Auteur Topic: Origineel boeddhisme  (gelezen 380 keer)

Offline gouden middenweg & de wilde natuur

• Sangha Ouderling
  • Er zit geen ZELF in het ik-gevoel noch erbuiten.
Origineel boeddhisme
« Gepost op: 11-06-2020 23:28 »
Samenvatting van het originele boeddhisme https://dhammawiki.com/index.php/Original_Buddhism  (originele tekst in Engels, in Chrome rechtsklikken kies Nederlands)

Op basis van het bovenstaande en het onderzoek van boeddhologen en andere geleerden, zijn de belangrijkste principes van het oorspronkelijke boeddhisme: ]De eerste vier Nikaya's van Digha Nikaya , Majjhima Nikaya , Anguttara Nikaya , Samyutta Nikaya van de Pali Canon plus de volgende boeken uit de Khuddaka Nikaya : Dhammapada , Udana , Itivuttaka , Sutta Nipata , Theragatha en Therigatha ; en de Patimokkha van de Vinaya .
  • Een vergankelijk zelf zoals onderwezen door de Pudgalavada- school en een aantal moderne Theravada- en Mahayana-leraren die verantwoordelijk zijn voor karma, wedergeboorte en in overeenstemming met een leer die geen nihilisme is.
  • Het idee van een (Ālāya-vijñāna) bewustzijn als een continuüm, inclusief een voorraadbewustzijn ter verantwoording van karma en wedergeboorte, gevonden in Pudgalavada en Mahasamghika en later in Chan / Zen-tradities.
  • Zoals onderwezen door Mahasamghika en andere vroege scholen, een Dhamma Vinaya-schrift dat Abhidhamma, Abhidharmakośakārikā en andere latere commentaren uitsluit.
  • De praktijk omvat Dharma-tekststudies, maar de nadruk ligt op meditatie en het bereiken van hogere staten, waaronder jhanas en verlichtingservaringen zoals gevonden in Theravada en Chan / Zen en andere vormen van boeddhisme.
  • Daarom is het oorspronkelijke boeddhisme in feite een combinatie van Theravada , Pudgalavada en Mahasamghika waarbij het grootste deel van de leringen afkomstig is van de Theravada, vooral de moderne Theravada (wat de "moderne" beweging is om terug te gaan naar de vroegste leringen in de Sutta's). Als procentuele schattingen zijn gemaakt; het zou gaan over:moderne Theravada
  • Het bovenstaande toont de wortels van alle toekomstige scholen uit deze oorspronkelijke vorm van boeddhisme en betekent dat alle scholen van het boeddhisme vandaag hun oorsprong kunnen herleiden tot ten minste enkele delen van het oorspronkelijke boeddhisme.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2020 00:00 door gouden middenweg & de wilde natuur »
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

• Sangha Ouderling
Re: Origineel boeddhisme
« Reactie #1 Gepost op: 11-06-2020 23:32 »
Origineel boeddhisme

door David N. Snyder, Ph.D.
  • (opmerking van de auteur: dit is slechts één historische analyse en interpretatie. Er zijn andere opvattingen en interpretaties die hiervan afwijken. Het wordt aanbevolen voor geïnteresseerden om de literatuur in de referenties te herzien en hun eigen conclusies te trekken.)

Het oorspronkelijke boeddhisme, ook wel het vroege boeddhisme, het vroegste boeddhisme en het pre-sektarische boeddhisme genoemd, is het boeddhisme dat bestond voordat de verschillende subsecties van het boeddhisme ontstonden. Een deel van de inhoud en leer van dit pre-sektarische boeddhisme kan worden afgeleid uit de vroegste boeddhistische teksten, die op zichzelf al sektarisch zijn.
Het oorspronkelijke boeddhisme kan verwijzen naar het vroegste boeddhisme, de ideeën en praktijken van Boeddha (Gotama) zelf. Het kan ook verwijzen naar het vroege boeddhisme zoals het bestond tot ongeveer honderd jaar na het Parinirvana van de Boeddha, tot de eerste gedocumenteerde splitsing in de sangha.
In tegenstelling tot wat de doctrinaire stabiliteit beweert, was het vroege boeddhisme een dynamische beweging. Het oorspronkelijke boeddhisme kan andere Śramaṇische denkscholen hebben opgenomen of opgenomen, evenals Vedische en Jain-ideeën en -praktijken.
De eerste gedocumenteerde splitsing vond volgens de meeste geleerden plaats tussen de tweede boeddhistische raad en de derde boeddhistische raad. De eerste postschismatische groepen worden vaak de Sthaviravada en de Mahasamghika genoemd . Uiteindelijk zijn er 18 tot 20 verschillende scholen ontstaan. De latere Mahayana-scholen hebben mogelijk ideeën bewaard die door de 'orthodoxe' Theravada in de steek waren gelaten, zoals de Drie-Lichamen-doctrine, het idee van bewustzijn (vijnana) als een continuüm en devotionele elementen zoals de aanbidding van heiligen.
Religie is de reflectie van de zoektocht van de mensheid naar algemeen geldende waarheden, om de mens te helpen in zijn zoektocht naar zijn persoonlijke waarheid. Zodat de mens kan zeggen : ik heb gevonden  wat ik zocht.

• Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 11-06-2020 23:33 »
Waarom de studie van wat het oorspronkelijke boeddhisme is belangrijk is

De studie van wat wel en niet origineel boeddhisme is, is van belang, voor academische doeleinden en voor de studie van geschiedenis en vooral voor boeddhisten die geïnteresseerd zijn in het volgen van een pad dat zo dicht mogelijk bij, zo niet identiek is aan wat de historische Boeddha leerde. Er zijn tradities die leringen en praktijken hebben toegevoegd, die misschien niet het oorspronkelijke boeddhisme zijn, maar dit zijn gewoon toegevoegde kenmerken en deze studie suggereert op geen enkele manier dat ze geen boeddhisten zijn of een inferieur pad volgen. Alle boeddhistische tradities hebben de kernprincipes van The Four Noble Truths en The Eightfold Middle Path .

Degenen die andere tradities volgen die leringen van latere leraren en tradities hebben toegevoegd, kunnen worden gezien als een bekwaam middel voor die beoefenaars; praktijken die passen bij hun temperament.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2020 06:33 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #3 Gepost op: 11-06-2020 23:34 »
Korte geschiedenis van het boeddhisme

De historische Boeddha (Gotama) werd geboren in 563 vGT en was volgens boeddhistische verslagen volledig verlicht in 528 vGT. De Boeddha bereikte het parinirvana in 483 vGT.

Ten tijde van het parinirvana van de Boeddha rond 483 vGT was de gemeenschap van boeddhisten zeer samenhangend zonder grote verschillen in leerstellingen en staat bekend als de pre-sektarische periode. Te beginnen met de Tweede Boeddhistische Raad waren er meningsverschillen, vooral met betrekking tot de monastieke Vinaya-regels. Tegen de tijd van de Derde Boeddhistische raad in 250 vGT was het boeddhisme verspreid over ongeveer 20 verschillende vroege scholen.
Elke school van het boeddhisme had zijn teksten en versies van de Tipitaka, waarvan er vele verloren zijn gegaan, vooral van die scholen die in de moderne tijd niet meer bestaan. We hebben de grootste beschikbare Tipitaka in volledige vertalingen van de Theravada Pali Canon. Deze traditie bleef mondeling en werd doorgegeven tot het rond 100 vGT op schrift werd gesteld. Daarom is de Pali Canon, hoewel compleet, niet noodzakelijkerwijs historisch honderd procent accuraat als je bedenkt dat er andere scholen van het boeddhisme bestaan ​​en simpelweg hun volledige teksten niet meer hebben. Er is altijd de mogelijkheid, het potentieel dat we moeten bedenken dat een van de andere vroege scholen van het boeddhisme, die niet langer bestond, het goed had in de nauwkeurige Buddhavacana (woorden van de Boeddha).

De Pudgalavada- school werd rond 280 voor Christus opgericht, net als de Mahāsāṃghika-school. De Mahāsāṃghika-school zou volgens veel geleerden de voorloper van de Mahayana kunnen zijn. De Theravada werd opgericht zoals we die nu kennen, rond 250 v.Chr. Op de derde boeddhistische raadde Kathavatthu werd opgenomen in de toen nog niet voltooide Pali Tipitaka, waarbij de orthodoxe Theravadins de opvattingen van de Pudgalavada bespraken, wat erop wees dat de Pudgalavada-school al bestond. Dus als we een strikte historische analyse maken, begonnen de Pudgalavada en de Mahāsāṃghika eerder dan de Theravada. Natuurlijk beweert elke sekte dat ze afkomstig zijn van de Boeddha en een voortzetting van de leer vertegenwoordigen en dat alleen de naam / het label van de school verandert, maar buiten meditatieve inzichten die niet onafhankelijk kunnen worden geverifieerd, is alles wat we hebben een historisch analyse en op basis daarvan zijn de Pudgalavada en Mahāsāṃghika gelijkwaardig aan de Theravada in alle beweringen die zij zouden kunnen doen om het oorspronkelijke boeddhisme te zijn.
[
De vroegste boeddhistische scholen die we kennen, waren de Sthaviravāda en Mahāsāṃghika. Deze twee scholen vertakten zich vervolgens naar ongeveer 18 extra scholen. Aangezien alle boeddhistische scholen kunnen worden verkregen bij een van deze twee scholen, kunnen we naar deze twee scholen kijken voor het potentiële oorspronkelijke boeddhisme. De leringen onder de Boeddha stonden eenvoudigweg bekend als "Dhamma-Vinaya", verwijzend naar de verhandelingen van de Boeddha en de regels voor kloosters. Pas na de Tweede Boeddhistische Raad kwamen we in de sektarische periode en alle toekomstige scholen van het Boeddhisme zijn afgeleid van deze twee scholen. Er is niet veel bekend over de Sthaviravāda-school, behalve dat ze verschilden van de Mahasamghika-school over Vinaya (kloosterregels) en niet over leerstellige kwesties.Pudgalavada en later naar de Theravada . De Mahasamghika brak af op andere scholen en wordt beschouwd als een voorloper van de Mahayana.
Historici en geleerden zijn het erover eens dat het oorspronkelijke boeddhisme, geleid door de historische Boeddha, een kloostercode ( Vinaya ) bevatte en aalmoezen rond bedelmonniken die de huizen van leken bezochten voor de lunchmaaltijden of de lunchmaaltijden ontvingen van de leken in hun kloosters. Dit is tot op de dag van vandaag identiek aan de beoefening van Theravada. De Pali Canon van de Theravada is een van de meest complete, grote compilaties van Boeddha's verhandelingen over alle tradities, die in totaal ongeveer 40 delen bevatten en vanaf ongeveer 100 v.Chr. Werden geschreven. Dit bewijst op geen enkele manier dat de Theravada het originele boeddhisme is, maar de praktijken bij de tempels en kloosters lijken vergelijkbaar, zo niet identiek aan het oorspronkelijke boeddhisme.

De leerstellingen van Theravada zijn echter niet noodzakelijkerwijs honderd procent nauwkeurig voor het oorspronkelijke boeddhisme, zoals hierboven vermeld, aangezien er twee andere scholen waren, even oud of zelfs ouder, en hun leerstellingen hebben evenveel recht om te beweren dat ze origineel boeddhisme zijn, van een historische analyse. Een schets van de belangrijkste vroege en latere scholen van het boeddhisme en hun wortels uit het oorspronkelijke boeddhisme, bekend als Dhamma-Vinaya:
« Laatst bewerkt op: 12-06-2020 06:34 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #4 Gepost op: 11-06-2020 23:46 »
Leerstellingen van het oorspronkelijke boeddhisme

Geleerden die de historische teksten hebben bestudeerd, de grammatica van de teksten hebben vergelijkbare patronen in tekst en grammatica kunnen identificeren, waardoor ze een oordeel konden vellen over welke discoursen ouder zijn en welke later. Een andere methode was het lokaliseren van welke teksten in de meeste of alle tradities voorkomen, en die waarschijnlijk deel uitmaken van de oorspronkelijke leer.

De meeste schisma's van het vroege boeddhisme gingen over monastieke kwesties, dwz Vinayareglement.

Gelukkig waren de meningsverschillen niet zozeer over leerstellige kwesties, en daarom is het niet al te moeilijk om gemeenschappelijke gronden over scholen heen samen te voegen en een origineel boeddhisme te vinden. De overgrote meerderheid van alle boeddhisten zijn leken, waar verschillen over Vinaya-kwesties van minder belang zijn. Geleerden zijn het erover eens dat de Sthaviravada zich van de Mahasamghika heeft afgesplitst en vervolgens is afgebroken in andere scholen, waaronder de zeer vroege scholen Pudgalavada en Theravada, over Vinaya- kwesties, niet over leerstellige kwesties. De Mahasamghika , Pudgalavada en Theravada scholen zijn allemaal ontstaan ​​rond 250 BCE of eerder, de tijd die het dichtst bij het pre-sektarische boeddhisme ligt en daarom kunnen we speciale aandacht besteden aan de leerstellingen van deze scholen voor het vinden van het oorspronkelijke boeddhisme.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2020 06:34 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #5 Gepost op: 11-06-2020 23:48 »
Chronologie
Hoofd artikel: 1-10 vroege tot recente chronologie van Pali Canon

Op basis van een analyse van de teksten hebben geleerden overtuigend kunnen opmerken dat de eerste vier Nikaya's Buddhavacana (woorden van de Boeddha) zijn en deel uitmaken van het oorspronkelijke boeddhisme. Dit omvat ook de equivalente boeken die te vinden zijn in de Oost-Aziatische (Chinese) Tripitaka, die veel overeenkomsten heeft met de Pali Canon, vooral in de eerste vier Nikaya's. Daarnaast maken de Patimokkha (regels voor kloosterlingen) ook deel uit van het oorspronkelijke boeddhisme.

De geleerde monniken Ajahn Sujato en Ajahn Brahmali hebben het boek The Authenticity of Early Buddhist Texts geschreven en ze zijn het erover eens dat de eerste 4 Nikaya's en sommige van de Khuddaka Nikaya Buddhavacana zijn (woorden van de Boeddha / origineel boeddhisme).

• Sangha Ouderling
« Reactie #6 Gepost op: 11-06-2020 23:49 »
Anatta

Hoofd artikel: Anatta

De drie universele kenmerken van Dukkha (lijden), Anicca (vergankelijkheid) en Anatta(niet-zelf) maken zeker deel uit van het oorspronkelijke boeddhisme, dat in alle vroegere en huidige scholen van het boeddhisme voorkomt. Sommige geleerden hebben echter gesuggereerd dat de Anatta-doctrine van de Theravada, die volgens sommige volgelingen een bijna nihilisme suggereert, geen origineel boeddhisme is. Bronkhorst, Gombrich en andere geleerden hebben verklaard dat het oorspronkelijke boeddhisme niet onvermurwbaar was in een extreme zelf-doctrine en waarschijnlijk een voorlopig of vergankelijk zelf accepteerde.

De Pudgalavada-school van het boeddhisme accepteert Anatta, maar verwijst naar een vergankelijk zelf dat verantwoordelijk is voor karma en wedergeboorte en is niet nihilistisch met betrekking tot parinirvana. Een andere vroege school van het boeddhisme, de Sarvāstivāda, die ontstond rond 230 BCE betekent letterlijk "alles bestaat" en alles empirisch is vergankelijk, maar dharmafactoren zijn eeuwig bestaande realiteiten.

]De geleerde-monnik Bhikkhu Dr. Analayo heeft over de gandhabba geschreven en merkt op dat de Boeddha op tal van plaatsen spreekt van letterlijke wedergeboorte en stelt dat de juiste vertaling van de Pali-term gandhabba die is van een 'herboren wezen' dat niet alleen suggereert een mogelijke tussentijdse toestand tussen geboorten, maar ook dat er continuïteit is, een serie die doorgaat met wedergeboorte. We hoeven dit geen ziel of permanent zelf te noemen, maar misschien iets in de trant van ofwel een vergankelijk zelf, een bewustzijn dat niet direct verband houdt met de aggregaten of een andere interpretatie. Bhikkhu Analayo merkt op dat het in de sutta's verwijst naar een bewustzijn dat 'afdaalt' in de baarmoeder, wanneer wedergeboorte plaatsvindt. (zie: Wedergeboorte en de Gandhabba).
« Laatst bewerkt op: 11-06-2020 23:51 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #7 Gepost op: 11-06-2020 23:52 »

De 9 punten die Theravada en Mahayana verenigen
Hoofd artikel: 9 punten die Theravada en Mahayana verenigen

De 9 punten die Mahayana en Theravada verenigen, zijn kernovertuigingen en principes die in alle scholen van het boeddhisme voorkomen en daarom ook deel lijken te zijn van het oorspronkelijke boeddhisme.

De Boeddha is onze enige meester (leraar en gids)

• We geloven niet dat deze wereld is geschapen en geregeerd door een God
  • Wij zijn van mening dat het doel van het leven is om zonder onderscheid mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en om wijsheid (panna) te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van Ultieme Waarheid
  • We accepteren de vier nobele waarheden , namelijk dukkha , het ontstaan ​​van dukkha, het stoppen van dukkha en het pad dat leidt tot het stoppen van duḥkha; en de wet van oorzaak en gevolg
  • Alle geconditioneerde dingen (saṃskāra) zijn vergankelijk (anicca) en dukkha, en dat alle geconditioneerde en ongeconditioneerde dingen zonder zelf zijn (anatta)
  • Er zijn drie manieren om bodhi of verlichting te bereiken : namelijk als discipel (śrāvaka), als pratyekabuddha en als sammasambuddha (volmaakte en volledig verlichte Boeddha ). We accepteren het als de hoogste, edelste en meest heroïsche om de carrière van een Bodhisatta te volgen en een sammasambuddha te worden om anderen te redden.
  • We geven toe dat er in verschillende landen verschillen zijn met betrekking tot boeddhistische overtuigingen en praktijken. Deze uiterlijke vormen en uitdrukkingen moeten niet worden verward met de essentiële leer van de Boeddha .
« Laatst bewerkt op: 11-06-2020 23:54 door gouden middenweg & de wilde natuur »

• Sangha Ouderling
« Reactie #8 Gepost op: 11-06-2020 23:55 »

Dhamma Vinaya

In overeenstemming met de oorspronkelijke naam voor het boeddhisme die door de Boeddha zelf is gegeven voor "Dhamma-Vinaya", kunnen de Abhidhamma en commentaren worden beschouwd als latere toevoegingen en niet als onderdeel van het oorspronkelijke boeddhisme. De Mahasamghika-school accepteerde de Abhidhamma niet als onderdeel van hun geschriften. Zelfs volgens de Theravada werd de Abhidhamma pas in de Derde Raad of kort daarna aan de Tipitaka toegevoegd.

• Sangha Ouderling
« Reactie #9 Gepost op: 11-06-2020 23:57 »
ReferentiesAkizuki, Ryōmin (1990), New Mahāyāna: Boeddhisme voor een postmoderne wereld, Jain Publishing Company
  • Anderson, Carol (1999), Pain and Its Ending: The Four Noble Truths in the Theravada Buddhist Canon, Routledge
  • Batchelor, Stephen (2012), "A Secular Buddhism", Journal of Global Buddhism, 13: 87–107
  • Bronkhorst, Johannes (1993), The Two Traditions Of Meditation In Ancient India, Motilal Banarsidass Publ.
  • Bronkhorst, Johannes (1998), "Geloofde de Boeddha in karma en wedergeboorte?", Journal of the International Association of Buddhist Studies, jaargang 21, nummer 1, 1998
  • Bucknell, Rod (1984), "The Buddhist to Liberation: An Analysis of the Listing of Stages", The Journal of the International Association of Buddhist Studies, jaargang 7, 1984, nummer 2
  • Buswell, Robert E. (2004), Encyclopedia of Buddhism, Macmillan
  • Carr, Brian; Mahalingam, Indira (1997), Companion Encyclopedia of Asian Philosophy, Londen; New York: Routledge, ISBN 0-415-03535-X
  • Conze, Edward (1967), Dertig jaar Boeddhistische studies. Geselecteerde essays van Edward Conze (PDF), Bruno Cassirer
  • Conze, Edward (2008), boeddhisme. Een korte geschiedenis, Oneworld
  • Cousins, LS (1996), "The dating of the historical Buddha: a review article", Journal of the Royal Asiatic Society, Series 3, 6 (1), 57–63
  • Cox, Collett (2004), reguliere boeddhistische scholen. In: Buswell (red.), "MacMillan Encyclopedia of Buddhism", Macmillan
  • Davidson, Ronald M. (2003), Indian Esoteric Buddhism, Columbia University Press, ISBN 0-231-12618-2
  • Flood, Gavin; Olivelle, Patrick (2003), The Blackwell Companion to Hinduism, Blackwell
  • Gethin, RML (2001), The Buddhist Path to Awakening, Oneworld Publications
  • Gombrich, Richard F. (1997), Hoe het boeddhisme begon, Munshiram Manoharlal
  • Gombrich, Richard F. (2009), What the Buddha Thought, Oxford Centre for Buddhist Studies
  • Harrison, Paul (2004), Mahasamghika School. In: Buswell (red.), "MacMillan Encyclopedia of Buddhism", Macmillan
  • Hirakawa (1990), History of Indian Buddhism, volume 1, Hawai'i University Press
  • Hurvitz, Leon (1976), Scripture of the Lotus Blossom of the Fine Dharma, Columbia University Press
  • Jong, JW de (1993), "The Beginnings of Buddhism", The Eastern Buddhist, 26
  • Kalupahana, David J. (1994), Een geschiedenis van de boeddhistische filosofie, Delhi: Motilal Banarsidass Publishers Private Limited
  • Lindtner, Christian (1997), "The Problem of Precanonical Buddhism" (PDF), Buddhist Studies Review, 14: 2
  • Lindtner, Christian (1999), "From Brahmanism to Buddhism", Asian Philosophy, 9
  • Lopez, Donald S. (1995), Boeddhisme in de praktijk (PDF), Princeton University Press
  • Matthews, Bruce (1986), post-klassieke ontwikkelingen in de concepten van karma en wedergeboorte in het Theravada-boeddhisme. In: Ronald W. Neufeldt (red.), "Karma en wedergeboorte: post-klassieke ontwikkelingen", SUNY
  • Mun-keat, Choong (2000), The Fundamental Teachings of Early Buddhism. Een vergelijkende studie gebaseerd op het Sutranga-gedeelte van de Pali Sarpyutta-Nikaya en de Chinese Sarpyuktagama, Harrassowitz Verlag
  • Nakamura (1989), Indiaas boeddhisme, Motilal Banarsidass
  • Nilakanta Sastri, KA (1988), Age of the Nandas and Mauryas, Motilal Banarsidass, ISBN 81-208-0466-X
  • Norman, KR (1992), The Four Noble Truths. In: "Collected Papers", vol 2: 210-223, Pali Text Society, 2003
  • Norman, KR (1997), A Philological Approach to Buddhism. The Bukkyo Dendo Kybkai Lectures 1994 (PDF), School ofOriental and African Studies (University of London)
  • Polak, Grzegorz (2011), Reexining Jhana: Towards a Critical Reconstruction of Early Buddhist Soteriology, UMCS
  • Potter, Karl H. (1996), Encyclopedia of Indian Philosophies Part VII: Abhidharma Buddhism to 150 AD, Motilall Banarsidass
  • Ray, Reginald (1999), Buddhist Saints in India: A Study in Buddhist Values ​​and Orientations, Oxford University Press
  • Reat, N. Ross (1998), The Salistamba Sutra, Motilal Banarsidass
  • Schmithausen, Lambert (1981), Over enkele aspecten van beschrijvingen of theorieën van 'Liberating Insight' en 'Enlightenment' in Early Buddhism '. In: Studien zum Jainismus und Buddhismus (Gedenkschrift für Ludwig Alsdorf), hrsg. Von Klaus Bruhn und Albrecht Wezler , Wiesbaden 1981, 199-250
  • Schmithausen, Lambert (1986), Critical Response. In: Ronald W. Neufeldt (red.), "Karma en wedergeboorte: post-klassieke ontwikkelingen", SUNY
  • David N. Snyder, Ph.D. Closer to truth , december 2015 (een artikel / kort boek van 31 pagina's over de zoektocht naar waarheid door deductieve analyse)
  • Svarghese, Alexander P. (2008), India: geschiedenis, religie, visie en bijdrage aan de wereld
  • Vetter, Tilmann (1988), The Ideas and Meditive Practices of Early Buddhism, BRILL
  • Walsh, Maurice (1995), The Long Discourses of the Buddha. Een vertaling van de Digha Nikaya, Wisdom Publications
  • Warder, AK (2000), Indian Buddhism, 3e editie, Motilall Banarsidass
  • Wynne, Alexander (2007), The Origin of Buddhist Meditation, Routledge

bron :
https://dhammawiki.com/index.php/Original_Buddhism
« Laatst bewerkt op: 11-06-2020 23:58 door gouden middenweg & de wilde natuur »

Offline Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 12-06-2020 12:24 »
Interessant. Ik heb me nooit verdiept in die scholen allemaal en hun doctrines. Wel interessant te lezen dat de pudgalavada school en mahasamghika's waarschijnlijk nog iets ouder zijn dan theravada.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2020 12:35 door Siebe »

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #11 Gepost op: 12-06-2020 13:15 »
Ik heb me er destijds ook voor geïnteresseerd, maar ben nog niet iets tegengekomen dat lijkt op historiciteit in de geschriften. Je komt toch best veel tegen over bijvoorbeeld deva’s en goden, terwijl ik denk dat de mensen van toen best door een soortgelijke wereld als nu moesten navigeren, behalve de techniek en de wetenschap dan.

Dat heeft mij wel een beetje verwonderd. In de eeuw van de redelijkheid hebben wij toch veel oude geloven en verhalen los gelaten, maar de Indiase equivalenten van die dingen staan nog steeds vermeld in de Pali Cannon en worden door sommigen voor waar aangenomen. In de 21ste eeuw zou je die dingen toch naast je neerleggen, en lijkt het dat je zou moeten zoeken naar een nuchter, historisch boeddhisme.

Of dat het seculaire boeddhisme is, is mij nog niet duidelijk. Ik zie de Boeddha als iemand die een duidelijke greep had op wat bijgeloof is, dat hij werd beschouwd als een doctor van de geest, iemand die de logica goed begreep. De woorden van die Boeddha zou ik graag wel eens benadrukt zien.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Noel

• Gast
« Reactie #12 Gepost op: 12-06-2020 15:16 »
Purisme is vaak gebaseerd op een fictieve voorstelling van het verleden.

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #13 Gepost op: 12-06-2020 16:20 »
Ik heb me er destijds ook voor geïnteresseerd, maar ben nog niet iets tegengekomen dat lijkt op historiciteit in de geschriften. Je komt toch best veel tegen over bijvoorbeeld deva’s en goden, terwijl ik denk dat de mensen van toen best door een soortgelijke wereld als nu moesten navigeren, behalve de techniek en de wetenschap dan.

Dat heeft mij wel een beetje verwonderd. In de eeuw van de redelijkheid hebben wij toch veel oude geloven en verhalen los gelaten, maar de Indiase equivalenten van die dingen staan nog steeds vermeld in de Pali Cannon en worden door sommigen voor waar aangenomen. In de 21ste eeuw zou je die dingen toch naast je neerleggen, en lijkt het dat je zou moeten zoeken naar een nuchter, historisch boeddhisme.

Ik las een stuk in de biografie van de Thai forest meester Maha Boowa over het leven van zijn leraar acariya Mun. Voor die laatste persoon waren niet menselijke en dierlijke wezens volkomen normaal. Hij had contact met ze. Het is dus ook zeer te betwijfelen of dit soort ideeen over andere bestaansvormen dan mens en dier echt antiek zijn, bijgeloof, Indiaase saus, gestoord.

Ik zou ook zeker niet durven beweren dat het nuchter is dit allemaal maar naast je neer te leggen. Het is eerder nuchter open te blijven staan, vind ik, voor de mogelijkheid dat je waarnemingscapaciteiten beperkt zijn en dat de wereld veel complexer in elkaar steekt dan wij doorgaans waarnemen. De Boeddha openbaarde kennelijk een heel andere wereld dan wij kennen, veel complexer, uitgebreider, en ook moderne meesters doen dit nog altijd. Zijn die mensen dan ziek in het hoofd?

Het is duidelijk ook niet zo dat het allemaal typisch Indiaas is. Andere wezens dan mensen en dieren, in welke cultuur speelt dit niet?

Waarom zou je in de 21e eeuw nou moeten geloven dat andere bestaansvormen dan mens en dier niet bestaan?

Noel

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 12-06-2020 17:06 »
Het zou me verbazen als het ooit de bedoeling was veel geschriften te hebben. Een leraar heeft een specifieke tekst voor een specifieke gelegenheid, de teksten buiten de gelegenheid zijn waardeloos. Studie is niet het doel, maar contemplatie op dat gegeven moment waar alle omstandigheden meespelen.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #15 Gepost op: 12-06-2020 18:42 »
De Boeddha openbaarde kennelijk een heel andere wereld dan wij kennen, veel complexer, uitgebreider, en ook moderne meesters doen dit nog altijd. Zijn die mensen dan ziek in het hoofd?

Veel psychiaters zouden zeggen van wel. Het is zo dat er geen bewijs is voor deze dingen. Ik vind dat het niet spreekt van een erg groot respect voor onze natuurlijke wereld als je gaat zeggen, desondanks de prachtige natuurlijke wereld die zich rond ons afspeelt ga ik een onzichtbare wereld bedenken.

Ik denk wel dat allerlei individuele mensen dingen zullen zien en meemaken, ik inclusief. Persoonlijk zou ik dus zeggen dat er wel dingen zijn die ons kunnen bezoeken, echter zoiets als een Deva heb ik nog nooit meegemaakt. Maar ik denk wel dat dat sterk verschilt van mens tot mens. Het zijn een soort drama’s die zich afspelen.

Wat er ook speelt is dat er een motivatie is om denkbeeldige situaties en zelfs werelden te creëren. Wij doen het al eeuwen lang, voor amusement in verhalen, boeken en films, en om mensen te bedriegen.

Citaat
Het is duidelijk ook niet zo dat het allemaal typisch Indiaas is. Andere wezens dan mensen en dieren, in welke cultuur speelt dit niet?

Dat zegt alleen maar dat de psychologische basis waarom wij deze dingen bedenken in alle mensen voorkomt. Als dit soort wezens werkelijk een onafhankelijk bestaan zouden hebben zou het dan niet zo zijn dat in vele onafhankelijke culturen begaafde mensen dezelfde wezens zouden zien? Maar dat is niet zo. Behalve bepaalde van de natuur afgeleide patronen zijn er niet veel gelijkenissen.

Citaat
Waarom zou je in de 21e eeuw nou moeten geloven dat andere bestaansvormen dan mens en dier niet bestaan?

Nou ja, de meeste mensen geloven wel in sommige onzichtbaren, zoals bacterieen. Maar ik denk wel dat de wetenschap dat soort geloof heeft ingeperkt. Door te laten zien hoe de dingen werken heeft het een de-mystificatie teweeg gebracht, mensen personaliseren niet meer zo snel. Onweer is niet meer de God Zeus die kwaad is en vanuit de hemel bliksem afvuurt.

Dus ik denk wel dat de mens grotendeels bevrijdt is van dat soort denken. Je merkt het ook aan het langzaam teruglopen van de kerk gangers. Het rest ons om te leven met die dingen die wij in onze belevenis tegenkomen.
« Laatst bewerkt op: 13-06-2020 02:49 door Bodhiboom »

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #16 Gepost op: 12-06-2020 19:16 »

Een interessante stelling, maar ik denk dat een zekere her-inleving van het verhaal van de Boeddha toch wel nodig is, die een beetje losstaat van al de mirakelen en bovennatuurlijke gebeurtenissen. Ik geef toe dat dat het verhaal misschien minder kleurrijk maakt, maar wel een stuk geloofwaardiger.

Het zou me verbazen als het ooit de bedoeling was veel geschriften te hebben. Een leraar heeft een specifieke tekst voor een specifieke gelegenheid, de teksten buiten de gelegenheid zijn waardeloos. Studie is niet het doel, maar contemplatie op dat gegeven moment waar alle omstandigheden meespelen.

Zeker, het stuk leer dat word gegeven aan een ander, opgeschreven en ver verwijderd in tijd en plaats, is een stuk minder waardevol. Sommige uitspraken hebben toch nog wel een bepaalde waarde, als je kijkt naar bijvoorbeeld de Kalama Sutra. Maar veel van de rest, zoals bijvoorbeeld de befaamde Vuur Preek die duizend monniken verlichtte, hebben bijna alles verloren door het kwijtraken van context.
« Laatst bewerkt op: 12-06-2020 19:27 door Bodhiboom »

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 12-06-2020 19:42 »
Oke, ja sorry, ik ben ongelukkig met hoe jij redeneert. Moderne meesters getuigen nog altijd, niet alle, van zulke wezens. Om dan vervolgens maar te concluderen dat zij wel gestoord zullen zijn, tja, daarmee zet je die meesters in een zeer kwalijk daglicht. Zie je zelf niet in dat dit kwalijk is? Waarom kies je niet gewoon voor agnose, je weet het niet?

Noel

• Gast
« Reactie #18 Gepost op: 12-06-2020 20:01 »

Een interessante stelling, maar ik denk dat een zekere her-inleving van het verhaal van de Boeddha toch wel nodig is, die een beetje losstaat van al de mirakelen en bovennatuurlijke gebeurtenissen. Ik geef toe dat dat het verhaal misschien minder kleurrijk maakt, maar wel een stuk geloofwaardiger.

Nodig zeg je...het kan en moet beter? Op zich kan zelf-realisatie ook met rugby-spelen toch?

Citaat

Zeker, het stuk leer dat word gegeven aan een ander, opgeschreven en ver verwijderd in tijd en plaats, is een stuk minder waardevol. Sommige uitspraken hebben toch nog wel een bepaalde waarde, als je kijkt naar bijvoorbeeld de Kalama Sutra. Maar veel van de rest, zoals bijvoorbeeld de befaamde Vuur Preek die duizend monniken verlichtte, hebben bijna alles verloren door het kwijtraken van context.

Het lijkt alsof we een leegte vullen op een manier waarop de leegte niet gevuld kan worden, met denken dat we kennis moeten nemen van zaken als we straks meester zijn. Terwijl veel meesters eerder zullen blijven in stilte.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #19 Gepost op: 13-06-2020 03:04 »
Oke, ja sorry, ik ben ongelukkig met hoe jij redeneert. Moderne meesters getuigen nog altijd, niet alle, van zulke wezens. Om dan vervolgens maar te concluderen dat zij wel gestoord zullen zijn, tja, daarmee zet je die meesters in een zeer kwalijk daglicht. Zie je zelf niet in dat dit kwalijk is? Waarom kies je niet gewoon voor agnose, je weet het niet?

Ik heb mijn oorspronkelijke stuk wat aangepast om ook mijn persoonlijke belevenis wat mee te nemen. Echter ik denk niet dat het teveel gevraagd is als je zegt, een monnik moet een goede gronding hebben in de psychologie en psychiatrie. Geestelijke gezondheid lijkt mij een kernvaardigheid voor kloosterlingen.

Maar ik denk ook niet als agnost, ik denk dat er wel degelijk iets bestaat. Maar dat iets is niet te vergelijken met een mens of een dier, en om over hemelen of rijken te praten of zelfs maar te zeggen dat je er een zinvolle conversatie mee kan hebben vind ik te ver gaan. Het zijn een soort van innerlijke drama’s die zich voltrekken.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #20 Gepost op: 13-06-2020 10:07 »
Nodig zeg je...het kan en moet beter? Op zich kan zelf-realisatie ook met rugby-spelen toch?

Nodig vanuit het oogpunt van toekomstige boeddhisten niet om de tuin te leiden... maar sommige mensen zullen zich daar niet erg druk om maken. Toch, als het met rijst wassen kan, dan waarom niet rugby spelen? Alhoewel mij wel bepaalde dingen in het oog springen wat het opwekken van bezoedelingen betreft.

Citaat
Het lijkt alsof we een leegte vullen op een manier waarop de leegte niet gevuld kan worden, met denken dat we kennis moeten nemen van zaken als we straks meester zijn. Terwijl veel meesters eerder zullen blijven in stilte.

Mooi gezegd. Ik denk dat veel meesters niet echt het denken achterna zullen jagen, en diegenen die bijvoorbeeld wel onderricht willen geven zullen dat waarschijnlijk uit eigen ervaring doen.

Noel

• Gast
« Reactie #21 Gepost op: 13-06-2020 10:56 »
Nodig vanuit het oogpunt van toekomstige boeddhisten niet om de tuin te leiden... maar sommige mensen zullen zich daar niet erg druk om maken. Toch, als het met rijst wassen kan, dan waarom niet rugby spelen? Alhoewel mij wel bepaalde dingen in het oog springen wat het opwekken van bezoedelingen betreft.

De zelf bij zelf-realisatie kan boeddhist zijn, maar ook wat anders. Ook iemand die mythische wezens ervaart.

Citaat
Ik denk dat veel meesters niet echt het denken achterna zullen jagen, en diegenen die bijvoorbeeld wel onderricht willen geven zullen dat waarschijnlijk uit eigen ervaring doen.

Precies! Die meesters in zelf-realisatie, wiens zelf een leraar is, hebben voldoende ervaring.

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #22 Gepost op: 13-06-2020 11:59 »
Maar ik denk ook niet als agnost, ik denk dat er wel degelijk iets bestaat. Maar dat iets is niet te vergelijken met een mens of een dier, en om over hemelen of rijken te praten of zelfs maar te zeggen dat je er een zinvolle conversatie mee kan hebben vind ik te ver gaan. Het zijn een soort van innerlijke drama’s die zich voltrekken.

Oke, dan zie je dus die mensen die dat wel hebben als zieke mensen. Ik vind dat dus erg ver gaan Bodhiboom maar hier gaan we toch niet uitkomen. Psychiaters zien dit waarschijnlijk sowieso als waandenkbeelden.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #23 Gepost op: 13-06-2020 13:05 »

Oke, dan zie je dus die mensen die dat wel hebben als zieke mensen. Ik vind dat dus erg ver gaan Bodhiboom maar hier gaan we toch niet uitkomen. Psychiaters zien dit waarschijnlijk sowieso als waandenkbeelden.

Niet echt als zieken... veel psychotische verschijnselen zijn slecht begrepen, en hebben zeker iets weg van spirituele ervaringen. Het is moeilijk om daar een lijn tussen te trekken, het is een grijs gebied. In ieder geval ik zou iemand met zo’n ervaring niet direct voor ziek verklaren.

Maar intern in het boeddhisme word er ook wel eens naar psychische ziekten gekeken. Ik herinner me een beschrijving waarin stond dat veel Zen kloosters in Japan een speciaal afgezonderd verblijf hadden waar psychisch zieken in verbleven, veelal in isolatie behalve voor een persoon die voedsel bracht. Na verloop van tijd klaarde het vanzelf weer op.

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #24 Gepost op: 13-06-2020 13:11 »
Duidelijk.

• Sangha Ouderling
« Reactie #25 Gepost op: 13-06-2020 14:19 »

ik weet niet of mijn reactie terzake is of niet, omdat ik je schrijven niet helemaal snap.

Ik zie mezelf als een waarheidzoeker, maar dat wil niet zeggen dat ik het allemaal MOET op mijn eentje doen, de bevindingen van anderen in de zoektocht kan daar ook helpen in mijn zoektocht. En als ik het boeddhisme betrek in mijn zoektocht, dan wil ik toch zo dicht mogelijk geraken bij de oorspronkelijke boodschap. De geschiedenis leert dat de boodschap van boeddha verhelderend, verlichtend is, dan wil ik het leren kennen zonder de verdraaiingen van de geschiedenis.

Noel

• Gast
« Reactie #26 Gepost op: 13-06-2020 15:16 »
Ik weet niet voldoende af van het rechtse boeddhisme.

Offline Siebe

• Sangha lid
  • *
« Reactie #27 Gepost op: 14-06-2020 13:27 »
rechtse boeddhisme?

Noel

• Gast
« Reactie #28 Gepost op: 14-06-2020 13:49 »
rechtse boeddhisme?

Ja “vroeger was alles beter” boeddhisme

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #29 Gepost op: 14-06-2020 16:02 »
rechtse boeddhisme?

Ja “vroeger was alles beter” boeddhisme

Denk jij dat de zoektocht naar het originele boeddhisme een uiting is van het denken dat vroeger alles beter was? Dat zie ik anders... het is een zekere mate van respect voor de oorspronkelijke Boeddha, die toch een mens was en een bijzonder getalenteerde leraar, die verlicht werd. Om te proberen de woorden van die man te achterhalen lijkt mij zeer waardevol.

Noel

• Gast
« Reactie #30 Gepost op: 14-06-2020 19:32 »
Ok. Bedankt voor jouw zienswijze.

Offline nico70+

• Eerwaarde Verzoek
    • facetten van het boeddhisme
« Reactie #31 Gepost op: 15-06-2020 14:56 »
Beste Gouden Middenweg

wat betekent de afkorting  vGT.

Nico

Offline marcel

• wat is dit
  • Eerwaarde
  • een goed voorbeeld is van onschatbare waarde
« Reactie #32 Gepost op: 15-06-2020 16:02 »
voor gewone tijdrekening = voor christus
niks is wat het lijkt

Noel

• Gast
« Reactie #33 Gepost op: 15-06-2020 16:43 »
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gangbare_jaartelling

Jaartellingen waren daarvoor gangbaar om de jaren van de regeerperiode van een koning te tellen.

Of jaren van dynastie.

In circa 400 na Chr. is voor het eerst gesproken over anno dominum, in 525 na Chr. werd het ingevoerd

Vanaf circa 447 na Chr. was ook een telling  vanaf de stichting van Rome 753 voor Christus gangbaar

Chinezen zijn 1912 op de Westerse jaartelling overgestapt, maar hanteren nog wel de jaarviering op de oude jaartelling

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by bolletje Gisteren om 21:23
[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by Bodhiboom Gisteren om 20:00
[Algemeen] Re: Liefde, leven, lachen, dans by bolletje Gisteren om 17:30
[Dharma] Re: Niet-zelf in het uitdoven van verlangen by Bodhiboom Gisteren om 15:01
[Verlichting] Re: verlichting Mahā Saccaka Sutta (MN 36) by Bodhiboom Gisteren om 14:49