: Er is de indruk dat er een soort mannetje/vrouwtje in ons hoofd zit, of dit lichaam bewoont. Vroeger noemden ze dit de homunculus en tekenden een klein mensje in het hoofd. Boeddhisme (en neurologie) leert dat dit mensje er niet echt is maar een perceptie is. Die perceptie ontstaat ook, en behoort ook tot het geconditioneerde domein, de wereld. Deze perceptie kan ook eindigen. De teksten behandelen de ego-perceptie als een grote last, dus niet als een noodzakelijk stuurprogramma voor het organisme. Nee, het wordt eerder behandeld als een trojan horse, iets wat het oorspronkelijke stuurprogramma van de geest, wijsheid, heeft gekaapt en de boel heeft overgenomen. Ook neurologen vinden natuurlijk niet zo'n Ik in de geest. Dus het moet ook wel een soort indruk zijn, of perceptie die ontstaat.

Wat realistischer wordt is het cognitieve proces. Als daar onrealistische verwachtingen uit verdwijnen dan wordt dat realistischer en anders van aard.

Noel

• Gast
« Reactie #16 Gepost op: 02-06-2020 11:51 »
Mijn denken gaat mee op de volgende manier:

Wensdenken is niet realistisch. Is “meer realisme” niet ook wensdenken?

Er zijn misschien realistische wensen. Is wensdenken dan soms wel realistisch?

Als de “ego” gelijk staat aan “wensdenken” en er “realistisch wensdenken” is, waarom moet de realistische ego dan weg?

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #17 Gepost op: 02-06-2020 14:36 »
Het “je gewoon onder ogen komen hoe de wereld is“ is vaak een boeddhistische verkorting voor het zien van de kenmerken van het bestaan, namelijk dat dingen tijdelijk zijn, dat ze oprijzen en dan weer vergaan, dat dingen van mekaar afhankelijk zijn. Als je de boeddhistische soetras erop naslaat dan kan je er wel aardig wat over lezen.

De wereld is zeker niet veilig. Je leven is van beperkte duur, word steeds korter, en het eindpunt is onzeker. Dit is waar voor vrijwel alles dat vergankelijk is in dit leven, en dat is bijna alles.

Als je meer wilt weten over de ego dan zou ik je aanraden om eens dieper na te denken over het proces van mijn-maken, hoe je dingen verklaart tot ‘van mij’, en hoe dat samengaat met begeerte.

Noel

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 02-06-2020 17:24 »
@Bodhiboom, bedankt.

Noel

• Gast
« Reactie #19 Gepost op: 02-06-2020 22:28 »
Het lijden aan onveiligheid is wel actueel. Terwijl dat niet eens pijn is.

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 03-06-2020 11:37 »

Hoe ontstaan die onveiligheidsgevoelens? Wat speelt er?

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #21 Gepost op: 03-06-2020 12:14 »

Als je er goed naar kijkt, dan lijdt je niet echt aan “onveilig zijn”, je lijdt aan je zorgen maken. Onveilig zijn is soms een feit van het leven, afhankelijk van je omstandigheden. Maar het is hoe je er mee omgaat dat in jouw hoofd lijden veroorzaakt, het is allemaal afhankelijk van hoe je omgaat met je geest. Onveilig zijn daar kan je niks aan doen, dat is een feit.

Maar je druk maken, je zorgen maken, heeft te doen met je innerlijke angsten, de dingen die je wilt vermijden. Dat zijn dingen zoals zonder geld zitten, thuisloos zijn, doodgaan. Om die dingen te ontkrachten moet je er vrede mee maken. Ze kunnen gebeuren, door omstandigheden, maar als ze gebeuren dan zal je je er ook wel uit kunnen redden, zoals alle andere mensen dat doen.

Doodgaan is interessant, het is een soort oer-angst die zich verschuilt achter veel andere angsten. Vaak volg je een angst, zoals je ongemakkelijk voelen in het donker, dan zie je daarachter dat je je onveilig voelt, dan zie je daarachter dat je misschien aangevallen word, en dan zie je daarachter dat je misschien dood zal gaan. Dus om bekend te raken met je doodsangst is best wel een cruciaal iets.

Noel

• Gast
« Reactie #22 Gepost op: 03-06-2020 16:02 »
Nu “angst” ter sprake komt, is de vraag of dat:

Vrezen dat het onveilig is als het veilig is, is, of nog wat anders.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #23 Gepost op: 03-06-2020 18:29 »
Nu “angst” ter sprake komt, is de vraag of dat:

Vrezen dat het onveilig is als het veilig is, is, of nog wat anders.

Als je niet zeker bent van wat je denkt en je waarnemen van een situatie, dan is het goed om een tijdje mindfulness te gaan doen. Dat helpt je heel erg met leren naar jezelf te kijken, eerst naar je handelingen, dan naar je gedachten, dan naar je emoties, in steeds subtielere lagen. Je word je langzamerhand meer bewust van je geest hierdoor.

Zoals Ajahn Chah placht te zeggen, bestudeer je hart, lees niet zoveel boeken. Goed advies dacht ik, alhoewel iedereen natuurlijk anders is.

Noel

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 04-06-2020 20:12 »
Hallo,

Er blijft de wens manager te zijn.

Dat bevestigt weer een oud verhaal.

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by bolletje Gisteren om 21:23
[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by Bodhiboom Gisteren om 20:00
[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by bolletje Gisteren om 17:30
[Dharma] Re: Niet-zelf in het uitdoven van verlangen by Bodhiboom Gisteren om 15:01
[Verlichting] Re: verlichting Mahā Saccaka Sutta (MN 36) by Bodhiboom Gisteren om 14:49