Auteur Topic: Verslaafd of niet?  (gelezen 146 keer)

Offline Naga

• Geïntresseerde
  • *
Verslaafd of niet?
« Gepost op: 05-07-2020 09:20 »
Was Boeddha, Krishnamurti, Jezus, Sri Ramakrishna, Osho, Ramana Maharshi, Krishna, Lao Tse,… ergens aan verslaafd, onderworpen aan bepaalde gewoonten?
Jezus, die zijn volk toesprak met de woorden: De sabbat is er voor de mensen en de mensen niet voor de sabbat. Gaf hiermee aan dat, de heilige ‘vrije dag’ gerelativeerd mocht, kon worden, nietwaar?
Dwangmatig bepaalde gewoonten volgen, is dat altijd goed?
Of je gevangen voelen van verslavingen, zoals het eten van veel snoep, is dat normaal, goed voor de mens?
Wil je uiterlijk verlost worden, dan zal je innerlijk verlost behoren te zijn. Je kunt wel schaven en poetsen aan de buitenkant. Maar dat zegt niet dat je werkelijk vrij bent.
Heel veel mensen en leraren hebben alleen maar de image dat ze vrij zijn. Lopen in dure pakken of religieuze kleding! Dat alles zegt alleen iets over de schijn waar mensen behoefte aan hebben: om vooral niet veroordeeld te worden door de buitenwereld!
Echte vrijheid heeft niets te maken met kleding en nette gewoontes.
Vrijheid is daar waar het oog is dat alles ziet van onszelf. En in dat licht zullen we echt vrij zijn en niet langer onderworpen aan bepaalde gewoonten en verslavingen. Als je direct bij jezelf ziet dat iets niet deugt, zal je het dan nog doen? Dan heb ik het niet over hoe andere mensen jou en je leven beoordelen als goed of slecht. Vaak oordelen we anderen om vooral niet zelf onder de aandacht te komen.

Offline Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
Re: Verslaafd of niet?
« Reactie #1 Gepost op: 05-07-2020 13:18 »

Bevrijding in de Pali overlevering betekent niet dat het oog alles in onszelf ziet, maar dat je door dit oog van wijsheid ook daadwerkelijk vrij bent geworden van zelfs de meest subtiele onheilzame neigingen. Je denkt, spreekt en handelt nooit meer in je eigen of andermans nadeel. Altijd is alles gericht op het tot stand brengen van welzijn. Je eigen geest is volledig gezuiverd van hebzucht, haat en begoocheling en alle secundaire bezoedelingen die daar uit voortkomen. Dus, bij samma vimutti, juiste bevrijding, zie je die ook niet meer in jezelf! Bezoedeling komt niet meer op in jezelf.

Anders gezegd, zou het innerlijk oog afkeer zien opkomen in jezelf, of een spoortje vijandigheid, of iets van zintuiglijk verlangen of een neiging tot eigenwaan, dan is je geest nog niet echt diepgaand gezuiverd, en is er nog geen sprake van juiste bevrijding, volgens de Pali overlevering, zelfs als je die opkomende neigingen op dat moment niet volgt.

Het ontstaan van zulke neigingen duidt ook op gehechtheid en niet op onthechting.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #2 Gepost op: 05-07-2020 14:15 »
Als je kijkt naar de wellicht verlichte figuren uit de recente geschiedenis, zoals Ramana Maharshi, Krishnamurti, Papaji, Osho, dan zie je toch wel gewoontes in hun dagelijkse doen. Of ze daaraan verslaafd zijn, ik krijg de indruk van niet. Maar ik heb alleen Osho persoonlijk ontmoet, de rest ken ik alleen van hun foto’s en van hun schrijven.

Men moet altijd voorzichtig zijn in hoe je een leraar benaderd. Als je er open voor staat dan kan je de uitstraling van een verlicht mens wel waarnemen, dat is het belangrijkst.

Verslavingen vind ik verschrikkelijk. Ik vind dat men daar altijd erg voor op de hoede moet zijn, want het ongeluk ligt in een klein hoekje: suiker, snoep, seks, alcohol, hele normale dingen kunnen toch erg verslavend zijn. En als dat je eenmaal is overkomen, dan zijn jouw keuzes niet meer jouw eigen, dan ben je niet meer vrij. Kijk naar een heroïne verslaafde, die doet allerlei verschrikkelijke dingen om aan zijn volgende fix te komen.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline Naga

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 06-07-2020 10:55 »

ik sta Nathan aka applaus aka naga niet toe om reclame te maken..
Ik wil niet dat het boeddhaforum een platform is voor mensen die claimen verlicht te zijn, eerst moet dit onbetwist zijn.
En ik denk dat elke verlichte dit wel begrijpt. En als je het daar moeilijk mee hebt dan lijkt me dat wel voldoende als bewijs dat de claim ten onrechte is. Want enkel een ego zou er problemen mee hebben, terwijl men toch claimt om verlost te zijn van dat ego.

forumbeheer

ps
Nathan aka applaus aka naga heeft gekozen om niet meer deel te nemen.
« Laatst bewerkt op: 06-07-2020 16:08 door forumbeheer »

Offline Siebe

• aanvraag voor lidmaatschap
  • Sangha lid
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 06-07-2020 12:32 »
Volgens de Pali overlevering zag de Boeddha het als een soort existentieel gegeven dat de geest van wezens (niet alleen mensen) geketend is. Hij sprak hierover als de tien ketens of samyojana's: http://www.palikanon.com/english/wtb/s_t/samyojana.htm

Ik vind het zelf heel opvallend dat het niet zo werkt dat als je zelf inziet dat iets niet deugt of heilzaam is, dat je er dan ook meteen mee stopt. Het bizarre is juist dat het onheilzame een soort wonderbaarlijke aantrekkingskracht heeft. Het is in de praktijk veel lastiger om echt heilzame en deugdzame dingen te doen dan onheilzame.
Je kunt gewoon niet zeggen, vind ik, dat de geest nou echt een sterke voorliefde heeft voor het heilzame, voor licht, voor welzijn, voor de beeindiging van lijden.
De geest zoekt altijd maar weer de last op. "Ik draag een last, dus ik best".

Vaak moet je eerst al heel pijnlijk geconfronteerd worden met de gevolgen van onheilzaam gedrag in denken, spreken en doen voordat je echt iets wijzer wordt. Maar zelfs dan is de kans alsnog klein dat je er mee stopt, merk ik.

Hoe kan dat toch he? Waarom is een mens zo destructief? Waarom gunt de mens zichzelf geen welzijn? Want daar heeft het denk ik veel mee te maken.

Het is niet alleen een kwestie van zien wat heilzaam is en niet, maar volgens mij is het ook echt een kwestie van jezelf (en anderen) welzijn echt gunnen.
Dat is denk ik de echte innerlijke strijd. We zitten vol overtuigen dat we welzijn moeten verdienen, of dat we eerst minimaal de wereld moeten redden om welzijn te mogen ervaren. We zijn zo voorwaardelijk naar onszelf en anderen. Het moet allemaal verdient worden. Ik verdien niet welzijn, want...

Offline Naga

• Geïntresseerde
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 06-07-2020 13:08 »

Het is niet alleen een kwestie van zien wat heilzaam is en niet, maar volgens mij is het ook echt een kwestie van jezelf (en anderen) welzijn echt gunnen.

Ja, de kracht, uitwerking, waarheid van gewaarzijn kreeg pas de volle tekennis in mijn leven, door liefde en vergeven.

Offline Bodhiboom

• Sangha Ouderling
« Reactie #6 Gepost op: 07-07-2020 10:19 »
Ik wil niet dat het boeddhaforum een platform is voor mensen die claimen verlicht te zijn, eerst moet dit onbetwist zijn.
En ik denk dat elke verlichte dit wel begrijpt. En als je het daar moeilijk mee hebt dan lijkt me dat wel voldoende als bewijs dat de claim ten onrechte is. Want enkel een ego zou er problemen mee hebben, terwijl men toch claimt om verlost te zijn van dat ego.

forumbeheer

ps

Het boeddhaforum heeft wel eens vaker mensen hier gehad die zeiden verlicht te zijn, ik was er niet bij maar heb wel de oude topics gelezen. Het was altijd wel enerverend en amusant, en meestal spreiden zulke mensen dusdanige ego ten toon dat het heel duidelijk is dat zij niet verlicht zijn... het zou zichzelf wel hebben uitgewerkt denk ik.
Bij elke inademing breng ik kalmte tot mijn lichaam;
Bij elke uitademing glimlach ik naar de wereld.

Offline forumbeheer

• Administrator
  • Nieuwkomer
« Reactie #7 Gepost op: 07-07-2020 10:40 »

forumbeheer

ps

Het boeddhaforum heeft wel eens vaker mensen hier gehad die zeiden verlicht te zijn, ik was er niet bij maar heb wel de oude topics gelezen. Het was altijd wel enerverend en amusant, en meestal spreiden zulke mensen dusdanige ego ten toon dat het heel duidelijk is dat zij niet verlicht zijn... het zou zichzelf wel hebben uitgewerkt denk ik.

De modus operandi van nathan was al vanaf het begin duidelijk, omdat het wederkerend verhaal is. Van mij mag Nathan gerust deelnemen. Maar mag geen reclame maken voor zijn producten.
Er was reeds vanaf het begin de bijbedoeling om reclame te maken, en niet om deel te nemen. Vandaar dat hij ook gekozen heeft om niet meer deel te nemen, want dat was ook nooit zijn bedoeling, want dat was enkel reclame maken voor zijn producten.

Als er inderdaad een grote ingrijpende positieve verandering in zijn leven zou hebben plaatsgevonden, dan zou hij ook niet zoals altijd op dezelfde wijze op dit forum verschijnen. Ik neem deel, en ik kom niet met de bijbedoeling om reclame te maken voor mijn producten Maar wel: ik weet waar jullie naar op zoek zijn, en ik heb voor jullie belanghebbende info. Hier, bekijk het eens.
Zelfs al had hij vanaf het begin open kaart gespeeld, dat zou ook een andere zaak zijn.
Maar er was geen open kaart, er waren bijbedoelingen.
« Laatst bewerkt op: 07-07-2020 11:00 door forumbeheer »

Offline bolletje

• Sangha Nieuweling
  • Sangha lid
  • Freedom can not be granted. It must be taken
« Reactie #8 Gepost op: 07-07-2020 14:32 »
Hij rookte weleens crack

en speelde teveel world of warcraft

Laatste berichten

[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by Dorje Gisteren om 21:20
[Algemeen] Re: Boeddhist zijn zonder traditie by Ujukarin Gisteren om 20:46